Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyn lämpömittarin tarpeellisuus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljyn lämpömittarin tarpeellisuus?

    Aloin tänään miettiä paremman tekemisen puutteessa, mihin (jos ei aja Alpeilla , ei vedä vaunua ainakaan Alpeilla eikä aja rallia) normaali ihminen ko. mittaria oikein tarvitsee. Onko jollain joskus öljy "kiehunut" , jonka olisi voinut estää mittaria seuraamalla. Mitä siitä lämpötilasta selviää? Minä vaan ihmettelen. PS. Seach:llä tuli tasan liian paljon osumia ( öljy, lämpö, mittari)

  • #2
    No eipä tuolle ole vielä muuta käyttöä itse keksiny, kuin että tietää milloin kestää alkaa koneelle antamaan enemmän kenkää ;) (eli milloin öljyt lämmenneet riittävästi).

    Edit. Radalla ei ole tullut käytyä, joten siellä tuo voi olla myös hyödyksi.

    Comment


      #3
      Itse laittaisin jos vain tuohon omaan rotteloon sen jonnekkin kätevästi saisi. Kesällä tulee käytyä radalla kuitenkin sen verran monta kerta,a että olisi hyvä valvoa siellä öljyjen lämpöä ja mieluusti painetta.

      Comment


      • #4
        No eipä tuolle ole vielä muuta käyttöä itse keksiny, kuin että tietää milloin kestää alkaa koneelle antamaan enemmän kenkää ;) (eli milloin öljyt lämmenneet riittävästi).
        Todellakin! Olen seuraillut hieman tuttavani autosta (WMB M3) että (kylmänä lähdettäessä)nesteen lämpötilan jo ollessa normaalit 90 niin öljyn lämpötila vasta 60 hujakoilla (kelistä tietenkin riippuen).

        Ja viisaammat on kertoneet että kyseisiä autoja on rikottu antamalla leipää ennen aikojaan, manuaali suosittelee että ei yli 3000rpm ennen kuin öljyn lämmöt 70 tai yli.

        Comment


          #5
          Radalla tuo on hyödyllinen, koska 130 astetta tulee mittariin melko nopeasti orkkis-öljynjäähdyttimellä. Normaaliajossa tuosta ei ole hyötyä.

          Asteikkohan ainakin vanhemmissa on aivan ääliö, maksimilukema on 170 astetta joka on jo melkoisen paljon liikaa. Ja normaaliajossa mittari liikahtaa juuri ja juuri viisarin paksuuden verran.

          Comment


          • #6
            Ei ole normaalikäytössä mitään virkaa mittarilla, mutta tosiaan rajummassa käytössä kyllä. Corradossakin huomasi että noin 4-5kierroksen jälkeen täyttä ajoa ahvenistolla oli liikaa alkuperäiselle jäähdytykselle, ja oli pakko hidastaa/siirtyä leikkimään.

            Comment


              #7
              Valtaosa auton mittareista on itseasiassa aivan turhia normikäyttäjälle. Tärkeimmät mittarit lienevät nopeus- ja polttoainemittarit, muut enempi vähempi "turhia" ja nuo toiminnot voisi hoitaa varoitusvaloilla ihan hyvin. Tärkein funktio öljynpaine- yms. "epäoleellisille" mittareilla lienee "urheilullisen ulkonäön" hakeminen auton sisustaan.

              Itse poden jonkin verran mittarihulluutta. Minusta mukava seurata mittareista mitä koneessa tapahtuu vaikkei se nyt niin oleellista tietoa ole kuitenkaan.

              Comment


              • #8
                Itse poden jonkin verran mittarihulluutta. Minusta mukava seurata mittareista mitä koneessa tapahtuu vaikkei se nyt niin oleellista tietoa ole kuitenkaan.
                Varmaan jotain samantapaista minulla ;) Nelkussa ei nyt perusmittareita enempää ole mutta kutosessa on pari enemmän.
                Kyllä niitä tulee ahkeraan seurattua, ja jos siitä alituisesta seuraamisesta nyt jotain hyötyä on, niin huomaa ainakin heti jos alkaa mennä "hälytyksen" puolelle.

                Comment


                • #9
                  Ihan mukava lelu tuo öljynlämpötila - ehkä radalla jopa hyödyllinen.

                  Enemmän olen kummastellut A4:n volttimittaria, siinä kun tuntuu olevan tasan kaksi asentoa- kone käynnissä jossain 14V tienoilla ja sammuksissa hieman yli 12V... Napajännitettä en ole akusta mittaillut (ihan uusia akku), mutta kaipa tuo mittari kutinsa pitää.

                  Comment


                    #10
                    Enemmän olen kummastellut A4:n volttimittaria, siinä kun tuntuu olevan tasan kaksi asentoa- kone käynnissä jossain 14V tienoilla ja sammuksissa hieman yli 12V... Napajännitettä en ole akusta mittaillut (ihan uusia akku), mutta kaipa tuo mittari kutinsa pitää.
                    Mittari kertoo latausjärjestelmän toimivan kuten pitääkin. Jännitteensäätimen tehtävä on pitää latausjännite ~14v kantturoilla laturin kuormasta riippumatta. +12v taas normaali akun napojen lepojännite. Eli jos auton latausjärjestelmä mitoitettu oikein, latausmittarissa on vain "kaksi" asentoa kaiken ollessa kunnossa.

                    Comment


                    • #11
                      Tulisin varmaan toimeen ilmankin, mutta oli kesällä pariin otteeseen öljyn lämmöt aika korkealla kun kiskoi kärryä sorakuormassa. Tulipahan jälkikäytettyä autoa hetken aikaa ennen sammutusta.

                      Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon. Lisäksi voisi olla vaikka muitakin lämpötiloja saatavilla... EGT, ahtopaine, vaihteistoöljyn lämpö, yms.

                      Comment


                      • #12
                        Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon.
                        Näinhän jo joissakin vanhemmissa vageissa on

                        Comment


                        • #13
                          Nämä mittarithan voisi jotenkin ympätä ajotietokoneeseen. ja sitten sieltä voisii valita näytettäväksi aina haluamansa tiedon. Lisäksi voisi olla vaikka muitakin lämpötiloja saatavilla... EGT, ahtopaine, vaihteistoöljyn lämpö, yms.
                          Nimenomaan. Minullakin on kutosessa tuo voltti ja öljyn lämpö enkä ole keksinyt mitä hienoa noissa on paitsi että "pitäähän premium-autossa olla enemmän kaikkea - kuten mittareita - kuin pikku-Fiatissa." Miksei tuollaisia käytännössä kaksi asentoa sisältäviä mittareita voisi korvata valoilla joissa on myös kaksi asentoa. Ja onhan niitä monivärisiä ledisysteemejä, joilla voisi öljyn lämmön tapauksessa tarvittaessa näyttää "oranssiakin aluetta". Hassua että minulta esimerkiksi ajotietokone puuttuu mutta sitten on tuollaisia turhia härpäkkeitä. No, eipä nuo leipää pyydä, joten olkoot.

                          Comment


                            #14
                            Minusta öljynlämpöanturi ei ole ollenkaan turha kapistus. Kyllä sitä tulee aika paljon katseltua että lämmöt on kohdillaan ennenkuin koneella antaa "hanaa". Vedenlämmön mukaan kun ei voi sitä suoraan päätellä, öljyt kuumenee paljon hitaammin.

                            Comment

                            Working...
                            X