Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Longlife vai ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Longlife vai ei?

    Mietin, että kun autooni on tehty alusta asti näitä LongLife huoltoja. Kannattaako jatkaa samalla linjalla vai onko parempi muuttaa ns. tavalliseen systeemiin, eli öljynvaihdot ja muut systeemit kerran vuodessa? Ja mitä mieltä olette kun huoltokirja ja merkkiliike kertoo jakohihnan vaihtoväliksi 180tkm ilman mitään ikärajotuksia tuohon omistamaani 2.0 litraseen A4:een?

    Mode// otsikkoa muokattu kuvaavammaksi

    #2
    Öljyn vaihto on oikeastaan se ainoa merkittävä asia Longlifehuoltojen ja perinteisten huoltojen välillä. Jos haluat vaihtaa öljyt useammin, siirry perinteiseen tapaan. Jos taas haluat, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa niin useasti, jatka Longlife-öljyillä. Useammin huoltaminen ja öljyjen vaihtaminen eivät ainakaan voi tehdä haittaa autolle.

    Jakohihnan itse ainakin vaihtaisin välillä noin 160-180tkm. Mitä pidempi aika välissä, sitä aikaisemmin kilometrien suhteen. 5 vuotta ei tosin ole vielä mikään erityisen pitkä aika, joten ihan sen ohjekirjan kilometrien mukaan voi toimia.

    Jos olet autossa on jo päälle 160tkm mittarissa, etkä ole autosta luopumassa, teettäisin remontin vaikka heti. Se on edessä kuitenkin. Seuraavaa remonttia et todennäköisesti enää joudu pohtimaan, joten on aivan sama pitääkö se edellisen huollon ajankohdasta riippuen tehdä yli vai alle 300tkm:ssa.

    Comment


    • #3
      Useammin huoltaminen ja öljyjen vaihtaminen eivät ainakaan voi tehdä haittaa autolle.
      Ei se nyt teoreettisesti aivan noinkaan ole. Öljyä vaihtaessa kun kun availlaan esim. öljyntäyttötulppaa ja vaikkapa siitä on mahdollista hästätä öljyn mukaan epäpuhtauksia ja toki muitakin riskejä lisääntyy toinen mokoma, unohtuu tyhjennysproppu kirimättä jne...

      No, tämäkin on nyt sitä samaa luokkaa kuin yleensä vänkääminen siitä kumpi on parempi ll vai määrämittainen.
      Sanoisin ettei mitään väliä kun asiaankuuluvia aineita käytetään, hieman edullisemmin pääsee kun ll-vaihtoa käyttää vaikka aine on hieman kalliimpaa. Ja on ll-öljy parempaakin, koska sitä suositellaan määrävälivaihtoihinkin joihinkin malleihin joissa on ollut ongelmia esim. nokka-akseleiden kanssa.

      Toivottavasti tästä nyt viriää aktiivinen keskustelu...

      Comment


      • #4
        Täytyy sanoa, että hämmästys oli suuri kun lueskelin tuon nokilekan huolto-ohjelmia. Omatoimisesti on tullut tähän asti kaikki autot huollettua suosituksia lukematta, ja öljyt+suotimet on vaihtunu 10-15tkm välein, kuten aikoinaan 80-luvun kinnereissä. Toki kehitys kehittyy, mutta ei silti tunnu järkeviltä nuo nykysuosituksen mukaiset vaihtovälit.
        Kurkkasin passatin ilmanputsariin ja kyllä se oli kaivannut vaihtoa jo pitkään, vaikkei huolto-ohjelman mukainen vaihto olisi vielä ollutkaan ajankohtainen. Siitähän se tiuhemman huoltovälin idea sitten taas lähti.
        Kyllähän se longlife-setti tietysti ympäristöä säästää enempi kuin perinteiset suositukset, että siinä mielessä se on ihan hyvä juttu. Ei vaan välttämättä meidän sääoloissa ja hiekkatie-ajossa toimi suunnitellulla tavalla....

        Comment


          #5
          Ei se nyt teoreettisesti aivan noinkaan ole.
          Ei niin, käynnistys öljynvaihdon jälkeen kuluttaa aikalailla.

          Comment

          Working...
          X