Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valupakosarjan hitsaus/korjaus, onnistuuko...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Valupakosarjan hitsaus/korjaus, onnistuuko...?

    Tutkiskelin konehuonetta, ja huomasin että pakosarjassa on muutaman sentin halkeama. Siinä ei ainakaan vielä ollut vuotojälkiä.
    Onkos kenelläkään kokemuksia moisen hitsauksesta, onko sellaista valua, että pystyy hitsaamaan?

    Kone on ABK tyypiltään, mistähän voisi kysellä ehjää pakosarjaa, jos tuo nyt alkaa sitten vuotamaan, eikä pysty korjaamaan?
    Joudun ottamaan sarjan irti, koska nelospytyn kohdalta on pakosarjan pinnapultti mennyt poikki, ja ihan pieni vuoto on kylmänä kuultavissa. Samalla olisi järkevää korjata/vaihtaa tuo pakosarjakin.

  • #2
    Valuraudan hitsaus
    Hitsaus PDF

    Comment


    • #3
      Joo, olihan paljon asiaa. Täytyypi etsiskellä ammattihitsaria tai sitten ehjää pakosarjaa, kuitenkin tuo vanha alkaa vuotamaan?
      Hyviä vinkkejä, mistä pakosarjaa voisi kysellä otetaan vastaan. Onkohan noita sarjoja kuinka montaa eri mallia, eli millaisesta harvinaisuudesta on kyse?

      Comment


      • #4
        Joskus aikoinaan ammattikoulussa piti hitsata valupakosarja joka oli haljennut. Ensiksi se piti hehkuttaa kaasupillillä punaiseksi kauttaaltaan, ja sitten hitsata puikolla halkeama umpeen (tarkoitukseen sopivalla puikolla). Tämän jälkeen hehkuttaa se uudestaan punaiseksi ja lopuksi kääriä vuorivillan sisään ja antaa hitaasti jäähtyä. Muistaakseni hitsaus onnistui. Tosin en tiedä että kestikö kuinka kauan...

        Comment


        • #5
          Noita halkeamia, jos eivät ole kantavassa osassa, voi joskus yrittää paikata keraamisilla tulenkestävillä tasoitteilla. Toimivat tai sitten eivät.

          Comment


          • #6
            L-Weld Lappeenrannassa ainakin hitsailee myös valurautaa. Kaveri siellä käytti haljennutta RS2-pakosatsia ja luovutustilanteessa ei ehtinyt kysyä edes oletetusta kestoiästä kun korjaaja sanoi "Kestää." Toivottavasti.

            Moisen käsittelyn jälkeen pitää valusarja koneistaa suoraksi.

            Comment


            • #7
              Mulla oli aikoinaan Nissanin turbo ja pakosarja Saksassa asti huollossa. Ihan turhaan. Siellä hitsasivat pakosarjan "kuntoon" eli portin siihen laippaan mihin turbo kiinni tulee + pari halkeemaa.

              No eihän se siinä kestäny yhtään sen paremmin kuin pakosarjan omakaan ollut kestänyt. Tavarat turboon ja sököksi uudestaan. Samalla kun uutta turboa asenneltiin, niin huomattiin pakosarjan taas olevan halki. Porttia ei enään korjattu vaan otettiin vähätkin rippeet veke. Faija sen sitten valurautapuikolla hitsas ja ihan ok tuntui kestävän ainakin sen vuoden verran mitä ajelin sen jälkeen. Tiedä sitten miten nykyään voi.

              Sen muistan, että koko roska maksoi saksan maalla 1000 euron luokkaa ja voi ristus sitä *tutusta, kun uuden turbon olis saanu samoihin hintoihin. Siis vakion. Nissanin turbot kun tuntuivat olevan arvokkaita.

              Comment


              • #8
                Hitsaus

                Hitsauksesta sen verran: Ylensä pakosarja on niin hiilestynyt että sen hitsaus on kestävyyden kannalta oikeastaan aivan ajanhukkaa taas esim. imusarja ym.ym sellainen joka ei ole kuuman eli alle150 astetta tekemisissä asia on erikseen.

                Comment


                • #9
                  Mun autossa oli pakosarja parista kohtaa halki ja sen hitsautin appiukolla, ja toistaiseksi se on kestänyt. Kilometriä hitsauksen jälkeen on kertynyt noin 4000km....

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä tuo oma vapari type85 quattron sarja on pysynyt n.5000km nipussa hitsauksen jälkeen. Kunnolla rälläkällä tai vingulla "kalvettiin" halkeamat auki ja valupuikolla umpeen. Ei varmaan kannata muilla menetelmillä edes koittaa, kuin kunnon valuraudan hitsaukseen tarkoitetulla puikolla (tai siis puikoilla).

                    Comment


                    • #11
                      Hitsaus

                      SE on tuuri että on kestäny onneks olkoon.

                      Comment

                      Working...
                      X