Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakoputki resonoi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakoputki resonoi

    Eli auto on tämä 80 2.0E Avant 93.
    Ja ykkösellä ajaessa jo usein muillakin vaihteilla kiihdyttäessä ja vahidejarrutuksesta pakoputki suunnillen auton keskikohdalla resonoi tai ottaa kiinni johonkin.
    Kannatinkumi on vaihdettu eikä tehnyt muuta kuin muutti äänen erilaiseksi ehkä oktaavia ylemmäs.
    Eli mistä tämä johtuis, mietin että yliliikkuuko moottori eli olisiko moottorin kiinnityiskumeissa häikkää. Mutta kuulemma aika epätodennäköistä kun vaan 190k ajettu.
    Eli tällanen putki mulla. Ikävä rohina ei kehtaa ajaa ku kuulostaa siltä ku autossa ois ihan oikeesti jotain vikaa.

  • #2
    He he, vai ei kehtaa ajaa...
    Ota se keskipönttö pois ja laita suora putki tilalle niin ei rohise enää.

    Comment


    • #3
      Joo

      Jaa sellanen vinkki et varmaan oo tosissas.

      No laitin ton kehtaamisen siks et tulis paljon myötätuntoa =)

      Comment


      • #4
        Mikko, nosta auto ylös ja heiluttele putkea ylös/alas tai anna koneen käydä eri kierrosluvulla. Huomaat (ehkä) mistä putki ottaa kiinni johonkin= aiheuttaa ääntä. Sitten voit korjata asian. Toivottavasti katista ei ole sisuskalut irti?

        Comment


        • #5
          Ei mistään

          Eli tätä ääntä ei tule jos ei ole vetoa päällä.
          Eli pitäis saada ylös ja vedon kanssa koitettua.
          Näinkin on kerran koitettu ja silloin se otti siihen onko se nyt vakaajatanko kiinni.
          Ja juuri silloin vaihdettiin se takapöntön kannatuskumi.
          Ja jos vielä tiukemman kumin laittais alkaisi se ottaa kiinni pohjaan.

          Pahoittelen etten kertonut koko tarinaa ekalla kerralla.
          Toivottavasti selvensi.
          Ääntä en oikein hyvin osaa kuvailla. Ei kovin tavallinen pakoputken rähinä pikemminkin korahtelua ja sirinää sekaisin.

          Ja tuskin katissa mitään kun katsastuksen kuitenkin läpäisi.

          Comment


            #6
            KAT voi hyvin olla sökö, vaikka menikin katsastuksesta läpi. A4 V6 koneilla tyyppivika, että KATin sisuskalut irtoaa, varsinkin vasemmalta kuskin puolelta.

            Comment


              #7
              Itselläni kuului ysikympin etupöntöstä (kissaton malli) hitonmoinen kolina erityisesti kierroslukuvälillä ~700-1500, ihan kuin koneessa olisi ollut jotain irti. Myös putkea/pönttöä koputtelemalla kuuluin räminää. Oletin tietenkin että alkuperäinen etupönttö on vaihtokunnossa tai sisällä jotain sinne kuulumatonta. No, pönttö otettiin irti, mutta todella yllättäen se oli vielä niin hyvässä kunnossa ettei ollut tarvis vaihtaa eikä sisälläkään ollut ylimääräisiä kivenmurikoita. No, ihmettelyn jälkeen putki takaisin kasaan, uusilla pulteilla toki ja varmasti riittävän tiukalle. Siihen loppuikin sitten kolina(!?).

              Ilmeisesti kartiomainen osa joka tiivistää etupöntön kiinni etummaiseen putkeen oli hieman löysällä ja pääsi kolisemaan, en tiedä. (Tai sitten etupöntössä oli pikkukivi jota ei huomattu). Edelleen ehkä hieman resonoi matalataajuuksisesti isommilla kiekoilla, mutta itse kutsuisin sitä ääntä jopa miehekkääksi ;).

              Noilla kilsoilla kyllä voi katin sisuskalut olla irti kuten moni on arvaillutkin.

              Comment


              • #8
                Oma rohjo piti joskus juurikin tuommoista ääntä ja epäilin pakoputkea.Tunkkailin auton ylös ja heiluttelin putkea>ei kuulu mitään.
                Aloin sitten katteleen tarkemmin.Pakarin yhden pöntön lämpösuojapelti oli jotenkin murtunut ja sopivilla kierroksilla rämisi vasten pönttöä.Peltisakset käteen ja riekaleet pois,johan loppui.

                Comment


                • #9
                  Juu pitääpä tutkia noita peltejä kun saa seuraavaks auton ylös kateltavaksi.

                  Katalysaattorikin on muuten loppu mainittiin kun sitä testattiin. Mutta sitä en vaihda niin kauan kun kitkuttelee päästöistä läpi.

                  Comment


                  • #10
                    Pakko kertoa että joskus syy voi olla yllättäväkin helinöille.

                    Oma laite on saksantuliaisia ja aina erityisesti käynnistäessä kylmänä ja silloin tällöin tyhjäkäynnillä kävi kova helinä auton alta katin kohdalta.

                    Katsastuksessa ei mennyt päästöt läpi ja ajattelin sen olevan tietysti sen katin syy. Katti purettiin ja syy helinään löytyi sieltä. Katissa oli sisällä ammattilaislaatua oleva pienikokoinen RÄIKKÄ. Muuten kunnossa paitsi käsipehmuste oli palanut pois. Joku tumpelo oli joskus pudottanut työkalun pakosarjalta sisään muttei viitsinyt lähteä purkamaan putkistoa.

                    Syy päästöihin oli toinen lampda-anturi

                    Comment


                    • #11
                      Aika hassu juttu toi räikkä =).
                      Mutta Saksan tuliaisiahan nämä kaikki on vai onko montakin Audia Suomessa tehty ? =).
                      Juu Lambdahan tässäkin, mutta ei se kattikaan kunnossa ole. jotain tekee kumminkin.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla samantuntuista ongelmaa. Vasemmalta takaa kuuluu 0-40km vauhdissa kolinaa vain veto päällä.

                        Vaihdoin juuri sen takimmaisen kannatinkumin ja tuntui, että kolina pieneni mutta ei missään nimessä hävinnyt. Ehdotuksia otetaan vastaan..

                        Comment


                        • #13
                          Mullakin resonoi ja rämisee kierroksilla 1200-2500. Kiihdyttäessä ärsyttävä meteli syntyy. Auto nostettiin kerran ylös ja nyrkillä kolistellessa vasen katti rämisi. Auto meni kuitenkin katsastuksesta läpi. Uudella alkuperäisellä katilla lienee sen verran hintaa ettei ihan heti varusmiehen päivärahoilla viitsi äänen takia vaihtaa. Onko kellään siis kokemusta katin vaihdosta, että onko jotain tarvike katteja tai muita hyviä vaihtoehtoja, jotka olis lompakolle suotuisampia? :) Kokemuksia itse vaihdosta ja koko prosessista olisi kiva kuulla. Auto siis 80 2.6 avant quattro vm -94.

                          Comment


                          • #14
                            Sukunimikaima! Kokeile haulla. Siellä on monta tarinaa kateista.
                            Itse olen vaihtanut sen vakion V6:s koneissa, eli vasemman.

                            Comment


                            • #15
                              Täälläkin a4:sessa putki alkanut rämiseen, vaihdoin välipönttöön kannatinkumin mut ei vaikutusta, Elikkä pientä räminää kuuluu auton keskivaiheilta n. kierroksilla 1100-1300. Räminä loppuu kun putkea kohottaa vähän,ihan sama mistä kohdasta :O Sisuskalut on paikoillaan joka pöntössä.

                              Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

                              Comment


                              • #16
                                Ilmoittaudun kanssa räminäkerhoon. Kuuluu erityisesti silloin kun kiihdyttää kakkoselta kolmoselle. Joskus ykköseltä kakkosellekkin. Veikkaan että katti vetelee viimosiaan (202tkm ajettu) tai sitten lämpöpelleistä jokin ahistaa. Huomasin vaan kun käsijarrua säädin, että aika mielenkiintosen ruosteiset ja riekaleiset ne ohuet peltiruuvit. En sitten samalla havainnut heilutella muita peltejä, jos olisi väljää jossakin ollut...

                                Comment

                                Working...
                                X