Eikait noilla havainnoilla ole muuta mahdollisuutta kuin kulmavaihde (johon kardaani kiinnittyy etupäästä).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TTq vetää vain edestä!
Collapse
X
-
Onkos kellään antaa vinkkiä, miten tuon Haldex-laatikon saa irti vaihdelaatikosta? Mulla on kaikki ruuvit auki ja enää pitäisi vain erottaa nämä toisistaan. Haldex heiluu pari milliä suuntaansa, mutta ilmeisesti tuo lukkorengas siellä vielä kiusaa.
On siis tämän näköinen kapistus
Vääntöraudalla olen tuota yrittänyt kammeta, mutta ei uskalla käyttää enempää voimaa. Joku tekniikka tässä varmaan on.
Edit: taitaa olla sittenkin joku laakeri siellä akselissa. Ainakin jos tähän kuvaan on uskominen.
Comment
-
Suuret kiitokset avusta. Sain kulmavaihteen irrotettua. Piti 10 millin tangosta tehdä 30 senttinen varpu ja siihen päähän 6 mm kuusiokolobitsi, että ylti tuohon pikkupulttiin. Tuo on tehtaalla vedetty 30 Nm momenttiin, mutta kierrelukite pani sen verran hanttiin, että 1/4 tuuman räikän jatkovarsivirityksessä ei riittänyt vääntöjäykkyys.
Comment
-
Mitä omaa kokemusta, niin takavetoisuus yleensä johtuu paskoista renkaista. Toki sopivasti huonossa suhteessa auto myös tuntuu välillä etuvedoltakin. Tämä siis jos nastareinkaista lähtenyt melkein kaikki nastat irti ja renkaiden paistovuosi ~10 vuotta sitten... ai mistä tiedän... :D
Comment
-
Usko alkaa loppua
Täälläkään ei TT vedä takaa.
Vikakoodi on 01155-Clutch
04-00-Mechanical Malfunction
Nyt oon vaihtanut uuden pumpun, suodattimen, öljyt ja maakaapelin. Pistokkeet on tarkistettu ja yhteys pelaa sekä pumpputesti, hyvin surisee sekä pyörät pyörii kun koko auto on ilmassa, mutta ei vaan sudi lumella :(
Onkohan Suomessa jotain pajaa, joka olisi perehtynyt kunnolla noiden Haldexien sielunelämään, kun ei ne mitään kuuraketin osia ole ja mekaanisesti aika simppeleitä kuvien perusteella?
Katselin korjauskit sarjoja netistä, jos purkaisi tuon Haldex mötikän ja vaihtaisi kitkalevyt, laakerit ja stefat sekä putsaisi paineventtiilit, siinä sitä tietty itsekkin oppisi ko. murkulan ihmeet.
Comment
-
No, ensin vaihdoin sen haldexin esipainepumpun ja suodattimen ja öljyt. Ei auttanut mitään. Auto sit pukeille ilmaan ja siinä totesin, että takapyörät pyörii, eli esipainepumppu toimii.
Seuraavaksi tutkin netistä miten haldex toimii.
Säädin/controller, toimii vähän kuin sevoventtiili hydrauliikassa. Siellä on pieni moottori jossa on hammaspyörä, ja se hammaspyörä liikuttaa muovista hammastankoa, jonka päässä on venttiilin kara. Kara tukkii öljyn kiertoa ja siten säätelee kitkalevypaketin painetta tuottaen vetoa takapyörille 5-50% välillä, riippuen ajotavasta ja mitä infoa auton järjestelmät sille tuottaa.
Korkeapaine saadaan aikaan kardaanin pyörimisestä samoin kuin normaali hydraulipumppu, vähän yksinkertaistettuna.
No, netissä myydään sellaista tulppaa, jonka voi säätimeen sen karan yläpuolelle laittaa (lukittu seger-renkaalla), ja se tukkii öljynsäätöreijät ja sillon autossa on jatkuva 50/50 veto. Tällä tulpalla voi helposti testata onko vika säätimessä vai voisiko vika olla sitten mahdollisesti kitkalevyjen loppuunkulumisessa.
Itse sorvautin sen tulpan ja nappasin säätimen irti, aika vitumainen homma isokouraiselle, mutta siitäkin selvittiin muutamalla haavalla. Sitten hemmetinmoinen ähellys, että sai kaivettua sen tulpan pois, kun alumiininen reikä on tietenkin hapettunut, onneksi hermo piti ja sain tulpan pois ja uuden tilalle, jossa ko, lisätappi on.
Audilta hain sen säätimen ja haldexin välisen tiivisteen, joka maksoi 5€. Samalla kysäisin sitä kitkalevypakettia, joka hämmästykseksi se oli vain 330€, eli sen saa Virosta 200€ :), jos joskus tarvitsen. Tiivisteen ähellys paikalleen tuotti suurta ongelmaa, ja lopulta avuksi tuli hyväksi havaittu Gorilla-pikaliima, jolla liimasin tiivisteen kulmista säätimeen, rekkulat ja johdot paikalleen.
Samalla vaihdoin Castrol peräöljyt, kun auto nyt sattui olemaan ilmassa pihalla -11 pakkasessa :(. Sitten testilenkille, ja kun auto lämpeni niin talla tiskiin ja hymy leven,i kun takapyörä repi TThen vauhtia kivasti.
Eli säätimessä vika. Ajellaan nyt talvi 50/50 kiinteällä säädöllä ja hankitaan kesällä uusi sininen säädin.
EDIT: Yritän tehdä kuvilla varustetun tarinan hommasta, kunhan ehdin.
Comment
-
Moro.
Vikakoodien mukaan otsikon mukainen TT:n Gen 1 Haldex-ohjainlaite 02D 900 554 B olisi viallinen.
Mahtaako noita saada korjattua Suomessa tai muualla?
Mikäli eivät ole korjattavissa niin mikä lienee seuraava vaihtoehto kun purkuosassa voi olla jo valmiina sama vaiva?
Lisäksi kysyisin, että ohjainlaitteen ja Haldexin välillä oli tiivisteinä pari O-rengasta:
https://i.imgur.com/udBYGKg.jpg
https://i.imgur.com/eWt8DrR.jpg
Jossain yhteyksissä näkee tuohon tarjottavan oheista tiivistettä 02D525589:
https://i.imgur.com/VhZhnUJ.jpg
Onkohan nuo O-renkaat korvattu myöhemmin tuolla kyseisellä tiivisteellä vai onko tuo tiiviste kenties johonkin muunmalliseen ohjainlaitteeseen?
Comment
Comment