Elikkä auto on s4/2.2 turbo ja koneen lämmetessä tarpeeksi viskotuuletin lähtee pyörimään koneen kierrosten mukaisesti eikä niinkuin viskon tulisi toimia..? Eli onko tuo tuuletin rikki vai mikähän olisi vikana??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Viskoflekti lähtee pyörimään moottorin kuumetessa
Collapse
X
-
-
Visko on perusolemukseltaan varsin tahmea. Vanhana vielä laakerin kuluma entisestään kangistaa sitä. Laitteen korvaaminen termariohjatulla sähköpuhaltimella on ihan hyvä idea, joskin monasti hyvin askarteluvoittoinen homma. Etuna saavutetaan nopeampi lämpeäminen, pienempi polttoaineen kulutus sekä parempi kierrosherkkyys (kaikki marginaalisia)
Comment
-
Olen poistanut visco puhaltimen ja asentanut sähköflektin tilalle.Etuna voisi mainita jatkuvan hurinan(melu)poistuminen ja ehkä hieman nopeampi moottorin lämpeäminen.Polttoaineen kulutukseen sillä en huomannut olevan juurikaan vaikutusta jota en kylläkään mitannut.
Flektinä minulla on SPAL merkkinen puhallin halkaisija 35cm ja imevä malli.Flektiä myy Turun jäähdytinkeskus oy ja mielestäni myös pro turbo.Flekti on n.60mm syvyydeltään joka sopii hyvin paikalleen.
Etolasta ostin muovilevyä johon piirrin viscon ympärillä olleesta muovikehyksestä kiinnityspisteet .Muovilevyyn asensin sitten halumalleni kohdalle flektin ja sitten levystä turhat muovit pois ilmanvirtauksen parantamiseksi.Eli koko flektirakennelma kiinnittyy alapuolella kahteen hahloon ja ylhäällä kahdella ruuvilla joten sen irroitus on tarvittaessa vaivatonta.
Flektille tuli oma rele johon ohjaus jommasta kummasta alkuperäisestä releestä.Flekti toimii ilmastointiflektin kanssa yhtä aikaa joten kytkin väliin jottei esim. maantiellä puhalla jatkuvasti ilmastoinnin ollessa päällä.
Comment
-
Tämä alkaa olla jo ääritapaus, mutta tällaisen eron sain moottorin suorituskykyyn mekaanisen viskotuulettimen poistamalla. Yksiköt on hp ja Nm, ja ääritapaus se on siksi, että ko. jenkkisahapukkikoneen tuuletinjärjestely on luokkaa erämaakelpoinen.
Muita etuja huomattava parannus kierrosherkkyydessä, melutasossa ja ilmeisesti myös kulutuksessa. Korvaavat sähköpuhaltimet käynnistyivät vasta kun joutui liikenteessä pysähtymään tai ajamaan hiljaa pitkään.
Nykyisestä viitoskoneesta tuskin noin isoa eroa löytyy, mutta olisihan tuo mielenkiintoista kokeilla.
Comment
-
Olen hankkimassa S4 B5 etummaisen sähköflektin ("ilmastoinnin flekti") tilalle fyysisesti pienempää tuuletinta, sillä alkuperäinen ei mahdu paikalleen.
Ennen tilausta haluaisin kuitenkin vielä kysyä hieman noista sähköflektien tehoista/virtauksista - ne ilmoitetaan yleensä Watteina ja CFM:na. Jotkut myyjät ilmoittavat virtauksen sijasta pelkän RPM-luvun joka ei todennäköisesti kerro yhtään mistään?
Osaisiko joku kertoa, mitä lukemia noissa flekteissä kannattaa tuijotella? Millainen virtaus/teho(/joku muu lukema, jota en osaa ottaa huomioon) on riittävä em. käyttöön?
Miksi Ebay-flekteissä on niin suuret CFM-lukemat verrattuna kalliimpiin flekteihin, onko tuossa joku koira haudattuna?:)
En tiedä, pystyykö noihin kysymyksiin antamaan mitään yksiselitteistä vastausta, mutta pienikin selvennys auttaisi - oma tuon alueen tuntemus on todella hataraa.
Edit: tulipa jännän otsikon alle..Viimeksi muokannut angra; 6.7.2012, 12:39.
Comment
-
Ihan noista tuulettimien spekseistä sen verran, että ainakin tietokoneen kotelotuulettimissa ilmanvirran speksit ovat ihan tuulesta temmattuja! Sen verran on tullut tietokoneiden kanssa sählättyä, että on tullut myös luettua kotelotuulettimien testejä todella paljon. Väitetään todella hiljaiseksi ja CFM:t korkeiksi, vaikka asia olisi toisin päin, tai yleensä niin, että jos tuulettimesta ei kuulu yhtään ääntä, niin ei se sitten ainakaan tehokkain ole (jo pelkästä ilmavirrasta tulee mukavasti desibelejä, muttei samanlaista, korvia häritsevää ääntä kuin tuulettimen moottorista/laakereista, jos huono). Voisin ainakin veikata, että auton flekteissä on samaa markkinamiesten hypetystä mukana. Henk. koht. suositukseni on, ettei flekteissä katsota spekseihin, vaan verrataan käyttäjäkokemuksia. Eli: googlea peliin...
Comment
-
Urssin kanssa ei tarvitse murehtia viskoflektin poistoa... Olen nyt ajellut kaksi kesää pelkän sähköflektin avustuksella, eikä ongelmia ole ollut lämpöjen kanssa. Siis tehtaan sähköflektin avustamana. Toki tuon saamarin sykloonin käynnistys, kun on osunut juuri liikkeelle lähtöön on hiukan pomppinut, kun se vajaa 4,5kg vauhtipyörällä painoa.
Melkein yrittäisin Riikan tapauksessa katsella speksattujen amppeerien kautta asiaa... osa valmistajista ei tunnu edes tietävän että Teho on yhtäkuin jännite kertaa virta, vaan pistävät ihan diipadaapaa tehoiksi (tai laskevat jollain 15-16V jännitteellä tehot) :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja angra Näytä viestiOlen hankkimassa S4 B5 etummaisen sähköflektin ("ilmastoinnin flekti") tilalle fyysisesti pienempää tuuletinta, sillä alkuperäinen ei mahdu paikalleen.
Ennen tilausta haluaisin kuitenkin vielä kysyä hieman noista sähköflektien tehoista/virtauksista - ne ilmoitetaan yleensä Watteina ja CFM:na. Jotkut myyjät ilmoittavat virtauksen sijasta pelkän RPM-luvun joka ei todennäköisesti kerro yhtään mistään?
Osaisiko joku kertoa, mitä lukemia noissa flekteissä kannattaa tuijotella? Millainen virtaus/teho(/joku muu lukema, jota en osaa ottaa huomioon) on riittävä em. käyttöön?
Miksi Ebay-flekteissä on niin suuret CFM-lukemat verrattuna kalliimpiin flekteihin, onko tuossa joku koira haudattuna?:)
En tiedä, pystyykö noihin kysymyksiin antamaan mitään yksiselitteistä vastausta, mutta pienikin selvennys auttaisi - oma tuon alueen tuntemus on todella hataraa.
Edit: tulipa jännän otsikon alle..
Comment
-
Onko kukaan poistanut 2.8 30v viskoa kokonaan tai laittanut sähköistä tilalle? Käsittääkseni se toinen mitä kylmästöinti myös ohjaa niin toimii tarpeen vaatiessa syylärin jäähdyttämiseen?
Ostaessa tuota autoa ei ollut propelia ollenkaan ja myyjä väitti että pitäisi pystyä myös kesällä ajamaan ilman. Ostin kuitenkin propelin siihen mutta ottaa päähän tuo älytön humina mikä peittää kutosen murinat. En usko että se hirveästi korjaantuu viskon vaihdollakaan vaan taitaa olla enemmän noiden viskoflektien ominaisuus ..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja LilJon Näytä viestiOnko kukaan poistanut 2.8 30v viskoa kokonaan tai laittanut sähköistä tilalle? Käsittääkseni se toinen mitä kylmästöinti myös ohjaa niin toimii tarpeen vaatiessa syylärin jäähdyttämiseen?
Mulla C5:ssa visko ja sähköflekti joka pyörii aina ykkösnopeudella kun kylmästointi päällä. Viime kesänä kun oli yli 30 C, huusi täysillä sitten keskustanruuhkassa.
Taas Cabriossa V6 (ABC)-koneessa ei ole viskoa ja ainoastaan yksi sähköflekti kun ei ole ilmastointia. Jäähdytys on kyllä viimeisin päälle ajateltu kun seka puskurissa että sylarin takana on ilmaohjaimet ja läpät tehostamaan jäähdytystä ruuhkassa.
Comment
-
Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille. Varmaan laitan tilaukseen em. eBay-flektin, vaikka vähän epäileviä ajatuksia tuosta heitinkin ilmoille. Pienen kokoluokan flekteistä ei hintaluokasta riippumatta näytä saavan kovin suuria "tehoja" irti - tosin suuremmilla valmistajilla tiedot todennäköisemmin pitävät paremmin paikkansa (eivät esim. harrasta samanlaista pyöristelyä kuin eBay-kauppiaat). Kestävyyskin mahtaa olla eri luokkaa, mutta testataan nyt kuitenkin.
Vielä yksi flektikysymys: Flektejä myydään suorilla (straight) ja kaarevilla (curved) lavoilla, kumpihan noista mahtaisi olla järkevämpi hankinta? Molemmissa flektivaihtoehdoissa lukee, että ne pystyy muuttamaan joko työntäväksi tai imeväksi, mutta kyllä noissa lavoissa varmaan ilmavirran kulun jne. kannalta jonkin verran on eroa?
Comment
Comment