Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T resonassi konehuoneesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T resonassi konehuoneesta

    Kävin tuossa ostomielessä koeajamassa A4 1.8T vm.97 jossa ABT:n lastu. Autolla ajettu 133tkm ja kaikki tuntuu hyvältä eikä mitään huomauttamista tai virheitä autosta löytynyt mutta koeajon jälkeen jätin auton käyntiin tutkiakseni moottoritilaa. Huomasin että kierroksia nostaessa moottoritilasta kuuluu resonanssi ääni, aivan kuin jokin pelti tai suoja pärisee. Kun kone oli lämmin en ruvennut käsin tutkimaan äänen lähdettä. Mistä moinen voisi kuulua, pimeessä en nähnyt kovin tarkasti joten onko pakosarjassa tai turbolla jotain lämpösuojapeltiä joka voisi äänen aiheuttaa? Tai voiko ääni tulla itse koneesta. Miten haljennut pakosarja ilmaisee itsensä?

    Ajaessa ei mitään ylimääräsiä ääniä kuulunut ja veto oli tasaista ja reippaan oloista. Ystävällinen myyjä lupasi käydä näyttämässä autoa huollossa jos heillä olisi asiaan jokin mielipide. Jakohihna on vaihdettu vajaa 20tkm sitten.

    Olisin kiitollinen edes jostakin tiedon murusesta niin Audin osto ei epäilyttäis vaan voisin turvalliseti tehdä kaupat.

  • #2
    Myyjä käytti eilen autoa huollossa näytillä ja tuomio oli että moniurahihnan "kiristinrulla" ääntää. Koska 1.8T tekniikka on itselleni täysin tuntematon joku ystävällinen voisi kertoa onko tälläinen mahdollista. En epäile huollon ammattitaitoa mutta onko vika kovin tyypillinen tai vaikea korjata ite? Jakopää huollon yhteydessä on vaihdettu jakopäänhihna+kiristinrulla ja tämä moniurahihna mutta ei mitään moniurahihnan rullia.

    Comment


      #3
      Audien osalta en tätä asiaa tunne, mutta eikös jakohihnan vaihdon yhteydessä yleensä ole suositeltu kaikkien kiristin- ym rullien/pyörien vaihtoa?!
      Koska tapauksessasi näin ei siis ilmeisesti ole tehty niin huollon tekemä diagnoosi lienee hyvinkin mahdollinen. Tämä siis ikäänkuin arvailuna..

      Comment


        #4
        Omassa A3:ssa esiintyi samanlaista ääntä. Huollossa vaihdettiin jakohihna ja kaikki rullat sekä samalla poistettiin myös yksi pakoputken suojapelti, joka oli osittain irti. Näiden seurauksena meteli kyllä väheni selvästi. Edelleenkin on vielä pientä räminää kuultavissa kaasutettaessa/kiihdytettäessä.

        Kuuluuko tuo ääni pelkästään kun pirssi on kylmänä? Täällä nimittäin eräs henkilö veikkasi, että jos pakosarjassa on pieni halkeama, niin silloin ääni kuuluu ainoastaan kylmänä ja kun pakosarja lämpenee ajon myötä, niin sitten nuo "raot" menevät umpeen..

        Comment


        • #5
          Millaista räminää ?

          Juuri kyselin omalla aiheella jotain pakoputken resonointia katsokaas sieltä onko yhteyksiä omaan ongelmaan. Tosin meikäläiselä on tämä 80 2.0E avant 93.

          Comment


          • #6
            En ole ääntä tarkemmin tutkinut koska se ei ole mitenkään häiritsevä, ulospäin ei kuulu mitään mutta pelti auki ja käsin kierroksia nostamalla kuuluu. Ääni tuntuisi tulevan hieman enemmän pakosarjan puolelta tai koneen etuosasta jostain hihna- tai kiristinpyörästä. Ääni kuuluu niin kylmänä kuin lämpimänä samalla tavalla. Yritän saada perjantaina auton huoltoon ihmeteltäväksi, itse kyllä epäilisin vahvasti äänen tulevan jostakin suoja- tai lämpöpellistä.

            Comment


            • #7
              No niin eilen tuli asiaa tutkittua tarkemmin. Ääni näyttäis tulevan turbon alapuolella olevasta peltisuojasta. Kylmänä kun auton käynnisti ääntä ei kuulunut mutta pienen lämpenemisen ja kierrosten nostamisen jälkeen ääni alkoi kuulumaan. Yläpuolelta tohon peltiin ei pääse kovin helposti käsiksi mutta resonointi lakkaa kun läpäreestä ottaa kiinni. Kunhan auton saa ylös pitää tutkia pellin kiinnityksiä tarkemmin ja mahdollisesti kiinnittää uudelleen tukevammin. Onneksi ei ollut mitään vakavampaa enkä ruvennut vielä hihnapyöriä vaihtamaan moniurahihnaan kuten huollossa äänen aiheuttajaksi arveltiin.

              Kuva:

              Comment

              Working...
              X