Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8T Öljyvuoto edit: Öljynjäähdyttimen tiiviste rikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8T Öljyvuoto edit: Öljynjäähdyttimen tiiviste rikki

    Edit:1995 B5 kyseessä, konekoodia en tiedä (vielä)

    Eli tänään kun käynnistin kylmänä audin ja ajoin kaverin talliin, öljyvalo syttyi juuri ennen tallia ja totesin että tallin lattialla oli reilusti öljyä.
    Noh, lisää öljyä koneeseen ja motti käyntiin, reilu noro valui jostain suodattimen ja sen mötikän missä suodatin on kiinni välimaastosta.
    Tiiviste näytti ehjältä, mikä se laatikko missä suodatin on kiinni lienee?
    Öljypumppu?


    Huomenna lohkolämppärin laittoon AD-huoltoon menossa, siellä saavat katsoa mistä vuotaa.

  • #2
    Vesikiertoinen öljynjäähdytin. Sen yläpuolella on vastaava o-rengas jäähdyttimen ja öljynsuodatinjalan välissä, kuin itse suodattimessakin on.

    Niin ja AEB.

    Comment


    • #3
      Ookoo, sieltä se vissiin kusee sitten.

      Haetaan nyt alkuun nämä tuontiauton kylmää sietämättömät osat ja sit huoletonta ajoa ;-)

      Comment


      • #4
        Kannattaa myös stekata siitä lähettyviltä se öljynpaine-anturi, itellä vuosi siitä kesällä.

        Comment


        • #5
          Oli se se lauhduttimen ja suodattimen välinen tiiviste.

          4? maksoi, nyt sitten vain räklätään paikalleen tänään sählyssä sijoiltaan menneellä olkapäällä =(

          Onneksi on Vectra vielä ajossa, ei ole mikään paniikki sen kanssa...

          EDIT:
          Täällä hyvät ohjeet, jos jollakulla samanlainen murhe joskus:
          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...hlight=orengas

          Huomena ennen töitä vois koittaa vaihtaa

          Edit vol2: Näyttää olevan samaa tasoa tämä foorumi kuin OCF:kin, hyviä neuvoja löytyy kun tietää missä vika.
          "Tyytyväinen rikkinäisen A4:n omistaja" =D

          Comment


          • #6
            Aika kuumana käy öljyt jos sun autossa on öljynlauhdutin ;-) Eli sehän on jäähdytin...

            Comment


            • #7
              No what ever.Siis oikea termi on öljynjäähdytin?

              Comment


              • #8
                Termit lienee menneet sekaisin aikojen kulussa, on puhuttu sekä lauhduttimesta että jäähdyttimestä. Viisaammat korjatkoon, mutta eikös lauhdutin muuta aineen olomuotoa kaasu -> neste?

                Comment


                • #9
                  Kyllä. Ja sellainen on esimerkiksi ilmastoinnissa, se keulalla oleva lauhdutin. Ajat sittenhän ne ovat menneet sekaisin, mutta voihan tuon korjatakin. Monet eivät vaan ymmärrä mikä lauhdutin on.

                  Comment


                  • #10
                    Mä tein tällä viikolla öljynvaihdon pitkin Tasavallankatua, juuri edellä mainittu tiiviste hajosi ja puski soppaa aika tiuhaa tahtia pihalle. Samaa o-rengasta on käytetty samassa kohti jos ties kuinka monessa VAG:n kiesissä.

                    Sanoisin että on aika peliveto 15-20 vuotta vanhan auton omistajalta vaihtaa tuo tiiviste! Kunto 20 vuoden jälkeen oli about: littana, kova kuin kivi ja katki yhdestä kohtaa...

                    Comment


                    • #11
                      vuotaa kanssa!

                      Lainataanpa tätä topikkia ku on sama moottori tyyppi kyseessä.
                      elikkäs olen havainnut että jostakin pakosarjan puolelta takaa vuotaa aika reippaasti öljyä, mielestäni tulisi kannen välistä, onko mahdoton ajatus? Vai onko siellä jotain anturia mikä vuotaisi. Öljykannun kuva vilkahtaa kerran viikossa ja olen tarkastanut ettei suodattimen läheissyydestä vuoda öljyä.

                      Alkaa tulee vaan pikkuhiljaa melkosen kalliiksi tämä ostos. Vaihdettuja osia mm; turbo, pakosarja, putkisto ymm+ viellä ohjelma tarttis käydä tekemässä sportti autolla. mut jos jollakin olisi antaa vinkki et mistä mahdollisesti vuotaa niin olisin kiitollinen.


                      Allekirjoitus poistettu.
                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 25.3.2007, 12:58.

                      Comment


                      • #12
                        Eiköhän se ole venttiilikopan tiiviste mikä sielä vuotaa, ei ole onneksi kauhean kallis vaihdattaa, saati vaihtaa itse.

                        Comment


                        • #13
                          joo täytyy vaihtaa se ja ne (kumi rinkulat päädyssä) ja kattoo et mitä tapahtuu.

                          Comment


                          • #14
                            Sanoisin että on aika peliveto 15-20 vuotta vanhan auton omistajalta vaihtaa tuo tiiviste! Kunto 20 vuoden jälkeen oli about: littana, kova kuin kivi ja katki yhdestä kohtaa...
                            Mullapa oli 3 kohtaa poikki ja vaan 11 vuotias auto =)

                            Comment


                            • #15
                              Jahas, hieno topic. Täällä kanssa yksi öljyjäähdyttimen alta öljyä puskeva AEB. Kiva tuolla lumipyryssä tiirailla että "Voi V****U! öljyä valuu maantielle litratolkulla!" Matkapuhlin/läppäri on etevä yhdistelmä. Uskallan siis jatkaa matkaa huoltoon 20km kunhan kaadan öljyä lisää koneeseen.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä ilmeisesti myös samaa ongelmaa tuon tiivisteen kanssa?

                                http://img248.imageshack.us/my.php?i...2008949zw1.jpg

                                http://img248.imageshack.us/my.php?i...2008952if6.jpg

                                http://img248.imageshack.us/my.php?i...2008953ad8.jpg

                                Ihmetyttää vaan kun on nuo putket ovat märät jo tuosta ihan imusarjan alta, mutta ruikkiiko se sitten niin pahasti.

                                Öljyn määrä ei ole vielä tippunut koneessa mutta olisko sitten vasta alkava vuoto. Oli sitä öljyä jo pohjapanssarin päälläkin.

                                Mitäs kautta tuosta koneesta saa parhaiten nesteet pihalle? Jos sitten vaihtais ne uusiin samalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuossa kyllä väittäisin olevan ongelman tuossa muovisessa huohotinputken pätkässä, mikä näkyykin kahdessa ylemmässä kuvassa (vasemmassa laidassa). Jos pelkkä öljyn lämmönvaihtimen tiiviste vuotaisi, olisi öljyä ainoastaan tuolla alempana.

                                  Omasta autosta oli juurikin tuo huohotinputki halki siitä T-liitoksen vierestä mistä putki jatkuu metalliputkena turbon imupuolelle ja toinen haara lähtee imusarjalle. Ei sitä heti meinannut edes huomata että se oli rikki, imupuolen paineistustesti vasta kertoi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ahaa.. elämys. :) juu voi sitten hyvinkin olla.

                                    Eli vaihdoit pelkän huohotin putken uuteen vai menikö muutakin osaa? Mikä tuon putken tehtävä on? Tai mitä siinä kulkee..

                                    Olisko kellään osanumeroa tuollaiselle osalle tai sivua mistä niitä voisi metsästää?

                                    Mitä kautta sait vaihdettua vai vaihdoitko itse?
                                    Viimeksi muokannut Jumppakuutio; 7.4.2008, 10:24.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vaihdoin pelkän huohotinputken. Tuo putki kuljettaa koneen huohottamat huurut lohkosta turbon imupuolelle menevälle metalliputkelle. En tiedä sen tarkempaa sielunelämää.

                                      Oireista vielä sen verran, että omassa autossa kuului myös hieman "turbon vihellystä" kun ahtopaineet alkoi nousta. Kun putken vaihtoi uuteen, tuo vihellyskin hävisi.

                                      Osa maksaa merkkiliikkeessä jotain 60-70e. Samalla kannattaa hommata uusi öljytikun putken yläpää. Se on muovia ja menee todennäköisesti paskaksi tuota putkea vaihtaessa.

                                      Vaihto onnistuu yläkautta. Hommaa helpottaa jos on sellainen klemmareihin tarkoitettu taipuisavartinen ruuvari (olisko siinä sitten 7mm hylsyä vastaava kärki). Muutoin meinaa olla ahdasta pitää samalla klemmaria kohdallaan ja ruuvata sitä tiukemmalle. Mulla meinas olla tiukassa siellä kumisessa T-haarassa se entisestä putkesta jäänyt tynkä. Alapäästä putki lähtee helpiosti irti. Sokka pois ja vetää vaan kohtisuoraan pois. Siellä on muistaakseni O-rengas alapäässä tiivisteenä.

                                      Täällä tais olla kans juttua samasta asiasta:
                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55223

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo vaihdoin uuden tilalle ja vanha oli siinä kunnossa että tuli kolmena kappaleena pois :)

                                        Oli niin hapertunut, että pieni nyppäys ja putki oli kädessä, mutta ne päät jäi niihin pesiin. Ne sai sitten mukavasti pihdeillä nypättyä irti.
                                        Ahdasta oli kyllä ja öljytikkkukin pysyi ehjänä.

                                        Sen jäähdytysnesteen säiliön nyppäsin pois siitä tieltä vaihdon ajaksi.

                                        Voiko tuo ehjä putki vaikuttaa alavääntöön vai tulinko luulosairaaksi?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä ne letkut kummasti vääntöihin vaikuttaa, mulla tossa uudessa on pientä ongelmaa eli vääntää vasta 2500 jälkeen joskus ja muutaman kerran ahdot kieltäytyny nousemasta.
                                          Pitää letkut katsella läpi,eiköhän syyllinen löydy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sitä just ajattelin, että ihan kun alkais ahtaa aikaisemmin. Maybe.

                                            Täytyis joku ahtopainemittari laittaa tuonne niin näkis vähän infoo. mut mulla alkaa siinä n.3000kierroksen kohdalla vasta vetämään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              n.3000kierroksen kohdalla vasta vetämään.
                                              Se on bensaturpon ominaisuus ;-) Kokeile jotain vastaavaa niin tiedät onko omasi ehjä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyl nää vanhat autot (98) ovat sitten herkkähipiäisiä! Sanoin nimittäin vaimolle lauantaina, vajaan parin sadan kilometrin matkalle lähtiessämme, että onko sinulla riittävästi vaatetta mukana, jos vaikka A6 jättää tielle. No ei jättänyt, mutta tänään kun lähdin seuraavan kerran liikkeelle yksinäni niin 5 kilsan ajon jälkeen alkoi summeri rääkymään ja öljynpainevalo palamaan.

                                                Pikku tarkastelun jälkeen havaitsin öljyä tulevan norona (noin 1 l/km) öljysuodattimen yläpuolella olevan ja jäähdytysveden avulla toimivan öljynlämmittimen/jäähdyttimen ja suodatinjalan välistä. Öljytikkukin oli jo turhan lyhyt öljyyn ulottuakseen, joten matka päättyi siihen (eipä ole Audi ainakaan 15 vuoteen tien päälle jättänyt).

                                                No maksoimme Audille potut pottutina ja laitoimme A6:n opelin perään hinaukseen ja hinasimme sen kotitalliin, oli siinä opelin hinauksessa nöyryytystä vanhalle sotaratsulle riittämiin, joten eiköhän se palvele jälleen uskollisesti…

                                                Etkasta katsottuna siellä on tiivisteenä 59 x 5 mm O-rengas, joten ei muuta kuin paikalliseen hydrauliikkaliikkeeseen hakemaa kyseinen O-rengas kun kello oli jo yli 16, joten marmoritiskiltä sitä ei enää ennen loppiaista ehkä saisi.

                                                Eipä muuta kuin öljynsuodatin pois ja sen alta paljastuva 27 mm mutteri auki niin öljynlämmitin/jäähdytin irtosi (onnistuu mukavasti yläkautta kun irrottaa turbolta tulevan ilmaputken) ja sen alta paljastui aivan kovaksi kopottunut ja poikki oleva O-rengas. Näyttää olevan AEB-moottorin tyyppivika 10 vuoden käytön jälkeen. Onneksi kyse oli näin pikkujutusta eikä esimerkiksi 520 000 km pyörineen turbon tiivisteistä, joten 1,8t laulaa jälleen iloisesti.

                                                Vaihdoin aikanaan 500 000 km huollossa ulommat vetonivelet kun muutakaan järkevää vaihdettavaa en keksinyt, mutta olisi ollut näköjään syytä vaihtaa tämäkin tiiviste, mitähän kuuta vielä kannattaisi tehdä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itsellä pullahti viime talven niillä ainoilla etelän pakkasilla Golfista AGUsta sama tiiviste eräänä aamuna irti. Ei se erikoista siis ole, että tirskahtaa.

                                                  Tai oikeastaan ei pullahtanut minun ajossani, vaan tietenkin juuri silloin kun sitä ajoi joku muu. Aamulla vain huomasin, että auton paikalta lähtee öljyvana kohti Helsinkiä. Hyvin sillä onneksi ajoi vielä Helsingistä takaisinkin :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Täälläkin vuotaa profiilin vehje öljyä. Huomasin tuossa äsken, että öljytikkuhässäkän muoviosat ovat haljenneet aika rajusti. Onko mahdollista että sieltä ruiskii tulemaan öljyä, koska tikunpuoleinen koneenkylki aivan mömmössä?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voihan se olla mahdollista. Ilmeisesti öljytikkuhässäkät on vielä sitä samaa muovisatsia kuin lötköjen jäähdytysjärjestelmän muoviosat. Muruina lähtenyt irti itselläkin Golfista.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä se tiiviste kannattaa kerran 10 vuodessa vaihtaa.Mukavampi tallissa lämpimässä ennakkoon kuin jossain motarinpenkalla öljyvanan päässä...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Etkasta katsottuna siellä on tiivisteenä 59 x 5 mm O-rengas, joten ei muuta kuin paikalliseen hydrauliikkaliikkeeseen hakemaa kyseinen O-rengas kun kello oli jo yli 16, joten marmoritiskiltä sitä ei enää ennen loppiaista ehkä saisi.

                                                          Eipä muuta kuin öljynsuodatin pois ja sen alta paljastuva 27 mm mutteri auki niin öljynlämmitin/jäähdytin irtosi (onnistuu mukavasti yläkautta kun irrottaa turbolta tulevan ilmaputken) ja sen alta paljastui aivan kovaksi kopottunut ja poikki oleva O-rengas. Näyttää olevan AEB-moottorin tyyppivika 10 vuoden käytön jälkeen. Onneksi kyse oli näin pikkujutusta eikä esimerkiksi 520 000 km pyörineen turbon tiivisteistä, joten 1,8t laulaa jälleen iloisesti.

                                                          Auto A4 b5, moottorina ADR (1.8, 20V) ja o-renkaan vaihto tänään edessä. Öljyä valuu todella paljon jo.

                                                          Tarvitseeko jäähdytinnestettä tai öljyjä (niitä mitä on jäljellä) valuttaa pois tuossa operaatiossa? Ja onko muuten sama homma, kuin tuossa Joukon kirjoittamassa ohjeessa AEB:lle?

                                                          Katalogissa osa on 021117070A - round seal 59X5 / ADR,AEB,AFY


                                                          Edit: Homma tehty, vastaan itselleni, jos siitä olisi vaikka jollekin muulle apua.

                                                          Ei tarvitse valuuttaa mitään pois tuossa hommassa. Öljyä tulee väkisin suodattimen ottaessa pois, joten ämpäri alle. Tiiviste maksoi merkkiliikkeessä 4,20€. Tein homman osittain montusta ja osittain ihan maantasalta. Ei paha homma.
                                                          Viimeksi muokannut Prunssi; 28.4.2009, 21:08. Perustelu: Tietoja päivitetty

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko tietoa millainen homma tuo on ABC koneellisessa A4 B5:ssa vaihtaa? Tuolla eräällä pajalla epäili, että joutuu nesteetkin valuttamaan pois (ts. letkut irti), että mahtuu öljyjäähdyttimen iroittamaan. Joten hinta-arvio työllekin oli vastaava. Öljyt pitäs vaihtaa kuitenkin, että olisi helpoin siinä samalla "vaivalla", kun on jo pohjamuovit ja suodatin irti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X