Kun tässä topikissa jo vuosia sitten on puhuttu tuosta vanhojen pumppujen/moottorien korjauksesta niin onko joku sattunut sellaista tekemään ja jättämään itselleen ylimääräiseksi ? Ensviikolla auto pääsee nosturille jossa tarkistetaan nuo johtojen/liittimien kunnot, mutta epäilen haldex pumppu tai sen moottoria kun tuo vikakoodi on tuo tuttu ja turvallinen. Joten mulle voi laittaa yv:tä jos ylimääräinen pumppu löytyy.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TTq vetää vain edestä!
Collapse
X
-
Pistetäänpä tännekkin linkkiä haldex-pumpun fiksauksesta.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&postcount=97
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...1&postcount=98
Comment
-
-
Ei ainakaan koodia tullut pumpusta, ja controllerin kun sai kiinni ni kaikki koodit poissa, jotka tohon nelivetoon liitty. :) Kai se sitä valoo jätti sen ohjaimen takia harvakseltaan päälle. Kyllä nyt kelpaa taas vedellä, ehkä hiukan saattaa eroa olla orkkisboksiin, jos ei sit oo takaraivossa..:)
Comment
-
Jippii, vaihdoin eilen tuohon talouden toiseen TT:seen esipainepumpun ja päästelin innokkaasti kokeilemaan miten hyvin taas pääsee. Ja mitä vielä nyt sitten tärähti uusi koodi tauluun ja Haldex yksikköön ei pääse käsiksi VCDS:llä. Pitää kokeilla toisella purkilla onko johtosarjassa nyt jotain vai onko vanha pumppu polttanut ECUnkin. Pääsen näköjään vaihtamaan vielä älynkin tässä.
Comment
-
Joo vaihdoin, sain kaverin kautta tilattua osan suoraan saksanmaalta ja tuli sit tilattua myös haldexöljyt ja suodatin niin noi kaikki makso 440 sisältäen rahdin ja aikaa meni kaikenkaikkiaan n.2 tuntia. Osat tuli viime perjantaina ja oli lähteny tilaus saksasta suomeenpäi tiistaina
Comment
-
Haldex pumppuja
Noniin elikkäs täälläkin taitaa olla haldexin pumppu sökö. Kerran olen tuon 01155 vikakoodin saanut, sen jälkeen kun nollannut niin AWD vikaluku sanoo että Tarkista ABS antureiden viat. No siellä on vasen taka-anturi viallinen. Sen vaihdolla pitäs alkaa ABS ja ESP pelittämään.
Mahtaisiko jotenkin kumman syystä olla tuon ABS anturin takia haldexin sekaisin, luulin ettei ne olisi suoraan yhteysissä toisiinsa, mutta kuitenkin tuolta AWD boxin kautta antaa tuon tarkista ABS anturit herjan.
Eli pumppu sökönä?
Jos on niin löytyisikö keltään nurkista toimivaa pumppua, lähinnä korjattuja varmaan voi olla, kun uusia on yleensä pojat tilailleet kun takapään vedot on loppuneet.
Comment
-
Kannattee hommata toi sähkömoottori sinne uus ja akselitiiviste (ja uudet haldex öljyt) muuta ei välttämättä tarvi. Tiivisteestä voivat pyytää aika ryöstö hintoja.
Moottori ja tiiviste yhteensä jonku 50e nii ei älyttömiä tuo remppa maksa ja tilalle saa ihan eritavalla toimivan haldexin mitä se alkaa noissa 200tkm ajetuissa olemaan, vaikka se viellä jollain tavalla toimisikin.
Comment
-
No niin pitkästä aikaa haldex ongelmaa. Osaiskohan joku auttaa, kun alkaa keinot loppumaan.
Autona siis S3 vm.2002
Viime talvena oireili hieman, mutta öljyjen ja suodattimen vaihto auttoi. Noin kuukausi sitten huomasin, että taas on vaan etuvetoinen ja epäilys esipainepumpusta heräsi. Olen sen vaihtanut joskus 1.5 vuotta sitten käytettyyn. Tilasin ebaysta uuden moottorin+tiivisteet ja hain marmorilta uudet öljyt. Ja eikun vaihtamaan.
No vanha moottori olikin täynnä öljy+hiilimössöä, kuten arvelinkin.
Osat ja tiivisteet paikalleen ja pumppu kiinni. Öljyt sisään ja kokeilemaan. Ei ruovi takapyörät. Testailin hiekalla ja nurmikolla ESP päällä ja pois. Ei mitään eloa.
Vagcom saa yhteyden controlleriin eikä mitään herjoja näy. Käsijarrun switchi pelaa. Tarkistin vielä controllerin liittimen ja siellä oli kaikki pinnit ok.
Käänsin pumpusta vielä piuhat toisin päin jos olisikin pyörinyt väärään suuntaan. Ei vaikutusta.
Pumppu kuuluu pyörivän kun auton laittaa käyntiin.
Kun sen moottorin vaihtaa ja kasaa, niin voiko jonkun osan laittaa väärin?
Voiko se haldex controlleri olla kuitenkin rikki vaikka siihen saa yhteyden?
Mitä voisi vielä kokeilla? Alkaa tosiaan oleen keinot aika vähissä...
Comment
-
No nyt lähti toimimaan. Jäi vähän epäselväksi mistä johtui vika.
Eilen illalla otin akun kengän irti. Tänään lisäsin hieman haldex öljyä tarkistusaukosta, käänsin vielä kerran esipainepumpun piuhat toisin päin ja laitoin akun kiinni.
Tallista ulos ja testaamaan. Ja ruopiihan se neljällä pyörällä jälleen.
On tuo haldex vaan melkoinen murheenkryyni näissä vehkeissä...
Comment
-
No nyt tuli meikäläiselle haldexin kanssa vaivaa. Etupyörät lyövät vain tyhjää, vika koodia antoi Mechanical malfunction - intermittent. Nollasin koodin ja sitä ei tullut takaisin. Tuntuu, että neliveto pätkii eli pumppu vetelee viimeisiä? Autolla on jo mittarissa 190tkm joten ihme kun ei ole aikasemmin ruvennut temppuamaan.
Meinasin, että vaihdan hiilet sinne moottoriin, mutta löysin tällaisen sivun http://www.awdspareparts.com/en/feed...-spare-part-vw
Kenelläkään kokemuksia kyseisestä puljusta? Hinta vain ihmetyttää...
Näyttäisi olevan sama varaosanumero kuin ETKA näyttää. Pitäiskö tilata tuolta tuo pumppu vai onko joku kusetus juttu :D
Comment
-
-
Kiitos Ilkka. Tilanne muuttui hieman. Purin pumpun ja moottorin. Moottorin sisältä löytyi yllätys yllätys mustaa hiili-öljy tahnaa. Putsauksen ja tarkemman tarkastelun jälkeen huomattiin, että hiilet kuluneet aivan loppuun ja ankkurissa ei ole enään kuin yhdessä kohdassa kuparia tosi vähän jäljellä.
Tilasin ebaystä uuden sähkömoottorin, jonka mukana tulee stefa ja uudet o-renkaat. (Stefoja saa muuten tilattua ainakin Jyväskylän ETRAlta, toimitusaika muutama päivä.)
Moottorilla toimitus aika noin 2 viikkoa ja autolla pitäisi päästä liikkumaan niin miten toimin? Laitanko tuon vanhan moottorin kasaan ja pumppu paikalleen, uudet öljyt sisään ja johto irti pumpulta ja sulake vielä irti haldexin ohjauksesta, ettei se kallisarvoinen ohjausyksikkö hajoa?
Comment
-
Juuri noin säilyy ohjainlaite ehjänä. Tietysti ei kannata ajella hirvittävän agressiivisesti sutimalla kokoaikaa. :)
Linkkaatko mistä ostit pumpun? Voisi ostaa itsellekkin niitä pari varastoon. :)
Comment
-
Tilasin siis pelkän sähkömoottorin, pumppuhan ei ollut miksikään mennyt. Moottorin mukana tulee stefa+ o-renkaat. http://www.ebay.com/itm/Electric-mot...88fc96&vxp=mtr
Tuossa linkki ebay myyjän sivulle josta moottorin ostin.
Nyt vaan odotellaan, päivittelen sitten miten pelittää kun moottori saapuu ja vaihdettu.
Comment
-
Noniin, eli päivitystä haldexin tilanteeseen. Moottori saapui viikko sitten, mutta eilen sain aikaa sen vaihtoon.
Elikkäs öljyt pihalle, pumppu irti haldexista, pumppu purkaen, uusi moottori kiinni pumppuun, johdot juotin kiinni väri väriin ja kutistesukka vielä molempien juotosten päälle. Sitten pumppu kiinni ja uudet öljyt sisään. Haldexin sulake kiinni ja vagcomilla otin vielä yhteyden haldexin älyyn ja kaikki näytti toimivan niinkuin pitää --> ei muuta kuin testamaan läheiselle heikkakentälle, ja MITÄ etupyörät vaan ruopii. No murheen murtamana takasin tallille ja läppäri kiinni autoon, sama vikakoodi kuin aikasemmin -.-
Hetken aikaa mietittyäni päätin testata että moottori pyörii ja vielä oikeeseen suuntaan ja näinhän se teki. Tarkistelin vielä kaikki liittimet että ovat kunnossa, ei mitään vikaa niissäkään. Selasin foorumia hetken ja päätin koittaa samaa minkä Dracid oli tehnyt, eli akusta jompikumpi kenkä irti. Otin - kengän irti ja annoin olla noin 2h(korjasin tällävälin ajovalojen korkeuden säätöanturin veivin kun oli napsahtanut poikki.) No kun anturin veivi oli kunnossa laitoin - kengän kiinni ja kävin testiajolla, ja nätisti tuntuu sutivan kaikki pyörät! :) Hetken testauksen jälkeen vikakoodien luku ja ei koodeja. Tänä aamuna vielä katsoin koodit kun töihin tulin niin ei mitään.
Onkohan tuossa haldexiin älyssä joku vikatila mihin se menee, kun tarpeeksi se pumpun tuottama paine pätkii tai jotain vastaavaa häiriötä pumpussa. Ja tämä vikatila lähtee pois vain ns. "heavy resetillä"? Tiedä näistä CAN-väylä laitteista aina...
Comment
-
-
Vain gen1 näyttäisi olevan mitä tuossa lueskelin tuosta, mutta onhan tuo omalla tavallaan halpa viritys, mutta kun katsoo osaa ja hintaa :)
80€ tuollaisesta pienestä messinkisestö(?) palasesta, jenkeistä tulee vielä lisää kuluja. Jos joku noita alkaa tehtailemaan, niin yksi tänne kiitos.
Comment
Comment