Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
No niin alkaa tää haldexin "ilot" vaivata tota mun ttq.ta. lakkas vetämästä takaa ja anto vikakoodiks:
1151 clutch eikä muuta. Ilmeisesti pumppko kaputt?
Asennusohje pumpulle. Ohjeet eivät sitovia, toteutus omalla vastuulla:
1. Paikallista jostain lämmin autotalli
2. Hanki se pumppu, suodatin, Haldex-öljyt, pieni pätkä veneen vesijohtoletkua joka taipuu helposti, 2 nippusidettä, Biltemasta 2 autoramppia ja 46 millin lenkkiavain.
3. Peruuta rampeille, siten, että perä on ylhäällä.
4. Laske siitä HALDEXISTA ne öljyt pihalle. Ei siis perästä.
5. Irrota pumpussa olevat 2 kuusiokantaruuvia.
6. Irrota sähköliitin pumpulta, se on siellä kytkimen päällä vähän hankalasti.
7. Kankea se pumppu irti siitä, joutuu vähän nitkuttelemaan.
8. Mittaa mitalla, miten sitä 46 millin lenkkiavainta joutuu rälläköimään, että se mahtuu siellä vetarin päällä olevan suodattimen ympärille.
9. Kun saat sen avaimen sinne, koputtele vasaralla varovasti sitä lenkkiavainta niin että se suodatin irtoaa.
10. Uusi suodatin JÄRKITIUKKAAN
11. Uusi pumppu paikalleen
12. Modifioi sitä Haldex-öljynruutauslaitetta veneletkulla ja nippusiteillä niin että saat ruutattua sen öljyn sinne kytkimeen pitäen sitä säiliötä vaakasuorassa.
13. OTA VALMIIKSI SE ÖLJYPROPPU. Sitten ruutaa se soosi sinne perään toisella kädellä pitäen sitä säiliöhäkkyrää ja toiseen valmiiksi se proppu.
14. Irrota ruutauslaite ja tee David Copperifieldit sillä propulla, eli salamannopeasti se paikalleen.
15. Kiristele loput palat ja pistä johdot paikalleen ynnä muut suojakilvet.
16. Sitten kovaa ajoa.
Jos ei välttämättä halua koko pumppupakettia uusia, voi pelkän sähkömoottorinkin vaihtaa. Alkuperäinenkin pumppu on Bühler 1.13.054.304 jonka käyttöakselia on muokattu: katkaistu ja tehty ura. Asennus vaatii pientä näpräystä kolvin kanssa, mutta onpahan täysin uusi moottori eikä vanha saksalainen arpajaisvoitto.
Samalla pitää vaihtaa kaikki stefat, joista hankalimmin löydettävissä moottorin käyttöakselin stefa 12x4x6. Aika hyvinhän tuolla tuntipalkoille pääsee, kun vertaa OEM paketin hintaan.
Täytyy kattoo miten hommassa etenen, kun auto ollu mulla vasta reilun kuukauden (alle 1000km ajanut ) , jos vaikka myyjäliike osallistuu kuluihin. Jos alan itse vaihteleen niin pitänee ostaa tepolta uus paketti ja kunnostaa vanha risa varalle. Eebaystä sais pelkkää moottoria aika edullisesti.
Moottori ja voimansiirto 6 kk, eikö niin? Onpa mielenkiintoista nähdä, mikä on puolustuksen puheenvuoro, jos eivät tuota suostu korvaamaan.
Itsehän opin aikanani, että _moottorin_ öljyntasoanturi ei ole _moottorin_ osa, koskapa kun tilaa vaihtomoottorilohkon tältä valmistajalta, siinä ei tule sitä anturia mukana. Samaa logiikkaa seuraten, ovenkahva ei ole oven osa, jos sitä ei tule sen kyseisen valmistajan toimittaman vaihto-oven mukana.
Heps. Oman A3 kolmekakkosen vika selvitetty ja korjattu. Oire eteni kokoajan pahemmaksi (eli siis aluksi nappasi takaa vetoa pois satunnaisesti ja loppuaikana auto oli käytännössä etuveto.) Halusin uskoa, että vika on pumpussa koska uuden Haldex-ohjaimen hinta on vähintäänkin "suolainen". No, kävin paikallisella ja hyväksi kehutulla Audi-miehellä, joka rassaa näitä myös työkseen. Testerillä ei päässyt Haldexin ohjaimeen, joten raaka tuomio oli että boksi olis 99% varmuudella paskana. Autolla ajo alkoi käydä entistä vittumaisemmaksi, joten nostin sen tunkille ja otin boksin(joka näytti puhtaalta, ei mitään öljykuraa sisässä) käteen sekä siinä samassa suihkuttelin kaikki liittimet CRC:llä. Tadaa! Nelikko toimi noin puoli tuntia, tämän ensimmäisen tekohengityksen jälkeen kokeilin suihkutella uudestaan ja muutenkin hyväillä boksia, mutta ei.
Auton ollessa pitkiäkin aikoja ajamattomana halissa, huomasin että lämpöisestä hallitilasta lähdettäessä nelikko toimi hetken aikaa..toki loppuaikana ei toiminut millään vippaskonstilla. Selailin nettiä melken joka päivä, siinä toivossa että jollakin olisi myytävänä käytetty boksi. Ei. Ei mistään. Hetken jo ajattelin että perhana pitääkö käydä marmoritiskillä kättelemässä tonnin boksi, etuvetoisenahan autolla ei tee mitään. Jotakin VAG-foorumia selatessani silmiini pisti viesti, että jollakin olisi myynnissä T5 Portterin Haldex boksi sekä esipainepumppu. Hetken googlailtuani totestin, jotta sehän sopii! Ei muutakun viestiä myyjälle, jossa tiedustelin hintaa..Hinnaksi sovittiin 150€ molemmista osista, sekä takuu että osat ovat toimivia.
Nyt on uus boksi paikallaan ja hienosti pelaa! Ja säästinkin "muutaman" satikan =) Olihan tarina..
Emännälle olisi kiikarissa 05 mallinen A3 quattro (177tkm ajettu), ja nyt tätä topiciccia lukiessa alkoi mietityttämään tuon Haldexin ongelmat ja kestävyys.. Onkos näissä myöhemmissä (04 eteenpäin) Haldex vehkeissä yhtä paljon ongelmaa kuin aikaisemmissa?
Potilaana kaverin Audi A3 -01, 1.9TDI jossa on takapää halvaantunut, eli ei vedä ollenkaan.
Vikakoodit luettiin aluksi vag-comilla, ja ulos saatiin 01155 - Clutch, Mechanical Malfunction. Tämän vian aiheuttajaksi paljastui esipainepumppu, jonka moottorista oli kupari kulunut kollektorista pois. Kaveri tilasi ebaystä uuden moottorin ja tiivistesarjan, ja tänään ne tuosa asennin paikalleen, mutta ei kyllä pelaa vieläkään.
Output testillä pumppu lähtee päälle, ja pumpulle tulee noin 12V jännite, mutta ajossa ei neliveto kytkeydy päälle. Joskus satunnaisesti kun katsoo measure block 2:sesta jännitteen, näyttää että 0,7V. Tuo korjaantuu useinmiten käyttämällä sulaketta 31 irti.
Testilenkillä tuo näytti öljyjen lämpötilaksi 22-24 astetta.
Mikä tässä nyt voi vielä olla mahdollisesti vikana? Haldex öljyt on vaihdettu noin 5tkm sitten, ja tänään vielä huuhdeltiin järjestelmä (pumppu ei heti tahtonutkaan pyöriä, ja öljy oli jo ehtinyt tummua kovasti), eli laitettiin 2 kertaa uudet öljyt. Täyttö alaropusta, ja tarkastusropusta tarkistus testilenkin jälkeen, josta valuu öljyä vähän.
Satunnaisesti ABS järjestelmä tallentaa vikakoodin nelivedon ohjainlaitteesta, tämän tarkkaa koodia en nyt muista. Vikakoodin saa poistettua, ja menee kauan ennenkuin se taas tulee takaisin.
Saattoi olla tämä vikakoodi: 01324 Control Module for All Wheel Drive (J492): No Signal/Communication
Uusimpana vikana nyt lopuksi, että pumppu alkoi pyörimään jatkuvasti. Output testillä saa pysäytettyä pumpun, mutta ei mene montaakaan minuuttia kun alkaa taas pyörimään testin päätyttyä.
Alkaa loppumaan ymmärrys tämän kanssa... Mitä te viisaammat olette mieltä? Mistä lähden seuraavaksi vikaa etsimään autossa? Johdoista varmaankin, mutta onko kenelläkään kuvia mistä kohtaa ne johdot tapaa mennä poikki/hapettua pilalle? Ohjainlaitteen "vierestä"?
Ei ole vielä tarkistettu sitä. Löytyisikö neuvoja mistä kautta sen johdon saa irrotettua, sillä oli vähä ahdas väli, enkä saanut käsiä väliin mistään. Pitääkö apurunkoa tipauttaa alaspäin?
Tuollasia koodeja antaa profiilin laite muiden koodien lisäksi.
Käynnistyksen jälkeen saattaa hetken olla vetoa takana, jonka jälkeen syttyy esp valo tauluun ja veto lähtee takaa. Joskus esp valo syttyy suoraan käynnistyksen jälkeen.
Uusi pumppu on jo tilauksessa, mutta mieltä kaivertaa josko tuo ohjainyksikkökin olis saanut siipeensä..?
Ajattelin tänään ryömiä auton alle, eikös ainakin pumpun resistanssi ja liittimen kunto kannata tarkistaa?
Onko mahdollista, että kaapeli olisi läpiviennistään poikki kuten joissain tapauksissa?
Toivottavasti pumpun asennus onnistuu tavantallaajalta helposti, ohjeita täällä ainakin tuntuu olevan hyvin. :)
Jotkut ovat korjanneet surraamalla johdonpäät yhteen ja kolvaamalla varmistanut vielä. Tärkeää on eristää se muullakin kuin pelkästään sähköteipillä. Korjauksena on myös sokeripala ja apicot. Aika hyvin on toiminut tuo sokeripala ja se on kääritty sinitarraan joka on sitten teipattu. Tuon patentin voi tarvittaessa purkaa.
ja saahan noita kosteussuojattuja liittimiä vaikka mätänetistä, eikä hirveemmin hintaakaan. Myöhemmin mukavampi purkaa, eikä oo niin patentinomanenkaan ku sokeripalat, sinitarrat ja teippiviritelmät.. :)
Miten korjasit tuon? Liittimet pois, ja kolvaamalla johdonpäät yhteen?
Kävin merkkarilta hakee uuden liittimen (vain ton rikkinäisen) ja siihen korjausjohtosarja.
Tuli sitten liitettyä vanhoihin johtoihin abicoileilla. Vähän helpompi, kun suoraan juottaminen. Siitä kyllä tuli aika paksu kohta, kun 8 abicoilia vierekkäin, mutta jokaiseen abicoiliin kutistussukka ja koko höskän päälle tarpeeksi paksu kutistussukka ja pitkä suojaamaan, sekä lopuksi päihin sähköteippiä.
En välttämättä suosittele tällee tehdä, koska kallista (liitin+korjausjohtosarja noin 20e) ja vähän turha. Suoraan abicoileilla, helppoa ja halpaa. Tarkasti kattoo, että liittää oikeat johdot. On tossa mun väkelmässä se etu, että saa vielä noista liittimistä katkaistua virran kulun (kuin tarpeellista se, niin ööö :D).
Niinhän sitä voisi kuvitella. Nimin. mopo aikana piti uusia vähän johtoja ja tuolla menetelmällä tein sen. 1v se kesti kunnes päästi jostain kosteuden sisään, voi olla toki erittäin huonoa tuuria, mutta ei sitä paljoo tuon paremmin kyllä taida pystyä tekemään :).
Edit: Mulla taisikin olla vaan iso kutistesukka eikä jokaselle abicolle erillistä vielä lisäksi.
Comment