Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuuluuko viedä öljyä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuuluuko viedä öljyä?

    UrS6 2.2t . Olen huomannut, että kone syöpi hiukkasen öljyä.Uhkaako katastrooffi? Kävin juuri katsastuksessa, eikä päästöissä ollut ainakaan mitään vikaa, eikä koneen ulkopuolelta (päälipuoli) huomaa mitään öljyvuotoa.Alta en ole vielä päässyt katsomaan. Ei se hirveästi vie, mutta kuitenkin, sillain että huolestuttaa.Muutama milli hävinnyt öljytikusta 1000 kilsan jälkeen.

    #2
    Ei tuon takia kannata vielä yöunia menettää.

    Comment


    • #3
      Ja ei kai päästöillä ole mitää merkitystä öljyn viemiseen?!
      Itellä oli vr6 passatti ja se vei öljyä ihan perkeleesti, melkein joka tankkauksella piti lisätä...

      Ja silti meni aina päästöistä läpi...

      Comment


        #4
        Ihan normaalia. Öljynvaihtovälillä menee tämmoisillä vanhoilla koneilla se 0.5-1L öljyä vaikka ei mistään pihalle sitä sotkisikaan.

        Comment


        • #5
          No mutta eikös tuo ole jo kohtuu reilusti jos kerran muutama milli huvennut öljytikusta 1000km aikana. Ei taida öljynvaihtovälillä riittää litran kannu lisäöljyä.

          Comment


            #6
            Sanoisinpa että se tulee luultavammin jostain ulos kuin palaa... Aivan älyttömän paljon ajettua 20vt:tä ei ole tullut vastaan, jossa moinen öljyn poltto voisi olla todennäköisempää.

            Comment


            • #7
              Nooh...Jos tuo ylä- ja alarajan väli tikussa on n. 15-20mm niin sehän tekisi 5-7000 km/ litralla, yleensähän se ylä- ja alarajojen väli on tasan 1 litra. Eli ihan täysin normaalista kulutuksesta olis mun mielestä kyse.

              Comment


              • #8
                AAN koneessa tikun väli on n.8mm ja jos se tarkoittaisi litraa, niin silloin öljynmenekki parinmillin vajauksella/1tkm tarkottaisi 10tkm öljynvaihtovälillä lisäystarpeen olevan n.2,5l.

                Comment


                • #9
                  Tuo öljyn pinnan tillistely mittatikussa on tarkkaa puuhaa jos meinaa sen perusteella sanoa jotain faktaa, sillä ellei se mittaus tapahdu juuri samassa paikassa ja saman tietyn ajan jälkeen sammuttamisesta ei ne "millit" kerro muuta kuin stressin aiheen.

                  Sanoisin että puoli senttiä heittää pinta jos sen mittaa jonkun minuutin päästä tai sitten vaikka seuraavana aamuna liikenteeseen lähtiessä. Näin siitäkin huolimatta käyttämäni LL-öljy onkin sitä olematonta litkua, jonka luulisi lirahtavan heti öljypohjaan...

                  Comment


                  • #10
                    Itsellä 300tkm ajettu 20vt, öljyä vie jos käskee kovin. Ensimmäisillä talvikeleillä kun kaasu on melkein koko ajan pohjassa, kuluu noin 0,5litraa tonnilla öljyä. Nätissä ajossa sitten taas sitä ei häviä juuri ollenkaan.

                    Itse luokittelen tuon kulutuksen ihan normaaliksi, kyllä kumminkin tuollainen kivikautinen 300hp/300tkm moottori saa syödäkkin vähän tavaraa.

                    Comment


                    • #11
                      Kandeiskos sinne koneeseen kaataa sitä vanhempiin koneisiin tarkotettua öljyä, joka ompi "paksumpaa" eikä siten valu pihalle sieltä? Mikä öljy ois kokemusten mukaan parasta kamaa tollaseen vanhaan 180t ajettuun myllyyn. Vakio kone.

                      Comment


                        #12
                        Vanhempiin koneisiin tarkoitettuhan on ainakin Valvolinen MaxLife, mutta en tiedä miten soveltuu turbokoneelle. Se ei varsinaisesti ole paksumpaa (5W40, 10W40), mutta sisältää lisäaineita joiden pitäis elvyttää tiivisteitä.

                        Omassa (vaikkei tuo vapari-karvalakki varsinaisesti vertailukelpoinen olekaan) kylläkin auttoi vasta erinäisten tiivisteiden uusiminen, ainakin jonkin verran.

                        Comment


                        • #13
                          Mikan kanssa aivan samat havainnot. Mittarissa 255tkm. Vaimon ajossa ei tarvii öljyä lisätä.

                          Comment


                          • #14
                            Aikoinaan ennenkuin Audia olin hankkimassa, ihmettelin aina että kun ajoin Audin perässä niin hirveä käry tuli auton sisään, oli kyseessä 5 tai 15 vuotta vanha tapaus. Tuli tavaksi sanoa että "Audit haisee, kirjaimellisesti". Nyt sitten taidan tietää mistä haju johtui. Kaipa se öljy palaessaan aavistuksen tuoksahtaa...

                            Edellinen autoni, 325tkm ajettu Ysitonnarini ei vienyt yhtään öljyä, tai ainakaan niin paljon että olisin tikusta koskaan huomannut mitään outoa kun satunnaisesti tarkistin muutaman kerran vuodessa. Mutta nyt näyttää siltä että Audissa pitää tarkistaa öljytilanne aina tankkauksen yhteydessä. 94000 on mittarissa ja 3000km:lla hävisi litra! Ihme paskoja nämä nykyvehkeet... :-| No, nyt on tutkinnan alla häviääkö sitä oikeasti vai oliko kyse jostain omituisesta sattumasta. Selvinnee aikanaan.

                            Comment


                            • #15
                              Eipä vieny ex-Typ89 Coupekaan tipan tippaa öljyä vaikka viimenen vaihtoväli meikäläisellä venähtikin kymppitonnin paikkeille. Ajettu 240tkm Saksan kilometriä.

                              Comment


                              • #16
                                Se on kait ollu V-koneiden ja 2000-luvulla tulleiden uusimpien koneiden ongelma lähinnä?
                                Tuleekos Audissakin kaupan kylkiäisenä litra öljyä kun auton ostaa uutena?

                                Eihän minullakaan vienyt 385tkm ajettu typ89 yhtään, ei vienyt 315tkm ajettu TDI Passat, eikä vie 333tkm ajettu TDI A4.
                                Mutta toi V-kone napsii nykyään sellaisen 0,5-1l vaihtovälillä, joka on 12-15tkm.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä ainakin ex-naapuri sai uuden Audin ostaessaan (a4 2.0 -05) öljykanisterin mukaan. Vähän se kyllä ihmetteli sitä, mut on kuulemma ihan normaalia myyjän mukaan, että ensikilometreillä syö öljyä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se on kait ollu V-koneiden ja 2000-luvulla tulleiden uusimpien koneiden ongelma lähinnä?
                                    Olisi kiva tietää mihin tuo perustuu, siis teknisesti. Ajoneuvomekaanikon koulutukseni (vaikka onkin jo 15 vuotta vanha) ei ainakaan riitä tuota logiikkaa selittämään. Miten V käyttäytyy öljymielessä eri lailla kuin rivikone?

                                    Tässä olisi yksi hyvä selitys korjaamopäällikön suuhun. Siihen kun vielä sotkisi sopivasti teknisiä termejä ja lyhenteitä sekaan niin kyllä menisi täydestä: Kallellaan olevat sylinterit aiheuttavat sen, etteivät männän renkaat kaavi öljyä niin tehokkaasti, kun maan vetovoima ei ole apuna ja öljy valuu kaltevaa pintaa pitkin huonommin kuin pystysuoraa... ;)

                                    Onko kukaan saanut tuohon mitään oikeaa selitystä esim merkkihuollossa, vai onko vaan vedottu ohjekirjaan että "normaalia se on, usko pois". Kun "rettelöitsijä-luonne" olen, niin olisi kiva pistää joku ohjekirjaan vetoaja tiukille kysymällä, "niin niin, mutta MIKSI?" Ja jos ameriikassa oltaisi niin joukkokanne Audia kohtaan ja miljoonakorvaukset jokaiselle. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä nuo minun omistamat Audit on syöneet aina öljyä. -88 mallin Audi 80 1.8S 250th. km ajettuna vei 10 000 km vaihtovälillä 0,5L öljyä.
                                      Sitten -93 mallin Audi 80 2.0E 237th km ajettuna, 10 000km vaihtovälillä vei jo 1L öljyä.
                                      Ja tolla nykysellä nyt öljyn vaihdosta matkaa tullut 2000km ja mittatikkussa alkaa olemaan öljy alarajoilla.

                                      Et tuommone 0,5L kulutus vaihtovälillä, tuntus enempi normaalilta kulutukselta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Miten V käyttäytyy öljymielessä eri lailla kuin rivikone?
                                        Sitä minä en tiedä. Foorumia seuranneena vain tiedän, että V-koneet tuppaa olemaan niitä janoisimpia joka mielessä.
                                        Toki niissä on myös ihan oikeita vuotojakin.

                                        Enkä minä näe mitään syytä miksi merkkihuollon tarvitsisi selitellä speksien sisällä olevaa öljynkulutusta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos tässä on nyt kyse siitä että V-koneessa on enemmän tilavuutta ja sylintereitä jonka takia öljyä voi kulua enemmän? Jos olisi kaksi rivikonetta, nelari ja kutonen, tilanne voisi silti olla sama öljynkulutuksen suhteen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ilman suurempaa evidenssiä olisin omaksi käsityksekseni muovannut sylinterin asennolla olevan tietty vaikutus öljyn kulutukseen, eli mitä pystymmässä "trötö" on, sen vähemmän kuluttaa jos kaikki muut tekijät ovat yhteneviä, siis jopa saman moottorin pitkittäis- ja poikittaisversiot.

                                            Toki tietty logiikka tuota tukisi, vaikka tietyillä painotuksilla pyritäänkin pitämään mäntä oikeassa suunnassa, koko homma on tietty kompromissi ja perin riippuvainen esim. kierrosnopeudesta...

                                            Comment


                                              #23
                                              Mikähän on männän nopeus? Ehtiikö tuollainen 20-25° kallistuma vaikuttaa yhtään mitään?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onkohan pokserimyllyt mitenkä janoisia öljylle jos ajattelee tuota kallistuskulma juttua?

                                                Ainakaan tuo gm:n V8 90° bensapikkulohko (5,7l) ei ole mitenkään erityisen perso öljylle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mäntään kaikinensa vaikuttaa melkoinen määrä erisuuntaisia voimia, mm. joskus pidettiin ongelmana sylintereiden pyrkimystä "soikeutua" jopa täysin pystyissä rivimoottoreissa ja kun ajatellaan että nykymoottoreissa on kovin lyhköisiä männät verrattuna wanhanajan nokilekoihin.
                                                  Arveleisin ettei se "kertakiekalla" tarvitse paljoa vaikuttaakaan, mutta paljonko on paljon kun se toistaa itseään 2000-3000 kertaa minuutissa, ja kaksi kertaa tuo, ylös ja alas, yhteensä 15 tunnin ajan, eli reilut tuhat kilometriä jne...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vaihdoin tuossa eilen öljyt omastani ja "tukka nousi pystyyn"kun tyhjennysproppua auoin.
                                                    Proppu aukesi minimaalista voimaa käyttäen!Olin kyllä kiristänyt sen hampaat irvessä momenttiin.
                                                    Öljyä näytti tihkuneen pohjapanssarista(halki) maahan jonkin verran.
                                                    Ulos tuli vain 3,2 L öljyä.
                                                    Ajokilometrit n.7000.
                                                    Voisiko propun löysyys olla syynä muillakin öljyn kulutukseen?
                                                    Vastaisuudessa tarkastan usein öljyn määrän.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voisiko propun löysyys olla syynä muillakin öljyn kulutukseen?
                                                      Ei ainakaan meitin kutoskoneessa. Itse on tullut aina öljyt vaihdettua, proppu on aina ollut tiukassa. Ja uuden tiivisteen olen proppuun joka kerta laittanut.
                                                      Auto ei myöskään tihku öljyä mistään, pohja ja pohjapanssari on kuiva ollut aina. Venttiilikopat ovat tiivisteiden kohdalta myös kuivat.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mihin öljy katoaa, kun ei se sitä tiputa minnekkään.2500kilsaa ajettu öljynvaihdon jälkeen ja nyt on öljytikku jo kuiva???? Mitä ihmettä? Paljos sinne koneeseen jää öljyä, kun se tikku ei enää näytä? Koska viime vaihdossa tikku oli kuiva, mutta silti öljyä sai koneesta ulos liki 3 litraa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Paljos sinne koneeseen jää öljyä, kun se tikku ei enää näytä? Koska viime vaihdossa tikku oli kuiva, mutta silti öljyä sai koneesta ulos liki 3 litraa.
                                                          Hmmm, etköhän itse juuri vastannut kysymykseesi :D, eli maksimissaan tuo kolmisen litraa...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ok. No onkos se vaarallista sitten ajaa 3litralla öljyä? Missä vaiheessa öljyvalo syttyy? Siinä vaiheessa vasta, kun on kaikki leikannut jo kiinni vai?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X