Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8t B6 moottorielektroniikanvikavalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 1.8t B6 moottorielektroniikanvikavalo

    Nyt kunnon talven alettua on autossani alkanut palamaan keltainen moottorielektroniikan vikavalo. Huollon mukaan ongelma bensatankin huohotusjärjestelmässä, joka antaa hetkellisen häiriön korvausilmaa tankkiin päästävästä venttiilistä. Vika on kuitattu ja huolto on todennut että kyseessä on 1.8t moottorin "ominaisuus" jolle ei voi juuri tehdä mitään...

    Tämän talven aikana tuo vika on jo ilmestynyt kolme kertaa ja viime kerralla ilmeisesti tarkistettiin tuo ko venttiili toimivaksi. Tämä ei kuitenkaan auttanut ja vikavalo ilmestyi taas kojetauluun.

    Onkos muilla ollut ko ongelmaa ja onko sitä saatu korjattua jotenkin?

    #2
    Sama vika Rahikaisella!!

    Vein just autoni vikakoodilukuun saman merkkivalon syttymisen johdosta. Kova pakkanen(ko) sytytti eilen merkkivalon kesken ajon. Auto lakkasi myös tuottamasta lämmintä ilmaan kabiiniin (termari?).

    Ilmoittelen mikä on tuomioni...

    Kannattaa muuten ostaa säteilylämmitin!!!! On tosi hyvä näillä pakkasilla ja tuulelle avonainen parkkipaikka vielä lisää tehoa ; )

    Ylitäytöstä ei ainakaan mulla tuo valo syttynyt. En meinaan täytä koskaan tankkia ihan piripintaan...

    Comment


      #3
      En usko että johtuu ylitäytöstä, ei ole tapana naksutella bensapistoolia huoltoasemalla. Tietysti jos aikaisempi omistaja on tuon täyttänyt aina piripintaan? Auto ollut mulla vasta syksystä.

      Uskoisin että joku tuossa systeemissä jäätyy ja aiheuttaa tuota vikavalon syttymistä. Aktiivihiilisäiliöstä oli huollossa myös puhetta mutta se ei kuulemma ole avattavissa / puhdistettavissa. Muuta ongelmaa ei autossa tosiaan ole, lämpenee sisältä ja ei nyi kiihdytyksessä kuten luin joistain aikaisemmista viesteistä täälä.

      Eihän tuo tietysti iso murhe ole, tietysti sitten jos jää joku "oikea" vika ton takia huomaamatta. Ei vaan tunnu tuo laatu olevan kohdallaan kun ajelee vikavalo päällä, jolle ei huollon mukaan voi tehdä mitään... :-(

      Comment


        #4
        Lastutettu?

        Onko autosi vakio?

        Comment


          #5
          Jep, en ole virittänyt enkä usko että olisi ensimmäinen omistajakaan siihen koskenut. Ajokin on tuollaista rauhallista 10 km suuntaansa työmatka-ajelua suuremmaksi osaksi. Autossa on multitronic joka ei kuulemma ole kestävä lastutetussa autossa.

          Comment


            #6
            Mitenkäs virhekoodit

            Kertoivatko huollossa oliko ollut vikakoodeja ja mitkä koodit olivat kyseessä? Mulle väittivät joskus et johtuu kosteudesta liittimissä tuo moottorihäiriövalon syttyminen (yleistä moottoripesun jälkeen). Onhan tuo mahdollista mutta mulla syynä oli MTM lastu, joka vaati päivityksen uuteen versioon jotta OBD-tarkastus meni läpi. Toimi aina ok noin 100km valon resetoinnin jälkeen mutta sitten syttyi taas. Vaatii kuulemma noin 100km tuon testin läpiajamiseen ja koska ei mennyt läpi niin sytytti häiriövalon. Kenties kannattaa kurkata moottoriohjaimen koteloon ja katso näyttääkö eprom vakiolta, just in case.

            Comment


              #7
              Oireita ollut omassanikin. Valo palaa ja samoihin aikoihin alkoi temppuilemaan moottorilämpötilamittari. Viisari ei oikein värähdä. Arvailen aiempien keskusteluiden perusteella joko antureita tai sitten...

              Odotan mielenkiinnolla Quattromanin tuomiota, nimittäin pari viikkoa sitten autosta tuli samoin jääkaappi, vaikka moottorin lämpötilat olivat normaalit. No siitä ongelmasta päästiin kun poistettiin viallinen letkulämmitin ja korvattiin sillä tehottomalla säteilylämmittimellä. Ilmauksen jälkeen on lämmintä tullut.

              Comment


                #8
                Oireita ollut omassanikin. Valo palaa ja samoihin aikoihin alkoi temppuilemaan moottorilämpötilamittari. Viisari ei oikein värähdä. Arvailen aiempien keskusteluiden perusteella joko antureita tai sitten...

                Odotan mielenkiinnolla Quattromanin tuomiota, nimittäin pari viikkoa sitten autosta tuli samoin jääkaappi, vaikka moottorin lämpötilat olivat normaalit. No siitä ongelmasta päästiin kun poistettiin viallinen letkulämmitin ja korvattiin sillä tehottomalla säteilylämmittimellä. Ilmauksen jälkeen on lämmintä tullut.

                Comment


                  #9
                  Ei mulle sitä tarkkaa koodia huollossa annettu, mutta se on ollut tähän asti aina sama tilapäinen vika bensatankin huohotusjärjestelmän venttiilistä. En tiedä onko niitä useampia tuossa järjestelmässä? Huollon mukaan ko venttiili oli testattaessa kuitenkin ehjä!

                  Auto on pesty vain muutaman kerran talven aikana, en usko että tuo siihenkään liittyy? Eikä tuo nyt ihan 100km välein ole syttynyt, joten en usko että on sama vika kyseessä. Vika on ilmennyt ennemminkin aina kun on ollut hieman kylmempää.

                  Comment


                    #10
                    Kuulostaa

                    Vika on ilmennyt ennemminkin aina kun on ollut hieman kylmempää
                    Kylmästä -> lämpimään saattaa aiheuttaa tuota kosteutta liittimiin -> ongelmia

                    Comment


                      #11
                      Selvisi omalta osaltani!

                      Jep! Elikkäs termostaattihan sieltä oli autostani hajonnut. Vikavalo syttyi lämpötilaeron kasvaessa liian suureksi... Flektikin pyöri koko ajan. Varotoiminto kuulemma.

                      Halvalla olisin saanut Marmoritiskillä korjattua vian...; )

                      Termostaatti olisi tiskiltä maksanut 109,10 euriboria ja työhön olisi kuulemma mennyt 2,5 tuntia.

                      Ja siitähän olisi sitten tullut yhteensä laskua säälittävän vähäiset 300 euroa!! Halpaa kuin Lidlissä!!

                      Varattu aika vaihtoon muualta... (yllätys...)

                      Comment


                      • #12
                        Muista kertoa sinne muualle että autossa on ecu-ohjattu termari. Ei välttämättä saa tarvikkeena.

                        Comment


                          #13
                          ecu ohjattu?

                          Tuossa taisikin toisessa ketjussa olla tuosta termarista, ettei löydä/kannata ostaa muuta kuin tiskiltä.
                          Samalla oli haukuttu noita muovikiinnikeitä...

                          On siinä termarille hintaa...(109 euroa!!)

                          Comment


                          • #14
                            Onko sama homma?

                            No niin, liitynkö sitten samaan kerhoon? Vikavaloja ei kyllä ole, mutta oireet ovat samantapaisia.

                            Aamulla kun lähdin ajamaan niin nesteen lämpötila nousi hyvin nopeasti 90 C asteeseen. Lämmintä ei hyttiin tullut yhtään ja auto oli kyllä vielä kylmänkankean oloinen. Ajoin sen sen muutaman kilometrin ja ihmettelin asiaa. Tsekkasin kyllä että paisuntasäiliössä oli juoksevaa ainetta, eikä jäätynyttä.

                            Illalla huomasin, että tuon lenkin jäljiltä auton alle oli vuotanut jäähdytysnestettä. Pinta oli säiliössä vielä ok, joten lähdin ajamaan ja sama homma. Eli oireet:

                            - Nesteen lämpötila nousee alle kilometrin matkalla 90 C asteeseen.
                            - Hyttiin ei puhalla tippaakaan lämmintä
                            - Vuoti jäähdytysnestetta alle (kerran).

                            Vikakoodeja ei ole. Varoitusvaloja ei ole. Flekti ei pyöri kokoajan.

                            Mikä vikana? Termostaattiko? Ei kai vesipumppu?

                            Aja en tuolla uskalla kun muutaman kilometrin. Tuo nesteen vuoto antanee olettaa, että lämpöisenä kävi. Auto siis A4 1,8Tq B6.

                            Comment


                              #15
                              Vikamuistin mukaan minunkin Audissa olisi ollut satunnaisesti ongelmia aktiivihiilisuodattimen eli polttoainekaasujen suodatuksen kanssa. Joka tapauksessa myös termarin on todettu olevan vaihdon tarpeessa. Sen sijaan lämpöantureiden sanottiin toimivan kuten pitääkin.

                              Eli uskallan olla lähes 100 prosenttisesti Quattromanin kannalla. Termarin temppuilu aiheuttaa sekoilua. Meinaan kun jos termari on ECU-ohjattu ja jossain keskustelussa puhuttiin ECU:n ja lambdan tai MAF:in yhteyksistä, niin eikös tässä aleta jo lähestyä myös tuon auton kulutuksen kasvua ja silloin auto suorastaan lutraa polttoainetta ja voisi näkyä polttoainekaasujen kierrätyksessä. No meni jo tunnusteluksi, etten oikein itsekään ymmärrä. Voisiko näillä olla syy-seuraus?

                              Comment

                              Working...
                              X