Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2.4 ei käynnisty.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sitten kun se seuraavan kerran ei suostu käynnistymään niin katoppa liikkuuko kierroslukumittarin neula yhtään startatessa.

    Jos näyttää startatessa noin 200-300rpm niin kampiakselin asentoanturi on ehjä, jos ei näy mitään niin vaihda.

    Jollain testerillä näkis vielä paremmin mutta mittariston kierroslukumittarin neulankin pitäisi vähän nykiä startatessa.

    Comment


      Nyt ruvennu auto temppuilee entistä enemmän, ja huomannu et syy päänä on se et joku systeemi sulkee bensapumpun releeltä virran.
      Tarvitsee nopeustiedon kampiakselilta, että pyörittää bensapumppua. Ihan turvaominaisuus, että ei työnnetä bensaa jos moottori ei ole käynnissä.

      En myöskään nyt täysin pois sulkis tuota kampiakselin tunnistinta. Mutta auto toimi talvella vaikka oli kampiakselilta ei signaalia vikakoodi jatkuvasti.
      nopea pätkäisy ei varmaan kerkeä sammuttaa konetta, mutta jättää diagnostiikkamuistiin jäljen

      Comment



      • Alkuperäinen kirjoittaja jalmari Näytä viesti
        a6 2.4 käynnistys-onkelma

        moro.
        päivällä yritin lähteä liikenteeseen, mutta ei meinannu pirullakaan lähteä käyntiin. sai sahata useamman kerran; vilautti jo näytössä punaista öljykannun kuvaa kerran.tsekkasin öljyt jota oli riittävästi. taas sahasin ja lähtihän se lopulta. moottori kuulosti ok ääniseltä ja annoin koneen lämmetä ja sammutin sen ja starttasin; lähti käyntiin kuten ennenkin. vastatkaa nyt viisaat jäsen-toverit mikä vois olla vikana?

        Mulla ihan sama juttu kävi Audille A6 C5 2.4 V6 2004. Siirsin vain auton parkkiruudusta viereiseen ruutuun. Seuraavana päivänä ei käynnistynytkään. Teki ihan samat asiat kuin Jalmarin Audi. Ei auttanut lisä virtakaan. Täytyy seuraavaksi vaihtaa sytytystulpat. Jospa auttaisi ja Audi lähtisi käyntiin.
        Viimeksi muokannut Killeri; 21.8.2024, 14:17. Perustelu: Lainaus kuntoon.

        Comment


        • Ei auttanut tulppien vaihto. Olihan ne vanhat tulpat ihan märät ja bensalle haisi. Nyt kun yritti käynnistellä tulppien vaihdon jälkeen, niin ihan samanlailla yritti käynnistyä kuin vanhojen märkien tulppien kanssa. Pitääkö antaa olla auton muutaman päivän levossa ja kokeilla uudestaan, vai mitä sitä vielä keksisi? Ei mitään vikakoodia antanut mistään.

          Comment


            Kokeile kaasu pohjassa startata suht pitkä startti jos on kastellut tulpat.

            Comment


              Jos ei pitkät startitkaan auta niin siitä koneen päältä voi varovasti avata bensalinjan liittimen ja katsoa tuleeko sieltä bensaa vai onko pumppu rikki. Joku rätti siihen viereen ja toinen starttaamaan. Ei olis eka kerta kun pumppu hajoaa yllättäen.

              Comment


              • Täytyy vielä kokeilla pitkää starttia. Jos se ei auta, niin tutkia bensapumppu, toimiiko se. Kiitos teille vinkeistä.

                Comment


                  Jos tulpat on märät niin bensaa voisi kuvitella tulevan.

                  Comment


                  • Tiiättekö, vaikka tuntui pahalta se pitkä starttaus ja öljykannun kuvaa näytti. Niin sain Audin käyntiin. Eli tosi pitkään piti kyllä startata.

                    Comment


                      Eli tuli hommattua tommonen ECU vikanen talvipommiks ettei tarvis viimetalvena kokonaan uusiksi rakennettua land cruiserin alustaa uittaa suolassa.

                      Anyhow, Uuden ECUn hommasin ja laitoin paikalleen, mutta ei starttaa. Rupesin jo miettimään että ovokolta tullut purkki on kaput, mutta mitään koodeja ei anna. Rupesin sitten tutkimaan bensapuolta kun starttipilotilla hörähti parikertaa.

                      Nykäsin takapenkin pois ja sielähän oli edellisen jäljiltä johdonpätkät lattaliittimillä, eli joku on jo saman asian kimpussa ollut. Noh pumppu pyörii kyllä kun laittaa hyppyjohdolla virran releen paikan kautta ja antaa pumpun liittimelle 12v, vieläkään ei lähde käyntiin. Kokeilin sitten makitan 18v akulla ja se pyöritti jo vähän verkkaammin pumppua ja vehje kävi jo vaivalloisesti tyhjäkäyntiä.
                      Onko toi pumppu nyt vaan kulunut tms? Hirveästi en ole rahaa tähän upottamassa, eli jos ei helpolla/halvalla tule kuntoon niin otan katit talteen ja loppu paaliin.

                      Comment


                        Hannnu mulla on jääny uusi, käyttämätön pumppu pyöriin talliin. Laita privaviestiä, lähtee halvalla.

                        Comment


                        • Hei vaan. Tulenpa minäkin jakamaan kokemukseni, tarjoamaan ratkaisuja edellisten ongelmiin ja kysymään apua oman rassin jäljellä oleviin. Puuhahenkisenä ostin itsekin vuoden -00 A6 quattro 2.4l V6 koneella, automaattilootalla ja käyntiongelmaisena. Alkuun ollut myös käynnistysongelmia. Olen tälle syksyä kyseisen auton kolmas omistaja ja vianratkoja.

                          Alkujaan auto ei siis lähtenyt kunnolla käyntiin, pätki ja nyki ajaessa. Näitä ensimmäinen omistaja ratkoi vaihtamalla tulpat, puolan, polttoaineensuodattimen ja putsaamalla huohotinjärjestelmän. Ilmeisesti mikään vioista ei korjaantunut ja auto päätyi seuraavalle. Hän vaihtoi maf-anturin, moottorin lämpötila-anturin (käsittääkseni jäähdytinnesteen lämpötila-anturi?) ja öljyn lämpötila-anturin, sekä luki vikakoodit:

                          6 Faults Found:
                          17977 - Cruise Control Switch (E45) P1569 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
                          17924 - Intake Manifold Valve (N156) P1516 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent
                          16494 - Intake Air Temp. Sensor (G42) P0112 - 35-00 - Signal too low
                          16501 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62) P0117 - 35-10 Signal too low - Intermittent
                          18010 - Power Supply Terminal 30 P1602 - 35-10 Voltage too low Intermittent
                          16486 - Mass Air Flow Sensor (G70) P0102 - 35-10 - Signal too low - Intermittent

                          Näistä hän sanoi korjanneensa vikakoodien 16501, 18010 ja 16486 ongelmat. Käynnistysongelmat poistuivat. Tämän foorumin ja googlettelun perusteella maf-anturi ja moottorin lämpötila-anturi kannattaakin käynnistymisongelmiin vaihdella ensin. Tässä kohtaa auto siirtyi mulle enää käyntiongelmaisena. Matalilla kierroksilla auto nyki ja pätki ajaessa, sekä joutokäynti oli pätkivä, moottori ei myöskään meinannut ottaa millään kierroksia, vaikka kuinka polki pedaalia. Nelostulppa oli öljyinen, joten ekana vaihdoin kuskinpuolen venttiilikopan tiivisteen, puhdistin tulpan ja pätkiminen poistui. Pätkiihän se käynti kun yks tulppa ei sytytä ollenkaan. Nykimiseen auttoi kun puhdisti imuilman lämpötila-anturin (16494) ja konekin heräsi henkiin, nyt ottaa taas kierroksia ihan eri malliin. Tämä on kans helppo tehdä ja kannattaa kokeilla em. ongelmiin. Pitää vielä testerillä kokeilla mitä arvoja tuo anturi antaa, että meneekö kuitenkin vaihtoon.

                          Näiden korjattujen vikojen alta paljastui sitten uusia. Moottorin käynti on edelleen ajoittain epätatasaista. Vika ilmenee joutokäynnillä epätasaisena käyntinä ja resonoi auton koppaan epätasaisena tärinänä, käytännössä pudottelee kierroksia ja nostaa takas normaaliin, liikkeelle lähtiessa molemmat oireet vaimenee pois. Ajaessa ilmenee n. 50-100 kmh nopeuksilla matalilla kierroksilla tärinänä ja nykimisenä, eikä meinaa lähteä nostamaan kierroksia. Alemmilla nopeuksilla ongelmaa ei ainakaan havaitse. Imuilman lämpötila-anturin putsauksen jälkeen automaattilaatikko reagoi tärinään pudottamalla alemman vaihteen, jolloin kierrosten noustessa tärinä vaimenee. Itse tulkitsen tän, että kone ei meinaa jaksaa vääntää ja nostaa siksi kierroksia, koska yksi tulppa tekee ajoittaista misfireä. Ennen anturin putsausta laatikko ei reagoinut mitenkään tähän. Toinen vaihtoehto, mikä tuli mieleen on imupuolen vuoto ja kone meinaa väärästä seoksesta johtuen tukehtua matalilla kierroksilla, mut en tiedä voiko tämä aiheuttaa ajoittaisen epätasaisen käynnin ja tärinän vai pitäiskö olla jatkuvaa? Ajoittaisen misfiren voisin kuvitella johtuvan ainakin vänkärin puolen venttiilikopan tiivisteen vuotamisesta ja se on menossa seuraavaksi vaihtoon. Onko ajatuksia mistä muusta tuo voisi johtua?

                          Sitten vielä muita vikoja, joiden kytkeytymisestä käyntiongelmaan en osaa tarkkaan sanoa. Yllä mainituista vikakoodeista ensimmäinen (17977) on vakkari, mikä ei aina aktivoidu. Tuota toista (17924) voisi joku hieman avata lisää. Ilmeisesti imuilman ilmanohjausventtiili ts. imusarjan pituuden muuntimen venttiili tjsp. ei toimi oikein. Aiheutuuko toisesta vikakoodin aiheuttaneesta anturista tms.? Voiko tämän venttiilin jumiutuminen aiheuttaa aiemmin mainitun nykimisongelman? Tuossa ajellessa huomasin, että tämä kopan tärinä kätki itseensä toisenkin vian, joista yksi on em. ja toinen käsittääkseni moottorin tuentojen lahoaminen. Oireilee vibramaisena tasaisena kopan tärinänä joutokäynnillä, mutta moottorin kierrokset ei pompi sen aikana, mistä päättelin olevan eri vian kyseessä. Tarkkana sai olla, että erotti nämä oireet toisistaan. Toisen venakopan tiivisteen vaihdon yhteydessä on tarkoitus vaihtaa tuet. Lisäksi vielä vasen pakoputki vuotaa rispaantuneen joustoputken kohdalta, mutta se ei selittäne noita aiemmin mainittuja ongelmia. Korjailen ainakin nämä viat, katsotaan mitä oireita jää vielä kouraan ja päivittelen tänne tilannetta.

                          Toivon palautetta mitä mahdollisesti kannattaa vielä tsekata, huomioida, kokeilla vikojen paikantamisen ja korjaamisen suhteen tai onko tullut tulkittua jotain väärin. Ainakin vikakoodit pitää lukea uusiksi.

                          Comment


                            Noita V6 vaparikoneita on ollut itsellä useita viimesen kymmenen vuoden aikana. Ne on ihan idioottivarmoja vehkeitä. Yleisimmät viat käyntihäiriöille niissä on puolapaketti, tulpanjohdot, lämpötila-anturi ja bensapumppu. Ääni noiden puolesta. Toki VCDS:llä voi katsoa ensin misfiret ja 93 kanavalta miten paljon ketjujen ajoitus on pielessä. Myös akun jännite jos kyykkää niin saa aikaan paljon vikakoodeja.

                            Vakkari putoaa pois pelistä jos hätävilkkurele ja sitä myötä vilkut ei toimi.Elä kysy miksi mutta omassa teki niin.

                            Comment


                            • Puolat on tosiaan uusittu, tulpanjohdot näytti niinikään uusilta, lämpötila-anturi pitäis olla uusittu, mut täytyy vielä tarkistaa ja bensapumppu toimii. Sillä lähdin kyselemään kun näillä kaikkein yleisimmillä ei korjautunut kokonaan. Venakopan tiivisteiden kovettuminen ja vuotaminen on kans yleistä, täytyy se toinenkin vaihtaa ja toivoa, jos sillä tulis kuntoon. En sitten tiedä onko tuo nelostulpan puola voinut vioittua ja antaa nyt välillä läpi kun on öljyisenä ajettu. Jakopää on teetetty korjaamolla noin 5 tkm sitten, niin toivon mukaan ajoitus ei heitä.

                              Vakkari toimii suurimman osan ajasta, mut pitää kurkata tuo rele ja sulake. En oo tähän ehtinyt vielä paneutua.

                              Comment


                                Joo, siis se jakopään hihnan ajoitus voi olla kohdallaan mut ei se sitä kerro jos nokka-akselien välinen ketju on hypännyt kun kiristin vetää viimesiään.Paljos tolla on ajettu ? Mulla teki just tuota kierrosten heijausta kun ketju oli hypännyt.
                                Bensapumpun viallisuus ei selviä välttämättä kuin paineet mittaamalla tai vaihtamalla se. Noi oireet sopii vialliseen bensapumppuunkin.Aloittaisin kyl tutkimalla VCDS:llä misfiret ja ton ketjujen ajoituksen.

                                Comment


                                • Aivan joo, totta. Ajettu on 289 tkm. Täytyypä alkaa tutkimaan tuota ketjuhommaa ja tarkistella vikakoodit uudelleen, josko sieltä jotain uutta selviäisi. Kiitos neuvoista.

                                  Comment


                                    Jos noi kilometrit pitää paikkaansa ja vaihdettu öljyjä huolto-ohjelman mukaisesti niin en usko et se ketju on hypännyt. Jos on tuontipeli ja ruuvattu 50-100tkm mittarista pois niin vois uskoakin.Mut selviää tuolla VCDS:llä..

                                    Comment


                                    • Huoltokirjan mukaan luovutettu Helsingissä alkuvuodesta -00, leima ja kaikki. Ekat muutama vuosi ajettu Islannissa ja -04 tuotu takas Suomeen. Huoltokirjaa täytetty kattavasti leimoineen koko auton historian ajalta, viimeisen n. 14 vuoden ajalta löytyy lisäksi iso pino huoltokuitteja ja katsastustodistuksia. Merkintöjen puolesta öljyjä vaihdeltu aina säännöllisesti ja muitakin huoltoja huolehdittu antaumuksella viime vuosiin asti.

                                      Comment


                                      • Pientä päivitystä tilanteeseen. Imuilman lämpötila-anturi antoi ensimmäisellä mittauksella huoneenlämmössä (22 astetta) n. 2,2k ohmia ja hetken päästä toisella 1,8k, kun pitäis olla 2,6k tuntumassa. Onko tuo nyt sit iso heitto? Ei ainakaan luotettavasti taida toimia, niin uutta hakemaan?

                                        Maanantaina saa vcds päähän auton, niin pääsee noita vikakoodeja ihmetteleen.

                                        Comment


                                        • Vikakoodit luettu ja auton antamaa dataa on nyt seikkaperäisesti analysoitu. Lopputulemana oli, että moottori käy liian rikkaalla molemmin puolin ja nokka-akselin anturi ei antanut mitään dataa eli nokkis anturi vaihtoon, pakoputken paikkaus ja lambdojen putsaus/vaihto. Paperien ja huoltokirjan perusteella autossa on tosiaan edelleen orkkis lambda-anturit paikallaan.

                                          Imuilman lämp. anturin vaihdoin myös ja sekin odotetusti vähensi nykimistä, joskohan tämänpäiväisten havaintojen korjaamisella poistuisi viimein kokonaan.

                                          Tossa vielä nuo vikakoodit:

                                          5 Faults Found:
                                          17537 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult) P1129 - 35-10 - System too Rich - Intermittent
                                          17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult) P1127 - 35-10 - System too Rich - Intermittent
                                          17537 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult) P1129 - 35-10 - System too Rich - Intermittent
                                          17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult) P1127 - 35-00 - System too Rich
                                          18010 - Power Supply Terminal 30 P1602 - 35-10 - Voltage too Low - Intermittent

                                          Comment

                                          Working...
                                          X