Tuosta lämpöanturista senverran että ainakin joissakin malleissa samassa "anturimötikässä" on kaksi erillistä piiriä (G2 ja G62) toinen mittarille ja toinen moottorin ohjaukselle eli se että mittari näyttää oikein ei vielä todista mitään, mutta diagnostiikan pitäisi kait kyllä osata kertoa jotain esim. tyyliin "mahdoton signaali" jos ko. anturissa vikaa olisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 C5 2.4/2.8 ei käynnisty.
Collapse
X
-
Eikös tuo ajonesto vilkuttelis sitä keltaista avaimen kuvaa jos se häikkäis tai sitten lähtee käyntiin ja sammuu noin 2s kuluttua..?
Comment
-
Joo nyt kaverit ollaan samoilla aaltopituuksilla.Olen arvellut kans tuota lämppärianturia.Eikös se sijaitse tässä mallissa alavesiletkussa.Neljä pinniä siinä vain tohtii olla ja sininenköhän se väriki oli. Mutta hämäräksi mulle tekee asian se ettei minkäänlaista vikakoodia tule.Ei ajonestolta,eikä muualtakaan ja viimen tarkastelulla sielu oli puhdas kun huoltsikalla luettiin.Eikös VAG konsernin autot ole yleensä aika herkkiä jättämään vikakoodin jos tapahtuu esim vääränlainen palo pytyssä tms...Vai voisko tästä mallista puuttua osia tuolta "sielusta" eli auto ei tiedä kaikkea mitä sen sydämessä tapahtuu.Vaikka auto on hyvin varusteltu niin esim. ajotietokone puuttuu...
Comment
-
Moottorinlämpötila anturi ei jätä vikakoodia jos se vielä toimii jossain määrin. Vasta sitten se jättää koodin kun sieltä tulee mahdotonta singnaalia tai ei ollenkaan singnaalia.
Tuo anturi sijaitsee yleensä moottorin takana, tarkkaa paikkaa en muista. Ja hintaa sillä on "hurjat" ~20€, joten jos itselläsi pysyy sen verran työkalut kourassa että saat yhden sähköliittimen ja sokan irti niin ei ole paha rasti vaihtaa randomillakaan.
Comment
-
Joo korjaustaito on kyllä hallussa.Termostaatin vaihto oli jo kohtalaisen haastava operaatio niin eiköhän tuo anturanvaihto onnistu.Mutta tuosta "halvimmasta" päästä on hyvä lähteä liikkeelle. Eli antura tilaukseen ja katsellaan miten vaikuttaa.
Voisko muuten tuo lämpömittarin "poikkeama" johtua kans tuosta anturista?Tarkoitan että kun mittari nousee aina viisarin verran yli 90 asteen vaikka vaihettu termari on 87astetta.Kuulin jotain urbaani huhua että näitä Audeja on joskus väitetty ettei ne lämpeä niin ajotietokone on ohjelmoitu niin että kun nesteen lämpö ylittää 78astetta niin mittari nousee automaattisesti 90 kohdalle...tiiä sitte....Viimeksi muokannut Mic_Coo; 27.7.2011, 12:01.
Comment
-
Vähän offtopic mutta... jos termari on 87 astetta niin ei se tarkoita että lämpötila olisi mittauspisteessä 87 astetta vaan termostaatti aloittaa aukeamisen kun vesi on 87 astetta ja vesi luultavimmin on 91 astetta silloin kun termostaatti on täysin auki. Ei sitä mittariakaan voi pitää absoluuttisena vaan on voimakkaasti vaimennettu ja näyttää suuntaa.
Comment
-
Erot voi olla mittaristokohtaisia, mutta ainakin omassa vm. 2000 A6:ssa mittari pomppaa ysikymppiin, kun diagnostiikka kertoo veden lämmöksi 80C. Vastaavasti lämpö on noussut parhaillaan n. ~105C, eikä viisari lähde vielä nousemaan ysikympistä. Tämä mittaristo on vähemmän yllättäen valkoisella takakuorella...
Comment
-
Joo meni vähän offtopic...Hall-antura on nyt vaihdettu ja katsellaan kuulostellaan vaikuttiko se tuohon tolkuttomaan starttailuun aika ajoin..Tuosta mittarista itselläki muutaman kerran hellepäivinä lyhyen sammutuksen jälkeen näyttänyt tuon ainaki 105astetta mutta käyntiin lähtiessä viisari palaa omalla sijalleen piirun yli 90asteen ja pysyy siinä.
Comment
-
Uudet tulpat ja huono kylmäkäynnistys.
Tervehdys Audi harrastajat! Tuli vaihdossa mulle Audi A6 2.8 avant -98 ja tuntuu mielenkiintoiselta ajokilta. Mutta tulpat pitäs ainakin alkuun uusia. Mitä tulppia suositteletta näissä kutvosissa käytettävän? Kokemusta paljon muista merkeistä aika paljon ja jotkut tulppa merkit ei sovellu joka autoon. Mites Audeissa on, miten kranttuja tulppien suhteen? Autoa vaivaa tällä hetkellä ainakin pitkä vieteri kylmäkäynnistyksessä ja alkulääkkeeksi ajattelin tosiaan tarjoilla uusia tulppia ja ehkä uutta bensansuodatinta. Mistä muualta kannattaisi alkaa kaivella syytä kylmäkäynnistyksen parantamiseen, kampi-akseli ja nokka-akseli asento tunnistimet???
Comment
-
NGK taisi olla tuohon koneeseen ihan hyvä. Katso NGK listalta oikeat tulpat. Imuilmanlämpötila-anturi kanssa tarkista, tosin taitaa olla tuossa koneessa MAF:ssa.
Ja hihnan ajoitus pitää olla kohdillaan. Vain työkaluilla ja nokka-akseleista rattaita löysäämällä menee kohdilleen, joten jos edellinen asentaja on laittanut sinne päin, niin voi olla ongelmia.
Comment
-
Tulpiksi joko NGK BKR6EKUB tai Bosch FGR7DQE+. Bensansuodatin kannattaa tosiaan uusia, jos ei ole tietoa koska vaihdettu. Vikakooditkin on suositeltavaa lukea, josko sieltä jotain löytyisi.
Nokka-akselin asentotunnistimia on 2 kpl, kummankin puolen imunokan päässä. Kone todistetusti toimii, vaikka näistä olisi toinen irti. Viallisella kampiakselin nopeustunnistimella ei tod.näk. lähtisi ollenkaan käyntiin.
Imuilman lämpöanturi pitäisi olla kaasuläpälle menevässä imuputkessa, näin ainakin omassa vm. 2000 2.8:ssa. Jakopään ajoitusongelmat ilmenee myös (yleensä) vikakoodeina nokan asentoantureilta.
Comment
-
miisunpaska
itel kans suhis kunnol ku avas korki nyt jätän vähän löysälle ja pikku nyhtäminen siinä samas poistui.
Comment
-
Vika korjattu ja piru kartanolla..!!!
Nyt se piru on sitten lopullisesti karkoitettu moottorista. Lämpötila-anturihan se oli joka tuota starttailua puolilämpösellä moottorilla aiheutti. Loppuen lopuksi siitä tuli vikakoodikin *moottorin lämpötilatunnistimen katkonainen toiminta* ja tuon yhteydessä tuli vikakoodia myöskin lambdatunnistimelta. Hall-anturin vaihto oli siis "periaatteessa" turha.
Niille tiedoksi joita tämä ongelma vaivaa tai tulee vaivaamaan niin tuo lämpötilatunnistin löytyy moottorin oikealta puolelta takaa. Imuputken pois ottamalla saa näkyviin oikeanpuoleisen venttiilikannen takaosan jonne lampulla kurkistamalla pakoputken yläpuolella näkyy pistoke johon tulee 4-johtoa. Vaihtaminen itsessään onkin sitten oma projektinsa jos et omaa pitkiä sormia ja pikkuruisen kapeita käsiä. Anturi on kiinni sillä perus pienellä pakeliittisokalla jonka saa helposti joko poikki tai sitten pudotettua moottorin taakse vaihdelaatikon päälle.
Omistamalla perushyvän suomalaisen kärsivällisyyden, osaamalla muutaman voimasanan ja varaamalla tuntipalasen aikaa niin kyllä se osa vaihtuu uuteen. Moottorin kannattaa antaa olla kylmä. Auton seisoa vaikka reilun päivän että jäähdytysjärjestelmässä ei ole painetta niin nestehukka vaihdon aikana on lähes mitätön moottorissa. Korjaajan kannattee huolehtia omasta nestehukasta tietyllä sopivalla sekoituksella jotain nestettä.
Kiitokset kaikille keskusteluun liittyneille!
Comment
-
A6 2.8 ei käynnisty. Edellis iltana kylmästä käyntiin, siirsin pari metriä ja sammutin. Sen jälkeen aamulla ei käyntiin. Starttaa, niinkuin yrittäis käyntiin, mutta ei. Pakkasta oli reilu kymmenen. Nyt huomasin startatessa, että paisuntasäiliön alta tuli pakokaasua. Otin säiliön pois, alta paljastui huohotinputki hässäkkä. Mikä merkitys näillä huohotin putkilla, miksi kaikki menee yhteen ja siinähän on jokin alipainesäädin? Kuskin puoleinen huohotin oli irti. Pitäisikö nämä kaikki mennä yhteen?
Comment
-
Tuollaista lyhyttä käyntiä ei näillä kannata tehdä. Mielummin antaa pyöriä lämpimäksi, vaikka ituhipit siitä itkevätkin.
Tuo V8 teki samankaltaisen tempun. Pitkään starttuutti ja kaasua piti painella, jotta vaivoin lähti käyntiin.
Juuri ja juuri kuudella jäi pyörimään ja sitten kohta olikin kaikki pytyt pelissä. Siitä lähtien olen antatut pyöriä hetken, vaikka siirtäisin pari metriä.
Comment
-
Itellä sama, eikä lähtenyt vaikka kuinka sahas ja pumppas / kaasu pohjassa. Taisi siinä starttikin saada siipeensä. Jos tuon nyt käyntiin haluaisi kuitenkin ilman starttia saada, niin eikös tuo kuitenkin vetämällä pitäisi käynnistyä? Saisi edes ajamalla pajalle, jossa sitten tarkemmin kattois tuon startin...
Comment
-
Uudella akulla tulikin sahattua. Hyvin ja aika kauan jaksoikin, mutta ei. Lopussa alkoi tuo startti pyöriä nihkeästi. Aamulla ladatulla akulla hädin tuskin jaksoi pyörittää.
Lisätään tähän, että tässä on tuo PESsin kitti kiinni ja ecun ohjelmassa kylmäkäynnistyksessä antaa hitosti soppaa. Sitä veikkaan (osa)syyksi miksi ei lähde, tai sitten tulpat (kesällä vaihdetut) ei toimi kunnolla. Eikös jotkut ole tulppiakin joutuneet vaihtamaan?
Perjantaille oli jo lohkolämmittimen vastuksen asennus varattu, joten nyt saavat sitten starttiakin mulkasta..
Vetämisessä on ainakin se hyvä puoli, että siinä ei ole akun kesto rasitteena.
Comment
Comment