Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nimimerkki jsahlman myy noita myös.

    http://www.js-tuning.com/

    Comment


      Tuossa ylempänä samassa ketjussa on mainittu mitat ja pari esimerkkiä, mistä käy kivasti.

      Comment


        Vahvistetaas aiempia kertomuksia:

        Myös A6 C5 korin kardaaniin käy tuo Ford Scorpion vetonivel. Scorpiossa on sama vetonivel sekä ulko- että sisäpäässä vuodesta 1985 vuoteen 1998. Helppo siis tilata :) Tuota niveltä on käytetty myös jossain Alfa Romeossa ja Fiatissa, eli ei ole mikään Scorpio only osa.

        Päivän hinta Holzerin valmistamalle nivelelle oli n. 50e.

        Comment


        • Onko näissä A3 8L q jonkinlainen kannatin/tukilaakeri tuolla kardaanissa? Joku narisee keskellä autoa, ainoastaan liikkeessä kuuluu, ei paikallaan. Jos on niin onko paha vaihtaa, täytyykö koko kardaani ottaa irti?

          Ajattelin myös että voisiko se olla jokin vaihdekepin vivustoista mutta sehän on vaijerilla joten voiko siinäkään mikään pitää semmoista?

          Comment


            Varmaan olis kans pian aika vaihtaa tuo kannatinlaakeri ku tuntuu sellasta ulinaa/volinaa tulevan. Ei kumminkaa kolise millään tavalla. Voiko laakeri vain olla tiensä pääs vaikka kumi oliski vielä suurinpiirtein ehjä? Saakos Suomesta jo valmiita kannatinlaakereita B5:een vai meneekö askarteluksi?

            Comment


              Jos se pitää ääntä, niin se on rikki. Itsellä se "kohisi" muutaman vuoden ilman ongelmia. Kun viimein vaihdoin sen, huomasi kyllä että se oli aivan kuiva ja väljä. (en puhu naisesta ) ;)

              Comment


                Mistäs moinen kannattas hommata ku en oo syntyny hitsipilli kädes? 034-motorsport on ainut mistä itte oon löytäny.

                Comment


                  Sieltäpä niitä saa, tai Suomesta Sahlmanilta.

                  Comment


                  • Muistaakseni Js-tuningilla oli noita 034-motorsportin kannatinlaakereita.

                    Edit: Myöhässä. Mikko ehti ensin.

                    Comment


                      Sahlmanilla oli hyllys, 120€. Pitää ny odotella et sais vähä rahaa kasaan :) Kannatinhässäkän saa ilmeisesti pantua väärinpäinki paikalleen? Onko siinä selvästi erilaiset puolet et tietää varmasti panna sen oikeinpäin?

                      Comment


                        Kyllä sä huomaat jos sen väärinpäin laitat :D Ottaa kardaani maahan kiinni.

                        Comment


                          En siis niinpäin väärinpäin tarkottanu vaan et onko "naamataulut" samanlaisia molemmilta puolilta :) Eli onko sillä väliä miten päin sen sinne laittaa kunhan laakeri on raudan yläpuolella, onko symmetrinen?

                          Comment


                            En muista nyt ulkoa mutta kyllähän se pitää verrata ja mallata ennekuin kaiken läväyttää levälleen. A6:essa ainakin on epäsymmetrinen.
                            B5:ssa taitaa olla symmetrinen tuo kiinnitysrauta.

                            Comment


                              Vaihdoin omaan Urssiin febi/bilstein merkkisen bemarin keskitukilaakerin pari kk sitten. Ehdin ajaa sillä noin 1000tkm kun se rupes kylmänä ulisemaan/vollottamaan ihan törkeesti.
                              Ilmeisesti se laakeri on jotain no name paskaa. Noh, pitänee hakea siihen SKF:fän laakeri ja vaihtaa, mutta kun ei millään jaksaisi purkaa taas koko kardaania atomeiksi..

                              Comment


                                Pitääkös B5 AEB:ssä ottaa pakoputki pois edestä ku kardaanin ottaa käteen? Melko huonosti löytyy netistä ohjeita tuohon malliin. V-koneilla on ilmeisesti pakko ottaa? Täs vain mietin et kannattaako kardaania ruveta tallin lattialla repiin vai viekö suosiolla pajalle. Onko mahdollista ryssiä hommaa niin että seurauksena on kauhiat tärinät? Se on tietysti selvä et merkata pitää tarkasti ku kardaanin katkasee mut onko muuta sellasta mikä voi aiheuttaa tärinää, esim. jos kannatinlaakeri menee vähän sivuun ku reiät näytti olevan ovaalin muotosia. Kaikki tieto on tervetullutta :)

                                Comment


                                • Mulla piti ottaa katit irti. BMW:n laakeriin kiinnikkeisiin hitsillä kiinni pari palaa metallia, reiät läpi. Mallaa sen suoraan vaikka loisteputkella tjsp. Laittaa aluslevyjä väliin niin saa suoraan.

                                  Kardaani katkee yleensä kätevästi laakerin vierestä. Merkkaa irroituskohta (katkaisukohta), että hampaat tulee oikeaan asentoon( jos sulla ei ole tasapainoitusvehkeitä).

                                  Comment


                                  • Minäkin tuohon omaani vaihtelin kannatinlaakerin tuossa viime viikonloppuna tankinvaihdon yhteydessä(olipa muuten tosissaan iso savotta tuo tankki) ja siitä katkaisin akselin kun se oli vielä vaihdelaatikon päässä kiinni.

                                    Ja oli siellä montussa kova homma kyllä kiilalla pieksää erilleen tuo kardaani kahtia, uskokin meinasi välillä loppua mutta katkesi se. Eli suoritus tapahtui päittäispulttia pari kolme milliä löysäämällä ja katkaisutamppi kiilana siihen pultinpään ja ristikon väliin jonka jälkeen moskaa perään. Ja tuo oli ainakin perk*** luja irrottaa että sai ihan tosissaan lyödä sitä kiilaa ja tähän liikkesarjaan riittävästi vain toistoja niin katkeaa. Siinä vaiheessa kun hieman pooria tuli akselien välillä esille niin kannattaa sutassa tosiaan markkerillä jäljet jotta varmasti saa samoille hampaille akselin takaisin kasausvaiheessa.

                                    Kannattimen yhdistelin tuosta omasta leikkaamalla sen korvallisen pistehitseistä irti jolloin siihen jäi oikea "pesä" uutta laakeria varten ja siihen istutin sitte tuon BMW E34 518 92` mallisen kannattimen. Tuosta bemun kannattimesta vain leikkelin tukia poikki ja taivuttelin ne sopivasti tuohon vanhaan korvakkoon ja eikun kemppiliimaa perään. Ei sitten kannata kovin poltella siinä tukikumin ettei se irtoa siitä ulkokoolista ja vettä on hyvä olla lähellä notta saa jäähyttää.

                                    Mulla ainakin kävi sitten sellainen juttu kun sain homman valmiiksi ja ekaa kertaa siirsin autoa niiin alustasta kuului ihana ääni..."tap tap tap". Tämä ääni kuitenkin minulla katosi tallilta kotiin ajaessa joten luulisin tuon johtuneen uudesta tukikumista joka vaati "sisäänajon" pehmetäkseen kun se meinaan oli todella kova kun paketista sen otin. Nyt toista tuhatta kilometriä ilman ääniä ja jurinoita, kannattava homma.

                                    Comment


                                    • Tuollainen osui silmään tuossa kun lääkettä paukkuvaan kardaanin etsin:
                                      http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A6-Pr...item2574209848

                                      Sopiikohan tuo C4-koriseen 4.2 ässään?

                                      Comment


                                      • Onko kukaan tilannut 034 motorsportin C4/S4 Audiin kannatinlaakeria?

                                        Comment


                                        • Minä tilasin suomalaiselta jälleenmyyjältä, MKS Autobusiness Oy nimeltään, kyseisen laakerin.
                                          Vielä olisi asentamatta. Ihan pätevän näköinen laakeri on kyllä. Silloisella tilaushetkellä jäi kaikki
                                          kulut plus muut hintaa yhteensä 155€ kotia toimitettuna, eikä tarvinut pelätä tulleja yms.
                                          Kai siinä jokusen euron säästää jos tilaa suoraan sieltä itse.

                                          Comment


                                            Jos tukilaakerin kumi on revennyt niin minkälaista ääntä sen voisi kuvitella pitävän?

                                            Nyt kun kiihdyttää pienemmillä vaihteilla niin satunnaisesti ja toisinaan jatkuvasti pitää melko jurnutusta ja tuntuu jopa jalkapohjissa asti. Jouluna juuri oli tukilaakeri näkyvillä kun vaihdoin käsijarruvaijerit ja silloin se näytti ehjältä mutta aikas venyneeltä eli kumi oli painunut alhaalta kasaan ja ylhäältä venynyt todella paljon.

                                            Autona on C4tdiq

                                            Comment


                                              Juurikin tuollaista sen voisi kuvitella pitävän :)

                                              Lötkön laakeri meni vaihtoon tuossa vaiheessa, kumi ei ollut varsinaisesti revennyt, mutta antoi liikaa periksi ja päästi kardaanin ravistamaan pienen nopeuden kiihdytyksissä. Vaihtamalla parani.

                                              Comment


                                                Tukilaakeri tilattu mutta scorppionin nivelia kun pitäisi käyttää kepin päissä niin kumpi suoja kumi on oikean kokoinen kun niitä on tarjolla kahta erilaista, nivelen ollessa sama?

                                                Comment


                                                  CAC:ltä löytyy nykyään kardaanin suoraan käypäistä kannatilaakeria typ44 ja C4 ympäristöön á 72e :

                                                  http://sites.internet.lu/folders/cus...SMISSION PARTS
                                                  http://sites.internet.lu/folders/cus...SMISSION PARTS

                                                  Comment


                                                    Mielummin teen itse kun tulee muutaman kympin halvemmaksikin.

                                                    Comment


                                                    • Nääsnääs, miulla nyt ollu pari viikkoo tää pirssi ja nyt alako täristä öpaut 90 vauhis ja 120 vapisee aikas helevetisti. Rengaspaineet tarkistin ja toinen etunen oli hiukka vajaa; tärinä väheni muttei kokonaan loppunu eli voisko olla joku tämmönen kartaanihomma..

                                                      Comment


                                                      • Vaikuttaa enempi tasapainotusongelmalta. Varsinkin näin talvella lumi vanteeseen jymähtäneenä alkaa helposti pompottaa...

                                                        Comment


                                                        • ehkäpä mie huomena pyhäpäivän ratoksi irrottelen pyörät ja kahtelen mitä näkkyy..

                                                          Comment


                                                            Jos ei lunta/jäätä kuitenkaan löydy niin alottaisin ihan rengasliikkeessä asioimalla, tasapainotus ei hirveitä kustanna eikä suuremmin aikaakaan vie.

                                                            Comment


                                                            • jeah, hyvä mie!
                                                              Jäätä tuolla oli takapyöriin kertyny paksu kerros.
                                                              Nyt etenee taasen kuin juna.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X