Aloin tänään miettiä paremman tekemisen puutteessa, mihin (jos ei aja Alpeilla , ei vedä vaunua ainakaan Alpeilla eikä aja rallia) normaali ihminen ko. mittaria oikein tarvitsee. Onko jollain joskus öljy "kiehunut" , jonka olisi voinut estää mittaria seuraamalla. Mitä siitä lämpötilasta selviää? Minä vaan ihmettelen. PS. Seach:llä tuli tasan liian paljon osumia ( öljy, lämpö, mittari)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyn lämpömittarin tarpeellisuus?
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
No eipä tuolle ole vielä muuta käyttöä itse keksiny, kuin että tietää milloin kestää alkaa koneelle antamaan enemmän kenkää ;) (eli milloin öljyt lämmenneet riittävästi).
Ja viisaammat on kertoneet että kyseisiä autoja on rikottu antamalla leipää ennen aikojaan, manuaali suosittelee että ei yli 3000rpm ennen kuin öljyn lämmöt 70 tai yli.
Comment
-
Radalla tuo on hyödyllinen, koska 130 astetta tulee mittariin melko nopeasti orkkis-öljynjäähdyttimellä. Normaaliajossa tuosta ei ole hyötyä.
Asteikkohan ainakin vanhemmissa on aivan ääliö, maksimilukema on 170 astetta joka on jo melkoisen paljon liikaa. Ja normaaliajossa mittari liikahtaa juuri ja juuri viisarin paksuuden verran.
Comment
-
Valtaosa auton mittareista on itseasiassa aivan turhia normikäyttäjälle. Tärkeimmät mittarit lienevät nopeus- ja polttoainemittarit, muut enempi vähempi "turhia" ja nuo toiminnot voisi hoitaa varoitusvaloilla ihan hyvin. Tärkein funktio öljynpaine- yms. "epäoleellisille" mittareilla lienee "urheilullisen ulkonäön" hakeminen auton sisustaan.
Itse poden jonkin verran mittarihulluutta. Minusta mukava seurata mittareista mitä koneessa tapahtuu vaikkei se nyt niin oleellista tietoa ole kuitenkaan.
Comment
-
Itse poden jonkin verran mittarihulluutta. Minusta mukava seurata mittareista mitä koneessa tapahtuu vaikkei se nyt niin oleellista tietoa ole kuitenkaan.
Kyllä niitä tulee ahkeraan seurattua, ja jos siitä alituisesta seuraamisesta nyt jotain hyötyä on, niin huomaa ainakin heti jos alkaa mennä "hälytyksen" puolelle.
Comment
-
Ihan mukava lelu tuo öljynlämpötila - ehkä radalla jopa hyödyllinen.
Enemmän olen kummastellut A4:n volttimittaria, siinä kun tuntuu olevan tasan kaksi asentoa- kone käynnissä jossain 14V tienoilla ja sammuksissa hieman yli 12V... Napajännitettä en ole akusta mittaillut (ihan uusia akku), mutta kaipa tuo mittari kutinsa pitää.
Comment
-
Enemmän olen kummastellut A4:n volttimittaria, siinä kun tuntuu olevan tasan kaksi asentoa- kone käynnissä jossain 14V tienoilla ja sammuksissa hieman yli 12V... Napajännitettä en ole akusta mittaillut (ihan uusia akku), mutta kaipa tuo mittari kutinsa pitää.
Comment
-
Tulisin varmaan toimeen ilmankin, mutta oli kesällä pariin otteeseen öljyn lämmöt aika korkealla kun kiskoi kärryä sorakuormassa. Tulipahan jälkikäytettyä autoa hetken aikaa ennen sammutusta.
Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon. Lisäksi voisi olla vaikka muitakin lämpötiloja saatavilla... EGT, ahtopaine, vaihteistoöljyn lämpö, yms.
Comment
-
Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon.
Comment
-
Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon. Lisäksi voisi olla vaikka muitakin lämpötiloja saatavilla... EGT, ahtopaine, vaihteistoöljyn lämpö, yms.
Comment
-
Minusta öljynlämpöanturi ei ole ollenkaan turha kapistus. Kyllä sitä tulee aika paljon katseltua että lämmöt on kohdillaan ennenkuin koneella antaa "hanaa". Vedenlämmön mukaan kun ei voi sitä suoraan päätellä, öljyt kuumenee paljon hitaammin.
Comment
Comment