Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä rikki? 80 B4 -94

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Mikä rikki? 80 B4 -94

Nyt syö kyllä miestä!
    Olin tossa aikasemmin ajelemassa ja saatoin pikkasen antaa autolle tossua, pikkasen sen jälkee mukana ollut kaveri alkoi haistamaan outoa palanutta hajua jonka aluksi luulin tulevan edessä olevasta rekasta jolla oli hätävilkut päällä.
    Jatkoin siitä ihan normaalisti ajamista kun kuulin oudon äänen vaihdetta vaihtaessa ja ajattelin ettei vaan kytkin ollut tarpeeksi pohjassa tai jotain siihen suuntaan.
    Sen jälkeen aloin itsekin haistamaan selvää palanutta hajua ja outo narina (samanlainen kuin vaihteen vaihto ilman kytkintä) alkoi kuulua joka kerta kun vaihdoin.

Siihen tuli sitten äkkipysäytys ja tien reunaan. Kone oli selvästi ylikuumentunut ja alkoi pitämään inisevää ääntä, mistähän voi olla kyse?

Itse en osaa edes arvata mikä voisi olla, öljyt ovat kyllä kunnossa ja muittenkin nesteitten ainakin pitäisi olla. Mikä voi samalla ylikuumentaa konetta sekä aiheuttaa inisevää ääntä konehuoneessa? Ja vielä siihen päälle liittyä vielä jotenkin vaihdelaatikkoon tai muuten vain vaihteistoon? Voiko pieni kaasuttelu rikkoa jonkun jo valmiiksi heikkona olevan osan vaikken edes konetta "rääkännyt"?

Auto seisoo nyt yksin pimeässä keskellä ei mitään, huomenna pitää katsoa hieman tarkemmin valosalla jos jokin olisi silmäänpistävästi vinossa.

Mutta jos joku tietäisi mikä on saattanut tehdä tämän niin antakaa vihjettä ihmeessä. Auto josta on kyse on -94 vuoden 2.8l kasikymppinen.

Yritetään luoda vähän uskoa huomiseen :)...

Hyvällä tuurilla tapaus saattoi olla niinkin klassinen kuin keittävä moottori. Sihisee, inisee ja narisee paineita ulos järjestelmästä. Laatikkoonhan tuo ei liity, mutta toivotaan, että laatikon outouden tunnekin menisi vain hermostumisen piikkiin.

Comment

Tuntuko kytkin normaalilta? Ettei vaan siellä joku jumita ja kuumenna paikkoja. Jos lunta/jäätä se voi kans siellä sihistä?? Painelaakeri esim.

Comment

Eli siis lämpö ei mittarissa sitten noussu normaalia enemmän, mitään hälyä ei tullut (jos on auto check)? Vai mistä päättelit että se on ylikuumentunu?

Onhan tuolla monta vaihtoehtoa käryävälle osalle. Laturi, ohjaustehostin, vesipumppu, kytkin, jokin kiristinrulla.

Eihän osien hajoaminen vaadi edes kaasuttelua välttämättä. Niitä vain hajoaa joskus.
        Olihan remmit ok, ettei moniurahihna olis hypänny. Ohjaus oli normaali eikä raskas?

Comment

Koneen ylikuumentumisen valo alko palaa vasta ku olin pysähtyny ja kun avasin konepellin ni sen kyllä huomas ettei ollu lämmöt kohillaan.

Ohjaus oli ihan normaali ja ne vaihteitten äänet ei todellakaan ollu mun päässä, ihan selvästi kuulu rätinää vai miten sitä ääntä nyt kuvailisikaan.

Siinä pimeessä oli pikkasen paha alkaa konetta paremmin kattelemaan mutta ittellä kävi just remmin katkeeminen mielessä.

Huomenna onneks hinaus turvaan ja korjaamolle.. pelottaa vaan jos siitä on mennyt jotai pahemmin rikki ja lasku hipoo kattoa. Kävin tänään kattomassa kyllä autoa mutta en kehdannut käynnistää jos koneesta on jotkut nesteet ulkona, ei varmaan kovinkaan hyvää tekisi. Paha muutenkaan tutkailla konetta koneen muovikatteen läpi kun on niin kädetön etten oo vielä sitä kertaakaan pois ottanut.

Ja tiedän kyllä että on mahdotonta kenenkään sanoa tarkasti mikä autossa olisi jos ei sitä itse ole nähnyt.

Comment

Jos ylikuumenemisvalo syttyi, niin eikös se ole selvä että keitti. Moottorin siis sammutit vai sammuiko itse? Itselläni on auto sekä reittänyt että hajoittanut remmin, mutta kummassakaan tapauksessa ei tullut palaneen käryä kabiiniin. En tiedä kutoskoneesta mitään, mutta voisiko olla mahdollista että vesipumppu on jumissa ja aiheuttaa hihnan käryämisen sekä keittämisen?

Jos paisuntasäiliön korkin tai minkään muunkaan kautta ei tullut nestettä ulos, niin ei se luultavasti kovin pahasti kiehahtanut. Itselläni tuli nestettä ulos pari litraa termostaatin jumittumisen seurauksena, mutta ei siitä koneelle loppujen lopuksi mitään muuta vauriota tullut. Koneen keittämisen tosiaan tajusin vasta kun ihmettelin että miten moottori pitää hieman naputtavaa ääntä, jolloin vilkaisin mittaristoon ja viisarin neula oli tukevasti punaisella. Vuonna -77 ei ollut "luksusaudissa" vielä jäähdytysnesteen ylikuumenemisvaloa. :)

Comment

Ei se moottori edes tainnut ehtiä keittää, taisi olla ihan vaan se varotusvalo mikä siihen sytty ja seki varmaa 5sek ennen kun sammutin. Olin jo sammuttamassa autoa vaihteiston ja hajun perusteella, en ylikuumentumisen.

Eli musta tuntuu että se ylikuumentuminen ei aiheuttanu hajua, vaan sielä on jokin muu mennyt rikki josta tuli haju, ja varmaa aiheutti ylikuumentumisen.

Comment

Nonnii, nyt on auto hinattu sitten korjaamolle ja innolla vaan oottamaa että mikäs sitte sielä on vikana.

Pikkasen tuli yllätyksenä hinauksen hinta, olikohan se jotai yli 150? (en itse maksanut kylläkään) Vantaan petikosta Nurmijärven lähelle. Onneksi autossa on hinausvakuutus eli saadaan ainakin puolet takaisin.

Comment

Working...
                X