Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TTq vetää vain edestä!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TTq vetää vain edestä!

    Vikakoodi:

    01155 - clutch mechanical malfunction

    Onko muilla ollut samanlaista vikaa? Haldexin pumppu kaputt? Voiko sen jotenkin mitata/ testata?

    #2
    Ominaisuus, kulutustavaraa

    Elämä on...

    Comment


    • #3
      Eilen naputtelin vastauksen FFP:n vastaavaan viestiketjuun, http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...24118&start=71

      Comment


      • #4
        Pumpun resistanssi 250 ohmia, paskana taitaa olla... Löytyiskö keltään em. osaa, vaikka viallista jonka vois yrittää kunnostaa?

        044-5259359

        Comment


        • #5
          No niin, pumppu löytyi ja vaihdettu. Taas menee kylki edellä, eroa ON!

          Comment


            #6
            Mullekki saa tarjoa jos joillaki on ylimääräinen pumppu/mottori.

            Comment


              #7
              EN suosittele noilla vehkeilä ajelua jos se pumppu on rikki/ jumissa. Rikkoo ajan kanssa sen älyn sieltä ja tulee sittemin kaliimpi huolto.. Jokainen voi tietysti kokeilla itse jos tahtoo..me rikottiin kaks..=) "reiluu ja reiluu"

              Comment


              • #8
                Ja mulla on myös samainen vikakoodi '01155 - clutch mechanical malfunction'. Kävin tänään mittaamassa Haldex- pumpun moottorin vastuksen (kiitokset ohjeista Jannelle) ja mittari näytti 880 ohmia. Eli rikki taitaa olla.

                Tampereen Audi Centerin 'voimansiirtoasiantuntijan' vikadiagnoosin mukaan pumppu ehjä ja ohjainyksikkö viallinen. Ja tämä tieto maksoi 90 euroa... Eli täysin päinvastainen tulos tuon oman mittauksen mukaan.

                Nyt kiinnostaa tietää että voiko tuon Haldex- ohjaimen toimintaa varmistaa mitenkään esim. VAG COM:lla? Onhan mahdollista että sekin on rikki.

                Ja mistä kukin on hankkinut tuon pumpun moottorin?

                Comment


                  #9
                  Voi testata kortin eli älyn toimintaa. Ottaa vag-comilla yhteyttä siihen neliveto kohtaan ja jos se löytää sen boksin, niin se boksi toimii. Jos boksi ei toimi niin ESP yksikköön tulee vikakoodi että haldex no response tai jotain vastaavaa. Ne ei tunnu muuten tietävän noissa ammattihuolloissa yhtään mitään.. (ei herneitä)
                  Viimeksi muokannut mcpete; 5.11.2008, 09:25.

                  Comment


                  • #10
                    Ja vinkkejä kaivataan edelleen että mistä tuon Haldex- pumpun moottorin voisi hankkia.

                    Koko pumppu taitaa olla varaosatiskillä ~500eur?

                    Comment


                    • #11
                      antoko se pumppu mitää ennakkovaroitusta esim ääniä ennen lopullista hajoamista?

                      Comment


                      • #12
                        Ei mitään varoitusta ainakaan omalla kohdalla. Kilometrejä se kesti 140tkm.

                        Comment


                        • #13
                          Heh... Omalla takana 142 tkm, että odotellaan ;)

                          Comment


                          • #14
                            Tarkistin VAG Com:lla Haldex- ohjaimen toiminnan. Näyttäisi olevan ok.

                            Nyt pitäisi pikaisesti saada auto kuntoon, joten kertokaapa mistä niitä Haldex- pumpun moottoreita saa.

                            Comment


                            • #15
                              Tuolta voi yrittää: http://www.swoy.fi/default.asp?t=1&f...&subp=&did=144
                              Moottori vaikuttais olevan mittojen puolesta tuolta: http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/s...rdmotorstartus
                              Tämä 220-malli: http://www.buehlermotor.de/cgi-bin/s...productpage=34
                              Akseli tosin on pikkasen pitkä, mutta sitähän saa lyhennettyä.
                              Jos saat tollasen hommattua, niin kerro mullekin että vois tilata tohon sököön pumppuun uuden moottorin. Omassa pumpussa oli öljyä päässyt moottoritilaan stefan ohi ja hiilet ainakin lopussa, kollektorikaan ei näytä hyvältä.
                              Lisäksi tarviit ainakin stefan: 4mm reikä, 12mm halk., 6mm paksu.

                              Comment


                              • #16
                                Pumppu vaihdettu uuteen ja kyllä muuttui auton luonne. Jotenkin tuntuu, että nyt uudella pumpulla vedon vaihtelu olisi pehmeämpää kuin vanhalla silloin kun vielä toimi.

                                Yrittivät laskuttaa Tampereen Audicenterillä työtä 3,5 tuntia! Vaikka tehtaan aika työlle on 1,5 - 2 tuntia. No en suostunut moiseen ja lisäksi halusin täyden hyvityksen aikaisemmasta virheellisestä vian arvioinnista.

                                Täytyypä tutkia vanhaa pumppua mitä se on syönyt...

                                Comment


                                  #17
                                  siinä pumpun vaihdossa menee 30 minuuttia kahvi tauon kanssa (jos käy kahvilla kun öljyt tulee pihalle...)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, kieltämättä kuulostaa 3.5 tuntia aika kovalta. Kyllä sen 30 min vaihtaa etenkin, jos on nosturi käytettävissä. Eikös ne olis ensin halunnu vaihtaa se ohjausboksinkin, mitäköhän siinä olis ollu aikaveloitus? Kyselitkös muuten niitä moottoreita tuolta ylemmässä linkissä olevasta firmasta? Mulla kesti alkuperäinen moottori 100000km, vm 99.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Perkeleen perkele

                                      Anteeksi kiroilu otsikossa.

                                      Nyt vaikuttaa mullakin vikovan neliveto. Viikonloppuna vaihdoin haldexin öljyt ja suodattimen. Suoranaisesti tämä ei auttanut mitään, mutta kun käytin auton virrattomana (- kaapeli akulta irti) 10min ajan ja sen jälkeen kokeilin niin neliveto toimi moitteetta ihan hyvin eikä mitään hätää, hyvin pyöri. Nyt sitten tänään aamulla töihin tullessa ihan kokeilumielessä tuossa parkkipaikalla tulin vähän vauhdikkaammin (hiekkaa asfaltilla reilusti) niin tuntu kyllä taas, että ei takapyörät potki sitten mihinkään.

                                      Mikä helevetti tuossa nyt on. VAG-Com:n saan vasta kun tuo herra osatoimittaja saa niitä varastoonsa (ei mitään hajua millon).

                                      Comment


                                        #20
                                        Palaako siellä kabiinissa luistoneston merkkivalo koko ajan kun neliveto ei toimi? Palaako myös ABS:n merkkivalo? Mulla on yksi ohjainyksikkö joutilaana , joka on peräisin -00 TT:stä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Täällä hajosi haldex-controlleri viime kesänä. Jos vaihtoon menee, niin suosittelen suoraan performance osaa tilalle. On meinaan hiukka hauskempi viedä talvella, eikä tule sitä haldexille ominaista arpomisfiilistä enää. Muistivirhettä taisi antaa haldex-ohjaimelta kesällä, ja veto oli tosiaan takapyöriltä pois. Jossain ketjussa taisin aiheesta tarinoidakin.

                                          Vaihdossa pitää melkein käyttää kardaania irti, on sen verran vittumaisessa paikassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ole yhtään mitään poikkeavaa näkyvissä. Ei vikavaloja, piippauksia, ei mitään sellaista. Perstuntu on vain sellanen. Voisin käydä tuossa mutkan ihan lumella kokeilemassa -->

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei tullut mullakaan vikavaloja tai ääniä ko. jutusta. Vikakoodin Haldex-ohjain antaa kyllä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kävin nyt testaamassa, kyllä se sieltä takaa potkii, mutta melko heikosti. Aivan kun potkis tuossa tilanteessa about 10-20% takaa ainoastaan.

                                                Tässä video
                                                Tällä pystyt katsomaan noita

                                                Mikä tuo ihmeellisemmäksi asiaa niin tuosta ku lähdettiin pois, käytin auton sammuksissa ja käynnistin uusiksi ja polkasin vähän vielä tuossa lumella niin jälleen tuntu toimivan.

                                                Mitä ihmettä? Voisko olla näin: Kun käsijarrua käyttää auton käynnissä ollessa niin sehän automaattisesti poistaa vedon takapyöriltä siksi aikaa kun käsijarrusignaali on annettu. Voisiko tämä jättää sitten jonkin ihme tilan päälle tuohon?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  En sano mitään tuohon käsijarruteoriaan. Lisään vain mielipiteeni tuohon Jeden mainitsemaan performance osaan, se nimittäin kyllä kannattaa. Tulee haldexista helvetisti hauskempi ja miellyttävämpi kaveri. Videon perusteella vaikutti aivan perus toiminnalta, paljon edestä, vähän yskitään takana.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos siitä esiohjauspumpun moottorista on hiilet loppu, voi se aiheuttaa haldexin vajaa toimintaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Petrin kans vähän olen samalla linjalla.

                                                      Tuota performance palikkaa nyt on vielä turha miettiä, kunhan saadaan auto ensin täysin kuntoon niin sitten katotaan tuunaukset. Tuon performance palikan mukana kun ei tuota esiohjauspumppua tule.

                                                      Nyt pitäs sitten alkaa etsimään tuomosta askelmoottoria, näyttää tuolla ylempänä olevat linkit kuolleen (tai ainakaan ne ei näy mulla kunnolla).

                                                      Voisko pete tai joku laittaa yksityiskohtasta ohjetta tuon moottorin irrottamiseen / testaamiseen? Ensimmäistä kertaa ku koko helekatin haldexin kanssa olen tekemisissä muuten kuin ajamalla sen kans. Pelottaa. :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt kun taas tuota lunta tuli niin pääsi TT:n rattiin ja ei se saakeli vedä kun ajoittain takaa. Kun kaasua painaa ja alkaa etupää suttaamaan ja samalla kuuluu hankaava / rohiseva / "kahnaava" ääni jostain päin voimansiirtoa ja takapää ei tosiaan tule mukaan.

                                                        Mikäs hitto siellä nyt ääntää, joku laakeri kuollu? Mistä?

                                                        Hitto ku pelottaa taas kuinka paljon menee rahoja.

                                                        edit: kävin vähän ottamassa in-car videoa. Rohina kuuluu tuossakin. www.pacepaw.com/stuff/hankaus.mp4 (14mb)
                                                        Viimeksi muokannut uiop; 9.4.2008, 11:30.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ota se pumppu irti ja elvytä se.
                                                          Eli apparin puolella perää sijaitsee kyseinen mokkula. Moottori on harmaassa putkilossa , joka lähtee irti irroittamalla kaksi 6 kulma pulttia reunoilta. Toinen pulteista sijaitsee ikävässä paikassa putkilon päällä.

                                                          Kun pultit on irti tulee pakettia nokutella esim. tasapää ruuvarilla jotta paketti tulee pois kolostaan. Pumppu ja mootori tulee yhtenäisenä klimppinä ja pumpun ja peränvälissä oleva O rengas tuottaa usein tuskaa irroittaessa.

                                                          Tässävaiheessa viimeistään on hyvä tiputtaa haldexin öljyt pihalle perän pohjassa sijaitsevasta tyhjennysropusta. Kun pumppu on irti kolostaan tulee ruuvarilla vääntää kardaanin kumilaippaa , jotta paketti mahtuu tulemaan ulos. Moottorin sähköliitin on perän päällä ja on inhoittava irroittaa. Pieni tasapää ruuvari kohtuullisella voiman käytöllä auttaa monessa paikassa. Toinen vaihtehto on avata liittimen lukitus oiken, mutta se on hankalaa ,koska liitintä ei kunnolla näe.

                                                          Kun pumppu ja moottori paketti on kädessä, lähtee moottori pumpusta irti pienillä torx ruuveilla. Moottoria ei ole tarkoitettu purettavaksi , mutta sen voi ruuvarilla avata ja kurkata sisälle nähdäkseen onko öljymuju "rikonut" hiilet. Jos kollektori ei ole vaurioitunut voi hiilet vaihtamalla selvitä operaatiosta hyvinkin edullisesti.

                                                          Kannattaa vaihtaa kaikki tiivisteet , joita löisin muistaakseni helsingin laakerista. Moottorista on syytä saada herkästi pyörivä , muuten se saattaa hyvällä tuurilla jatkossa rikkoa ohjainlaitteen.
                                                          Näillä eväillä siis joko säästät usean euron ,tai ostat kuukaudenpäästä uuden ohjaimen ja pumpun.
                                                          Ja eikun harrastamaan!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitos pete tästä upeasta ohjeesta. Kunhan saadaan pajalle taas tilaa niin pitää mennä säheltämään. Koitan kuvailla projektin niin saa tehtyä tee-se-itse ohjeen jos kaikki onnistuu, tai sitten ei-näin info.

                                                            Kiitos vielä kerran.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X