Parkkiksella hitaasti ykkösellä ajellessani kasvatin bongaamieni "outojen" äänien saldoa jälleen yhdellä: Jyrkästi vasemmalle kääntyessä etupäästä vasemmalta kuuluu vaimeaa rahinaa (joka ei johdu jäästä). Oikealle kääntyessä ääntä ei kuulu. Mikä lienee taas mielikuvituksellani? Kilometrejä mittarissa 68t.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3:n etupään rahina vasemmalle kääntyessä
Collapse
X
-
Anonyymi
Olen miettinyt täsmälleen samaa asiaa. Kun lähden parkista ja käännyn ensimmäistä kertaa vasemmalle kuuluu jostain vaimea "wuuuu" ääni. Toisella kerralla vasemmalle käännyttäessä ääntä ei enää kuulu. Ääntä ei kuulu oikealla käännyttäessä koskaan.
Olen miettinyt että voisiko ääni kuulua ohjaustehostimesta? Kilometreja mittarissa on pari tuhatta vähemmän kuin mikmoilalla.
T:Wuu-man
-
-
Eipä liene sitten vetarikaan, ainkaan kääntyessä ei pauku. Sinänsä alkuperäistä paranoia-raporttia täytyy muuttaa, että ääni kuuluu myös suoraan ajaessa moottorijarrutuksen aikana hitaassa vauhdissa; "vasemmalle kääntyessä" oli vain ensimmäinen tilanne jossa sen kuulin (johtuen hiljaisesta vauhdista tms.)
Helpointa lienee käydä ajamassa vastaavalla autolla ja verrata tuota ääntä....Uhrautuuko kukaan -00 A3:n omistaja?
Comment
-
Tuntuu kyllä vähän oudolta, että laatikon rattaat ovat kuluneet noin uudesta autosta. Jos lootan öljyt ovat olleet oikeat: laatu/määrä, niin tapaus on ufo juttu tai valmistusvika?
Comment
-
Neloskopan Golfissa oli viime kesänä lähes vastaavaa vikaa ja olin jo aivan varma pyöränlaakerien tulleen tiensä päähän, mutta korjaamon setä koeajon ja hyvin lyhyen katsauksen päätteeksi totesi, että vika on renkaissa. Sanoi, että aiemminkin on törmännyt vastaavaan ilmiöön Nokian NRH2-renkaiden yhteydessä. Ilmeisesti harvahko kuvio kuluu "portaittain" ja aiheuttaa hurinaa käännettäessä. Eikä kyseessä ollut lähellekään loppuunkuluneet renkaat.
Ehkä kenelläkään ei juuri nyt ole kesärenkaita alla, mutta tuokin kannattanee ottaa huomioon jos jossain muussakin rengasmallissa ilmenee samaa.
Comment
-
Samantyyppistä ääntä piti myös perheen 90-taitteen Polo. Monia eri syyllisiä yritettiin etsiä, mutta turhaan. Lopulta syyksi paljastui renkaat, en valitettavasti muista minkä merkkiset ja malliset. Olivat mahdollisesti liian suuret tai jotain, mutta kummallista oli se, että oikealle käännyttäessä rahinaa ei kuulunut.
Comment
-
Mika, Tuli vain mieleen, että voithan kokeilla liikkeellelähtöä 3:lla. Kuuluuko sitten mainitsemiasi ääniä? En todellakaan usko vaihdelaatikon vikaa.
Comment
-
jorma: Jeps, kokeilen heti huomenna. Kuten aiemmasta kirjoituksestani selvisi, vaihdelaatikko joutui epäilyksen kohteeksi erään pk-seudun merkkihuollon toimesta. Tämän kuultuaan takuunalaisen auton myyjäliike päätti ottaa homman omiin käsiinsä ja käyttää toista liikettä asian selvittämiseksi.
Comment
-
Auton palautuksen yhteydessä koeajatin myyjäliikkeen edustajaa. Ääni kyllä kuului, kuten ennenkin, mutta maahantuojan (voimansiirto)ekspertit olivat hokeneet mantramaisesti "nelivedossa olevan aina ylimääräsisiä resonanssiääniä". Hieman omituiselta tuntuu, luulenpa, että vika ei ole laisinkaan missään pyöräntuennassa tahi voimansiirrossa, vaan aivan jossain muualla (jarrukilpiehdotus vielä tarkistamatta).
Comment
-
No ei ne mitään experttejä ole jos noin sanovat, ei tuon ikäisessä nelivedossa ole käytännössä etuvetoista enempää ääniä. Kiihdytettäessä neliveto on yleensä jopa hiljaisempi kun eivät pääse etukiekot niin helposti hypyttämään. Pitää myös muistaa että etuvetoisen voimansiirto kuluu nopeammin kuin nelivetoisen koska voima jakautuu eri tavalla.
Tepon mainitsema jarrukilpi voisi hyvinkin olla yksi vaihtoehto, jos talvella on tullut kokeiltua nelivedon ominaisuuksia vähän rankemmin tuo saattaa tapahtua. Jarrukilpeä on helppo vääntää käsin ja näin varmistaa asia.
Epätasaisesti kuluneet renkaat ovat joskus aiheuttaneet itsellenikin erikoisia ilmiöitä vaikka pintaa on aina ollut reilusti. Yksi Kleberin rengassatsi oli kulunut aivan kummallisesti, kun vaihdoin uudet alle autosta tuli tosi hiljainen. Kohta voi jo heittää kesäsirkkelit alle jolloin tuo tulee testattua. Kesään on muuten tosi vähän aikaa...
Comment
-
Osaisiko kukaan vihjaista, löytyisikö pk-seudulta/ympäristöstä toimivaa asiansa osaavaa puljua, jolla olisi mielenkiintoa em. äänen pohtimiseen stockmannia enemmän? Tuo ei liene hiemankin kokeneemmalle mekaanikolle suurikaan juttu, ääni on toistettavissa sen verran helposti....vihjeitä otetaan vastaan kiitollisena!
Comment
-
Kun joku ACF:äläinen toivoi (Jorma?) että "jutut" kerrottaisiin loppuun asti....
Auto oli myyjän toimesta 4(!) viikkoa hallilla (aikaa venytti tosin osatilaukset saksasta). Tarkan lista tehdyistä asioista saan vasta parin viikon päästä, ja alkuperäisen ongelman hoidostakaan ei ole vielä myyjäliikkeen huoltopäällikön sanaa lukuunottamatta omakohtaista kokemusta (sain auton takaisin pari tuntia sitten), mutta puh. keskustelusta muistan, että autoon oli vaihdettu kulmanivel, jotain tasauspyörästön kitkalevyjä(?), vauhtipyörän värinänvaimennin sekä takakallistuksenvakaajan runkopuslat.
"Raportoin" vielä jahka ehdin todeta ongelman poistuneen.
Comment
-
Onpas vanha jo tämä juttu, mutta palautu mieleen toista foorumia lueskellessa:
http://tinyurl.com/4opd7
Hyvin samankaltaisia ääniä, ainakin "H3MSY" nimisellä kaverilla.-
Vaikka tuossa joku epäilee syyksi Haldex:ia, itse en usko siihen. Toistaiseksi ääni on ollut samanlainen, eikä autossa ole ollut havaittavissa mitään voimansiirtoon tai alustaan liittyvää vikaa. Eli ristin ko. äänen ominaisuudeksi.
Comment
-
JanMac
Tutun kuuloinen ongelma(ääni). Seuraavia määreitä olen yhdistänyt äänen esiintymiseen
-kuuluu vain vasemmalle käännettäessä
-sateella pahempi ja varsinkin sadeajon jälkeen seuraavana aamuna
-poistuu tilapäisesti sillä kertaa kun jarruttaa voimakkaasti muutaman kerran
-jarrusatulan liukutappien uusiminen lopetti lähes kokonaan, ennen hirvee urvellus.
Johtopäätöksenä pidän jarrupalojen/levyjen asennon (ääriasentoon renkaita käännettäessä)
muuttumista siksi paljon että ne hinkkaavat toisiinsa jotenkin "hakauksessa".
>> Jonkinlainen ominaisuus, lopetin murehtimisen.
Comment
Comment