Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä on B5 mallisarjan tehokkain malli?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä on B5 mallisarjan tehokkain malli?

    Mikä on a4 1.8t quattro mallisarjan tehokkain? onko se 180hv vai miten se menee ?

    //Mode: otsikkoa editoitu

  • #2
    Taitaa kuitenkin olla S4:nen, eli 195kW (265hv).
    Ps. alkuperäisen viestin otsikkoon olisi hyvä laittaa vaikka "A4 B5" perään

    Comment


    • #3
      S4 on käsittääkseni eri mallisarjaa.

      Comment


      • #4
        nii jos virittää saa sen 20% mallisarjan tehokkaimpaa eikö se noin mee?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Tykki
          S4 on käsittääkseni eri mallisarjaa.
          http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...allisarj%2A+s4
          Alkuperäinen kirjoittaja okkim
          Mitä nyt konttorilla maahantuontikatsastuksessa ihmettelin asiaa, niin A4 ja S4 on samaa mallisarjaa ja RS4 omansa. Rekisteriotteessakin lukee "Audi A4 S4 Avant quattro..."

          Comment


          • #6
            nii jos virittää saa sen 20% mallisarjan tehokkaimpaa eikö se noin mee?
            Juu, toki auton muutenkin tulee vastata teknisesti mallisarjan tehokkainta. RS4 onkin tosiaan omaa mallisarjaa kuten Harald tuossa mainitsee, ja S4 samaa kuin normi-A4 eli se toimii vertailuna. Muista myös 7kg/kw raja, koska 1400kg:n autossa ollaan jo vakio 195Kw:n kanssa siinä rajoilla.

            Comment


            • #7
              Muistanko aivan väärin, mutta koskeeko tuo tehopaino-suhde vain vapareita? Jossain olen tuon määritelmän nähnyt, ja tällainen hatara muistikuva on jäänyt.

              AKEn sivuiltahan tuo tieto löytyisi, mutten jaksa sitä alkaa surffaamaan.

              Comment


              • #8
                Koskee kaikkia tuo 7kg/kw sääntö. Epäselvyys on johtunut tästä:


                Moottorin vaihto:

                moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella;

                Moottorin muuttaminen:

                Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %

                Eli tästä voisi päätellä että sääntö koskee vain vapaastihengittäviä. Seuraava lauseke on kuitenkin se oleellinen:

                Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

                Eli koska ahtaminen tai ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, koskee sitä myös tuo 7kg/kw -sääntö.

                Tuolta voi lueskella koko rimpsut:

                http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

                Comment


                • #9
                  No niinhän se olikin. Miten ne aina onnistuu tekemään nuo lakipykälät niin vaikeasti ymmärrettäviksi? Olisi edes siellä lopussa aina peri esimerkkiä niin tajuaisi "tavallinen tallaajakin" ne.

                  Comment


                  • #10
                    lakimies? koulutus turhaa?

                    Comment


                    • #11
                      Hmm. No onkos kukaan selvitellyt, että onko muutosprosenttien puitteissa mahdollista istuttaa A4 quattroon 1.8T:n tilalle 2.7T?

                      Ei sillä että olisin ihan heti tuommosta swappia tekemässä, mutta eihän sitä muutaman vuoden päästä tiedä. Tai sitten jos tuo 1.8T laukeaa ennen aikojaan.

                      Comment


                      • #12
                        Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
                        Tarkoittaako tämä sitä, että jos vaihdan moottorista vaikka pakosarjan tms. osan, niin se rinnastetaan moottorin vaihtoon ja siitä tulee myös moottorinvaihdon muutosprosentit?

                        Comment


                        • #13
                          Tarkoittaako tämä sitä, että jos vaihdan moottorista vaikka pakosarjan tms. osan, niin se rinnastetaan moottorin vaihtoon ja siitä tulee myös moottorinvaihdon muutosprosentit?
                          Ei tarkoita. Viittaus ei liity auton prosentteihin mitenkään, vaan sillä tuodaan esiin se että moottorin muutokset tai moottorin vaihdos on muutoskatsastuksen alainen, ja että moottorin osien vaihtaminen nimenomaan teknisessä mielessä rinnastetaan moottorin vaihtoon.

                          Comment


                          • #14
                            Kai se 2.7T tekniikka menisi, mutta sitten menisi samalla jarrut, taka-akseli, vaihdelaatikko,
                            joissain malleissa poljinasetelma (kaikki 2.7T:t ovat vissiin DBW eli sähkökaasulla kun taas
                            vasta -99 eli facelift eteenpäin A4 on DBW). Nämä nyt nopeasti ajateltuna, sitten miljoona pikkuosaa
                            jotka liittyvät kannakkeisiin jne jne. Halvempi ja nopeampi on varmaan vaihtaa auton kuoret
                            samalla, tuleepa se korisarja kaupan päällisiksi :)

                            Comment


                            • #15
                              Kai se 2.7T tekniikka menisi, mutta sitten menisi samalla jarrut, taka-akseli, vaihdelaatikko,
                              joissain malleissa poljinasetelma (kaikki 2.7T:t ovat vissiin DBW eli sähkökaasulla kun taas
                              vasta -99 eli facelift eteenpäin A4 on DBW).
                              Taka-akseli? Perä varmaan menee vaihtoon, mutta onko S4:ssa akselistorakenteessakin paljon eroa? En ole tarkemmin tutkinut.

                              Comment


                              • #16
                                Vetoakselit ovat ainakin paksummat S4:sessa ja niiden boorituksen halkaisija on isompi, joten pyörännavat ja vetarit ois vaihtolistalla. Todennäköisesti ne boorit ovat paksummat myös siellä takaperän päässä, joten eiköhän sen peränkin joutuisi vaihtamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  joissain malleissa poljinasetelma (kaikki 2.7T:t ovat vissiin DBW eli sähkökaasulla kun taas
                                  vasta -99 eli facelift eteenpäin A4 on DBW).
                                  -98 vaijerikaasullisessa passatissa oli "täysi tuki" poljinasetelmassa vanhemman tyyppiselle sähkökaasulle, tarvi vaan hommata potikka ja välitanko potikasta kaasupolkimeen sekä tehdä pätkä johtosarjaa potikalta moottorinohjaimelle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    tykki kirjoitti:
                                    Juu, toki auton muutenkin tulee vastata teknisesti mallisarjan tehokkainta. RS4 onkin tosiaan omaa mallisarjaa kuten Harald tuossa mainitsee, ja S4 samaa kuin normi-A4 eli se toimii vertailuna. Muista myös 7kg/kw raja, koska 1400kg:n autossa ollaan jo vakio 195Kw:n kanssa siinä rajoilla.

                                    saako a4 1.8t virittää laillisesti vakion s4 tehoihin vai pitääkö vaihtaa s4 tekniikka vai mitä kaikkee pitäs vaihtaa et saisi katsastettua? esim meinaan jos pistää A4 1.8t vaikka garrett gt28rs jne muut osat saako siitä katulaillisen aivan ettei tartte mitää kalliita vtt päästötestejä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      saako a4 1.8t virittää laillisesti vakion s4 tehoihin vai pitääkö vaihtaa s4 tekniikka vai mitä kaikkee pitäs vaihtaa et saisi katsastettua? esim meinaan jos pistää A4 1.8t vaikka garrett gt28rs jne muut osat saako siitä katulaillisen aivan ettei tartte mitää kalliita vtt päästötestejä?
                                      Ei saa. Sun pitää päivittää koko alusta ja jarrut tietysti vastaamaan S4 mallia, jonka jälkeen tehoa saa olla S4:ään (mallisarjan tehokkaimpaan) nähden +20%.

                                      Päästöasia tietysti on edelleen ongelmana, koska vähäpäästöiseen moottoriin kun vaihtaa mitä tahansa, on osoitettava että auto edelleen täyttää sille asetetut päästörajat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        tai ehkä olis paras käyä kysyy konttorilta mitä ne sanoo...inssit olleet kyseisessä konttorissa rentoja :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          tai ehkä olis paras käyä kysyy konttorilta mitä ne sanoo...inssit olleet kyseisessä konttorissa rentoja :D
                                          Tiedän montakin tapausta missä inssille on riittänyt pelkkä teholappu ettei mallisarjan tehokkaimman tehoja ylitetä +20% enempää, kun on vaihdettu vähäpäästöiseen cooleria, ahdinta, pakosarjaa, suutinta jne,jne. Ihmisiä ne katsuritkin on, jotkut jopa hyvinkin inhimillisiä.

                                          En sitävastoin koskaan ole kuullut että alustan päivityksen tekemättä jättäminen olisi katsottun läpi sormien, ja päästetty läpi auto jossa alusta ei vastaa tehoja suhteessa mallisarjaansa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            sellasta piti tosiaan vielä kysyy että onnistuuko s4 jarrut laittaa a4 suoraan vai onko iso juttu vaihtaa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei mene suoraan. Napa on erilainen, ja satula ei mene kohdilleen. Jonkinlaisella adapterilla (josta tulee kyllä hankalan muotoinen) sen saa menemään. Tai sitten vaihtaa ässän navat ja vetarit, jolloin taas sisävetari ei käy suoraan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                siis etu ja takapäässä noin?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei kun etupäässä. Takapäässä jarrut on samanlaiset ainakin pre-faceliftissa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X