Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnan vaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Viidestä vuodesta olen kuullut vaikka kilometrit eivät olisikaan täynnä. Hihnan vaihdon kustannukset on pieniä verrattuna mahdolliseen tuhoon.

    Comment


    • #32
      "Omassa A6:ssa (2.6l vm.95) on ajettu samalla hihnalla n. 75 000km ja vaihdosta on luultavasti ainakin 4 vuotta. Pitäisikö vaihtoa pian ruveta suunnittelemaan?"

      Vaihtoon vain kaikki "kilkkeet"

      Ei suunnittelua vaan toimeksi:, Koska avaamalla jakopään näet mitä sinne on laitettu= halpa vesipummpu - Italialainen, jakohihna mikä lie, rullat kiinalaisia jne= Vitsi, mutta...

      Samalla kannattaa vaihtaa mm termostaatti.

      Ohjeet ovat hyvät:90 tkm/5v, mutta olosuhteet/käyttö/osat yms vaikuttaa

      Esim minulla automaattilaatikon öljynvaihto 60 tkm/ 4 vuotta, mutta vaihdan useammin.

      Comment


      • #33
        Kiitos vinkeistä! Taidanpa ottaa Jorman neuvosta vaarin ja ruveta tuumasta toimeen, varmuuden vuoksi..

        Comment


        • #34
          Kävin tänään Seinäjoen käyttöautolla koeajamassa a6 avant 1.8t:tä. Ruotsista tuotu peli ja oli huoltokirjassa hihna vaihdettu 115tkm kohdalla. Alla kuitenkin luki, että seuraava vaihto 300tkm:ssä. Autolla nyt ajettu 240tkm, joten ajattelisin, että hihnan vaihto saattaisi olla hyvinkin pian ajankohtainen, vaikka myyjä väitti, että 180tkm on vaihtoväli...

          Comment


            #35
            Pyytäkää piruuttanne kirjallisena ko. ilmoitus.

            Eli jos kysytte hihnan vaihtoa 120tkm paikkeilla ja myyjä ilmoittaa että vasta 180tkm paikella vaihdetaan niin olisihan se erittäin viisasta pyytää kirjallisena.
            Ei muuten mutta jos jätätte väliin tuon 120tkm vaihdon ja laukeekin 140tkm paikkeilla niin voipi yrittää pistää acentterin piikkiin homma..
            Niiden on nimittäin paha pistää vastaan kun on kirjallinen ilmoitus siitä että hihna kestää vielä vaikkei kestänytkään.

            Comment


            • #36
              Sain vastauksena kun omaan 1.8T 120kW BFB kyselin jakopääremppaa, että tehtaan mukaan vaihtoväli on 180tkm ilman aikarajoitusta, mutta Suomessa suositellaan 120tkm tai 5-6v.
              Viimeksi muokannut jaarli81; 15.9.2009, 12:21.

              Comment


              • #37
                Näin on. Omassa alkuperäisessä jenkkien huoltokirjassa lukee 155tkm. Pörhöllä sanoivat, että suomessa noudatetaan 90tkm väliä. Hihna oli kyllä sen näköinen että sillä olisi huoletta voinut sen 155tkm ajaakkin.

                Comment


                • #38
                  Ajattelin esittää muutaman kysymyksen tähän vanhaan ketjuun liittyen jakohihnan vaihtoon 1,8T A4 B6:ssa.

                  Itse vaihdatin hihnan saman tien autoa ostaessani maaliskuussa 2006, kun taulussa oli 86tkm. Nyt mittarissa on vasta 131 tkm. Ajattelin tuossa hihnan vaihtoa tehdä vuoden kahden kuluessa lähinnä aikarajan täyteen tullessa. Ei tule kuin tuollainen 15 tkm mulle kilsoja vuodessa tai vähempi. 2011 maaliskuussa tulee viisi vuotta täyteen samalla hihnalla. Uskoisin kuitenkin, että kestänee tuon kuudennenkin vuoden eli vaihtaisi vasta 2012 alkuvuodesta. Kilometrejä ei ole tullut vielä 90 tkm silloin.

                  Kysyisinkin, että onko kenelläkään kokemusta/tuttua, jolta olisi jakohihna sanonut sopimuksensa irti tässä korimallissa? Oliko aika/km täynnä? Tunnen pari tapausta ainakin jolla tuo 120 tkm on riittänyt ja "aikarajakin" täyttynyt. Vastaavasti olen käsittänyt, että B5 nelkussa tuo hihna kesti melkoisen tarkkaan juurikin tuo 90tkm.

                  Comment


                  • #39
                    Nostetaanpa ylös tämä ketju. Eli mitä mieltä porukka on tuosta edellisen viestini kysymyksestä. Voiko samalla hihnalla ajaa 6 vuotta melko huoletta, kun kilometrit olisivat 80tkm nurkissa samalla hihnalla.

                    Comment


                      #40
                      Itse en ajaisi edes yli 5 vuotta. Tehdas sanoo että 180tkm TAI 5 vuotta. Varsinkin vielä suomen sääolot tietäen tuon hihnan kestävyys voi olla kyseenalaista.

                      Otan ennemmin varman päälle kun jätän viime tipalle tuollaiset huollot mitkä voi saada isompaakin tuhoa aikaiseksi

                      Comment


                      • #41
                        Ketjun aikaisemmassa viestissä oli kerrottu vesipumpun rouskuttavasta äänestä. Mikäs muu voi aiheuttaa sellaista krohlaavaa ääntä moottorin etuosassa? Huoltokuitin mukaan jakohihnan lisäksi on vaihdettu rullat ja vesipumppu. Ääni ei kuulu kylmänä , mutta lämpimänä rohlottaa. Noista vaihdoista on nyt kulunut 30t. km , joten eivät vielä liene loppu. Auto a6 2.4.

                        Comment


                        • #42
                          Mikäli jakohihnassa ei näy murtumia tai säikeiden irtoamisia, niin ei hätää. Jakohihna ei katkea ilman, että alkavia murtumia (vaurioita) ei ole havittavissa. Vaatii kuitenkin ammattititaitoa arvioida vanhan jakohihnan kunto.

                          Comment


                          • #43
                            Kannattaisi ehkä vaihtaa ne hihnat viimeistään tuossa 90tkm... tuurilla voi kestää pitempäänkin. Mutta on myös mahdollista että käy kuten meillä ja hihnasta lähtee hampaat 61200km jälkeen eikä autokaan ole vielä neljää vuotta edes vanha. Huoltokirjassahan vaihtoväli pohjoisen olosuhteissa on sen 120tkm. Seurauksena meillä oli se että koko kone meni vaihtoon, kun oli alakertaakin vioittanut.
                            Korjausarvio oli 6200€ rempalle, joten hiukkasen halvempaa on pelkän hihnanvaihto.
                            Onneksi automme oli liikkeestä ostettu viime syksyllä ja takuu korvasi koko remontin.
                            Hajoaminen tapahtui tuossa vajaa kolme viikkoa sitten ja nyt on Auto vihdoin korjattuna matkalla Saksasta kotiin.

                            Comment


                              #44
                              Ketjun aikaisemmassa viestissä oli kerrottu vesipumpun rouskuttavasta äänestä. Mikäs muu voi aiheuttaa sellaista krohlaavaa ääntä moottorin etuosassa? Huoltokuitin mukaan jakohihnan lisäksi on vaihdettu rullat ja vesipumppu. Ääni ei kuulu kylmänä , mutta lämpimänä rohlottaa. Noista vaihdoista on nyt kulunut 30t. km , joten eivät vielä liene loppu. Auto a6 2.4.
                              Ettei vaan nokkien väliset ketjut rohisisi? Ketjut ja kiristimet tarkistuslistalle siis.

                              Comment


                              • #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja Audimann Näytä viesti
                                Nostetaanpa ylös tämä ketju. Eli mitä mieltä porukka on tuosta edellisen viestini kysymyksestä. Voiko samalla hihnalla ajaa 6 vuotta melko huoletta, kun kilometrit olisivat 80tkm nurkissa samalla hihnalla.
                                Mulla oli hihnanvaihto kesäkuun alussa, auto on rekisteröity 5/2004 eli hiukan yli 6v meni tolla ekalla hihnalla. Kilsoja oli 112tkm.

                                Comment


                                • #46
                                  mitenkäs tuon jakopään kunnon pääsee kurkkaamaan omin voimin,vai olisiko se enemmän ammattimiehen hommia?

                                  Viime kesänä poksahti itseltä pumppu,tai siis porsi boorit siipirattaasta.

                                  Comment


                                    #47
                                    Jakopään koppaa raottaa ja katsoo miltä se hihna näyttää, mutta henk. koht. olen sitä mieltä että vaikka se hihna näyttäisi olevan kunnossa niin se ei sitä sano etteikö se saattaisi laueta..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Hyvä. Vielä kiristimen kunto/ohjain. Tiedätte mitä minulle tapahtui;/

                                      Tuo hihna oli rihlautunut jo ennen hyppyään, "prkle";)
                                      Viimeksi muokannut Severi; 29.7.2010, 14:18. Perustelu: lisäys

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kuluttajasuojalain mukaan hihnan & osien vaihto sis. takuun 5 vuotta/90tkm.

                                        Eli näin nykyään!!!!

                                        Comment


                                        • #50
                                          Itellä meni kuukausi sitten kiristäjän rullasta pultti poikki. Hihna aivan löysällä. Onneks tajusi sammuttaa auton heti kun rupes kolisemaan, eikä enempää vahinkoa tullut. Viime vaihdosta ajettu n.40tkm. Ja 2.5vuotta sitten. Eli en ajaisi itse missään nimessä yli 90tkm. Vaihtoon vaan ennen kun tulee suurempia ongelmia. Ja 5v. maksimissaan vaihtoväli.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Shiieeet! Autolla ajettu nyt 101tkm ja konehuoneen etuosasta alkoi kuulumaan aika voimakasta ulinaa. Jakopäänhihna varmaan alkaa olla finaalissa? Osaako joku sanoa missä saisi hihnan vaihdettua nopeasti nopeasti. Hemmetti kun Audilla jne on aina järkyt jonot tyyliin 2vko tai enemmän. Dösät kun ei tule kysymykseen :D. HJELP!

                                            Comment


                                            • #52
                                              Siskon opiskelijapoika Kaustisilta kyseli A4 -97, 1,6 jakoremmin vaihtohommista, kun määrärahat ovat opiskelijalla vähissä.. Kokkolan Audi-huolto pyytää 380 eur. Oletettavasti sisältää normihilut vesipumppuineen jne. Onko siis tietoa Kokkolan tai Oulun seudulta luotettavasta ja edullisesta korjaamosta ko. hommaan ? Autolla on juuri ajettu 360 tkm. Hihnan mahdollinen katkeaminen aiheuttanee ikävämpää jälkeä. Kiitokset etukäteen pikaisista vastauksista !

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alakas olleen mullaki tuo jakopään remppa eessä viimeksi vaihettu jossain 182tkm paikkeilla ja nyt on mittarissa semmonen 257tkm et alakaa olleen aihetta jo vaihtaa.
                                                Mitä tuossa kannattais samalla vaihtaa ku kerran on se keula levällään, tiivisteitä tai jotain muuta.
                                                Vesipumppu on menossa vaihtoon samalla ja tuo nokkaketju ja kiristäjä mahollisesti myös pako puolen nostajat ku vaikuttas siltä et ne ääntää, vaan otappa sit selvää tuolta muitten äänien keskeltä et mikä siellä ääntää.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jeremiah Näytä viesti
                                                  Shiieeet! Autolla ajettu nyt 101tkm ja konehuoneen etuosasta alkoi kuulumaan aika voimakasta ulinaa. Jakopäänhihna varmaan alkaa olla finaalissa? Osaako joku sanoa missä saisi hihnan vaihdettua nopeasti nopeasti. Hemmetti kun Audilla jne on aina järkyt jonot tyyliin 2vko tai enemmän. Dösät kun ei tule kysymykseen :D. HJELP!
                                                  Huh! Ongelman aiheutti finaaliin ajettu huohotinventiili. Uutta sisään ja auto hurisee taas kuin kissa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Omassa autossani on tässä lähitulevaisuudessa jakopään vaihto (270tkm) eli mitä kaikkea kannattaisi huoltomiehelle luetella että tarkastaa ja katsoo samalla kun tuon vaihtaa? Hihna, rullat, vesipumppu, muuta...? Eikös tässä B6:ssa joudu keulan avaamaan kokonaan remontin takia, niin olisi vähällä vaivalla jotain muutakin tehtävissä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Keulan avaamalla kaikki osat on nätisti näkyvillä. Tuossa viimeviikolla piti avata keula sipanneen laturin takia ja samalla meni jakopää uusiksi, kun oli kilometrit täynnä. varmaan laturi kannattaa tarkistaa, jos yhtä helpossa paikassa mitä tuos v6 koneessa...
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tahkon reissun jälkeen vaihdoin profiilini autoon (1.8T BEX) hammashihnan. Syvä huokaisu tuli siinä vaiheessa, kun aloin purkamaan autoa ja tarkastin vanhan hammashihnan kunnon. 165tkm ajettu hammashihna oli siinä kunnossa, että olisi voinut katketa hetkellä millä hyvänsä =(
                                                        En ollut sen koommin Ruotsin tuontia tarkastellut huoltokirjoista (en osaa juurikaan Ruotsin kieltä)..

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Aiheeseen liittyen kysymys ABZ-koneen hihnan kunnon tarkastuksesta: Pääseekö hihnaa silmäilemään löysäämällä kuskin puolen hihnasuojusta purkamatta apulaitehihnaa hiluineen pois edestä? (Ja onko ko. suojuksen pulteilla jotain muutakin kiinni joka tipahtaa mukavasti piiloon jos löysäilen heitä?)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            ABZ-koneen hihnan kunnon tarkastuksesta: Pääseekö hihnaa silmäilemään löysäämällä kuskin puolen hihnasuojusta purkamatta apulaitehihnaa hiluineen pois edestä?
                                                            Vastaan itse itselleni kun sain inspiraation puuhastella ko. rakkineen kanssa viikonloppuna:

                                                            Onnistuu oikein helposti, ainoastaan kuskin puolen flekti on nostettava pois edestä = parin minuutin homma :)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Miltä se hihna alkaa näyttää sitten kun on vaihtokunnossa?
                                                              Pitkittäiskoneessa 2.0TFSIQ BGB on tuollainen hihnan tarkistusluukku josta näkee helposti hihnan kunnon.

                                                              Tältä näyttää 100tkm ajettu:

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X