Vaihdetaanko kenno ohjaamonjalkatilan vai konepellin kautta, onko kokemuksia vaihtotyöstä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi v8 lämmityslaitteen kennon vaihto
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Kokeile searchia. Täällä on juttua lämppärikennojen vaihdosta aika paljon. V8:ssa lienee saman tyylinen kennon vaihto kuin 100/200/5000 Audeissa, elikkäs typ44 koriset.
-
...ja searchilla löytyy tällaista tekstiä:
"
Audi 100, vuosimalli 90. Lämmityslaitteen kennon vaihto
Nettiä selaillessa löytyi mitä ihmeellisimpiä ohjeita kennon vaihtoon aina KOJELAUDAN, takaistuimen (akku?), repsikan penkin tai konepellin irrottamiseen asti! Nämä kaikki toimenpiteet ovat turhia. Tämä ohje koskee vuosimallia ?90, jossa ei ole ilmastointia. Onko sitten vanhemmissa malleissa ollut jokin hankalampi rakenne, niin siitä minulla ei ole tietoa.
Kennon vaihto on suuri operaatio, joten sitä ennen kannattaa varmistaa, että lämmitysjärjestelmässä ei ole muuta vikaa. Tosin vikakohteita ei ole kovin paljon tarjolla. Lämmitysjärjestelmän huutelu ei auta, jos kenno on todella tukkeentunut.
Aikaa työhön meni 5-6 tuntia. Työn tein rauhallisesti ja miettien mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Näiden ohjeiden avulla uskoisin työhön kuluvan n. nelisen tuntia. Laakkonen muuten lupasi tehdä työn kolmessa tunnissa! Eräs toinen voke-liike Tampereella, jolta kysyin työtä sanoi, että pitää purkaa kojelauta ja että työssä menee koko päivä eli kahdeksan tuntia. Unohdin tämän liikkeen samantien.
Työvaiheet:
1. Hanki uusi kenno, esim. Motonet 44 ?. Ei todellakaan paha hinta!
2. Irrota pyyhkijän sulkien varret.
3. Avaa konepelti ja poista palopellin päällä oleva kuminen tiiviste ja muovinen suoja, joka on metalliklipsuilla kiinni.
4. Poista raitisilmasuodatin ja sen muovinen, musta runko-osa, joka on kahdella mutterilla kiinni palopellissä.
5. Irrota samalta puolelta vaijerit säätövivuista ja huomaa kumpi tulee mistäkin reiästä. Se on tärkeä kokoonpanovaiheessa.
6. Toiselta puolelta lämmityslaitteen runko-osaa irrota molemmat sähköjohtoliittimet.
7. Irrota metallinen panta, joka on laitteen ympärillä.
8. Irrota ruuvit, joilla pyyhkimien varret on kiinnitetty. Mekanismia ei tarvitse irrottaa kokonaan, mutta sen verran, että sen saa sivuun, jotta lämmityslaite mahtuu nousemaan pois paikaltaan.
9. Irrota molemmat vesiletkut. Voit laittaa tulpat letkuihin, mutta minulla niistä ei ainakaan vuotanut nestettä lainkaan.
10. Siirry repsikan puolelle. Irrota keskikonsolin sivupaneeli.
11. Irrota sivupaneli oikealta ja alapaneli jalkatilasta.
12. Irrota hanskalokero.
13. Irrota jalkatilaan menevä ilmaputki.
14. Irrota 90-asteinen pyöreä kulmaputki.
15. Irrota lämmityslaitteen säätimien nupit vetämällä.
16. Irrota kaksi ruuvia niiden alta ja irrota taustalevy. Sen alta pääset avaamaan neljä ruuvia, joilla valkoinen muovinen säädinrunko on kiinni keskikonsolissa.
17. Irrota kuskin puolelta keskikonsolin sivupaneli.
18. Irrota ratin alta paneeli.
19. Irrota jalkatilaan ilmaa ohjaava ilmaputki.
20. Irrota 90-asteen kulmaputki.
21. Irrota takajalkatilaan keskikonsolin takana oleva kuminen palje.
22. Repsikan puolelta voit siirtää lämmönsäätöyksikköä sen verran, että pääset irrottamaan sen vaijerin, joka menee sisäpuolella olevalle säätimelle. Kahta muuta vaijereita ei tarvitse irrottaa, koska ne on irrotettu konehuoneen puolelta.
23. Konehuoneen puolelta aloita varovasti irrottamaan lämmityslaitteen koteloa. Se voi olla liimattu rintapeltiin kiinni lujasti. Sitä voi kammeta isolla ruuvarilla tasaisesti.
24. Kotelon läpi tulevat vaijerit voi pujottaa niiden aukoista läpi, mutta sähköjohtojen läpivientiin on helpoin sahata rautasahalla aukko, josta johdot voi pujottaa pois ja jättää paikalleen.
25. Kun kotelo on saatu irti, sen voi purkaa pöydällä. Se on usealla metalliklipsulla koottu. Ne lähtevät ruuvarilla auttaen. Lisäksi on hieman piilossa kaksi ristipääruuvia. Kotelo aukeaa kahtia sen jälkeen.
26. Kenno lähtee vetämällä pois.
27. Ennen kokoonpanoa kannattaa tietysti puhdistaa pölyt kaikista puhaltimen siivistä ja muutenkin rungosta.
28. Koottaessa on syytä olla tarkkana, että kaikki säätösiipien akselit menevät reikiinsä.
29. Kokoonpano on sitten vastakkainen järjestys purkamiselle.
30. Erityisen tarkkana kannattaa olla, että vaijerien säätö toimii oikein.
31. Lisäksi raitisilmasuotimen luona oleva ilmansäätöläppä kannattaa jättää auki, jolloin sen eteen tuleva palopeltiin kiinnitettävä musta muovirunko ei estä läpän liikkumista.
Kennon vaihto auttoi ja nyt auto lämpeää kuin uusi. Vielä olisin voinut liittää pari kuvaa tähän, mutta harrastelijana täytyy ensin irrottaa se takapenkki :-)."
Suhtaudu varauksella. En ole ihan varma onko V8:ssa sama rakenne.
Comment
-
-
Lämppäri ei irtoa!
On luettu erilaiset ohjeet search:ia käyttäen. On irroitettu ilmaputket sisältä sekä tarvittavat osat konehuoneen puolelta, mutta apukuskin puolelta ei lämppäri ota irrotakseen. Kuskin puolelta jo liikkuu muutamia senttejä ja päivä paistaa raosta, mutta apparin puoli ei tunnu lähtevän mitenkään. Enempää voimaa ei sorkkaraudalla uskalla antaa. Tuntuu ratisevan jo siihen malliin.
Onko siellä joku pultti, mutteri, ruuvi tms joka apparin puolelta pitää kiinni, kun tosiaan ei anna yhtään myöten. Kokeilin vielä varaosa-autostakin irrottaa, kun ajattelin että jos se olisi siinä jotenkin herkemmässä, mutta ei. Sama homma.
Auttakaa miestä (vasta)mäessä..
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...1&postcount=19
Kutakuinkin noin pitäisi irrota tuon vuosimallin V8:ssa.
Comment
-
No niin pömpeli irroitettu ja laitettu takaisin uuden kennon kera, mutta jotain tuli kämmättyä, sillä lämppäri puhaltaa vaan täysillä ja tuulilasille, ainoastaan off-painikkeesta tapahtuu jotain. lämppärin näytössä ei mitään ihmeellistä, eikä se punainen valo vilku.
Jäikö joku johto kytkemättä vai missähän on vika?
Tarkempi tutkimus osoitti että muuten kaiki toimii, paitsi puhallin puhaltaa aina täysillä. Onko ideoita?
Comment
Comment