Paikallinen autokorjaamo sen ilmasi. Käyttivät apuna paineilmaa jolla paineistivat paisuntasäiliötä. Paisuntasäiliöön ei meinaa oikeen tulla minkäänlaista painetta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus.
Collapse
X
-
Täältäkin ääni uudelleenilmaukselle.Kokeilee toista korjaamoa jos ekassa ei onnistunut.Omallakin kohdalla tullut vastaan paikkoja jossa ei vaan osaaminen riittänyt. Joissain Audeissa ne vaatii vaan enemmän kikkailua...
Comment
-
Ja tuosta 3.0TDI:n ilmauksesta (etenkin lämppärin kennon osalta); se tosiaan pitää tehdä niin että koneessa on kierroksia. Ei siis riitä, että kaukalossa olevaa paluulinjan letkua ottaa irti ilmausreikään saakka - tuolloin voi konekin käydä tyhjäkäynnillä, eikä reiästä tule mitään. Eli kone lämpimäksi, lämppärin pyynti täysille, hanskat käteen ja letkun nitkuttelu siihen saakka, että ilmausreikä on auki. Sitten koneeseen kierroksia pari tonnia (kaveri avustaa) ja kun reiästä tulee mini-geysir, niin letku takaisin paikoilleen ja klemmari kiinni.
Oletuksella tietysti, että vesipumppu on kunnossa, mutta näissä ovat pumpun siivekkeet alumiinia, joten eiköhän se vettä siirrä.
***
Ja tietysti jos järjestelmä vuotaa tai haukkaa ilmaa jostain, niin tämä pitää tietysti saada ensiksi kuntoon.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P Näytä viestiOnkos varma että paineistivat paisuntasäiliön, kun alipaineistamallahan homma pitäisi hoitaa.
Comment
-
On olemassa laitteita joilla jäähdytysjärjestelmään imetään alipaine, jonka jälkeen sinne imaistaan jäähdytysneste: https://www.youtube.com/watch?v=_WCRcuCZI50
Comment
-
Ylipaineella jäähdytysjärjestelmän ilmaus on hieman sama, kuin jarrujen ilmaus; jos järjestelmässä on painetta ja nestesäiliön pinta säilyy letkuliitäntöjen yläpuolella, niin sittenhän riittää kun availee ilmausnippoja. Tällaisella olen jarrut pariin otteeseen tehnyt ja on kyllä näppärä laitos: https://youtu.be/Lz8t6ZkVSQM?t=114
Tuollainen alipainelaite olisi kyllä kova...
Comment
-
On ilmattu kovilla kieroksilla termostaatti avautuneena.
Kierroksilla saa puskemaan lämppärin paluuletkun ilmausreijästä mutta kun ilman saa hetkeksi pois ja päästää tyhjäkäynnille niin seuraavalla kaasutuksella kuuluu lorina. Korjaamo epäilee kansivikaa kun ei tyhjäkäynnillä puske lämmintä ollenkaan. Itse en taas siihen usko kun ennen termostaatin vaihtoa ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin hias lämpeneminen. Näissähän on sähköinen vesipumppu lisäksi mutta se ei pyöri kuin hetken sammutuksen jälkeen. Vai pitäisikö pyöriä käynnissä?. Tänään menee auto pajalle ja huomenna käyvät koko jäähdytysjärjestelmän läpi jos mitään ei löydy nii kai se käyttöautolle kansiremonttiin on vietävä.
Comment
-
Käsittääkseni sen sähköisen pumpun onkin tarkoitus pyöriä sammutuksen jälkeen, jotta kuuma kone jäähtyy tasaisesti.
Onko mitään muita kansivikaan viittaavia oireita? Puskeeko valkoista putkista? Onko paisarissa todella kova paine? Onko öljyt öljyä? Jos sinne järjestelmään kerran pääsee jostain ilmaa, niin jostain on nesteenkin tultava pois - eli joutuuko sitä sinne lisäilemään jatkuvasti? Jos kyllä, niin onko se neste "akkukaukalossa", moottorin pohjassa/kyljessä, öljyn seassa...?
Ja vaihdettiinhan siihen muuten oikeanlainen termostaatti? Autodocilta kun tilaa, niin vaikka kuinka vakuuttavat että sopii CCWA:han, niin sieltä tulee väärä (jaa mistäkö tiedän?) Siinä jos sattuu asentajalle krapulainen maanantai, niin hupsis, sieltä jää yksi letku kytkemättä. Tosin tuo kyllä pitäisi huomata varsin pian lorinana koneen etuosasta :D
Tässä vielä ne ilmauspaikat CCWA:lle:
Edessä (kierrä jonkin verran auki, kunnes tulee tasaisesti jäähdysnestettä):
Päällä (sama kuin yllä):
"Akkukaukalossa" + ohjeet:
Comment
-
On varmasti oikea termostaatti käyttöautolta ostettu alkuperäinen. Ei savuta normaalia enempää. Ei tee painetta eikä poreile paisuntasäiliössä, kaasupohjassa nostaa vähän nesteen pintaa säiliössä jos korkki auki. Öljykin on öljyä tai ainakaan öljykorkissa ei ole muuta kun öljyn roiskeita, näissähän tikkua ei ole. Moottori kyllä haisee jäähdytysnesteelle ja yön yli seisseenä pieni punainen läikkä maassa. Jospa se vika huomenna selviäisi. Tuota kuvan ohjettakin on noudatettu paitsi että ilmastointi on ollu päällä.Viimeksi muokannut Touni95; 4.1.2019, 20:16.
Comment
-
Noniin. Sain auton korjauksesta kun saivat sen ilmattua. On varmasti ilmaantunut. Mutta nyt uusia ongelmia. Lämmöt ei meinaa pysyä 90asteeasa, raskaalla kaasujalalla pysyy ja varmaan tästä johtuen tuntuu että lämmityslaitekkin elää automaatilla omaa elämäänsä. Lykkää siis haaleaa jos ei nosta johonkin 28asteeseen lämpöjä. Voiko uusi alkuperäinen audiliikkestä ostettu termostaatti olla rikki? Tai väärän asteinen. Sitä ei tullu katottua. Maskia en oo peittäny enkä peitä viimetalven ongelmitta 30asteen pakkasilla eli jossain vika.
Comment
-
Tuossa kohtaa vois olla hyvä jos näkis niitä yksittäisten anturien lukemia. En oo noin uuden kanssa itse touhunnut mutta ainakin vanhemmissa näkee vcds:llä tai suoraan ilmastoinnin paneelilta lämpötiloja eri paikoista lämmitysjärjestelmää. Myös lämmönsäätöläppien kalibrointi vois tossa kohtaa auttaa. Tuo, että automaatti pyytää viileämpää puhallusta vielä 27 asteessa ja sitten vasta kääntää lämpöä lisää kun pyydetään maksimia, voi johtua myös sisätilan anturoinnista. Onko ne pikku ilmaritilät kojetaulussa ja kattokonsolissa vapaana ettei ole jotain esteitä tiellä?
Comment
-
CCWA:ssa on EGR:n yhteydessä toinen termostaatti, joka falskatessaan kyllä estää auton normaalin lämpeämisen. Tuon termarin toiminnan voi kokeilla, kun tukkii ko. letkun puristamalla letkupihdeillä (lukkopihditkin ajanevat saman asian, mutta konepeltiä voi olla vaikea saada kiinni koeajolle, jos pihdit ovat kovin isot). Tuo termari löytyy EGR:n yhteydestä kansien keskeltä, moottorin katemuovin alta. Tukittava letku on nopealla vilkaisulla #37 https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121058/
Ei olisi kyllä haittaa noiden anturienkaan lukemisesta.
Comment
-
Hajosi tuossa webastolta lähtevä letkulinja, siis jäähdytysjärjestelmän ja sen jälkeen kylmänä alkanu kuulumaan kummaa roplatusta/porinaa ihan kuin laakeri tai kiristäjän pyörä rollais, kuuluu n5-10min käynnistyksen jälkeen kuskin puolelta keskeltä/ylempää konetta, ajattelin että olisikohan päässy ilmaa järjestelmään..vai mitä kannattais alkaa tarkisteleen, Mitenkäs tällänen muuten ilmataan? auto on A6 2.0TDI BRE.
Comment
-
Mites tuollaisesta 2001 1.8T AVJ -koneesta täytetään ja ilmataan jäähdytysjärjestelmä? Täyttö ilmeisesti paisuntasäiliön kautta, vai miten? Yksi ilmausruuvi on moottorin sivulla sijaitsevassa metalliputkessa, kuvassa ympyröity punaisella. Toinen ilmausreikä on vesiletkussa lämmityslaitteen kennolle menevän letkun päässä, ympyröity kuvassa keltaisella.
Miten homma tehdään askel askeleelta ? Jäähd. järjestelmässä on nyt n. 4.....5 litraa jäähdytysnestettä ja ilmaa reippaasti.
Comment
-
Tämän ketjun toisessa sivussa puhutaan asiasta:https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...730#post221730
Comment
-
Potilaana Audi 80 b4 8C2 ABT 2.0i
Vuosimalli 1994
Vaihdoin lämpotilan anturit, kun vilkutti punaista valoa, joka ilmoitti korkeasta lämmöstä. No uusien osien johdosta lämmöt yli 100 ast. Alavesiletku haalea. Tästä syystä vaihdoin myös vesipumpun ja termostaatin.
Järjestelmän ilmaamiseen kului liki kaksi tuntia. Lämmöt nousee edelleen yli 100 astetta. Kuinka tuo ilmaus tulisi oikea oppisesti tehdä. Termostaatissa ei ollut reikää, josta mahdollinen "ilmalukko" pääsisi pakenemaan. Täällä on asiasta montakin keskustelua, mutta merkkikohtaista en löytänyt.
Comment
-
Ei se 80 ilmaannu pelkästään sillä että kaadat nesteet koneeseen. Irroita lämmityslaitteen letkut ja täytä sieltä koneen letkut täyteen ja siten että nestepinnat kohtaa kun laitat kennon letkut takaisin eli pidä peukkua tulppana kunnes letkut ja putket on täynnä. Sen jälkeen paisuntasäiliö piripintaan ja auto käyntiin. Pidä pinta korkealla niin kauan kun kone on lämmin. Itse olen käyttänyt erillistä digimittaria paisarissa, se auton mittari kun näyttää 90 niin paisarin lämmöt ei todellakaan ole vielä 90.Lämmityslaite puhaltaan kuumaa 2-nopeudella ja kierroksia joku 1500 koneeseen. Korkki luonnollisesti auki koko ajan.Lisää nestettä sitä mukaa kun tarve on. Se 80 on haastava ilmattava mut jotenkin noin se meni.
- 1 like
Comment
-
80:n lämppärin letkuissa saattaa olla ilmausruuvikin, tai pieni reikä ympyröitynä. Normioloissa se reikä tulee letkuyhteen päälle ja ilmatessa letkua vedetään sen verran irtipäin, että ilmapääsee pois reijästä.
Ilmatessa tosiaan kennolle virtaus täysin auki, eli lämmöt täysille ja kierroksia koneelle. Pieni kierrosten pumppaus monesti auttaa. Järjestelmään tulee "paineiskuja", jotka helpottavat tavaran liikettä.
- 1 like
Comment
-
Missä 80 moottorissa on venttiili, joka rajoittaisi kennolle menevän veden määrää? Ainut hyöty siitä lämpöjen täysille kääntämisestä on se, että lämppäri alkaa selkeästi puhaltamaan lämmintä ilmaa merkiksi ilmauksen onnistumisesta.
80 lämpömittarissa ei ole sellaista kohtaa, josta voisi lukea sen 100 asteen lämpötilan. Siinä taulussa on vain satunnaisesti piirrettyjä viivoja ja muutama sinnepäin oleva numeroarvo jotta se näyttää kalliimmalta kuin mittari jossa on keltainen, vihreä ja punainen alue. Taulun viivojen alla on pisteitä, joista kaksi vasemman puoleista ilmaisee sen vihreän eli normaalin lämmön alueen.
Tarvikeantureilla on usein se taipumus, että lämmöt näyttävät olevan sen sata astetta. Eli näyttää korkeampaa lämpöä kuin alkuperäisellä anturilla.
Ennen kuin lähtee repimään niitä letkuja irti ilmausta varten niin... Täytä systeemi paisarin kautta niin täyteen kun se menee. Sitten puristele kädellä syylärin alaletkua. Niin kauan kuin puristaessa kuuluu röyhtäilyjä, systeemistä tulee ilmaa pois. Kun se röyhtäily loppuu, moottorin puoli on useimmiten sillä ilmattu. Jos lämpärinkenno ei ole rempassa tyhjennetty, niin niitä kennon letkuja ei useimmiten tarvitse aukoa. Vesi lähtee kiertämään antamalla moottorille kierroksia. Nämä systeemit on tehty itseilmautuviksi, kun systeemi on riittävän täynnä, pienet ilmat tulee itsestään ulos.
Mikä moottori on 2.0i, ei sellaisia ainakaan tehtaalta ole näihin asennettu...
Miksi paisarissa pitäisi olla 90 asteen lämmöt? Yleensä termostaatti on ihan jossain muualla kuin paisarissa.
Comment
-
Paisarissa tulee olla melkein 90 lämmöt jotta tietää että termostaatti on varmasti auki ja ilmat poistunu. Jos järjestelmä on ollut tyhjä ja lopetat ilmauksen kun auton oma mittari näyttää 90 niin paisarissa ei välttämättä ole kuin 60ast jolloin se nestekään ei todellisuudessa kierrä siellä koneen joka paikassa. Minä en ainakaan saanut omaa 80 ilmattua nostamalla paisarin ylös. Ainoa mikä auttoi oli toi letkujen irroitus lämppäriltä ja sitä kautta järjestelmän täyttö.Eikä ollut edellinen korjaamokaan onnistunut ilmauksessa vaikka ammattilaisia olivat ?Viimeksi muokannut Coupevesqu; 9.2.2024, 16:19.
Comment
-
Alipainevaihtaja on parempi kun sata jänistä.
Ja kun ei semmosta oo raaskinu itekkään ostaa niin hyvä kakkosvaihtoehto on vaan huuattaa kierroksilla. 4000rpm minuutin ajan ja täyttää paisarin. Sama uudestaan niin monta kertaa kun tarvii. Ei oo yksikään jääny ilmaamatta ja ollu noita hankaliakin missä 4-alueilmastointi ja lämppärin kennot takakontissakin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viestiMissä 80 moottorissa on venttiili, joka rajoittaisi kennolle menevän veden määrää? Ainut hyöty siitä lämpöjen täysille kääntämisestä on se, että lämppäri alkaa selkeästi puhaltamaan lämmintä ilmaa merkiksi ilmauksen onnistumisesta.
Mikä moottori on 2.0i, ei sellaisia ainakaan tehtaalta ole näihin asennettu...
Comment
Comment