Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Milläs tavalla olette kardaanin saanu kahtia? melko tiukassa tuntuu olevan.

    Comment


      Avaa sitä pulttia vähän ja väännä rengasraudalla siitä pultin päästä sitä kauemmaksi. Sitten taas pulttia lisää auki jne.

      Comment


      • Tilasin ja vaihdoin tosiaan tuon kardaaninlaakerin (ebay)

        3.0tdiq:n kardaanin katkaisemisessa joutu vähän aikaa pohtimaan, kunnes löyti sen piilossa olevan sokan.

        Suosittelen.

        Comment


        • Onko kellään antaa vinkkejä kardaanin linjaukseen? Vanha täryyttävä kartaani tuli vaihdettua toiseen käytettyyn mutta vieläkin täryyttää. Vanhassa tuli pieni lapsuus ja onnistuin pilaamaan kardaanin ja alkoi täryyttämään aivan sairaasti yli 60kmh vauhdissa.
          Nyt uusi käytetty kartaani (kaikki nivelet toimii niinkuin pitää, ristikko ei pykällä eikä kannatinlaakeri huuda tai kumi ole rikki) täryyttää jos vedättää yhtään. Moottorin ja vaihteiston kannatinkumit uusittu noin 6kk sitten, eikä peränkään kannatinkumit vaikuta väljiltä.

          Comment


            Kenelläs oli se työkalu linjaukseen ja millainen se on?

            Comment


            • Jostain kumman syystä löytyi etkasta ohjeesta kuvat kartaanin linjaukseen (jostain syystä ei läheskään kaikki kuvat näy mulla).
              Attached Files

              Comment


                No tuo selvensikin, pitäisi lueskella tarkemmin noita pdf oppaita mitä itseltäkin löytyy :)

                Comment


                  Mulla on se työkalu kardaanin linjaukseen ja sitä saa vuokrata nimellistä korvausta vastaan.

                  Comment


                  • Tein itse tälläisen raudan jolla tuon kartaanin saa lukittua suoraksi. Materiaalit oli sen verran halvat, että koitetaan tätä ensiksi. Vanhat shimmit on melkein 10mm paksut ja tarvetta on vain noin 3mm shimmeille, joten ei ihme että täryyttää. Eli tässä omassa tapauksessa sai shimmit jättää kokonaan pois.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Mehtala; 23.5.2015, 11:22.

                    Comment


                      Tuo näyttää kyllä näppärältä ja toimivalta. Kerro sitten auttoiko.

                      Comment


                      • Olipas näppärä työkalu täytyy tuollainen valmistaa ittellekin [emoji4]

                        Comment


                          Oletteko te ihan varmoja, että sen kardaanin kuuluu olla luotisuoraksi asennettu?

                          Comment


                          • Semmonen kutina kans on, että pieni kulma tuossa pitäisi olla. Harmi ettei tuosta työkalusta ole mitään tarkempia kuvia missään. Kuuluisikohan siinä joku muutaman asteen kulma olla, ja onko se pysty- vai sivuttaissuunnassa?

                            Comment


                              Eikö tuo liene kerrottu ELSAssa?

                              Comment


                                Ja edellisessä pdf-tiedostossa.

                                Comment


                                  Elsat ja pdf:fät kertoo vain, että käytä asennustyökalua. Kysehän on siitä, että pitääkö se asennustyökalu kardaanin suorana vai pienessä kulmassa. Vaakasuunnassa se on taatusti suora, mutta entäs pystysuunnassa? Kaikki audin kardaanit mitä minä olen huoltanut ovat olleet samalla tavalla tukilaakerin kohdalta noin 5mm alhaalla suorasta linjasta. Eikä niissä ole ollut silmin havaittavaa vikaa tukilaakerin muodossa.

                                  Comment


                                    Väittäisin että ristinivel pitää asentaa pieneen kulmaan, ei suoraan.

                                    Comment


                                      Ainakin UrS malleissa tuo on tosiaan pienessä kulmassa. Suoraan jos laittaa niin alkaa melkoinen jurina

                                      Comment


                                      • Kyllä tämä vähän auttoi, muttei kuitenkaan kokonaan poistunut värinä. Joskus satunnaisesti saattaa väristää edelleen, mutta parani silti selvästi. Pitänee tutkia enemmän asiaa.

                                        Luulisi ettei tuossa oem työkalussa mitään kulmaa ole, kun ei sanota mihin kohtaan se tarkasti pitää asentaa, sanotaan vain että ei saa asentaa painon päälle. Olenko kauheasti hakoteillä?

                                        Comment


                                        • Kyllä. Ristinivel pitää pyöriä pienessä kulmassa, muuten ne nivelet kuivuu ja jumittuu.

                                          Mikäli laakerin vaihdolla ei pärinät poistu, vika lienee ristinivelessä. Itse juuri vaihdoin tukilaakerin ja pärinä säilyi, sitten vaihdoin tuon ristikon ja jo auttoi.

                                          Comment


                                          • Ristikko liikkuu oikein hienosti, eikä pykällystä tunnu. Myös laakeri on ehjä, eikä kumistakaan mitään vikaa päällepäin löydy.
                                            Pitänee huomenna koittaa laitta pientä kulmaa tuohon linjaukseen.
                                            Jurinaa tuo ei pidä, eikä mitään muutakaan meteliä. Tasakaasulla saa ajettua ilman täryytystä, mutta pienestäkin vedätyksestä alkaa täryyttämään (tämä on viimeisin tilanne missä mennään).
                                            Osaako Jari sanoa onko urssissa kartaani pienessä kulmassa pystysuunnassa vai poikittais?

                                            Comment


                                              Ei sillä ole väliä että onko se sivu- vai pystysuunnassa.

                                              Comment


                                                Ainakin kun tuohon jsahlmanin OEM-työkaluun asettelin noin kardaanin paksuisen ja pituisen putkenpätkän ja kiristin niin se asettui just eikä melkein. Eli väittäisin että tulee suoraan. Itsekin olin kyllä sitä mieltä että pieni kulma pitäisi olla. Tai sitten tuo putki oli oikean verran kiero:) No jurinat kuitenkin loppui.

                                                Comment


                                                • Ei tuntunut mullakaan vanhassa ristikkonivelessä mitään välystä, mutta niin vain loppui pärinät vaihdolla.

                                                  Comment


                                                    Lukekaahan vaan tarkemmin se shimmaus, siellä mainitaan mitattu väli suhteessa tarvittavaan shimmilevyyn. Pitänee laskeskella tässä vähän noita kulmia varmistaakseni asian, joku tuossa kuitenkin mättää.
                                                    Viimeksi muokannut Joksa_; 25.5.2015, 19:42.

                                                    Comment


                                                      Näköjään se lukee siellä sittenkin, oliskohan aika kiillottaa puusilmät. Pienikorisessa näyttää olevan sama ohje kuin isommassakin, ainakin 01E:n kohdalla. 1-3mm suoralta linjalta ylöspäin. Löytyykö joltain 01A:n vastaava ohjetta?

                                                      Kai se millikin sitten riittää. Ja heiluuhan ne perä ja laatikko sen verran polkimien asennon mukaan, että siellä voi välillä olla toinenkin milli poikkeamaa suorasta linjasta. Toisaalta ei siellä kovin isoakaan kulmaa voi olla, koska kulman kasvaminen alkaa muuttamaan ristinivelen välityssuhdetta muuksi kuin 1:1.

                                                      Comment


                                                        Jotenkin jäänyt mieleen nivelakseleissa riittää jo 3 astetta, mutta kardaaniakseleissa 1-1.5 astetta autokäytössä. Viimeisestä en mene vannomaan. Asiaa käsiteltiin jo aikaisemmin toisessa aiheessa.

                                                        Comment


                                                        • Missähän vika kun b5 1.8t quattro alkoi kolisemaan jostain kardaanin suunnalta? Veto päällä ei kolise, mutta kun löysää niin alkaa helvetinmoinen kolina. Tärinää ym ei tunnu.

                                                          Comment


                                                          • Perän kannatintyynyt?

                                                            Comment


                                                              Kannattaa noiden tarvikekumien laakerien kanssa olla sitten epäileväinen. Vaihdoin jonkun tarvikekumin ysikymppiin vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä ja hyvin mieto rallatus kuului monta vuotta. Lopulta uskoin, että uusi laakeri on huono. Vaihdoin seuraavan kumin ja lopputuloksena pakkaskelissä aivan käsittämätön ulina ensimmäiset sadat metrit. Uudesta alkaen. Nyt viimeaikoina vielä pientä rallatusta jatkuvasti. Vuoden-parin käytön jälkeen kumi olikin jo alareunasta poikki ja muualta myös aivan lopussa.

                                                              Nyt vaihtui Febi, josta puristin uuden laakerin roskiin ja laitoin laakerikaupan varmasti laadukkaan tilalle. Jospa nyt toimisi...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X