Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicista A4 1.8t -97 jatkeena

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronicista A4 1.8t -97 jatkeena

    Moi,

    Bemari olisi vaihtumassa Audiin - kylläkin vajaavetoiseen. Yhdessä kandidaatissa olisi 1.8t koneen jatkeena Tiptronic automaatti. Ymmärtääkseni kyseessä on 5 pykäläinen laitos?

    Audin/VAG automaatteja olen kuullut haukuttavan muutamaan otteeseen - täältäkin löytyy jonkin verran tekstiä ongelmista moisten kanssa. Tuolla on jo 170tkm ajettu, joten kannattaako jo varata ostosumman lisäksi pari tonnia laatikkoremonttiin? Vai ostaa suosiolla manuaali?

    ..nykyinen Bemari on manuaalilla ja kyllä automaatti, varsinkin käsivalintamahdollisuudella, houkuttelisi.

    #2
    Kyllä se 5-vaihteinen on. Tarkempi tyyppi 5HP 19FL. Itellä samanlainen ja tyytyväinen olen ollut. Tosin ajettu vasta 91 tkm...

    Tunnetko Bemarin automaattivaihteistoja kuinka hyvin? Sehän käyttää joissain malleissa saman ZF:n laatikon variaatiota (pelkkä 5HP 19). Jossain keskustelussa täällä mainittiin ettei Bemarilla ois vastaavia ongelmia kuin VAG:lla ja huolto/huollon asiantuntemus laatikkovioista ois aivan toisella tasolla. Onko tuossa perää? VAG-huoltohan on ensimmäisenä pistämässä laatikkoa vaihtoon kun ongelmia ilmenee... Tehtaalla sitten kunnostavat ja myyvät uudelleen.

    Tuolla on aika pitkästi juttua tippilaatikon huollosta: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5961

    Comment


    • #3
      Eipä ole varsinkaan uudemmista bemarin automaattilaatikoista kokemusta juurikaan, mutta kovin paljoa ei ole valitusta kuulunut. Vanhemmissahan on "tyyppivikaa" A-kytkinpakan kulumisen kanssa, varsinkin jos N:llä tai P:llä antaa kierroksia - paine vuotaa väärään paikkaan ja polttaa pakan.

      Ymmärtääkseni e39 korimallin 500-sarja (mm.528) käyttää tuota ZF:n laatikkoa myös.

      Comment


      • #4
        Kävin kokeilemassa tuota Tiptronikilla varustettua A4:sta.

        Hieman ihmetytti sen toiminta kiihdyttäessä, eli kun kepin siirsi manuaalille ja kepitti vaihteen 3:lle, niin kun kaasun löi pohjaan niin tomaatti arpoikin 2 vaihdetta sisään. Kickdowninhan pitää toimia juuri noin, mutta luulisi että vain kun keppi on D:llä! Jos olen vaihteen käsin valinnut, niin sen pitäisi toki pysyä valittuna vaikka tiptronikin mielestä kiihtyvyys olisi jollain muulla vaihteella parempi. (Siihen vaihteen arpomiseen menevä aika ja toisaalta se että sitten vaihdetaan kesken ohituksen kolmoselle tekee siitä ensimmäisestä vaihdosta melko turhan).

        Mutta kaipa tuo on ominaisuus eikä vikä? Tippui muuten hyvän systeemin pisteet hieman tuon takia.

        Ostakaapa nyt joku multa tuo Bemari pois... http://www.nettiauto.com/1067081

        Comment


        • #5
          Kyllä se kickdown on toiminnassa manuska-asennossakin. Tosin ainakin mun pasuunassa se kickdown namiskuukkeli on sen verran "jäykkä" että voi "huoletta" polkea lapun lattiaan ilman että "vahingossa" tulisi kickdownia käytettyä.

          Muutenhan ton ei pitäisi manuaali-asennossa vaihtaa itsestään sillä perusteella että suorituskyky olisi jollakin toisella vaihteella parempi tms. Sen se kylläkin huolehtii manuaali-tilassakin että jos kierrokset meinaa mennä liian alas tai liian ylös, se tekee vaihdon automaattisesti, ja toisaalta se ei anna tehdä sellaisia vaihtoja jonka jälkeen kierrokset taas olisivat liian matalat tai korkeat.

          Comment


          • #6
            Kiitos Jyri vastauksesta.

            Varmaan enemmän ajaessa saisi tuntuman kickdownin namiskuukkeliin ja osaisi välttää tahatonta polkaisua. Nyt tuntui aika löperöltä ja lähes poikkeuksetta tulikin lyötyä siitä rajasta yli.

            Comment


              #7
              Niin siis tipilla kyllä vaihtaa pienemmälle jos lintan pistää pohjaan. Laatikkon moodia voi muuttaa vag-comin avulla. Taisi olla aika monta vaihtoehtoa toiminnalle näissä 5v tipeissäkin jo.

              Omassa paskatissa on sama tippi kuin monessa Audissakin ja kunnon kickdown vaatii ihan polkimen pohjaan laittamista. Tällöin vaihdetaa 2 vaihdetta alaspäin (80-100 nopeudessa). Se taas mun autossa ei vaikuta menohaluihin yhtään, kierrokset vain nousee 4-tonniin. Parhaiten oma kiihtyy kun painaa sen verran että menee vain 1 alespäin. Taitaa olla TDI:n ominaisuus tosin.

              Edit: siis laatikon "moodia", ei ohjelmaa varsinaisesti. Ohjema=softa ennemminkin ja sitä ei vag-comilla vaihdeta.

              Comment


              • #8
                Taitaa olla TDI:n ominaisuus tosin.
                Osoittaa mielestäni myös sen, että softaa ei ole ihan loppuun asti ajateltu.
                Olisi voinut vääntää softasta sellaisen, että laatikko tietäisi ollaanko vielä teho/vääntöalueella vai ei.
                Profiilin A6:n tippi käyttäytyy ihan samalla tavalla. Sopivassa kohtaa kun tiputtaa kickdownilla pari pykälää niin auto ei liiku yhtään sen hurjemmin, vaikka kuutonen laulaakin ihan kivaa sävelmää.

                Comment


                • #9
                  Nii-in. Monesti ite kans miettinyt että tuntuu kuin tossa tipissä olis bensakoneelle (ja nimenomaan kierroskoneelle) sopiva ohjelma, tuon nokilekan huudattaminen kun ei johda mihinkään positiiviseen. Esim. täyskaasukiihdytyksessä se vedättää lähes punarajalle asti vaikka veto loppuu "selvästi" jo ~1000rpm aikaisemmin. Lisäksi tuo on D:llä aika hanakka vaihtamaan pienemmälle ihan minimaallisella kaasun käytölläkin, ja myös normaalissa kaupunkipyörityksessä tuntuu omasta mielestä että turhan pienillä vaihteilla se haluaa ajattaa lähes joka tilanteessa. Manuaaliautoilla tuleekin hyödynnettyä tuo alavääntö paljon paremmin ja vaihtoja jää aika paljon pois verrattuna tippiin. Tosin osaltaan tämä käytös johtuu automaatista itsestään, eli se kait ei pitkän päälle oikein kovasti tykkää alakierroksilla väännättämisestä, ja tätä välttämällä suojellaan lootaa.

                  Comment


                  • #10
                    Voi kun tietäisi kaikki palikat, kilkkeet, vermeet ja softat mitä tarvittais moisen tekemiseen, niin mieluusti sitä alkaisi tuottaa customsoftia.
                    Noissa laatikon softissa kun ei ole nykyisellään päätä eikä häntää, tippipuolta käyttämällä sen saa käyttäytymään ihan järkevästi mutta sehän on jo lähes manuaalilla ajoa.

                    Comment


                      #11
                      Ite ajelen aika paljon tuolla tippipuolella. Ei vaihda turhaan pienempää.

                      Mulla tosin välillä tuntuu kone hieman puuromaiselta, eli vetoja ei tuntuis olevan kunnolla.
                      Polttoainettakin näyttää menevän silloin enemmän. Tuulella tosin aika iso vaikutus asiaan. Tuo taas aiheuttaa sen, että tietyissä mäissä se haluaa vaihtaa neloselle ja minen taas tykkää siitä.

                      Tippilootahan opettelee ja vaihtelee käytöstään ajajan mukaan. Jos se haluaa herkästi vaihtaa pienempää, se voi kertoa että sullon aavistuksen raskaahko kaasukenkä.

                      Toisaalta taas mullon 300tkm ajettu tippiloota johon vaihdettiin öljyt ekaa kertaa 270tkm kohdalla. Ei muuten varmaan ole sisuksiltaa enään ihan uudenveroinen.. Suomiauto ja täysi merkkarin huoltokirja.

                      Comment


                      • #12
                        Edit: siis laatikon "moodia", ei ohjelmaa varsinaisesti. Ohjema=softa ennemminkin ja sitä ei vag-comilla vaihdeta.
                        Millaisia moodeja siellä on tarjolla? Tippi tuntuu koko ajan mielenkiintoisemmalta, mutta samalla quattron viehätys on vähentynyt. Se on nyt tasaisesti tippunut tuolta listan kärkipäästä... Sama kun Avant nousi vaatimuksena listalle.

                        Eli vaatimukset:
                        Ilmastointi * pakollinen
                        1,8T * pakollinen
                        Avant
                        Tippi
                        Quattro

                        Comment


                          #13
                          Tässä A8:n tipistä:
                          http://www.audipages.com/Tech_Articl...nsmission.html

                          Noihin koodeihin löytynee lista jostain, mutta mulla ei ole tietoa mistä.

                          Comment


                            #14
                            Muiden kommenteista palautui joitain käyttökokemuksia mieleen.

                            Ite vaihdoin manuaalista tuohon nykyiseen reilu vuosi sitten. Alkuun vaati pikkusen totuttelua. Kaasun käytön joutui melkeinpä opetteleaam uudelleen, kun tottunut että manuaalilla saa painaa kaasun pohjaan asti. Tuossa saa normaaliajossa mennä aika pintakaasulla ettei suotta huudata konetta ja meno muutu kovin tempovaksi. Reippaammissa kiihdytyksissä pitää pikkusen kiinnittää huomiota millä tavalla kaasua painaa. Nopealla polkaisulla kickdownin raja jää helposti huomaamatta. Kickdown-katkaisijan tuntuma kannattaa testata moottori sammutettuna painamalla poljin hitaasti pohjaan. Pykälä vois olla erottuvampikin...

                            Välitykset on aika harvat. Vitonen on aika tarkaan sama kuin vanhempien TDI Borassa. Moottori alkaa vetää kunnolla vasta 2000 rpm kohdalla, joka vastaa suurimmalla vaihteella 100:n mittarinopeutta. Sen alle kiihtyvyys on varsinkin ylämäkeen aika tukkoista. Tästä johtuen talvirajoituksilla mäkisellä tiellä joutuu herkästi vaihtamaan nelosta nopeuden ollessa toleranssien rajoissa. Bora jaksaa samalla välityksellä ja väännöllä vielä kiihtyäkin jyrkässä mäessä. Johtunee Audin suuremmasta painosta.
                            Mukavan hiljainen se kyllä on maantiellä alhaisten kierrosten ansiosta. Varsinkin kun vertaa edelliseen, jossa kierrokset lähenteli moottoritiellä 4000:ää. :)

                            Vaihteisto on melkonen järkäle (yli 100kg) ja tekee autosta aika keulapainoisen. Liukkaalla lähtee enemmin puskemaan kuin saa kaasunnostolla sladiin kuten kevyemmän manuaalin. Osaltaan tähän vaikuttaa myös lievempi moottorijarrutus. Tuli vähän testattua clubin viime talven jääratapäivänä... :D

                            Vaihteiston moodeja on puitu tuolla:
                            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...iptronic+sport

                            OT:na vielä tuosta softan sopivuudesta dieseliin... UVW:lla joka kertoi että ois sovitettu paremmin moottorin luonteeseen sopivaksi kuin vanha 4v laatikko. Saatto tosin olla pikkusen tuoreempi Golf IV... Auttasko softapäivitys tuoreempaan (OEM). Muutenkin tuntuu että myös uusien bensamallien laatikoissa softat toimii paremmin. Mutta jos sinne pistää tuoreemman, ei vanhaa saa enää palautettua muuten kuin ECU:n vaihdolla.

                            Comment


                            • #15
                              Aihetta vielä sivuten, kun tuli koeajettua taas 1.8T manuaalina. Turbo ymmärtääkseni toimii parhaiten huippukierrosten ulkopuolella - eli onko automaatin agressiivisessa kick-downissa mitään järkeä? Vaparissa tuon kierrättämisen ymmärtää, mutta turbon kanssa tuntuu turhalta koska vääntöä löytyisi alempaakin. E

                              Comment

                              Working...
                              X