On kyllä todella kalliit murrosnivelet.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)
Collapse
X
-
Akseleista pystymme tasapainottamaan nivelakselit aina kolmiosaiseen akseliin saakka. Korjaamme kardaaniakselit ja teemme tarvittavat akseleiden muutostyöt ennen tasapainotusta.
Comment
-
Tuommoisen linkin joku oli taannoin toiselle osastolle laittanut.
http://www.driveshaftparts.co.uk/
Ei tarvi e34 saksanmossen laakerista alkaa muokkaamaan ;)
Comment
-
Ostin ebaysta B5 ässään muutaman tukilaakerin, mutta tekijällä on käynyt pieni virhe ja kehikko on mennyt nurinpäin. Laakeri ei ole keskellä, ja kumikaan ei ole symmetrinen vaan toisella puolella on pieni ”huuli”.
En ehtinyt alkaa palauttamaan, joten leikkasin hitsaukset irti ja käänsin tukiraudan toisinpäin. Eli kannattaa olla tarkkana kun noita ostaa. Aikaisemmin tilaamani oli tehty oikein. Myyjä väitti ensin kovasti että nuo nurinperin olevatkin oli muka oikein, mutta kun lähetin sille tarpeeksi kuvia, se uskoi.
Comment
-
Mistäs päin maailmaa porukka on tilannu kardaanin rättiniveleitä autoihi, äkkiseltää ei netistä löytyny ku kattelin.
07 3.0 tdi quattroo vois vaihtaa samalla kun vaihtaa kardaanin tukikumin
Comment
-
Niin tarkoitat nivelen suojakumia. Niitä löytyy ainakin GSP:n nivelistä. Esim noissa tulee: https://spareto.com/products/618001-...it-drive-shaft
Mutta ei se ravistus niistä tule väännättäessä.Viimeksi muokannut okkim; 16.10.2019, 12:36.
Comment
-
Meenasin vaihtaa kardaanin keski tukikumin niin kumin molemmin puolin ku ottaa kardaanista kiinni ja kääntelee käsillä vastakkaisii suuntii niin tuntuu pieni väljä ja oletettavasti joku pieni kilaus ääni vissii kardaanin sisältä. Onko normaali ääni vai meneekö jo kardaani vaihtoon.
Comment
-
-
Kulkine S6 C5 (ANK)
Mahtaako kardaanin puolikkaissa olla mitään tehtaan merkkejä mihin boordit olisi hyvä tulla takaisin? Viime keväänä auto kävi paikallisessa huoltamossa (omaa laiskuutta vaikka tilat ja työkalut löytyy) kannatinkumilaakerin vaihdossa koska oli mennyt tohjoksi ja hakkasi pahasti kiihdyttäessä. Huollon jälkeen jäi pieni jurnutus 50-70km/h välille, josta vain ajattelin että no uusi kumi hakee vielä paikkaa. Kävin vielä auton alla tarkistamassa että onko mahdollisesti merkattu kardaanin puolikkaita kun on irti käytetty, merkki oli ja näytti olevan kohdillaan.
Nyt, vuosi edempänä huollosta, kardaani jurisee vieläkin. Onkohan puolikkaat sittenkään oikeilla hampailla?, vaikka merkattu olikin... Talven aikana vaihdoin päätynivelet, kun ajattelin että no oisko nekin mahdollisesti sitten menossa, ei vaikutusta.
Ristikkonivel, vaikka onkin mallia prässätty, saatiin vaihdettua, ulkomaan sivulta löytyi hyvät ohjeet miten niitä on vaihdettu, nivel saatiin vielä keskemmälle ristikkoa mitä se purkaessa oli, ei vaikutusta kumpaankaan suunta.
Linjausta on kokeiltu oikealla työkalulla, simmit oikean korkuiset jne, ei vaikutusta.
Eilen kokeiltiin klemmaritasapainotusta, tuntui auttavana kuudennen säätökerran ja testiajon jälkeen, saatiin melko miedoksi tärinä/jurina.
Mielenkiintoista tässä myös on se että, tuntuu kuin kylmiltään lähtiessä liikkeelle jurnutus olisi kovempi verrattuna esim. jos auto on ollut 15asteen lämpöisessä tallissa yön yli.
Alkaa ideat loppumaan pikkuhiljaa tämän kanssa... Toki, puolikkaiden irroitus ja kääntö esim hampaan verran on vielä jäljellä.
Comment
-
B7 kardaanin tukilaakeri alkaa olla vaihtokunnossa, joten tarkoituksena on tilata ebaysta sinne uusi tukilaakeri. Tulisiko nyt samalla vaihtaa kardaaniin noita niveliä, mitä tässäkin ketjussa on vaihdeltu? Niitä on ilmeisesti kummassakin päässä ja siihen lisäksi suojakumit? Samalla vaivaahan ne nyt vaihtaa, mikäli ovat huonona. Autolla ajettu 205 tkm.
Comment
Comment