Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2.4/2.8 ei käynnisty.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itsellä meni edellisellä V6:lla kanssa seuraavan päivän puolelle starttailu, vaikka kahta akkua käytin.
    Vetämistä voisi kannattaa kokeilla, jos kerran on manuaali.

    Tuntui omalla kohdalla, että kaasuun koskemisen jälkeen vaan palattiin alkupisteeseen.

    Nykyisenkin autonkin olen kerran mennyt muistamatta sammuttamaan hetimmiten kun molemmat etupolttimot kärähti mutta se kyllä lähti heti käymään.

    Tuli mieleen voisiko tuossa moottorinohjaus kuitenkin tehdä temput jotenkin, sehän on tässä vuosien varrella kuitenkin päivittynyt.

    Comment


    • Tällä hetkellä odottelen iltaa että saa kokeiltua tuota vetämistä. Moottorinohjauksen tempuista en osaa sanoa muuta kuin sen että saa kylmänä paljon (liikaa?) bensaa, jolloin käynnistyvyys on normaaliakin heikompaa.
      Tämä koko homma lähti siitä että kun pakkanen kiristyi, niin aamulla käynnistyksen jälkeen kävi hetken vajaalla. Luulin ensin että vika olisi ollut sytytyksen osissa (tulpat / johdot), mutta sitten kuulin tuosta rikkaalla käymisestä. Vituttaa vieläkin, kun yritin seuraavana aamuna antaa kaasua kun kävi vajaalla -> sai varmaan ihan hitosti bensaa ja sammui, ja se siitä...

      Comment


      • Koitas ottaa lämpötila-anturi irti. ABC ainakin perus ohjelmalla olettaa lämmön kuin olisi +20c lämpöä?

        Comment


        • Mikä lämpötila-anturi ja mistä? Ittellä ärsyttää sama urssissa ja siinähän on lohkon kyljessä kait kaksi.

          Comment


          • Ihan jäähdytysnesteen (moottorin) lämpöanturin johtoa tarkoitin. Anturi on siinä imuputken alla moottorin takaosassa olevassa putkessa. Jättää toki vikakoodia vähän, mutta esim. AFB diesel koneessa kikkakolmonen saada vaikeasti käynnistyvä (ajotuspielessä) hehkuttamaan pitkästi jolloin käynnistyy. Mietin vain, että voisiko auttaa ABC:n kanssa jotain tuohon ruiskutuksen määrään, kun lämmöt menee oletusarvoilla.

            Comment


              Eiköhän tuossa ole sama efekti kuin väärin asennetussa letkulämppärissä, kone luulee että on 20C lämmintä -> ei lähde käyntiin. Kokeilla toki kannattaa, kyseinen liitin on vaan 2.8 30V -koneessa vähän ahtaassa paikassa.

              Eikös näissä ollut joku sylinterin tuuletustoiminto, kun kaasua pitää startatessa pohjassa? Eli ei syötä ollenkaan soppaa?

              Comment


              • Ei muuten kippo lähtenyt vetämälläkään käyntiin. Melko varmasti joutuu tulpat vaihtamaan, tai niin ainakin toivon ettei muuta. Katsotaan mitä huoltomies tuumaa kun tänään tuota tutkii.
                Onkohan odotettavissa paljonkin ongelmia, kun tuo ei nytkään lähtenyt ja soppaa on varmaan putkeen mennyt aika kivasti? Vai haihtuuko se sieltä niin, ettei se haittaa...

                Comment


                  Lupailiko edes vedettäessä? Mikäli tuntuu, että kipinä on hukassa, niin multa joutaa yksi puolayksikkö tarvittaessa lainaan.

                  Comment


                  • ota yks tulppa irti jos ei märkä niin pensapumppu veikkaan ma...

                    Comment


                    • Ehkä ihan hitusen lupaili vedettäessä, mutta ei muuta. Startin saa varmaankin vasta maanantaina ja tulpat vaihtuu samalla, joten sitten näkee onko vika noissa.

                      Comment


                      • Itsellä oli 2.8 ACK:ssa sama vika lyhyen siirron jälkeen keskellä kesää. Jostain sitten luin että kannattaa kokeilla ottaa bensapumpun sulake pois ja starttailla ilman pumppua hetken ajan. Sitten sulake takaisin ja uutta starttia jurnuttamaan. Toimi ainakin minulla. Startatessa sai edelleenkin jumpata kaasupolkimen kanssa mutta lähti kuitenkin melko helposti käyntiin.

                        Tuota ennen yritin jos vaikka mitä temppua kahden päivän ajan ilman että kone edes lupaili.

                        Comment


                        • En tiedä oliko itellä sitten tulpat saanut kipeää vai mitä, mutta nyt kun uusi startti ja tulpat vaihdettiin, niin taas toimii. Vanha startti kyllä ollut jo ehtoo puolella, koska uusi pyörii ja käynnistyy huomattavasti kevyemmin.
                          Voipi olla että jos vielä vastaava tilanne tulee, niin otan suosiolla tulpat irti ja putsaan ne. Ehkei ittellä tuo startin sahaaminen niin auta? Toivottavasti tää talvi ainakin pärjätään ilman noita ongelmia...

                          Comment


                          • Meni ihan monologiksi tämä topikki, mutta menköön. Jos näitä joku ikinä lueskelee, niin voi saada apuja ongelmiinsa...

                            Vaihdoin tosiaan tuon virtalukonpohjan ja ongelma hävisi... Hetkeksi. Vika palasi takaisin mutta hieman erilaisena. Nyt auto starttuuttaa pitkään ja lähtee käyntiin hyvin vaivalloisesti. Viime kesänä tämä ongelma siis ilmesty ja talvella / viileemmällä kelillä syksyllä ongelmaa ei havainnut ollenkaan. Nyt taas kun ilmat lämpeni, niin ongelma palasi. Joskus olen täältä lukenut, että oli kokeeksi suihkautettu jääspraytä johonkin anturiin ja näin saatu osaa vaihtamatta testattua, johtuuko vika ko. osasesta.

                            Comment


                              Sulla on voinut olla kaksi eri vikaa. nyt kuulostaa jo lämpötila-anturilta. Diagnostiikasta näkee measuring blokeista moottorin lämpötila-anturin lukeman. Jos heittää paljon realistisesta lukemasta, niin aiheuttaa käynnistysongelmia.

                              Comment


                              • Kiitos tästä! Pitää laittaa tuo seuraavaksi syyniin...

                                Perjantaina huollon yhteydessä vaihdatin kampiakselin asentotunnistimen, kun kuulosti sekin aiheuttavan moista käynnistysvikaa, mutta ei sekään auttanut.

                                Comment


                                • Nyt autoon on siis vaihdettu tämän vian takia jo lämpötila-anturi, kampiakselin asentotunnistin ja tulpat, Mitähän sitä seuraavana kokeilisi. Sytkän ohjausyksikköö tuolla toisessa topikissa väläyteltiin, mutta vika siinä pirssissä oli hivenen erilainen, (käynnistymättömyyteen se kuitenkin liittyi). Voisiko tuohon sytkäyksikköön kokeilla sitä jääspray -kikkaa? Missä ko. yksikkö sijaitsee?

                                  Comment


                                    Mitkä on vian esille tullessa olosuhteet?
                                    Eli onko kone kylmä, puolilämmin, kuuma, ajettu vähän, paljon, seissyt yön yli?

                                    Comment


                                    • Kylmä/ajamaton kone starttaa yleensä hyvin. Talvisäässä kuumaksi ajettu kone, pian uudelleen käynnistettynä ei temppuillut oikeastaan koskaan mutta nyt, kun kelit taas lämpeni pariin kymppiin plussaa, kylmäkin kone starttaa pitkään (3-5sec) ja käynnistyy vaivalloisesti. Ei anna vikakoodeja.

                                      Comment


                                      • Audi A6 C5 2.4 V6 ei starttaa

                                        Joo elikkäs tämmönen Ongelma tuli ihan puskista... Ajoin auton suoraan ajosta parkkiin viime viikolla ilman mitään ongelmia ja nyt toissa päivänä olin aikeissa lähteä kaupungille rullaan niin ei auto starttaa. Virrat laittaessa päälle se tyypillinen elonmerkki kuuluu eli se 2-3 sekunnin surina mutta kun avainta kääntää niin auto vaan starttailee ja hörähtelee aikeissa lähteä mutta ei kuitenkaan sitte. Auto ollu johdonpäässä lämmityksessä. Voiko olla että akku riittää starttaamiseen mutta virta ei riitä bensapumpulle? Neuvoista olis apua ku asun tosiaan kaupungis enkä viittis todellakaan alkaa tota hirveesti purkaileen ja tutkiin tossa parkkipaikalla pakkases :D

                                        Nii ja sinä vloppuna kun auto seiso oli hirvee lumimyräkkä ja pakkanen et olisko se voinu lyödä viimesen naulan akun arkkuun? Mitään ei ollu jääny päälle paitsi tietysti audin oma kello mikä naksuttaa mittarissa :D Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

                                        Comment


                                          Starttaa kuitenkin hyvin eli akku ei ole tyhjä? Tankissa bensaa? Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta näissähän ei bensamittariviat ole lainkaan harvinaisia.

                                          Jos nuo täyttyy niin vikakoodit pihalle.

                                          Comment


                                            Onko autoa pidetty lyhyen aikaa käynnissä kylmänä? Esim. siirretty parkkipaikalla tms.?

                                            Edit: Se olikin pysäköity suoraan ajosta, my bad.

                                            Comment


                                            • Tankissa on bensaa... Kävin kannulla viel hakemas läheiseltä teboililta lisää ku epäilin et jos olis kondenssivettä päässy syntymään takkiin. Oli ehkä vähä kaukaa haettua mut kokeilimpa kuitenki :) Tankissa on bensaa ja mittari toimii mikä yllätti mutkin ku auto hommattiin... Ja vaikkei toimiskaan niin tietokone näyttää aina oikein :) Juu lukijalla näkis kai mitä vikaa on mut ei oo tähä hätää semmosta vempelettä vaikka on ollu aikomuksena semmonenki hankkia :D

                                              No itseasias silloin ku sen parkkiin ajoin viime viikolla niin siirsin sitä muutaman kerran kylmänä sen jälkeen ku raivasin parkkipaikan lumesta? Sen jälkeen se seiso koko vlopun koskemattomana. Olisko se sit vaikuttanu asiaan?

                                              Hyvä ku kysyit ku en olis itekkään edes muistanu muuten :)
                                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 6.3.2013, 15:31. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut välissä.

                                              Comment


                                              • Itsellä teki ässä samaa kostealla ilmalla (esim. Korkea pakkanen ensin ja sitten lauhtuu huomattavasti) Starttia pyöritteli hyvin ja hörähteli mutta ei käynnistynyt heti vaan vasta muutamien yritysten jälkeen.

                                                Kerran kävi niinkin että kun olin töihin lähtemässä niin teki tuota eikä lähtenyt ollenkaan käyntiin ja akku loppu.
                                                Seuraavana aamuna kun ilma oli kuivunut niin kokeilin piruuttani käynnistää autoa ja käynnistyhän se mutta akun jännite moottori päällä oli 10.5V :))

                                                Sen jälkeen ajelin motonettiin pitemmän lenkin kautta ostamaan laturin ja palasin kotiin ja latasin akun täyteen ja aina välillä latailen myös ylläpidon merkeissä eikä ongelma ole enään esiintynyt.

                                                Eli kokeilisin ladata akun täyteen jos vaikka sillä korjautuisi.

                                                Comment


                                                  Näissä on sellainen ominaisuus, etteivät tykkää lähteä enää käyntiin, jos on edelliskerralla käytetty vain hetken aikaa.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 6.1.2025, 15:06. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                                                  Comment


                                                    Kaasu pohjassa pyörität tulille (minuutin tms) ja jos ei lähde niin tulpat vaihtoon.

                                                    Kannattaa välillä pitää pyörityksessä taukoa ettei tule savut starttimoottorista.

                                                    Comment


                                                    • Kiitos tuhannesti :) eli siellä on jääny tavaraa sen verran männän päälle että tulpat kastuu ilmeisesti tai jotai vastaavaa :) ei muutaku tulppia irti :D

                                                      Comment


                                                      • Eli tilanne on se,että autolla ajettu ilta ja seuraavana pvänä lähti käyntiin rökien,mutta sammui eikä jaksanut käydä.No annettiin sitten olla ja seuraavana pvänä taas yritettiin käynnistää ja ajateltiin,että taasko siitä jäänyt venttiiliit kantamaan,kun startti pyörii ,mut pyörii ku tulpaton mopo.Noh,vaihdettiin toiset tulpat ja meinaa käynnistyä hetkeks,kipinää on ja bensaa saa.(uusi bensapumppu vaihdettu n.1kk sitten ja surisee hyvin)mut ei vaan käynnisty.Onko kellään mitään vinkkiä mitä tässä voisi olla,mistä lähteä vikaa etsimään??

                                                        Comment


                                                        • "Venttiilit jää kantamaan" tapahtuu pääsääntöisesti silloin, jos autoa on kylmänä vain hetki käytetty tai siirretty muutama metri.
                                                          Tulpaton mopo täsmää kyllä siihen ja myös jakohihnavaurioon. Mutta hihnavauriota ei taas tue tuo tulpanvaihdon jälkeen lupailut.

                                                          Tuo "bensaa saa", niin miten se on todettu? Pääsääntöisesti tapauksissa, joissa sanotaan, että bensaa saa, niin on kyse bensapumppuviasta. Minkälainen pumppu sinne on kuukausi sitten vaihdettu? Siis Motonet, alkuperäisosa, vai joku muu?

                                                          Jos olisi oma auto, niin ensimmäiseksi tarkistaisin lämpöanturin näyttämän OBD-pistokkeen kautta. Sen jälkeen jakohihnan. Sen jälkeen antaisin bensahuikan tai jarrucleaneria jonkin alipaineletkun kautta jo kokeilisin, että käynnistyykö lisähuikalla.
                                                          Nämä toimenpiteet siinä tapauksessa, että autoa ei ole vian ilmenemistä ennen käytetty vain hetki, vaan on lämpimäksi ajettuna sammutettu.

                                                          Comment


                                                          • Olisko tästä jelppiä?
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92924

                                                            Hallin liitintä vois vaikka ens töikseen renkutella ja hallia koputella..
                                                            Itsellä teki niin että 4pv ennen lopullista pimenemistä ei meinannu lähteä käyntiin mutta lähti lopulta ja pelas 4pv ja sit kaput.

                                                            Comment


                                                              Minulla käynnistysongelmia syksyllä samanikäisessä 2.4:ssa. Ei millään käyntiin, joskus saattoi hörähtää kerran mutta sammui samantien. Ei lähtenyt käyntiin kuin "pakolla", eli kaasu pohjassa tosi pitkään starttaamalla vähitellen sai jotenkin käymään.

                                                              Foorumia tutkin myös ja sitä kautta noita vikapaikkoja kävin läpi. Tulpat ja johdot tuli vaihdettua, eikä vaikutusta. Puolat vastusmitattua jne. Seuraavana epäilin Hall vikaa, tai bensansuodatinta tms, ja ostin jos osatkin valmiiksi. Mutta sitten päätin vielä kokeilla vaihtaa lämpöanturin (se nelinapainen) ensin, ja auto starttasi samantien kuin palmun alta. En aiemmin voinut uskoa että pelkkä viallinen lämpöanturi voi aiheuttaa noin totaalisen käynnistysongelman. Mutta kun on nuoruudessaan rassannut lähinnä noita yksinkertaisia 80-luvun kaasarikoneita, kärjellisellä sytytyksellä, ilman "älyä", niin ei aina osaa heti ymmärtää tuollaisen elektronisesti ohjatun ruiskumoottorin metkuja.

                                                              Eli ennen isompaa remonttia kokeilisin ensin lämppärianturin uusimista, on kuitenkin suht helppo ja halpa kokeilu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X