jyriseekö koko ajan vai tietyllä nopeudella tai kierrosluvulla? Itellä ilmennyt jyrinää kans 60-80km/h alueella ja jyrinä loppuu heti kun ajaa alle 60km/h tai yli 80km/h. Itse merkkasin boorit joten ne pitäis olla kohdillaan, mutta olen alkanut epäillä että onko kardaani ihan suorassa, kun se laitettiin linjaan jääkiekkomailaa apuna käyttäen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)
Collapse
X
-
omas kans ensalkuun vähä jyristi jonkun 2-3vk. epäilisin syyksi sitä (omassa tapauksessa) sitä että se keskinivel (ristikko) on päässyt matkustamaan normikulmasta eri asentoon, normi lienee jotain 5-10ast jousto, ja oma kävi ihan siel ääripäässä pariinkin otteeseen kun sen kanssa nujusi.
nyt ei ole ollut mitään propleemeja, onneksi jaksoin odottaa pienen tovin että se asettui.
Comment
-
Eipäs ole tullut kokeiltua minkä verran se heiluu.
Torseni on kyllä helppo putkauttaa ulos kun ottaa kardaanin pois ja sitten laatikosta peräpään auki. Laakerit on siinä kiinni, eikä niiden vaihto ole kummoinen juttu kun osa on pyödällä.
Comment
-
Kaivelen senverran aihetta että:
Itselle tuli tuollainen a6 c4 avant R5 tdi:llä, 6-lovisella askilla ja tietty quattrona. Ajettu tuolla on se + 700 000 ja alkaa keskilaakeri sekä ristikot ilmeisesti pitämään metakkaa pikkuhiljaa siinä 60-80 km/h vauhdeissa...
Nytpä siis kysyn: Käykö tähän sama resepti kuin 100 c4 koppaiseen?
Eli scorpion ristikot ja ymmärsinkö oikein että E21 Demarin keskilaakeri olisi nappivalinta myös tähän?
Comment
-
034-motorsportin tuotteen kohdalla joutuu raksimaan C4 vaihtoehdon erikseen, joten jotain eroa noilla tukilaakereilla on.
Comment
-
Vai ottaisiko varmuuden varaksi matkaan tuon w124 välilaakerin sekä e21 demarin, niin kait niistä saa lie askarreltua. Kait tuossa kuitenkin kardaanin halkaisija on sama kuin muissakin...
Jotenkin koomista, että audissa alkoi jonkun aikaa sitten nuo jyristykset ja eilen lenti maasturista takajordaaani tantereelle kylillä ajellessa. Ainut että siinä ei ollut takana ristikkoa enää ollenkaan :D
Comment
-
Kiitokset Repsalle.
Käyköhän suojakumeiksi scorpion versiot, vai joutuneeko kikkailemaan jostain muusta?
Sikälihän vähän väärillä nimillä taisin puheskella, että murrosnivelet siis scorpiosta ja ristinivel sitten jostain muusta?
Tarkoitus olisi tehdä tuosta jordaanista "kuin uusi", niin siksi meinasin uusia kaikki kuluvat osat siihen.
Ja tosiaan remonttiin on kyllä varauduttu hitsauskoneilla ym. härpäkkeillä;)
Comment
-
Toimiiko tuo A8 D2 malliin myös? Mullakin on kannatinlaakerin tukikumi tiensä päässä ja kaikkialta vain tarjotaan koko kardaania.
Comment
-
Itse tilasin omaani korjaus setin eli tällä saa kardaanista kuin uuden, kohtuu hinnalla:
http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=F5C1105-B
Comment
-
Tuolta löytyi kohtuuhintaan kunnostettu uusilla osilla. Sen tilasin, sekä muuta hilpettä.
http://www.wholesaleimportparts.com/driveshaft.phpViimeksi muokannut harrastelija; 18.3.2011, 00:48.
Comment
-
Nyt on kardaanijumppa tehty.
Informaatiota tuosta A6 S6-line R5 tdi + 6v man+ quattro paketin kardaanirempasta;
Päihin siis todellakin käy scorpion vetonivelen sisäpäät. Suojakumit eivät käy ja sopivia en pienellä metsästyksellä löytänyt.
Täällä edellämainittu ristinivel (26x70 (69.9) ) Ei käy! Ennemminkin koon tulisi olla about 23,x X 69,9.
Kardaanin tukilaakeriksi + asetelmaksi laitoin neljästä pöydällä olevasta vaihtoehdosta ( bmw e21, e36, e34, MB W124) sen e34 mallin laakerin.
E21 oli muovisella kehällä ja ainoastaan alareunasta olisi saanut audin " lattarautataivutelmaan" kiinni. Ei siis hyvä.
E34:n laakeri muuten ei ole keskellä siihen kumiin / runkoon nähden. Plussana kuitenkin asetelman metallisuus, eli saapi hyvin hitsailtua siihen audin vanhan laakerikehän tilalle.
Itse toimin siis sen laakerin + asetelman kanssa seuraavasti; Rälläköin audin versiosta sen vulkanoinnin ulkokehän irti. Tämän jälkeen tein "jigin", jotta se jalustan reikäjako ym. pysyy muuttumattomana ja rälläköin siitä lattaraudasta väännetystä jalustasta sellaisen, että E34 mallin metallinen vulkanoinnin ulkokehä tulee oikealle korkeudelle ( olisi siis jäänyt muuten liian ylös) ja hitsailin varovasti nippuun.
Kardaani läjään ( kardaanin "ristikkopää" tuli vaihdettua n. 600 000 vähemmän ajettuun, kun ei uutta ristikkoa löytynyt) ja paikoilleen. Korkeus passaantui millin prikoilla kohdalleen ( heittoa jäi n. 0,25mm) ja leveysheitto laserilla lähelle nollaa.
Vielä ei ole koeajoa tehty, siitä sitten myöhemmin....
Comment
-
Nuo scorpion murteet muuten tarttuu ainakin b5sessa älyttömän tiukkaan perän ja vaihteiston laippoihin kiinni. Alkuperäiskuosissaan kardaani suorastaan tippui pois kun ne 6kpl kuusiokoloa avasi, mutta kun oli vaihtanut nuo murteet ja kardaanin jouduin puolivuotta myöhemmin irrottamaan niin tuskaa tuotti. Muuten ovat kyllä ajaneet asiansa.
Comment
-
Se on ihan tuurissaan kuinka irtoaa tai on irtoamatta. Muutaman kymmenen vetarin/kardaaninlaipan irrotuskokemuksella voin kertoa että kyllä se orkkisnivel tarttuu yhtälailla jos on tarttuakseen. :) Melkein aina noita saa vasaralla koputella, ellei ole juuri ollut auki.
Comment
Comment