Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 takadiffin kannakkeen puslan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 takadiffin kannakkeen puslan vaihto

    Onkohan kukaan ehtinyt vaihtamaan tuota? Mulla on puol vuotta pyöriny hyllyssä powerflexin korvike-osa ja tänään piti vaihtaa mutta... Aikani auton alla ryömittyäni alkoi tuntumaan, ettei mokomaa saa vaihdettua ilman kelkan alaslaskemista. Jos onnistuu ilmankin, niin vinkkejä saa antaa.

    #2
    Onnaa löysäämällä kelkasta vain takapäätä. Sinällään PU siellä on vähän kaksipiippuinen juttu, koska tuo tömähdykset koriin ja sisälle varsinkin ässässä, jossa tyypillisesti vähän ajan mittaan rupee välystä ilmenemään. Siis enemmän kuin vähän.

    Pasi taisi tehdä saab 900 moottorinkannakkeesta ja millin parin sovittimesta. Itselleni taidan laittaa kumin takaisin ja myydä PU:n jos joku moista kaipaa.

    Comment


      #3
      Alkuperäistä puslaa vastaava vaihto-osa löytyy esim urkin perämurikasta, osanumero 171 199 214 D, hintaa Tepon kautta tilattuna alle 20e. Vastaavaa osaa löytyy usealta tarvikevalmistajalta, mutta kaikki nuo näkemäni tarvikekumit on huomattavasti pehmeämpiä/heppoisempia kuin tuo alkuperäisosa. Vaihto vaatii prässiä tms kikkailua mutta osa kestänee taas seuraavat 10 vuotta.

      Minäkin hylkäsin sen PU-vaihtoehtoehdon ja päätin pysyä tuossa kumiosassa. Nyt kun suurinpiirtein kaikki moottorin/voimalinjan tukikumit ja välykselliset nivelet on uusittu, perävälitykseen jäljelle jäänyt välys muistuttaa itsestään tuntuvasti ihan noilla vakioilla kumikannakkeillakin.

      Comment


        #4
        Enpä tiennyt tuota, kiitos. On nimittäin perä vaihtumassa omaan piakkoin ja uuden kumin kanssa mukava laittaa kiinni.

        Comment


          #5
          Jeps, kokeillaan takapäätä löysäämällä. Kaikki muu alkaa olla alustassa ja moottorintuennassa uretaania, joten tuskinpa tuo takakumi enää isommin lisää epämukavuutta.

          Comment


            #6
            Itse laitoin puslaksi Saab 900:n (muistaakseni) moottorin kannakkeen puslan. Se on halkaisijaltaan 4mm liian pieni, mutta laitoin 2mm alumiinista ulkokehälle ensin holkin, niin hyvä tuli. Sitten jokunen milli rautasahalla keskiholkista pois, että mahtuu paikoilleen. Tuo pusla tuntui ainakin aika jäykälle, katsotaan että minkä aika kestää...

            Kuvia: http://s90.5cyl.net/gallery/2_22

            Comment


              #7
              Palataan vanhaan.

              Onko Jari ostanut tuon ilmoittamansa numeron omaavan puslan? Nimittäin minulla sellainen nyt on hetken jo "hyllyssä" ollut. Siinä vaan ei ole pultin reikä keskellä!
              Onko sattunut keräilyvirhe vai onko tämä nyt kuulopuheen kuulopuhetta että moinen sopii vai mistä on kyse?

              Comment


                #8
                Kyllä noita puslia on parin eri valmistajan näkemykset omassa hyllyssä. Eikä kummassakaan ole reikä keskellä eikä kuulu ollakkaan, olet saanut aivan oikean osan. Eikä muuten ole reikä keskellä siinä alkuperäisessäkään t89 puslassa. Tosin urkin puslassa reikä on jotain 5mm enemmän sivussa kuin alkuperäisessä.

                Apurungossa oleva puslan pultin reikä on auton pituussuunnassa jotain 3-4cm pitkä, joten puslaa sopivasti kiertämällä puslan reiän saa sovitettua korkeussuunnassa kohdalleen, jos asian tarpeelliseksi näkee. 5mm muutos reiän paikassa on kuitenkin aika pieni muutos koko perän asennossa. Puslan kumiosan "kannakkeiden" suuntaus tietysti muuttuu puslaa käännettäessä, mutta vain vähän. Ja se urkin pusla on aika tukevaa tekoa, en usko että puslan kääntämisestä tulee toiminnallisia ongelmia.

                Ja eikös sulla kardaani jäänyt mutkalle väärän mallisen tukilaakerin takia? Nythän voit sillä puslan asennolla pelata perän laipan ja kardaanin taemman osan välisen kulman mahdollisimman lähellä suoraa kulmaa. Säästää sitä vakionopeusniveltä jos hifistellä haluaa.

                Comment


                  #9
                  Hyvämuistinen heppu oot :)
                  Kyllä se kardaani jäi kolmisen milliä mutkalle. Tällä sitä voisi juurikin kompensoida, jos vain ei kannake tapaa apurunkoon ennemmin.

                  Kaikki alkuperäiset tapaamani ovat olleet enempi vähempi rikki, joten niistäpä ei ole selvinnyt tuo. Powerflexin urq-puslassa on reikä keskellä. Se sekoitti pakkaa pahan kerran.

                  No kuukauden päästä about on romut irti niin voi pähkäillä. Mikä omasta mielestäsi olisi optimiasento puslalle, jos ei mietitä kardaanin asentoa?

                  Kiitos tiedosta.

                  Comment


                    #10
                    Mielestäni perämurikka pyrkii takakannakkeen kohdalla heilumaan pääasiassa ylös/alas ja sivulta sivulle. Tätä kertoisi myös alkuperäisen puslan asento (puslan kumikannas vaakatasossa ja lisätyynyt sivuilla) ja se millä tavalla oman autoni vielä suht hyväkuntoisessa puslassa on repeämän alut.

                    Minä kokeilisin urqin puslaa kumikannaksen (puslassa nuoli alaspäin) vaakatasosta kierrettynä joku 45-60 astetta niin että pultinreiän keskipiste tulee pari milliä puslan keskipisteen kautta piirretyn vaakatason yläpuolelle eli perä tulee suurinpiirtein samaan asentoon kuin alkuperäisellä puslalla. Tai tietysti sen mukaan mitä niissä apurungon rei'issä riittää säätövaraa. Ei se perän asento taida kyllä paljoa loppujen lopuksi muuttua laittoi sen puslan sinne miten päin tahansa.

                    Ja näyttää maailmalta löytyvän niin montaa mielipidettä siitä alkuperäisen puslan muodosta että tiedä tässä enää mikä on oikein. Pari tyyppiä väittää että urqin pusla on täysin sama, yksi että alkuperäisessä reikä on täysin keskellä jne. Itse tulin piirtäneeksi muistin vahvistukseksi kuvan mittoineen kun se reikä ei ollut täysin keskellä, eikä myöskään vastannut käsillä ollutta urqin puslaa. Ja kardaanin ollessa pöydällä ihmettelin kardaanilinjan kohtisuoruutta perän ja laatikon laippojen suhteen laservatupassin kanssa ja hyvin näytti linja olevan kohdallaan sillä alkuperäisellä pari milliä epäkeskeisellä puslalla.

                    Tämän viestin sisältämän tiedon takuuaika päättyy lukijan ehdittyä tähän pisteeseen.

                    Comment

                    Working...
                    X