Tässä kuva mun CAHA koneen hihnasta 140tkm ajettuna.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jakohihnan vaihtoväli?
Collapse
X
-
Omaan autoon (A4 2.0 tfsi) tehty jakopäänremontti n. 3 vuotta sitten, omistaja tehnyt remontin vissiin itse, tänään selvisi että on vissiin vaihdettu vain jakohihna ja vesipumppu, ei kiristintä eikä ohjausrullaa/rullia, montako noita nyt tuossa onkaan? Ensimmäinen jakopäänremppa on tehty 106tkm, eli jos rullaa ja kiristintä ei ole vaihdettu viime remontissa alkaa nuo olla jo aika paljon ajetut, nyt mittarissa 243tkm, sen verran nyt alannu tuskanhikeä pukkaamaan että pitääkö sitä nyt varata aika täydelliseen jakopää remonttiin että saa yöt nukuttua rauhassa, mitä itse tekisitte? Niin ja mitä kaikkea ”täydelliseen” remonttiin kuuluu vaihdettavaksi? Olen nähnyt ainakin pari keskustelua missä suositeltiin vaihdattamaan nokka ja kampiakselin stefat samalla oli vuotoa tai ei. Mites tuo moniurahihnan kiristin, onko se hyvä vaihtaa samalla kans kun hihnankin vaihtaa?
Comment
-
Tervehdys,
Tiedustelen jakohihnan vaihto väliä 1,8T 132kw TT mk1 vm2000
Autoon vaihdettu 2015 jakopää, vesipumppu ja moniurahihna,sen jälkeen ajettu 50000km.
Comment
-
Niin ja mitä kaikkea ”täydelliseen” remonttiin kuuluu vaihdettavaksi? Olen nähnyt ainakin pari keskustelua missä suositeltiin vaihdattamaan nokka ja kampiakselin stefat samalla oli vuotoa tai ei. Mites tuo moniurahihnan kiristin, onko se hyvä vaihtaa samalla kans kun hihnankin vaihtaa?
Comment
-
Tehtaan ohje on tässä kohtaa hieman vapaamielinen. Muistaakseni menee niin että "vaihda hihna, tarkista muiden komponenttien kunto ja vaihda tarvittaessa". No kaikki maailman autojobbarit ja muut ei itselleen pitoautoa tekevät tietenkin vaihdattaa aina vain pelkästään sen hihnan. Sitten voikin myydä juuri jakopää tehtynä ja jos 30 tuhannen päästä alkaa vesipumppu tai nokan stefa vuotamaan niin se on sitten vaan voi voi.
Comment
-
210 tkm viimeistään, tai tarvittaessa. Jossain on ollut mainintaa 6 vuoden rajasta. Se on kai tarkoitettu tarkistettavaksi huollon yhteydessä ja vaihdetaan sitten, kun siltä näyttää. Omaani vaihdatin 90 tkm kohdilla rullan alettua möykkäämään.
Comment
-
Ei ole hihnan tarkastuksia nykysin huoltokohteena. 6v välein on maahantuojan suositus, ei tehtaan. Sen mitä noita on rukkaillu 10v aikana työmaalla niin kannattaa noudattaa tuota aikasuositusta jos ei kilsat täyty, ei vag vaan osaa tämänkään päivän malleihin tehdä vesipumppua joka kestäisi edes sen satkun, puhumattakaan kahdesta. Ja 210tkm tosiaan Leissin tapauksessa km-raja.
Comment
-
Kyllä tuo 210tkm on ehdoton maksimi vaihtoväli / aikasuositus 6v. Olosuhteet kun täällä pohjolassa on melkosen vaihtelevat, niin vaihtovälisuositus on ollut (paikallinen VAG huolto) 180tkm. Kun ajatellaan kustannuksia jakopääremppa vs esim. hihnan mahdollinen katkeaminen niin kuluerä ennakoidulla huollolla on erittäin paljon matalampi kuin moottoriremontti. Miksi vaihtoväli täytyisi pitkittää aivan viimeiseen mahdolliseen, kuin että ennakoisi hieman.
Comment
Comment