Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 sammui liikennevaloihin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 sammui liikennevaloihin

    Tänään kun lähdin töistä kotiin niin S4:nen (B5) sammui yht'äkkiä Haagan liikenneympyrään pahimpaan ruuhka-aikaan. Lähdin liikennevaloista ja auto sammui heti liikkeellelähdön jälkeen tietenkin keskelle liikenneympyrää. Ei muutakuin auto työntämällä sivuun sisimmälle kaistalle ja tutkimaan vikaa. Virrat menee päälle ja startti pyörii normaalisti, mutta ei käynnisty. Uuden Exiden akun vaihdoin 2kk sitten, joten siinäkään ei pitäisi olla vikaa. Hinausautoa odotellessa kaivoin läppärin esiin ja aikani kuluksi kokeilin lukea vikakoodeja vag-comilla. Jostain syystä vag-com ei saanut yhteyttä engine moduliin ("controller error" tjst), joten viittaiskos tämä mahdollisesti siihen, että boxi meni pimeäksi?

    No nyt auto seisoo Audi Centerin pihassa ja hirvittää ajatella mitkä tulee olemaan korjauskustannukset. Jos jollakin on hyviä ehdotuksia vian aiheuttajaksi niin niitä otetaan mielellään vastaan, että voi ohjata taas noita mekaanikkoja korjaamaan oikeita asioita ja välttää ylimääräisiä kuluja. Niin ja MAF on uusittu n.2kk sitten myös.

  • #2
    Ja softa oli vakio? Audi Center todennakoisesti vaihtaa ensimmaisena ohjausyksikon.

    Comment


    • #3
      Mulla ei saatu yhteyttä control moduleen kun sammui kesken ajon. Hinattiin merkkiliikeeseen ja siellä todettiin että välillä toimi ja sitten sammuu yhtä-äkkiä. Hain auton ja parin päivän päästä sammui lopullisesti. Oireet samat kuin sulla.

      Merkkiliikkeen miehet nosti kädet pystyyn heti, kun selvisi että ecuun ei saa yhteyttä. Syy oli hajonnut lastu (ABT), ecu kävi saksassa ABT:n pajalla kääntymässä ja tuli uudella lastulla takaisin. Vikaa ei kerrottu :)

      Ja ton kaiken aikana vikaa ihmeteltiin toista viikkoa, merkkiliike oli tyrkyttämäsä uutta boksia koko ajan, kunnes König otti homman haltuun ja viat löytyi.

      Comment


      • #4
        Ei ole enää vakiosofta vaan fyysinen lastu vaihdettu. Tätä lastun aiheuttamaa boksin pimenemistä itsekkin veikkaisin ja mielenkiinnolla odotan mitä Audicenter toteaa viaksi. Jos vian on aiheuttanut lastu niin saa nähdä miten lastun asentaja mun tapauksessa ottaa vastuun tapauksesta.

        Mikko, hakiko König auton pois Audicenteristä ja korjasi sen Lauttasaaressa vai miten he tässä tapauksessa toimivat? Kuka joutui maksaa Audicenterille?

        Comment


        • #5
          Joo fyysinen lastu mullakin. Sen aikaa kun toimi niin sain kokeiltua että kuumenee ja näpäyttämällä sitä sormella, niin sai auton välillä sammumaan.

          Mulla oli auto VW-autossa, sinne hinasin sen. Mulla lastu oli juuri loppusuoralla eli toimi aina kylmänä ja satunnaisesti lämpimänä. Kun VW-auto ei osannut kuin vaihtaa uuden boksin tilalle, soitin König:lle, kun selvä oli noiden kokeiden jälkeen että lastun syy.

          Ajoin Konig:lle nilkuttaen eli aina välissä sammui. Siellä sitten kokeilivat ja ihmettelivät. Lopulta lähettivät lastun valmistajalle, joka korjasi vieläpä ilmaiseksi homman ! vaikka lastu oli asennettu ties missä ulkomailla joskus..

          Voin sanoa, että merkkiliike ei korjaa, vaan uusii koko boksin. Ei muuta kuin lastun valmistajan juttusille. Mua ei VW-auto juuri laskuttanut, koska vika ei korjaantunut.

          Tossa välissä auto oli parikin päivää ettei käynnistynyt ollenkaan ja taisi lopullisesti hyytyä König:llä eli ei enää käynnistynyt ollenkaan.

          Comment


          • #6
            Juu, älä ihmeessä jätä sinne merkkiliikkeeseen tietäen ettei ole normiboksi.
            Se on ihan satavarma, että jos haluat autosi kuntoon niin uutta boksia tarjoavat, vaikka eihän vika boksissa ole poissuljettu.
            Merkkiliikkeessä ne ei kuitenkaan tiedä noista lastuhommista mitään.

            Comment


            • #7
              Katotaan mikä on tuomio ja ihmetellään sitten jatkotoimia. Ebaystä näyttäisi löytyvän boxi 400e hintaan. Mitäköhän ne kustantavat marmoritiskillä? ECU on 8D0907551C.

              Comment


              • #8
                Tuo osa on korvattu numerolla 8D0997551BX jolle ei löydy hintaa mutta referenssiksi tuolle vanhalle osalle löytyy hinta 1075e.

                Comment


                • #9
                  Ettei lastun juotokset vain olisi haperot? Boksi vaan osaavan ropaajan suurennuslasin alle, ni voipi olla, että vuosi alkaa halvemmin kuin olisi voinut kuvitella.

                  Tämä oli villi veikkaus, mutta onhan noita tapahtunut, että vika paljastuu johtuvaksi huonosta kontaktista.

                  Comment


                  • #10
                    Joo edellä mainittua asiaa luulivat mullakin ensin, vähän huonosti oli kuulema laitettu alunperin mutta uudelleen asennuksessa ei vika hävinnyt.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on viimesenpäälle vehkeet töissä noihin kolvauksiin ja teen työkseni elektroniikka juotoksia, että jos ei lastun asentaja tai merkkihuolto sitä halua tutkia, niin voin sitä vilkasta. Asun itsekin Helsingissä.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo osa on korvattu numerolla 8D0997551BX jolle ei löydy hintaa mutta referenssiksi tuolle vanhalle osalle löytyy hinta 1075e.
                        Itselläkin taitaa olla poksin vaihto edessä, numerosarjan loppuosaa en muista oisko ollut 551D..?? (vm.-01) mutta lootalla hintaa 530?.

                        Comment


                        • #13
                          Ongelma selvitetty! Audi Center nosti kädet pystyyn ja syytti rikkoutunutta ohjainlaitetta. Uusi boksi olisi maksanut 1300?, joten tulin siihen tulokseen, että yritetään korjata ensin vanha ennekuin lähetään tilaamaan uutta. Pro-molta löytyi onneksi lainaksi vastaava boksi, jolla sain auton ajettua Tikkurilaan jossa vanha boksi avattiin ja juotokset tarkastettiin. Samalla vaihdoin uuden N75 venan ja nyt kyllä Audi kukkuu, kun kadonneet hevosvoimat herätettiin uudelleen henkiin ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä homma !

                            Kivoja noi merkkihuollot, kun ratkaistaan kaikki ongelmat uusilla osilla :)

                            Pääsit helpolla, kun lastu oli sentään ehjä.

                            Comment


                            • #15
                              Saanenkos tiedustella mistään mitään tietämättömänä että mitä merkkihuollon olisi tuossa pitänyt tehdä? Vikahan paikallistettiin ecuun ja vika olisi korjaantunut ecun vaihdolla. Joten mikä tuossa on väärää? Ei normikorjaamolla ole resursseja pitää jotain elektroniikkakorjaajaa kolvi kädessä odottamassa että käpelöity ecu päättää ilmoittaa itsestään kylmäjuotoksella. Ja onko asiakkaalla varaa maksaa siitä kun tuota ruvetaan juottamaan tuntiveloituksella?

                              Summasummarum: Vika paikallistettu by täysin kädetön audicenter ja boksi korjattu elektroniikkakorjaamolla. Centterin syy että halusivat vaihtaa rikkimenneen osan uuteen vian paikallistettuaan. Kukin tavallaan. En minäkään rupea ecua kolvailemaan missään tapauksessa, enkä edes yritä jos siellä on joku käynyt ronkkimassa. Ainiin, mutta minähän olen vain merkkihuollon apina, jolla on peukalo keskellä kämmentä.

                              Ei se eräs varaosamyyjä kovin väärässä ollut siinä että Audi/ Vw miehet ovat kovimpia tinkaamaan ja narisemaan.

                              Ei herneitä :)

                              Comment


                              • #16
                                Heh! jopas osui :)

                                Kyllä siellä tietotaitoa pitäisi olla osata korjata vastaavat tai ainakin yrittää, jos joku muu paja kerran tekee sen suht vaivattomasti.
                                Pikkasen tulee hintaa moiseen lisää, jos uutta osaa laittaa mutta katettahan se vaan on :)

                                Kyllä sellaisia asiakkaita, jotka eivät välttämättä ymmärrä mitään autoista (eikä kiinnosta), niin jos naama pokkana sanotaan huollossa, että ainoa vaihtoehto on ottaa uusi boksi, vanhaa ei saada korjatuksi, niin mitäpä siinä asiakas osaa kysellä tarkemmin, vaan kaivaa kuvetta taskusta.

                                Jos ei osaa, niin alihankkijoina varmasti osaajia noilla liikkeillä.


                                Edit: Kuulin myös kivan huhun liikkeessä asioidessani, että eräällä autoliikkeellä oli oikein Lehtosen tekemä S4 myynnissä, vikaa tuli boksiin. Liikeessä laitettiin uusi vakioboksi :) mutta kun se ei oikein pelittänyt kaikilla uusilla suuttimilla/turboilla (mitä oli viritetty), niin vaihtoivat kaikki vakioon :)

                                No toi oli tommonen huoltoporukan legenda vaan, kun sanoivat, että ei noita bokseja saa kuntoon, varsinkin kun mulla oli vielä jopa lastu ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä itekin olen Jarin kanssa samoilla linjoilla.

                                  Mielestäni siinä vaiheessa kun autoon aletaan asentelemaan jotakin kolmannenosapuolen softia/osia niin autonomistaja ottaa kyllä ite vastuun siitä että kyseisten osien riikkoontuessa ei autoa enään merkkikorjaamossa korjata.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Harvemmimpa norsukolvia pienenpää löytyy, ammattitaidosta ja viitseliäisyydestä en tiedä. Itse en edelleenkään koskisi.

                                    Jos boksi tosiaan omaa sen kylmäjuotoksen jossain, eikä ole varmuutta että saadaanko sitä toimimaan:

                                    A)Noh, yritetään kumminkin. Juotetaan merkkarilla, ei toimi. No merkkarihan sen tietenkin lopullisesti rikkoi! Näin voisin kuvitella julistettavan.

                                    B) Juotetaan, autolla ajetaan 2 vko ja boksi mykistyy lopullisesti. Kenen syy? No arvatenkin merkkarin..

                                    C) Nostetaan kädet pystyyn ja sanotaan että vie jonnekkin _asiantuntevalle pajalle_ jotka noita osaa korjailla. Ja homma luultavimmin toimii ja kaikki ovat tyytyväisiä.

                                    Minkäs herrat näistä itse valitsisivat? Ja onko joku sanonut että _ainoa_ vaihtoehto on tilata uusi ecu? Vai tarkoittaako käsien pystyyn nostaminen tänäpäivänä suoraan sitä? Oliko liikkeelle kerrottu että auto on lastutettu? Mitä siihen sanoivat?

                                    Sinänsä tästä on aivan turha kiistellä, varsinkaan kun nyt ei se oma rakas audi sattunut olemaan siellä diagnosoitavana. Sitä minä edelleenkin ihmettelen että mitä centteri teki väärin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      No ei se center mitään väärin tehnyt, hoiti homman oman tavan mukaan.

                                      Joo turha sitä on pohtia enempää kenen tapa on "oikea" (netissä ainakaan), omani ja aiheen kirjoittajan tapa eli halu kokeilla korjata, säästi tällä kertaa pitkän pennin ainakin omistajan lompakosta. Jos ei olisi korjaus auttanut , niin sitten olisi pitänyt ostaa uusi.

                                      Oma kokemukseni perusteella, äänestän jaloillani :)

                                      Tapoja on monenlaisia, kuten mielipiteitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Älkääs nyt isot miehet ;-) Jokainen hoitaa oman tonttinsa omalla tavallaan. Henkilökohtaisesti en vain ymmärrä merkkihuollon suhtautumista saksantuonteihin saati sitten "lastutettuihin" autoihin. Heti kun heille selviää, että jommasta kummasta on kyse niin ensimmäiseksi käytetään näitä syypäänä kaikkiin "sähkövikoihin". Mistä tämä johtuu? Eikös nämä ole tehty Saksassa ja eikös jotkut näistä ns. viripajoista esim MTM tee alihankintana performance softaa ihan konsernille itselleen.

                                        Kyllä tässäkin tapauksessa Audi Center sai osansa ja laskutti "valohoidosta". Ei kai nyt boksin irroittamiseen/kiinnittämiseen, maadoituksen, sähköjen ja vikakoodien tarkastukseen mene neljää tuntia varsinkaan kun vikakoodien luku ei onnistunut viallisen boksin takia? Jotain järkeä sielläkin pitäisi käyttää eikä vain lukea suoraan elsasta mistä kaikesta voidaankaan laskuttaa. Huvittavinta tässä oli, että laskussa oli eritelty joka ikinen muoviosan irroitus!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mun mielestä homma on ihan ok, jos audi centeristä osattais edes vihjata että sen ecun voisi saada jossain muualla kuntoon. Mutta jos sanotaan vaan että reilu tonni lisää jos vielä haluut ajaa autollas niin vähän haiskahtaa. Onneksi on audifinns.

                                          Comment


                                            #22
                                            erittäin ok suoritus, jos merkkihuolto osaa diaknosoida ongelman esimerkiksi moottorinohjaimeen (ja vaihtaa sen jos asiakkas niin haluaa). Jos ohjaimessa on lastu, niin mielestäni tervejärkinen osaa soittaa seuraavaksi lastun toimittajalle.

                                            merkkihuolto kerran sanonut, että boksi rikki -> menin kotiin ja tarkistin lastun kiinnityksen ja alkoi toimia.

                                            kerran merkkihuolto ei saanut autoa vaivannelle ongelmalle mitään, mutta antoivat sitten piirikaavioita ko. ongelma seutuvilta mitkä oli kovasti hyödyksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ottamatta kantaa mihinkään, niin oliko se nyt niin, että lastun juotoksissa oli haperoutta?

                                              Hyvä juttu kumminkin, että auto taasen käy ja kukkuu! *kopkop*

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lutikan joutoksissa ei näkynyt paljaalla silmällä mitään erikoista, mutta kaikki pinnit kuitenkin tarkastettiin ja jotkut kolvattiin uudelleen varmuuden vuoksi. Auto itseasiassa lähti ensimmäisen kerran käyntiin irroittamalla vain boksin johdot ja laittamalla uudelleen kiinni ilman itse boksin avaamista, joten vika saattoi olla myös boksin sähkön saannissa. Mene ja tiedä oliko vika lutikan kylmäjuotoksessa vai boksin sähköissä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miikka ja Mikko!

                                                  Mulla taitaa olla sama ongelma. Mikä olikaan neuvo, miten menetellä. A-Centerillä asiaa jo ihmeteltiin 300 edestä. Vika on vielä jäljellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kato löytääkö Vag-com ecun.

                                                    Jos ei löydä, niin selvitä mikä lastu on koneessa => sitten myyjän puheille tai esim. ProMo:n pajalle kolvattavaksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Löytää Ecun... kunnes taas pätkii. Eli kun auton vie A-Centeriin tutkittavaks... pitäis jotenkin todistaa että vika on ohjausyksikössä (jos vika ei ilmene koko ajan). Jos yrittää sulkea muut mahdollisuudet pois, ei se onnistu halvalla.

                                                      Eli mietin tässä strategiaa... pelatako maahantuojan ja lastun toimittajan välillä ... vaiko yrittää heti jonkun elekroniikkapajan kautta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulla olisi yksi ylimääräinen 551D loppuisella osanumerolla ABT:n lastulla olevan ECU myytävänä jos satut tarvimaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oma S4 on -99 pre facelift. Käykö tähän?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Niin mikä lastu ?

                                                            Eli sulla ei ole sammunut vielä tien päälle ? Tosiaan sitten vasta kun sammuu, niin vag-com hukkaa ecun. Mulla sammu ensin satunnaisesti ja sitten useasti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X