Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 quattron loota porsi, taas kunnossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 quattron loota porsi, taas kunnossa

    Ajelin kaupungista kotiapäin ja n. 80kmh tasakaasulla ajaessani kuului keulalta kova pamahdus ja vedot katosi samontein. Pykälät löytyy normaalisti, mutta auto ei lähde liikkeelle millään vaihteella. Laatikosta kuuluu epämääräinen kurina vaihde päällä ja kytkin ylhäällä. Mikähän piru tuosta porsi? Itse en keksi äkkiseltään kuin kytkimen pääakselin, mutta epätodennäköinen on sekin, kun pykäliä ei saa lykättyä päälle ilman kytkimen painamista. Jakolaatikko?

    #2
    Sama se. Vaihteisto on rikki, halvinta vaihtaa kokonaan.

    Sen jälkeen voikin suorittaa mielenkiintoisen ruumiinavauksen ja miettiä muna-kana-kuviota.

    Comment


      #3
      Miten noissa jos yksi vetonivel hajoaa, loppuuko meno ?

      Comment


        #4
        Kannattaa tosiaan katsoa vetonivelet ihan ensimmäiseksi. Torsen-quattro, ainakin periaatteessa voi muuttua liikuntakyvyttömäksi vetonivelen pamahdettua.

        Comment


          #5
          Pitääpä kattoa vetarit läpi, ennen kun hautaan auton. MItään ei ollut ainakaan irtipoikki, kun illalla pikaiseen vilkaisin ootellessani hinausautoa. Paukaus kuulosti tulevan apukuskin puolelta, luulin eka ajaneeni jonkin ison kapulan yli. Kiitoksia vastauksista.

          Comment


          • #6
            Kannattaa tosiaan katella vetarit, mulla oli kummallakin puolella ulommaisista nivelistä akselit lähteneet lähes irti. Ne jousisokat eivät olleet pitäneet akselia nivelessä. Eli spoorit oli enää n 0.5-1cm matkalla vastakkain. Ja tämän huomasin vahingossa, kun puslia vaihtelin alatukivarsiin, alapalloa irrottaessa moljahti vetonivel irti! No sitten sen kyllä näki kun kumin varassa retkotti

            En tiedä onko tuollainen irtoaminen mahdollista, vai onko kyseessä ihan valmistusvika?. Vai onko joku nuita työstänyt välillä? Tolppien yläpäänlaakerit oli ainakin väärin asennettu, laakeri makasi kolmen pultin nokassa, vaikka niille on oma kolo laakerin kehällä... -> laakerit halki

            Comment


            • #7
              Miten noissa jos yksi vetonivel hajoaa, loppuuko meno ?
              Meno loppuu siihen. Mulla putos vasemmalta edestä nivelen kuulat ja akseli pyöri tyhjää nivelen sisässä aiheuttaen kolinaa. Auto liikkui vain lukko päällä.

              Comment


                #8
                Emännän avustuksella sain tarkastettua vetareiden kunnon. Auto käyntiin, renkaat toiseen laitaan ja vaihde päällä kytkin ylös ja itse olin lampulla tihrustamassa vetarien liikettä. Vetarintumpit ei liikkuneet, eli lootasta on porsinut jotain. Ekalla yrityksellä auto nytkähti eteenpäin ja sammui, toisella kerralla ei liikahtanutkaan. Lukko päällä ei vaikuta tilanteeseen. Mitä isompi vaihde on päällä, sitä kovemmin tuo kurina kuuluu eli kytkimen boorin/kytkinakselin hajoamisenkin saanee unohtaa.

                Onko kukaan kuullut, että vetarintumppien boorit ois hajonnut sieltä lootan sisältä? Taitaa olla turhaa toiveiden ylläpitoa, kait se on ruvettava etsimään ehjää lootaa tilalle.

                Comment


                  #9
                  Tuo vetoakseli oli hyvä pointti. En jaksa nyt järkeillä läpi Torsenin vetojärjestystä, mutta katsoitko myös takavetarit? Jos vaihteiston sisältä on jotakin rikki, on sen vaihtaminen turhan kallista. Normaalit kulumat voi itse korjata kustannustehokkaasti, mutta rikkimurtuneita osia on turhan kallista ostella.

                  [e] kyllä se niin piti olla, että quattro liikkuisi takapyörät ilmassakin. Varmista takavetarit nyt silti.

                  Comment


                  • #10
                    Torseni-nelikko ei periaatteessa kulje mihinkään jos toisen akselin nostaa ilmaan, oli se etu tai taka-akseli. Takavetonivelen rikkoutumisen saa suljettua pois lukon käyttämisellä, mutta kardaanin nivelvika voi silti vielä olla.

                    Comment


                      #11
                      1) jos kardaani ei pyöri, takaa ei ole mitään pettänyt täysin
                      2) jos kerran ääni kovenee/tihenee isommalla vaihteella itse vaihteisto-osa pelaa, kytkinkaseli pyörii ja niin myös kakkosakseli
                      3) vika siis melko varmasti etutasauspyörästössä tai torsenissa ellei etuvetareista kumpikaan jauha joutavaa

                      Torsen-auto ei tosiaan liiku, jos toisen akselin nostaa ilmaan. Ainakin jarrulla pitää antaa sitä tarvittavaa vastavoimaa, että liikkuisi.

                      Viasta tekee oudon se, että sanoit sen levinneen tasa-ajossa eikä kiihdytyksessä.

                      Comment


                        #12
                        Offtopic ja ei koske J-P:tä henkilökohtaisesti: Nyt on naapurifoorumien haukat seuraamassa tätä keskustelua. Toista miljoonaa quattroa liikenteessä ja nyt viimeinkin löytyi yksi jossa on voimansiirto paukahtanut. :D

                        Comment


                          #13
                          Myytti pomminvarmasta quattrosta on murrettu=)

                          Comment


                            #14
                            Kyseenalainen kunnia olla ensimmäinen ja vielä vakiolla vaparikoneella :/. Pitääpä huomenna vielä varmistaa kardaanin toiminta/toimimattomuus. Tässä vaiheessa pointsit myyjäliikkeelle, oli ainakin vielä tässä vaiheessa valmis korvaamaan mahdollisen remontin joko osittain tai kokonaan.

                            Comment


                            • #15
                              Sorry, et ollut ensimmäinen. Mulla tasan sama juttu C4 koppasella manuaali Quattrolla, kohta 2 vuotta sitten. http://tinyurl.com/yt9ob6
                              Tilasin käytetyn lootan Ruattista http://www.fbt.se/. Rahdit, työt, öljyt, stefat + itse laatikko yht 1100? . Nykyinen loota on pelittänyt kuten pitääkin.
                              Olen hengessä mukana bro. Elämä voittaa.

                              Comment


                              • #16
                                Sen verran tuohon myyjäliikkeen vastuuseen, että jos auto on alle sen 6 kuukautta sitten ostettu, niin on tässä tapauksessa mielestäni täysin selvä että myyjäliike joutuu korvaamaan koko vahingon.

                                Comment


                                  #17
                                  Finjerry, kiitoksia rohkaisusta :).

                                  Rage: Tuossa luulossa olin itsekkin, mutta soitin ja kysyin kumminkin kuluttaja-asiamiehen mielipidettä. Näiden vanhojen (pommien) kohdalla on tilanne kuulema hiukan erilainen ja yleensä on päädytty 50/50 ratkaisuun.

                                  Comment


                                  • #18
                                    J-P: Uusi juttu minullekin, onhan se ikä toisaalta huomioonotettava seikka vaihteiston kaltaisessa "kulutusosassa" ja hyvä että nyt edes jotain saa (puoletkin on aina puolet).

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuli tutkittua takavetarit ja kardaani, missään noissa ei tapahtu minkäänlaista liikettä pykälä päällä. Lisäoireena tuli jympsyttävä ääni ja kepin tärähtely jympseen tahdissa.

                                      Olisi tiedossa edullinen -92 s4:n 5v-loota, tuohan ilmeisesti käy paikalleen suht pienellä vaivalla? Jos olen käsittänyt oikein, vaihtoon menee myös lootan kannakkeet, vivusto ja mahdollisesti kardaani. Jos on muuta huomioitavaa, niin neuvot ovat tervetulleita.

                                      Edit: otsikko sopivammaksi

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kertoisitko kuinka homma eteni J-P.

                                        Comment


                                          #21
                                          Episodi sai tänään jonkinlaisen päätöksen. Sain S2:n pitkävälitteisen ARV lootan edukkaasti kerholaiselta, kiitokset Varkauden suuntaan. Viime viikolla epäonnen ratsu matkasi trailerikyydillä myyjäliikkeelle laatikonvaihtoon. Vanhan laatikon vikadiagnoosina porsinut tasauspyörästö, sen kohdalta kuori halki ja öljyt pihalle. Perimmäinen syy hajoamiseen jäi hiukan epäselväksi, mutta asentaja tiesi kertoa, että ei ollut ensimmäinen hajonnut quattron loota sielläkään päin.

                                          Auto toimii tällä hetkellä hienosti, seuraavaa vikaa odotellessa ;-).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eli voi se Torsenkin siis hajota :/ Olisiko kaynyt niin etta kuoressa on ollut oljyvuoto ja voitelun loppuminen on lopulta romuttanut tasauspyoraston?

                                            Comment


                                              #23
                                              Pasialaviivalla taisi käydä niin että vaihteiston hampaat lohkesi ja roju ajautui torsen-koppaan. Siellä taas ei ole torsenin kanssa tilaa pyöriä yhtään millekään joten rojut ampui sitten kotelon rikki.
                                              Riittää siis että jotain irtonaista ajautuu torsenin koppaan ja pyörii siellä. Olisiko torsen sitten vaan hajonnut ja irtoroju tehnyt saman. Erikoiselta kyllä kuulostaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vanhan laatikon vikadiagnoosina porsinut tasauspyörästö, sen kohdalta kuori halki ja öljyt pihalle.
                                                Etu- vai keskitasauspyörästö ?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Etummainen.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X