Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen jurina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjaustehostimen jurina

    Koska on eräänlaista voimansiirtoa, pistin tänne. Söötsillä ei ihan vastaavaa ongelmaa löytynyt joten kysyn... mikähän vaiva kyseessä ?
    Oireet : tässä aamulla pikkupakkasessa pistin auton käyntiin (lämmittelin rauhassa tyhjäkäynnillä pari minuuttia) ja käänsin tallista ulos. Ratti lähellä tappia ei kuitenkaan ihan koska pumppua pitää säästää. Konehuoneen puolelta kuului aika kova UR URR URRR URRR, käänsin toiseen suuntaan, sama juttu. Keskelle - ääni poistui eikä enää saanut sitä aikaiseksi vaikka provosoin. Tehostin tuntui tehostavan normaalisti eikä (ainakaan vielä) nestevuotoja näkynyt tallin lattialla.

    Ohjausvaihde ruikkaa kohta nesteet kintuille ja 2000e uuteen vaihteeseen vai tämmöstä sattuu joskus ?

    VIKA PAIKALLISTETTU !
    Syynä loppuunkulunut lämmityslaitteenlaakeri joka antaa propellin ottaa kiinni ilmakanavan reunaan. Aikamoinen ääni, hiljaisessa autossa mutta onneksi "harmiton" ja ennenkaikkea halpa korjata.
    Viimeksi muokannut Vieras; 31.7.2007, 12:52.

  • #2
    jostain syystä pumppu ei saanut uutta nestettä tilalle, ja kavitoi? Onko siellä oikeat litkut säiliössä?

    Comment


      #3
      Samat aineet olleet ainakin siitä lähtien kun tuo minulle tuotiin. Ei varmaan haittaisi jos vaihtaisi vaikka ei taida imeä kosteutta samalla tavalla kuin jarruneste ?

      Comment


      • #4
        Mulla pumppu piti samankaltaista ääntä sillon kun vaihde vuoti ja käytin atf:ää siellä.
        Kun sain vaihteen vaihdettua ja systeemin huuhdeltua oikealla nesteellä äänet katosivat.

        Kokeile vaihtaa uudet nesteet, simppeli homma.

        Ohjeet löytyy esim audipagesin sivuilta.

        Comment


          #5
          Kiitti, 2 litraa siis riittää systeemin puhdistamiseen mutta tämän lisäksi vielä uudet nesteet ?. Mietin jo pääni puhki että mikä ihmevaruste on "Golf tee" viimein hokasin kuvasta että perhana sehän on Golfin tiu tikku ! :)

          Comment


          • #6
            Nostetaas vanhaa aihetta.

            Rupesi kutosen tehostin pitämään ääntä käännettäessä. Normaali ajossa ei kuulu mitään, mutta kun jyrkemmin rattia pyörittelee niin jurahtaa ikävästi.
            Lueskelin foorumia ja tulin siihen tulokseen, että pumppu kavitoi ja nesteen vaidolla paranee. Mutta eipä auttanut. Pari litraa valutin systeemistä febin lientä läpi ja täytin säiliön. Edelleen pitää mekkalaa.

            Vaihdon jälkeen epäilin ylätuen laakeria ja laitoin rouvan pyörittelemään rattia pihalla samallakun itse kuuntelin pää konehuoneessa. Se ääni tulee hammastangosta/ohjausvaihteesta. raidetanko värisee samalla kun jurina kuuluu.
            Tehostin ei vuoda ulos mistään kun nestettä ei katoa ollenkaan, mutta voisko tuossa ohjausvaihteessa olla ohivuotoa joka aiheuttaa jurinan?

            Comment


            • #7
              Olen antanut itseni ymmärtää, että ohjausvaihde saattaa aikojen saatossa kulua ja olisi mahdollista kiristää. Asiasta ollut juttua tällä foorumilla. Siinä yksi mahdollinen selitys.

              Comment


              • #8
                Juu, tuon säädön tiesinkin, mutta eikös se auta vain jos ohjauksessa on klappia?

                Kävin kuitenkin säätelemässä siitä ohjausvaihteen päältä sitä ruuvia. välystä ei ohjauksessa ollu ja ainoastaan ohjauksen palautuminen rupesi takertelemaan, mutta parkaisun päästää edelleen.

                Comment


                  #9
                  Kellään tietoa onko bensakoneisen A4:n ohjaustehostimen pumppu samanlainen bensa- ja dieselkoneessa? Dieselissä 8D0 145 156 T, bensassa 8D0 145 156 K.

                  Ebay-kaupat ainakin tarjoavat samaa pumppua molemmille OEM-numeroille. Suomessa käytetyt pumput maksavat 150->, ebayssa uusi tarvike 80->, käytetyt originaalit 50->. Kannattaako tarviketta laittaa, vai onko käytetty orkkis parempi?

                  Comment


                  • #10
                    Ostin Rouvalle tuollaisen Bee-nelosen ja nyt näyttää siltä, että ohjaustehostajan pumppu laskee nestettä ulos. Pohjapanssarin päällä on kosteaa ja hydraulinesteet on melkein alamerkissä.

                    Voiko tuota pumppua entrata jollain esm. tiivistesarjalla vai meneekö se uusiksi?

                    Comment


                      #11
                      Minä en taas ymmärrä sitä asiaa,kun mulla ohjausvaihde vuoti satunnaisesti öljyä reippaammin ulos keväällä. Nyt kesällä ei ole vuotanut ollenkaan. Öljyt on uusittu ajat sitten ja Forten lisäaineetkin on laitettu.

                      Comment


                      • #12
                        Lisää aiheesta.

                        Ruorin tappiin kääntäminen aiheuttaa välillä jopa auton sammumisen. Normaal?

                        Lisäksi ainakin liikkeelle lähtiessä ja rattia kääntäessä kuuluu selvää rohinaa edestä. Suoraan ajaessa ei äännä, ainakaan kuuluvasti. Onko tuttuja oireita?
                        Nyt kun muistelee, autoa kaupasta kotiin ajaessa alkoi noin 40 km moottoritie stintin jälkeen kuulua vikinää (oikealta?) edestä. Ääni helpotti vasemmalle kääntäessä ja kun vauhti laski alle 70 km/h. Mielestäni oikea etuvanne oli himpan lämmennyt, vasen ei. Etupyörän laakeri?

                        Lisäksi ehkä oikealta edestä saattaa kuulua pientä kolinaa pienissä kuopissa. Voiko nuo liittyä samaan vai onko tässä nyt enemmänkin vikaa?

                        Comment


                        • #13
                          Arctos, Katoppa ohjaustehostimen hihnan kireys. Ainakin B5:ssä oli hydraulinestesäiliön pohjalla erillinen metallisihti, joka ei tykännyt pysyä paikallaan ja sekoitti nestetta. Se taas aiheutti jurinaa.

                          Toinen vika vaikuttaisi joko pyörän laakerilta, vetarilta tai laahaavalta jarrulta.

                          Comment


                          • #14
                            Ei tulut katsottua, onko sama hihna, kuin laturilla, mutta laturin hihna ainakin alkaa olla valmis. Kireydestä en ole varma.

                            Pahaa pelkään, että menee vaihtoon joko iskarin yläpään laakeri tai pyörän laakeri ja hydraulipumppu. Se nestevuodolta vaikuttava juttu tuntuu jotenkin sopivan taudin kuvaan. Kunhan ei olisi mitään vakavampaa. Pumppu nyt ei vielä maltaita maksa ja sen saa vaihdettua itsekin.

                            Comment


                            • #15
                              Pumpun jurina tuntuu rauhoittuneen. Lisäsin nestettä ja nyt se ääntää enää oikeastaan tappia vasten käännettäessä, mikä taitaa olla aika normaalia. Hihna on kireällä, joskin pikkuhiljaa vaihtoa vaille.

                              Ai niin, sen vikinänkin syy selvisi. Oikea etujarrusatula oli aika jumissa. Herkistely auttoi. Nyt rullaakin jo ihan eri tavalla.
                              Myös oikea takajarrusatula, tai oikeastaan käsijarrun mekanismi oli jumissa.

                              Comment


                                #16
                                Pumppu minulle tuli ebay:n kautta, mutta en sitä lopulta paikoilleen laittanut: kun auton alle pääsin, totesin että ohjausvaihteen kuskin puolen raidetangon suojakumi tiputtaa hieman öljyä, joten ohjausvaihde irti (on muuten melko ikävä vaihdettava). Molempien raidetangon suojakumien sisällä oli öljyä, oikealla sitä ei vain vielä ollut tullut ulos asti.

                                Syykin selvisi, tekele oli Koyon tuotemerkillä, made in France... :) "Uusi" ohjausvaihde löytyi hieman vanhemman facelift A4 1.8Tq:n keulapalasta, joka tutulla ladossa on. Se oli ZF:n valmiste, ja autolla ajettu ainoastaan 63tkm, joten eiköhän tuo taas kestä.

                                Täytyy jossain vaiheessa teurastaa tuo vanha ohjausvaihde, josko siitä saisi vielä tiivisteiden vaihdolla ehjän.

                                Edit: Eli vika oli varmasti sama kuin Zippo:lla, en vain aluksi uskonut että vuotava ohjausvaihde päästää niin paljon ilmaa kiertoon, että pumppu kavitoi. Mutta näköjään se onnistuu...
                                Viimeksi muokannut MR; 22.9.2008, 12:17. Perustelu: Lisäys

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti
                                  Kellään tietoa onko bensakoneisen A4:n ohjaustehostimen pumppu samanlainen bensa- ja dieselkoneessa? Dieselissä 8D0 145 156 T, bensassa 8D0 145 156 K.

                                  Ebay-kaupat ainakin tarjoavat samaa pumppua molemmille OEM-numeroille. Suomessa käytetyt pumput maksavat 150->, ebayssa uusi tarvike 80->, käytetyt originaalit 50->. Kannattaako tarviketta laittaa, vai onko käytetty orkkis parempi?
                                  Osaisko joku vastata tähän kysymykseen? Passat pyytäis tuota T loppuista, mutta käykö tuo K loppuinen tilalle?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ebay-pumpun ostin, joku nimetön tarvike. Ei mennyt lopulta omaan autoon, vaan toiseen 1.9TDI-koneeseen, johon se kai sopi ihan kuin alkuperäinen. En ole ainakaan kuullut että olisi tullut ongelmia. Tästä päätellen ei niissä varmaan ainakaan kovin suurta eroa ole?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Käyn sitten hakemassa Tampereen LMS:ltä. Tuo 8D0 145 156 T maksaa laakkosella 435?, vaihto osana 285?. Veholla 314?, vaihto osaa ei Skodalta saa ollenkaan. Laakkonen olisi joutunut tilaamaan Ruotsista (=2pv), Veholta olis löytynyt hyllystä. LMS:ssä vaihto osan lähtöhinta 285? ja siitä sai sitten jonkun kympin tingittyä, ja pitäis olla alkuperäinen.

                                      Jotkut romikset huutelee 150 tkm ajetuista yli kahta sataa!?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nuo romikset on kyllä ihmeellisiä välillä. Esim A4 B6 xenon ballasti Valeo LAD5GL maksaa niissä käytettynä 140?, kun uuden saa hessumobiilista satasella.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X