se on c5
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 C5 2.4/2.8 ei käynnisty.
Collapse
X
-
itellä oli ihan sama homma pari viikkoa sitten.
ajoin auton ulos tallista perjantaina, siivosin sisältä ja ajoin takaisin talliin.
Lauantaina ei enään lähtenytkään käyntiin, ihmettelin että mikä siihen olisi voinut tulla ja yritin vain väkisin käynnistää sahaamalla, välillä kaasulla ja välillä ilman, ei tuottanut tulosta.
Soitin sitten maanantaina tamperelaiseen hls-autoon ja sanoivat samantien että tulpat vaihtoon, tein työtä käskettyä ja heti humahti Audi käyntiin.
Oli 3/6 tulpasta mennyt käyttökelvottomaksi, otti se kärki kiinni siihen elektrodiin, sanotaanko tuota nyt sitten piikiksi.
Opimpas sen ainakin että Audilla en enään noin lyhyttä matkaa aja :)
Oiskohan sillä voinut olla tekemistä asian kanssa että tulpilla oli ajettu 30 tuhatta?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiKiertokangen laakereissa on kylmänä liikaa välystä ja mäntä ylttää tulppiin asti? Ja tämä vain silloin jos siirtää autoa lyhyen matkan? ;)
Comment
-
Aika erikoista että tulpan elektrodit on mutkalla. Eihän sinne oikeasti pääse mikään lyömään kuin kunnon moottorituhossa. Mikä lie vääntänyt ne?
Omassa (AGB) moottorissa olen huomannut että jos eka startti on vahingossa liian lyhyt ja kone ei käynnisty, niin seuraavalla startilla saa pyörittää huomattavasti pidempään. Mutta kyllä se silti on käyntiin lähtenyt. Ja lyhyetkin siirrot ovat onnistuneet.
Comment
-
Jatketaa tänne, kun kävi lähes samalla tavalla kuin topicin alottajalla.
A6 2.8 -98 ajettiin mun talliin ja korjasin peruutustutkaa. Käynnistin auton muutamaksi sekunniksi, kun testasin pakkia. Silloin käynnistyi ja kävi hyvin.
Seuraavan kerran ei sitten käynnistynytkään. Pyörittää hyvin. ajattelin että tulpat kastui edellisestä lyhyestä käynnistä. katsoin yhden tulpan. Oli kostea ja haisi bensalle. Annoin kuivua yön yli ja otin kaikki tulpat ylös ja putsasin. Ei käynnisty vieläkään.
Kuuntelin takakontissa ettei bensapumppu surise. Ilmeisesti pumppu on takapenkin alla, koska takakontin luukun alla on vain anturi? Kiiressä en kerennyt vielä workshop manuaalia tutkia. Relekin varmaan pitäis kattoo. Muuten oisin varmaan takapenkin alle kurkannutkin, mutta auto on parkissa, niin ettei kumpikaan takaovi mahdu auki :)
Ei vikakoodeja.
Comment
-
Ihan yleinen ongelma noissa, sitä vaan ei saa käynnistää hetkeksi :)
Kovaa starttailua vaan. Tosin kaverilta ei palanu kun startti samalaisessa episodissa... Lähti se kyllä sitten lopulta käymäänkin kunhan oli ensin uusi startti laitettu.
Sattui joskus omallekin kohdalle:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=k%E4ynnisty
Comment
-
Manuaalin mukaan 2,8 5V:n bensapumpun tuoton mittaus .Käännä virta-avaimesta virrat pois . Irrota sulake S228 vasemmanpuoleisista isoista sulkkeista viides ylhäältä lukien . Avaa tankin korkki, irrota paluuletku bensakiskosta ja laita letku mitta-astiaan . Kytke akun jännite sulakkeeseen siis ylimääräisellä johdolla. Mittaa pumpun tuotto. Pitäisi olla ainakin noin 400cm3/15 s, kun akun jännite 12V.
Lisätään nyt vielä vastaava mittaus 2,7 biturbossa/V8(ei turbo) : irrota sama sulake nro 28, muutenkin samalla tavalla kuin vapaastihengittävässä . Pumpun minimituoton pitäisi olla vähän yli 500cm3/ 15 s .Viimeksi muokannut vepek; 3.9.2010, 19:57.
Comment
-
ääh ei jaksa noin vaikeita. Ei voimalla vaan väkisin.... eli tarpeeks kauan vaan starttia, niin lähti käyntiin.
Mutta tässä nyt vikadiagnoosin vaiheet:
Tutkiskelin kytkiksiä ja jäljitin bensapumpun releen. Otin sen auki ja avonaisena painoin kontakteja, niin lähti pumppu surraamaan -> pumppu ok.
Muita perusmittauksia, että jännitteet ovat kunnossa.
Virrat päällä rele ei vedä, mutta startatessa vetää. Eli tässä mallissa siis normaalia, että pumppu lähtee päälle vasta startatessa.
Sain vinkkiä, että ottais tulpat ylös ja pumpulta liitin irti ja starttais, jolloin hieman sylinterit tuulettuis tulpanreiän kautta liiasta bensasta. En kuitenkaan heti sitä tehnyt vaan päätin kerran vielä kokeilla starttia.
Siinä testatessa hieman lupaili ja jatkoin päättäväisesti starttausta ja lopulta lähti käyntiin.
Ei ei siis mitään vikaa, vaan V6:sen ominaisuus, ei kannata tosiaan käyttää konetta vain paria sekuntia
Comment
-
mulla teki saman tänään, eukko oli perjantaina siirtänyt autoa 3m sivuun että kaveri sai kärrin lainaan, aamulla hörähti kerran ja ei ilveelläkään käyntiin, lisävirtaa akulla ja n.2min starttausta ja välillä hörähteli ja sitten vaivalloisesti käyntiin, kierroksen kahteen tonniin pariks minuutiksi ja jätin tyhjäkäynnille 1h, nyt tuntus toimivan.
on nämä vekkuleita XXX
Comment
-
Sama kävi eilen mulla, isäukko kävi siirtämässä autoa aamulla muutaman metrin kun lähti itse asioimaan, illalla auto lähti kyllä ilman suurempaa sahaamista käyntiin, mutta kävi hetken aikaa varmaan kolmella vaivalloisesti vatkaten. Hetken hyrskyttelyn jälkeen kävi ihan siististi.
Isä tietysti ilkkui siinä vieressä että "Tollasia ne Audit on", sama episodi käynyt aikaisemminkin 1.8T:n kanssa :D
Comment
-
No niin, foorumilta jo juttua löysinkin että Tuo A6 2.8 kone käynnistyy joskus huonosti. Tilanne se että eilisen ja tämän päivän aikana auto on nyt muutaman kerran tehnyt sen että ei meinaa millään käynnistyä. Jokainen näistä tilanteista on tullut eteen koneen ollessa lämmin. Kun auto on seissyt paikallaan n 2-10 minuuttia ajon jälkeen. Ensimmäisenä tulee mieleen tulpat, ne on vaihdettu n 15 000km sitten, voisiko jo vikaa olla tulpissa? Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistuksen kohteita?
Ajon aikana kun seuraa kierroslukumittaria niin se heiluu jatkuvasti noin sen neulan paksuuden verran ylös alas, mistähän tämä johtuu? Ja tyhjäkäyntiä auto käy hyvin, mutta tyhjäkäyntikierrokset suht alhaiset, n 550 rpm.
Comment
Comment