Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 nykii kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ44 nykii kiihdyttäessä

    Ilmestyi lötköön sellainen ominaisuus, että jos alle 2500 kierroksen painaa kaasua yli puolenvälin, alkaa aivan järjetön nykiminen. Ei kiihdy mihinään, nykii vain. Jos kaasua ei paina yli puolenvälin, auto toimii aivan normaalisti. Myös yli 3000 kierroksen tuo nykiminen on lähes poissa, välillä saatta vähän nykäistä ja tehoja jää välillä uupumaan, mutta yleensä toimii korkeilla kierroksilla aivan hyvin.

    Tuo vika ilmaantui yhtenä päivänä aivan tyhjästä. Ajelin tallille kasaamaan sisustaa, kun pienen vesivahingon jälkeen oli autosta sisältä lähes kaikki purettu pois. Menomatkalla toimi täysin normaalisti, mutta takaisintullessa tuo nykiminen alkoi. Joku johto voisi olla sisältä jäänyt irti, mutta kun ei tuossa perus k-jetissä kovin montaa sähköistä toimintoa ole, niin vähän epäilen että onko tuolla sisustan purkamisella ja nykimisellä mitään yhteyttä.

    Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

    #2
    Läpilyövä tulpanhattu/-johto saa aikaan nykimistä pienillä kierroksilla rasituksessa. Korkeammilla kierroksilla yhden tai kahden pytyn ohilyöntejä ei niin huomaakaan. Itse todettua lötkössä.

    Tulpanjohdot vaihtamalla voisi aloittaa. Tosin en kuitenkaan veikkausrahoja laittaisi pelkkien tulpanjohtojen kohdalle.

    Järkevintä on uusia kaikki, mutta viallisen (todennäköisesti vain yksi pahasti vioittunut) löytää kyllä usein melko helposti. Helppo, mutta ei niin kaunis tapa on irroittaa yksi johto kerrallaan ja suorittaa testiajo. Se johto jonka irroittaminen ei vaikuttanut menoon juurikaan, on viallinen. Jos nyppii johtoja irti auto käynnissä, viallinen on se, josta saa kivuliaita iskuja koskettamalla :)

    Comment


      #3
      Sytkävika lienee yleisin syy nykimisiin ja sytkäpuoli kannattaa aina ensimmäiseksi tutkia..Merkittävä alipainevuotokin voi moista aiheuttaa, mutta silloin tuppaa tyhjäkäyntikin sekoilemaan.

      Yleismittarillakin voisi testata tulpanjohdot. Jos siellä on orkkiskuparijohtimet, niin niiden vastus pitäisi olla luokkaa 5kohm. Jos jonkin johtimen vastus heittää kovasti siitä, niin se lienee viallinen.

      Jos taasen koneeseen on laitettu tarvike-hiilijohtimet, niin niiden vastus on suhteessa johtimen pituuteen. Mutta kannattaa nekin mitata ja etsiä, onko jonkun piuhan vastus selvästi suurempi mitä muiden. Tai itseasiassa hiilipiuhat kannattaisi heittää samantien roskiin ja hankkia suosiolla oikeanlaiset kuparijohtimet.

      Tulpatkin kannattaa vaihtaa, jos sitä ei ole hiljattain tehty. Tulpat kuitenkin aika harvoin syyllisiä pätkimiseen.

      Comment


      • #4
        Tulpanjohdot kuulostavat muuten ihan hyvältä vikapaikalta, mutta en oikein jaksa uskoa että ne hajoaisivat noin yllättäen kaikki kerralla. Se nykiminen on sitä luokkaa että sitä ei yksi, eikä varmaan edes kaksi pimeää pyttyä aiheuta. Aikaisemmin on tosiaan voinut lyödä vaikka tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan ja nätisti on vetänyt nikottelematta.

        Hieman edelleen häiritsee se että vika ilmeni sen jälkeen, kun olin koko päivän autoa ropeltanut, vaikka en kyllä konehuoneen puolelle koskenutkaan. Ei olisi ensimmäinen kerta kun on itse jotain korjatessaan huomaamattaan rikkonut jotain muuta. Tässä tapauksessa en kyllä keksi mitään yhteyttä miten matkustamon puolella tehty remontti voisi aiheuttaa tuon nykimisen. Kai se on vain sattumaa että samana päivänä ilmeni.

        Comment


          #5
          Jos autossa KE-jetti, niin oiskohan ECU tai sen liittimet/johdot saaneet kipeää remontissa. ECU:han taitaa olla siellä kabiinissa, jos siis sellainen autosta löytyy.

          Comment


          • #6
            Ihan K-jetti, eli ei ole ohjainlaitetta.

            Comment


            • #7
              puolan johdon huono kontakti aiheutti samankaltaiset oireet taannoin omassa k-jetti neljänelosessa

              Comment


              • #8
                Typ44:ssä tulpanjohdot hankautuvat helposti puhki kannessa olevaan putkeen mennessään. Parikin omakohtaista kokemusta on.

                Comment


                  #9
                  Eikös tämä putki vaihtunu sellasiin "muovikanaviin" joskus faceliftin yhteydes?

                  Comment


                  • #10
                    Muovia ovat kanavat joo. Täytynee nyt aluksi kokeilla vaihtaa uudet tulpanjohdot ja muut kuluvat osat sytkäpuolelle.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset vinkeistä. Sytkäjohdoissahan se vika oli. Nyt on uudet piuhat ja taas pelittää.

                      Comment

                      Working...
                      X