Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten lämmintä nopeimmin matkustamoon ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten lämmintä nopeimmin matkustamoon ?

    Pakkasta pukkaa ja tuli mieleeni onko kukaan selvittänyt miten matkustamon saa nopeimmin lämpimäksi kun moottorina on 1,9 tdi, joka ei tosiaankaan ole mikään hetivalmis kiuas.
    Kannattaako ajaa pienillä kierroksilla ja isolla vaihteella vai korkeilla kirroksilla ja pienellä vaihteella?

  • #2
    Korkeilla kierroksilla yhtä pykälää normaalia pienemmällä vaihteella.

    Comment


    • #3
      Ei varmaan kone tykkää pitemmän päälle, jos sitä jääkylmänä kiusaa korkeilla kierroksilla?

      Comment


      • #4
        Eipä niistä kierroksista ole hyötyä jossei ole kuormaa. Samoin kuin ei ole tyhjäykäynnistäkään muuta kuin että öljyt hieman edes. Oma ajatus on se, että mitä enemmän kuluu polttoainetta, sitä paremmin luultavasti tuottaa lämppöäkin. Eli summasummarun, kierroksia hieman enemmän jolloin tavaraa kuluu enemmän. Tuota tukisi myös se että 100 ajettaessa meikällä hyttiin tulee lämpösempää kuin 80 ajaessa kovilla pakkasilla. alle -20 pakkasilla ei ole ongelmaa.

        Sisätilankiertoakaan ei kannata käyttää kun se pistää lasit jäähän.

        Comment


        • #5
          Jakajapumpullinen 1.9TDI lämpeää siinä missä bensakoneetkin, ainakin minulla olleet kaksi on lämmennyt.
          Tuo bensakuutonen lämpiää itse asiassa hitaammin, tosin siinä taitaa olla hieman termostaattivikaa.
          Täytyy vaan muistaa, että kaupunki- tai taajama-ajossa dieseliä on turha yrittää saada koneestaan lämpimäksi.
          Jos ei jakajapumpullinen lämpiä normaalissa maantieajossa edes 20km:n ajon jälkeen normaaliksi alle 20 asteen pakkasissa, niin termostaatti vaihtoon.
          Jos on vielä manuaalisäädöt lämmityslaitteessa, niin puhallin kolmoselle tai neloselle kun lämpömittari on 60:n paremmalla puolella. Automaatti-ilmastoinnissa käytetään AUTO-asentoa, niin se säätää puhallinnopeutta kovemmalle sitä mukaa kun jäähdytysneste lämpeää.

          Comment


          • #6
            Kone lämpeää kaikkein nopeiten, kun sitä kuormittaa kunnolla. Joskaan kylmän koneen kuormittaminen ei ole kauhean viisasta. Mutta kyllä bensakone lämpeää tyhjäkäynnillä pihalla louskuttaessakin, ei tietty niin nopeasti mitä ajossa.

            Comment


            • #7
              Lainaan topiccia. Miten nopeasti teillä nuo vitos koneet lämpiää tämmösillä yli -20c pakkasilla? Oletetaan että on ollut vähintään pari tuntia tolpassa. Tuntuu että saa todellakauan kaupungissä pyöritellä ennen kun on lämmöt täysillä.

              Comment


              • #8
                Kyllä tolla omalla vitosella joutuu n. 3-4 km ajelee että on lämmin näillä keleillä (-25C).
                Termostaatti on 87C, varmaan 92C olisi parempi tällaisilla -20-30C keleillä mutta en tiedä onko se kesäkeleillä taas sitten suositeltavaa tälle vitostoskoneelle tuo 92C termostaatti, flekti ainakin lähtee aika tiuhaa päälle kun kaupungissa pyörii.

                Comment


                • #9
                  Eilen -34'C, tunnin jälkeen tolpasta käyntiin ja pari kilometriä normaalia ajoa maantiellä niin puski jo täysin lämmintä sisään.

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa pistä pahvi syylärin eteen, muttei unohtaa sitä sinne.

                    Comment


                    • #11
                      Itellä on ollut pahvi syylärin edessä nollakeleistä asti. Lämpiää paljon nopeammin. Mutta kannattaisikohan näillä keleillä laittaa jotain välijäähynkin eteen, vai onko tuolla imuilman lämpötilalla kuinka suuri merkitys koneen lämpeämiselle? Kokemuksia tästä kellään? Öljynjäähyn eteen ei varmaan tarvi mitään laittaa, eikös siellä ole termostaatti, ettei se öljy siellä kylmänä edes kierrä?

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on ollut keula ummessa marraskuun alusta asti. Nopeuttaa hiukan koneen lämpeämistä. Viime talvena ajoin usein ruuhkassa (ennästys 3km 30 min) motarilla ja 18 km matkalla sain hädin tuskin lämmöt 90 asteeseen. Heti kun saa vauhtia +120 km/h niin rupeaa lämmöt nousemaan.

                        Viime talvena tein sen virheen että kytkin autoilmastoinnista econ moden päälle kun ajattelin että mitä se pumppu siellä turhaan pyörii. Nyt kuitenkin luin jostain että se ei saa olla päällä, muuten sähkövastukset kennossa tai ilmakanvissa ei mene päälle.

                        Ja Avot! Nyt tulee lämmintä jo 2 minuutin päästä startista vaikka auto on seissyt 8h vaikka 10-15 asteeen pakkasessa.

                        Vielä maskin peittämisestä, olen ajanut myös 5-10 plus asteessa eikä auto ole moksiskaan. Jäähdytysneste mittari pysyy 90 asteessa.

                        Kerran kun hinasin isoa perävaunua niin öljyn lämmöt nousivat jo lähemmäs 80 astetta muutehan ne on aina 70 asteen molemmin puolin.

                        Muuten keula ummessa Audi näyttää vähän hölmöltä.......

                        Comment


                        • #13
                          Mistä malleista nämä sähkövastukset löytyy?

                          Comment


                          • #14
                            Jos on periaate että sääli on sairautta, niin eka 5km käsijarru päällä ajoa. Itse ei ole tullut harrastettua (ei, ihan oikeasti ei ole), mutta tiedän että kestää aivan yllättävän hyvin takajarrut tuollaistakin käyttöä :D Mutta jos haetaan jotain normaalikeinoja, niin tosiaan kulutusmittariakin katsellessa voi päätellä jotain, enemmän kulutusta -> enemmän hukkalämpöä. Hyötysuhde huononee isoilla kierroksilla pienillä sylinteripaineilla, joten sielä tulee lämpöä enemmän.

                            Omista kokemuksista jos 1.9TDI (jakajapumpulliset/pumpparit) lämpiää yhtä nopeesti kuin V6 bensakone, niin sitten on jotain isompaa vikaa bensakoneisessa (toki yksilöitä kaikki automallit ovat). Ei tulisi mieleenkään ottaa käyttöön tuollaista talonlämmitysöljyllä käyvää autoa ilman että siinä on varuste minkä oikein kuuluukin käyttää tuota löpöä, elikkäs webasto/eberi/ardic.

                            Comment


                            • #15
                              Kolmesta vag-diisselistä oppineena, taajamassa saa ajaa vaikka päivän, ilman että lämpöviisari nousee 60c lukemasta minnekkään.
                              Taasen vastaavasti pari napakkaa vetoa motarilla, niin alkaa lämmöt nousemaan.
                              Vastaavasti bout -10c kelissä vartti tyhjäkäyntiä, niin lämmöt laskee kuin lehmän häntä.

                              Mutta ei noilla kyllä pirukaan aja ilman polttoainelämmitintä.

                              edit:
                              Ja itse aiheeseen, itsellä ollut nyt testissä että jätän sisäkierron päälle ja puhallin kakkoselle. Se että onko tuosta sisäkierrosta iloa, on vielä "tutkimatta".
                              Jotenkin kyllä tuntus siltä että koppi lämpiää nopeemmin sisäkierrolla, kun muistaa ajoissa ottaa sen pois ettei huurra ikkunoita.

                              Comment


                              • #16
                                Mistä malleista nämä sähkövastukset löytyy?
                                No, ainakin tuossa profiilin kulkineessa (A6 + AFN, 1998) on lisälämmitysvastukset. Niiden toiminnasta pieni vinkki: jos vasemmalle ja oikealle lämpötilapyynti eroaa 2 astetta tai enemmän, niin lisälämmitys ei mene päälle ...

                                On toki toinen juttu, että lämmintä riittää ihan kohtuullisesti, mutta lämpömittari ei osaa kivuta 78 astetta korkeammalle, vaikka mitä tekisi.

                                Comment


                                • #17
                                  Vaihdoin termarin tuohon omaan vitoseen ja jo alkaa lämpenemään, -36 pakkasta, 3h roikassa ja lopuks eberi 35min päälle, 2km ajoa ja koneessa täydet lämmöt.

                                  Tämä n. 2vk sitten kun oli kovia pakkasia täällä pohjosessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pahvia keulalle ja puhallus pienelle 1-3 tolppaa, nousee lämmöt aika äkkiä. Jos ilmastointi automaatti asennossa ei tahdo lämmöt noussa kun puhallus niin suurella että jäähdyttää kennon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      lämpömittari ei osaa kivuta 78 astetta korkeammalle
                                      Termostaatti vaihtoon. Tai tutkii varmuudeksi ensin VAG-COMilla onko se samaa mieltä mittarin kanssa, ettei ole mittaristovika.

                                      Jos ilmastointi automaatti asennossa ei tahdo lämmöt noussa
                                      Nousee ne, ei mitään merkistystä. Kaupungilla madellessa tietysti pätee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäiseen kysymykseen: Joskus joku "viisas" on sanonut, että kun auton höräytät käyntiin aamupakkasella niin heti vain ajoon eikä mitään seisottelua tyhjäkäynnillä - tämä heti liikkeelle lähteminen kuulemma kuormittaisi loppupeleissä moottoria vähemmän koska silloin moottori lämpeää nopeammin.

                                        Mene ja tiedä eikä hirveästi kiinnostakaan, sillä meikäläinen lähtee joka aamu roikan päästä liikkeelle ilman rapailuja ja lumien luontia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lainaus:
                                          lämpömittari ei osaa kivuta 78 astetta korkeammalle
                                          Termostaatti vaihtoon. Tai tutkii varmuudeksi ensin VAG-COMilla onko se samaa mieltä mittarin kanssa, ettei ole mittaristovika.
                                          No, ainakin ilmastoinnin näyttö on samaa mieltä mittarin kanssa, joten lienee uuden termarin aika. Ei liene AFN'ään kalliskaan homma (verrattuna V6-koneisiin)?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X