Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -90 moottorinlämmössä ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -90 moottorinlämmössä ongelma

    Audi 100 -90, moottori ei lämpene. Termari vaihdettu, eikä juuri vaikutusta. Onko muita säätimiä tms., jotka voisivat vaikuttaa veden kiertoon vai missä juju? Tietysti uusi termarikin voisi olla mäsä?

    mode

  • #2
    Lämpeneekö moottori, jos auto seisoo paikallaan, mutta lämpötila laskee sitten maantieajossa?

    Älä hyvä ihminen huuda. Kyllä se pienellä kirjoittamallakin selväksi tulee. :)

    Comment


    • #3
      Pakko huutaa kun toimistossa imuroidaan.
      No joo. Kyllä se lämpiää kun seisoskelee paikallaan. Kesällä oli hikikarpaloita otsalla kun tuntui että kohta kone keittää, mutta onneksi tuli sähkköinen tuuletin apuun. Mutta hitaahkosti se lämpiää seisoskellessakin. Uusi termari -92 asteinen, vanha 88 asteinen.

      Comment


      • #4
        Viileneekö myös sisääntuleva ilma samalla, vai näkyykö lämmön tippuminen vain mittarissa?

        Comment


        • #5
          Kyllä se vaikuttaa myös sisätilan lämmöissä. Vaihdoin juuri syksyllä toiseen 100:een lämppärikennon ja täytynee sanoa että lämmintä piisaa. Sekin oli aikamoinen näytelmä koko vaihto homma.
          Mikähän letku mahtaa muuten mennä moottorin oikealta puolelta poikittain moottorin takaa mustaan imukanavaan (kaiketi raitisilmakanava). Letku on lähdöstään paksumpi ja ohenee seuraavaan liitokseen.

          Comment


          • #6
            Ei tuossa ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa, kuin termari ei toimi kunnolla tai sitten sen tiiviste falskaa. Kyllä vitosen kuuluu lämmetä myös talvipakkasilla.

            Comment


            • #7
              Ei nouse minullakaan lämmöt yli 80 asteen, muuten kuin kaupungissa. Viime talvena pysyi lämmöt 90 asteen hujakoilla. Termarin vaihdoin, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Taitaa olla noissa tarvike termareissa melkoisia eroja, jotkut toimii, toiset ei.

              Comment


              • #8
                Tarviketermarin ja orkkiksen hintaero lienee sitä luokkaa, että varsinkin huomioiden tarvittava työmäärä, voi olla aika turhaa riskeerata ja ostaa mitään sekundaa.

                Comment


                • #9
                  Paljonkos orkkis suunnilleen maksaa? Ja eipä se vaihto tälläiseen vapari vitoseen onneksi ole kovin monen minuutin homma.

                  Comment


                  • #10
                    Tänään vaihdoin urkkiin orig. termostaatin ja johan alkoi lämmöt pysyä myös maantienopeuksissa. 87 astetta ja 30 ?

                    Comment


                    • #11
                      Täytyy marssia eri kauppaan hakemaan uusi termari ettei tule samaa sekundaa uudemman kerran. Vaihtohan helppo homma. Siinä ei montaa minuuttia mene. Tuleepahan treenattua sorminäppäryyttä.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla teki juurikin tuota että aluksi lämmöt ei nousseet kunnolla ja paikallaan seisten meni sitten sinne asti että puhaltimet käynnistyy. Syyllisenä olivat loppuun ajettu vesipumppu ja varmaan viimeisiään vetelevä termari.

                        Comment


                        • #13
                          "paikallaan seisten meni sitten sinne asti että puhaltimet käynnistyy"
                          -juuri noinhan sen kuuluukin tehdä ?
                          Liian aikaisin aukeava termostaatti pitää ajossa moottorin viileänä ja vesipumpusta kyllä näkee silmällä/kuulee jos se on viallinen.

                          Comment


                          • #14
                            ""paikallaan seisten meni sitten sinne asti että puhaltimet käynnistyy"
                            -juuri noinhan sen kuuluukin tehdä ?

                            Liian aikaisin aukeava termostaatti pitää ajossa moottorin viileänä ja vesipumpusta kyllä näkee silmällä/kuulee jos se on viallinen."

                            Pitää vähän tarkentaa vielä. Eli normaalisti lämmöt nousi nätisti 90C ja pysyikin siellä. Rikkonaisella pumpulla (ja ehkä termarilla) lämmöt jäi normaalissa ajossa jonnekkin 80C paikkeille ja paikallaan nousi sitten lähemmäs 100C jossa sitten puhaltimet lähti pyörimään. Vai pyöriikö muilla flekti jo aiemmin?

                            Pumppu muuten piti kyllä ääntä, mutta vasta muutamia tuhansia tuon lämpöongelman alkamisen jälkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Jos en ihan väärin muista, 97 asteessa käynnistyy puhallin.

                              Comment


                              • #16
                                Juurikin jossain mittarin näyttäessä ~100ºC flektin vasta kuuluukin pyörähtää.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt taisi selvitä toinenkin ongelma. Tässä AAH-koneessa 1-vaiheen puhallus pitäisi käynnistyä 92-97 asteessa ja 2-vaiheen 99-105 asteessa (Bentleyta lainatakseni). Eli nyt vaan tutkimaan, että toimiiko tuo F54 lämpökytkin ja N39 sarjavastus vielä...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuohan tarkottaa, että pieni nopeus 97 päälle ja 92 pois ja täys nopeus 105 päälle ja 99 pois.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X