Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan lämmitys / sen rele

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Imusarjan lämmitys / sen rele

    Mikäs funktio on imusarjan lämmityksellä ? Kesällä toimi ainakin aivan ok ilman sitä, mutta entäs talvella ? Vaikuttaako kaasarin jäätymiseen näin kostealla sadekelillä ? Tosin ilmaletku pakosarjan päältä ei ole aivan ehjä...

    Lämmitystä ilmeisesti ohjaa jokin lämpökytkin, releen avustuksella. Onko kenelläkään hajua ton releen toiminnasta, kun imusarjan lämmitys vie 12A vaikka laittaa vain virrat päälle. Se rele on muistaakseni 5 napainen, joku erikoisrele ? Sisältä löytyi normaaliin releeseen verrattuna muutama konkka, vastus yms. Tietääkö kukaan, et minkä hintainen se on ?

    Tämä vaan sen takia,että nyt kun ollut näitä kosteita ilmoja, kulutus on varmaan lähempänä 20l / 100km ja meno on välillä nykivää / tyhjäkäynti on hukassa. Sitten kun on pakkasta vaik yli 5 astetta, ei mitään ongelmia.

    Niin, ja tämä siis 1.8 90hv volkkarin peruskone joka on laitettu typ89 audiin. Kaasarina joku Keihin I

  • #2
    ryyppy...?

    Kylläpä vie paljon benssiiniä jos tosiaan 20 l/100km ettei vaan jäis ryyppy päälle "siis autoon " !
    Se selittäis tyhjäkäynnin sekoilut ja nykivän menon ! Onko kaasarin ja imusarjan välissä kuminen laippa ? Sen kunto kannattaa tarkistaa ettei ime ilmaa ohi kaasuttimen ! Itse vaihdoin aikanaan suosiolla omaan 80:een Weberin korvauskaasuttimen alkuperäisen tilalle ja hyvin toimi !

    Comment


    • #3
      Toi oli ehkä vähän liioiteltua toi 20l / 100km, mutta kuitenkin tuntuisi että vie paljon. Ryyppy (manuaalinen) ei jää päälle, kaasarin kumijalka on kunnossa, samaten tulpat, johdot yms. syttypuolen osat. Nyt kun on ollut näitä kosteita kelejä, ei auto toimi kunnolla. Heti kun on pakkasta vaikka yli 5 astetta, niin toimii ihan ok.

      Lähinnä kaipailisin tietoa tuosta, että mikä sitä lämmitystä ohjaa. Tänään tarkistin sen releen, siinä oli 5 leveää liitintä ja yksi kapeampi. Eli joku erikoisrele ?

      Comment


      • #4
        Vähän asiaa sivuten, mutta ehkä jollekin hyödyksi muistini mukaan: Audi 100 2.0 vm -87/ KP kone (edellinen audini ja sama koskee varmaan muitakin viitosia -44 korimallia) imuilman lämmitys oli hoidettu niin, että ilmanputsarille vievässä letkussa oli "liitosmutikka", jonka sisällä oli lämpötilaan reagoiva mekaaninen anturi. " Liitoksen" alapuolelta lähti haitariletku pakosarjan alle. Anturi haisteli ilman lämpötilaa. Ilman kylmettyä tarpeeksi se sulki etumaskista tulevan putken sopivasti, ja näin ilmaa otettiin ilmanpuhdistajaan/koneeseen pakosarjan alta. "Liitosmutikassa" oli sulkimen läpän= mistä ilmaa otetaan asentoa ilmaiseva osoitin. Näkyi katsottaessa. Minulla se oli pakkasella väärin= ilmaa otettiin "ulkoa" eli kylmää pakkasellakin. Korjasin asian kirjastosta lainamaani opaskirjan ( eng) mukaan lämmittämällä anturia määrätyssä lämpotilassa vesikattilassa. Säädin sen ohjeiden mukaan. Kone pelasi pakkasella paremmin.

        Comment


        • #5
          lämmitys...

          Jota ohjaa muistaakseni anturi mikä on kannen yläosasta lähtevän vesiletkun ylä-tai alapuolella !
          Antureita pitäis olla 2 miltei vastakkain, en muista tarkkaan enää kun on jo vuosia kun niitä rassasin ,joko syylärille lähtevässä liitoksessa tai lämmityslaitteelle lähtevässä liitoksessa !
          Nykäise johto irti vuoron perään kummastakin ja 12A pitäis hävitä kun kyseessä on oikea anturi !
          Siltikään en usko että vika on siinä veikkaisin imuilman lämmityksen korjauksen auttavan asiaan !

          Comment

          Working...
          X