Kyllä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)
Collapse
X
-
-
-
Eikös S2: een mene Bemarin laakeri ihan laittamalla, ilman sen suurempaa virittelyä? Porkkiksen tarinaa kun lueskelin: http://porkkis.5cyl.net/s2/gallery/20031212?page=1
Comment
-
KARDAANIN TUKILAAKERIT/-KUMIT BMW 500-SARJA E34 89--96
Hinta / 1 kpl
518 88--91 Tukikumi+laakeri. . . . . . . . . . . . . . . . 18-4202 34.90 ???
518 92--95 Tukikumi+laakeri. . . . . . . . . . . . . . . . 18-4205 35.00 ???
Comment
-
Minun tarinani jälkeen Pitkäsen Jari on tuonut julki, että e21 bemarin laakeri on vieläkin parempi vaihtoehto pikkukoriin. e34 laakerilla kun säätövara tosiaan loppuu kesken eikä kardaania ihan viivasuoraksi saa shimmattua. Noin 3mm se jäi vituralleen noinkin tieteellisellä mittausmenetelmällä kuin loisteputkeen vertaamalla.
Comment
-
-
Kopioin vanhan kirjoitukseni, jonka löysin searchilla e21-hakusanalla ikäänkuin nopeasti:
Pitkäsen kirjoitus s2forumilta:
Center mount from a e21 BMW 315 is a almost straight fit. You may have to file the bolt holes a bit bigger but that's it. The BMW part has same dimensions as the original, the propshaft even lined up correctly without doing any adjustments from the original set up.
BMW part number for that center mount is 26 11 1 206 502 or Febi part # 05196. The Febi part was about 35euros here in Finland.
I know this because I did a propshaft overhaul in november. I changed that center mount, rear cv joint and the middle u-joint. Before the overhaul my car had an annoing little shake when moving but now it's gone and my propshaft is like new again.
Comment
-
Porkkis ku sulla tuntuu onnistuvan nää hommat niin voisitko etsiä mulle ton E21 315 tukilaakerin tarvike osanumeron, Esim: örum,koivunen
Comment
-
Comment
-
kurati
kardaanin tukilaakeri+suojakumi..
eli kumpi näistä on käypäsempi b5 koriin?? bmw 518 E34 vai 315 E21:sen laakeri..??? vaikka vähän muokkaamaan joutuuki...
Comment
-
Itse vierintälaakeri on hyvin todennäköisesti sama kuin kaikissa muissakin pitkittäismoottoristen kardaaneissa ja silloin sinne aihioksi kävisi melkein mikä tahansa marsun tai bemarin tukilaakeri. Ero eri tukilaakerimallien välillä on siinä vierintälaakerin ympärillä olevassa kumi- ja teräsrankahässäkässä.
Amerikan Blauparts listaa A4:seen oman tukilaakeriversion, sen perusteella 315 osa ei kävisi ainakaan suoraan.
Yleisesti ottaen pitkittäismoottoristen kardaanit on rakenneltu samoista osista (cv-nivelet, ristikko, tukilaakeri) ensimmäisestä urkista lähtien aina 2000 -luvun malleihin saakka. Ainoat erot ovat kardaanin pituuksissa ja tukilaakerin kiinnitystavassa auton runkoon. Ja se että ristinivelen kiinnitys vaihtuu lukkorenkaasta prässättyyn jossain 90-luvun puolen välin tienoilla ainakin osassa malleista. Tekee ristinivelen ja vaihdosta hieman hankalamman muttei mahdotonta.
Sen yleisimmän (bemu 315,518 jne) laakerin sisämitta on 30mm, ulkomitta 55mm ja leveys 13mm.
Comment
-
Aihetta sivuten kun tuossa oli tuo Blauparts mainittuna..
Elikä eksyin heidän sivuilleen ja huomasin, että heillä on kokonainen valmis korjaussarja ainakin omaan kulkineeseeni (urS4). Onko ihmisillä kokemusta ko. firmasta? Onko tavara sitä mitä pitää, onko oem-osia (tai vastaavan laatuisia tarvikkeita), toimiiko toimitukset kuten luvattu?
Ainakin "tulpanhattu" ja sytytystulpat lupaavat kokonaisedulliseen n. 125 taalan hintaan, joka ei päätä tosiaan huimaa...
Comment
-
Kuinka jäykkä tuo tukilaakerin kumi on ehjänä?
Omassa autossa on alkanut ilmeisesti kardaani jysähtelemään kun tulee terävämpi kytkimen nosto. Kokeilin kädellä nykiä kardaania alaspäin, ja sain suunnilleen samanlaisen äänen kuin mitä se mahdollisesti kuuluu autoon sisälle.
Laakeri tuntui olevan hieman väljä koska jos nostin kardaania, se liikkui ehkä millin välyksellä laakerissa.
Miten muuten se kardaani katkaistaan? Rälläkällä? ;)
Comment
-
Tuoreen bemarin kumin kanssa liike oli tuota sentin luokkaa tai alle. Kardaani halkeaa ainakin t81:ssä jotakuinkin näin: lukkorenkaat ristikosta pois, ristikon "kupit" pois naputtelemalla ristikko ensin toiseen laitaan ja sitten toiseen (ei kannata tiputtaa neuloja hiekkaan, btdt). Sitten pultti auki joka pitää haarukkaa paikallaan ja haarukasta kardaaninpätkä vaikka viilapenkkiin kiinni ja armotonta takomista lekan kanssa. Oli aika tiukassa.
Comment
-
Pitäisiköhän sitä laittaa ehjempi kardaani ensin tilalle ja sitten korjata hyllyyn tuo huonompi. Ei olis niin kiirus alkaa ihmettelemään mitä kaikkea sen kanssa joutuu kikkailemaan...
Taitaakin kohta olla niitä ainoita osia tuo mitä en ole purkanut koko autossa.
Comment
-
Ei tuota ristikkoa kannata suotta purkaa laakerin vaihdon takia. Pultin saa listalla avattua välistä ja boorilta irrottaminenkin on helpompaa kun avaa pulttia hieman ja iskee sopivaa kiilaa pultinkannan ja ristikon väliin, avaa taas hieman pulttia ja samaa uudestaan toistaen.
Comment
-
Voiskohan vaihdetta vaihtaessa kuuluva kilahdus "ding", kuulua kardaanista jostain? vedättäessä ei mitään ylimäärästä kuulu..
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=kardaani
Selvisikö Ville tämä ongelma?? Sama ominaisuus myös mulla kilahduksen lisäksi..
Comment
-
-
Tuota mites te ootte saaneet esim. tuon Löbrön nivelen paikalleen suojakumin kanssa? Tuossa Löbrön nivelessä suojakumi on aivan liian pieni eikä sitä kyllä saa mahtumaan päälle millään ilveellä. Vai onkohan paketissa ihan väärä suojakumi:
Ei nyt ihan paljaltaan viiti höylätä, tiedä mitä kaikkea paskaa tarttuu matkan varrella :)
Comment
Comment