Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8T AEB vesipumppu vuotaa, onko vaihto iso homma ?
Vaihtoon on kaksi tapaa. Irroittamalla jakoremmi, apuakselin ratas ja pelkkä pumppuosa, tai sitten pumppu irroitetaan koteloineen lohkon kyljestä ja jakoremmiä ei tarvitse irroittaa.
Jälkimmäisellä tavalla pitää toimia seuraavasti:
-Pohjapanssari irti (jos on)
-Keula huoltoasentoon (puskuri irti ja etukehikon pultit irti).
-Nesteet pois
-Moniuraremmi irti (myös kiristin irti)
-Laturi irti
-Viskoflekti irti laturin/tehostinpumpun kiinnityskappaleesta
-Vesipumpun remmipyörä irti
-Letkut irti vesipumpulta
-Laturin/tehostinpumpun kiinnityskappaleen pultit auki (olisko yht. 6kpl + tukiraudat imusarjalle ja moottorilohkoon), jonka jälkeen otetaan vesipumpun akselin päästä kiinni ettei tipahda alas ja vedetään tuota kiinnityskappaletta poispäin lohkosta. Pumppu pitäisi olla nyt kädessä koteloineen.
Takaisin sitten about vastakkaisessa järjestyksessä. Korjatkaa jos tuosta unohtui jotain.
Kävin tutkiskelemaan mihin on alkanut jäähdytinnestettä häviämään ja tuolta vesipumpustahan löytyi vuotokohta.
Uusi vesipumppu näyttäisi olevan marmorilla 68€ ja motonetissä 30€.
Onko kellään kokemuksia noista motonetin vesipumpuista, kun ovat aika reilusti halvempia.
Vai pitäisikö suosiolla marssia marmorille?
Minkähän verran tuohon hommaan saa varata aikaa? Vein sen pajalle laitettavaks ja äijä ei oikee tienny et lähteekö se irti ilman jakohihna irrotusta vai ei. Kovasti kyllä sille väitin et se pitäis siitä ilmankin irrota. Nii tossa mietiskelin että mitenhän paljon tohon hommaa tuhrautuu tunteja? Oli se muuten pätevän olonen asentaja, mutta ei ollu tohon autoon vaihtanu pumppua.
Sitten tuli mieleen, että miten yleistä on että nää pumput hajoaa? Kun huoltokirjan mukaan pumppu olis vaihdettu jakohihnan yhteydessä ja tällä hetkellä sillä on ajettu 40tkm. Eikös noitten pitäis se 100tkm kuitenki kestää?
Oiskoon mulla menny pihassa tuhratessa kaverin avustuksella ekana iltana 4-5h ja seuraavana aamuna vielä pari tuntia viimestelyyn ja viimesten osien asennukseen. Tämä laittamatta keulaa huolto asentoon tai irroittamatta viskoo jne. Nosteltiin ja käänneltiin vaan tehostin/visko pakettia.
Tuossakin oli "helppo", kun toinen kurkotti konehuoneeseen ja nosti tehostinta...
Toinen sitten makasi keulan alla sommitellen vesipumppua paikoilleen. Niklaksen tapauksessa siis...
Aeb:ssä jakohihna ei pyöritä vesipumppua, mutta on todella järkevä vaihtaa se pumppu samalla, kun joutuu jakopään takia purkamaan tavaraa edestä.
A4 1.8 20v (ADR) ja vesipumppu ilmeisesti vuotaa myös. Onkohan tietoa irtoaako vesipumppu tuostakin mallista ilman jakopään purkua, kun paikallisessa Audi-huollossa asentaja kurkki pumppua ja oli sitä mieltä, että ei mahtuis tulemaan pois?
Tänää oli asentaja alkanu purkaa keulaa ja oli parin tunnin jälkee tullu siihen tulokseen, että ei muka lähe irti ilman jakohihnan irrotusta. Mä sille kyllä kovasti yritin sitä toitottaa et on sen muutki saanu vaihettua, väitti että joku pumpun pultti on sopivasti piilossa ettei saa irti muuten kun jäkopään purkamalla.
No se nyt sitte purki sen ja en tiiä miten pitkää sillä sen kanssa on menny turatessa. Autoasi firma sano 3 tuntia työajaks ja tää puhu parista tunnista aluks, mutta näyttää vähintään tuplaantuvan.
Kaikki pitäis ite tehä!
Joo ei tosiaan tarvii purkaa jakopäätä. Kaikki pumpun kiinnityspultit on avattavissa konehuoneesta yläkautta... Omassa autossa pumppu oli luultavasti alkuperäinen, eli 14v vanha ja 229tkm ajettu kun armahti.
Ite vaihatin kans vesipumpun joulun aikaan nyrkkipajalla. Siinä myös arvottiin pitääkö jakopää purkaa vai ei. No jakopää sitten lopulta purettiin ja pumppu saatiin vaihdettua + uudet jakopään kilkkeet. Laskutti 3 tai 4 tunnin työt vaikka varmasti meni pidempään. Pari vuotta sitten käytin auton jakopäähihnan vaihdossa merkkihuollossa ja sanoin, että vaihtakaa myös pumppu kun on siinä esillä. No ei ne vaihtaneet kun ei muka ollut tarvetta, vaikka suurella todennäköisyydellä alkuperäinen pumppu paikallaan.
Jakopään alakoppa taisi olla kiinni vesipumpussakin, joten kopat tarvitsee ottaa irti. Itse jakopäähän ei kyllä tarvitse koskea tippaakaan. Vesipumppu on sivusta päin pultattu lohkon kylkeen kiinni.
Nyt sain auton sieltä korjauksesta. Oli se asentaja saanu sen vaihdettua ilman jakopään purkamista. Hyvä näin, tunteja sillä kyllä oli menny kaikkiaan varmaan 6, mutta oltiin sovittu aikaisemmin jo kolmesta tunnista niin sovittiin että maksan 150e koko hommasta. Asentaja ei ollu sitä hommaa aikasemmin tehny niin se vei sitten vähän ylimäärästä aikaa. Mutta hoiti homman hyvin ja siististi. Voin suositella jos jollain muulla on pumpun vaihtoa Joensuun suunnalla.
Loppu hyvin kaikki hyvin ja audi taas kehrää nätisti eikä ollu kansipahvikaan ottanu nokkiinsa pienestä keittämisestä.
Niin ja pumpun vaihdon syynä oli pumpun siipipyörän halkeaminen, jonka takia vesi ei enää kiertänyt. Huoltokirjan mukaan pumppu on vaihdettu 40tkm sitten.
Vaihtelen yhtä sun toista konehuoneesta. Jakopääremontin yhteydessä myös vesipumppu koteloineen tulisi vaihtaa ilmeisesti, kun nyt sattuu olemaan kädessä osa jossa koko hoito, vesipumppu koteloineen. Tokihan tuon voisi purkaa ja jättää kotelon odottamaan, mutta ennemmin tekisin asian pidemmän kaavan mukaan.
Kysymys kuuluu että saadakseni tuon kokonaisuuden vaihdettua, edestä tulee ilmeisesti ottaa kaasuläppäkotelo+laturi+ohjaustehostin irti? Muuta huomionarvoista tai jopa ohjeita jossain kuvina/videona?
Comment