Milläs tavalla olette kardaanin saanu kahtia? melko tiukassa tuntuu olevan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)
Collapse
X
-
Onko kellään antaa vinkkejä kardaanin linjaukseen? Vanha täryyttävä kartaani tuli vaihdettua toiseen käytettyyn mutta vieläkin täryyttää. Vanhassa tuli pieni lapsuus ja onnistuin pilaamaan kardaanin ja alkoi täryyttämään aivan sairaasti yli 60kmh vauhdissa.
Nyt uusi käytetty kartaani (kaikki nivelet toimii niinkuin pitää, ristikko ei pykällä eikä kannatinlaakeri huuda tai kumi ole rikki) täryyttää jos vedättää yhtään. Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit uusittu noin 6kk sitten, eikä peränkään kannatinkumit vaikuta väljiltä.
Comment
-
Jostain kumman syystä löytyi etkasta ohjeesta kuvat kartaanin linjaukseen (jostain syystä ei läheskään kaikki kuvat näy mulla).Attached Files
Comment
-
Tein itse tälläisen raudan jolla tuon kartaanin saa lukittua suoraksi. Materiaalit oli sen verran halvat, että koitetaan tätä ensiksi. Vanhat shimmit on melkein 10mm paksut ja tarvetta on vain noin 3mm shimmeille, joten ei ihme että täryyttää. Eli tässä omassa tapauksessa sai shimmit jättää kokonaan pois.Viimeksi muokannut Mehtala; 23.5.2015, 11:22.
Comment
-
Elsat ja pdf:fät kertoo vain, että käytä asennustyökalua. Kysehän on siitä, että pitääkö se asennustyökalu kardaanin suorana vai pienessä kulmassa. Vaakasuunnassa se on taatusti suora, mutta entäs pystysuunnassa? Kaikki audin kardaanit mitä minä olen huoltanut ovat olleet samalla tavalla tukilaakerin kohdalta noin 5mm alhaalla suorasta linjasta. Eikä niissä ole ollut silmin havaittavaa vikaa tukilaakerin muodossa.
Comment
-
Kyllä tämä vähän auttoi, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut värinä. Joskus satunnaisesti saattaa väristää edelleen, mutta parani silti selvästi. Pitänee tutkia enemmän asiaa.
Luulisi ettei tuossa oem työkalussa mitään kulmaa ole, kun ei sanota mihin kohtaan se tarkasti pitää asentaa, sanotaan vain että ei saa asentaa painon päälle. Olenko kauheasti hakoteillä?
Comment
-
Ristikko liikkuu oikein hienosti, eikä pykällystä tunnu. Myös laakeri on ehjä, eikä kumistakaan mitään vikaa päällepäin löydy.
Pitänee huomenna koittaa laitta pientä kulmaa tuohon linjaukseen.
Jurinaa tuo ei pidä, eikä mitään muutakaan meteliä. Tasakaasulla saa ajettua ilman täryytystä, mutta pienestäkin vedätyksestä alkaa täryyttämään (tämä on viimeisin tilanne missä mennään).
Osaako Jari sanoa onko urssissa kartaani pienessä kulmassa pystysuunnassa vai poikittais?
Comment
-
Ainakin kun tuohon jsahlmanin OEM-työkaluun asettelin noin kardaanin paksuisen ja pituisen putkenpätkän ja kiristin niin se asettui just eikä melkein. Eli väittäisin että tulee suoraan. Itsekin olin kyllä sitä mieltä että pieni kulma pitäisi olla. Tai sitten tuo putki oli oikean verran kiero:) No jurinat kuitenkin loppui.
Comment
-
Näköjään se lukee siellä sittenkin, oliskohan aika kiillottaa puusilmät. Pienikorisessa näyttää olevan sama ohje kuin isommassakin, ainakin 01E:n kohdalla. 1-3mm suoralta linjalta ylöspäin. Löytyykö joltain 01A:n vastaava ohjetta?
Kai se millikin sitten riittää. Ja heiluuhan ne perä ja laatikko sen verran polkimien asennon mukaan, että siellä voi välillä olla toinenkin milli poikkeamaa suorasta linjasta. Toisaalta ei siellä kovin isoakaan kulmaa voi olla, koska kulman kasvaminen alkaa muuttamaan ristinivelen välityssuhdetta muuksi kuin 1:1.
Comment
-
Kannattaa noiden tarvikekumien laakerien kanssa olla sitten epäileväinen. Vaihdoin jonkun tarvikekumin ysikymppiin vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä ja hyvin mieto rallatus kuului monta vuotta. Lopulta uskoin, että uusi laakeri on huono. Vaihdoin seuraavan kumin ja lopputuloksena pakkaskelissä aivan käsittämätön ulina ensimmäiset sadat metrit. Uudesta alkaen. Nyt viimeaikoina vielä pientä rallatusta jatkuvasti. Vuoden-parin käytön jälkeen kumi olikin jo alareunasta poikki ja muualta myös aivan lopussa.
Nyt vaihtui Febi, josta puristin uuden laakerin roskiin ja laitoin laakerikaupan varmasti laadukkaan tilalle. Jospa nyt toimisi...
Comment
Comment