Audi 80 B4 avant 12/94-Jäi audi tienposkeen-pensapumppu ei sano sanaakaan kun laittaa virrat päälle.Piti tyhjäkäynnillä aavemaista ulinaa jo pisemmän aikaa!Kysyisinkin pumpun itsevaihdosta jotain?Pelittääkö uus pumppu suosista-vai tarviiko ilmausta.yms.Löyytyykö helposti tarvikkeena tähän malliin ja mitähän suunnilleen vois maksaa pumppunen.Ulina kuului auton alta eli eikö se pumppu siellä repsikan puolen takafillarin edestä löydy!Kiitos vinkeistä!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Bensapumppu heitti toimimasta!
Collapse
X
-
valtape1Avainsanat: Ei mitään
-
valtape1
No niinpä onkin sen läpän alla peräkontissa.Mitenkähän lähtee se liitin irti-vois mitata saako se kihua?Tuntu olevan aika tiukassa eikä viittis hajottaa-onko kierrettävä vai vedettävä?Mikähän pumpun näköinen se siellä takapyörän edessä on vai onko suodatinpatruuna?Mielestäni liittyy jotenkin tohon järjestelmään?Eli se suriseva ääni pitäis kuulua sieltä tankin päältä!?Auttakaa tyhmää!
Comment
-
Eli tosiaan se sähköliitin lähtee ihan vetämällä.
Takarenkaan vieressä oleva patruuna on tosiaan suodatin. Ainakin quattrossa pikkusen ahdasta vaihtaa. Vähän joutu tankkia tiputtaa. Pikkuveljen autoon (80 b4 -94) suodattimen ja pumpun vaihto piti tehdä tuossa vähän aikaa sitten. Suodatin oli jo tohon ikään mennessä aivan musta, joten vaihto kannattaa.
Kerrotko moottorikoodin tarkemmin, niin saadaan sulle se tarkka varaosakoodi sille pumpulle ja suodattimelle. Boschin pumppu yleensää maksaa n. 150? ja jos siinä on Pierburgin pumppu, niin 200-260?. Nämä siis tarvikeliikkeen/kerhon varaosakanavan hintoja.
Vaihtoon tarvitset pari erikoistyökalua. Toinen bensatankin avaukseen ja toisen pumpun+imusihdin poisottoon.
Itse tein siihen työkalut ja niitä voin lainata muillekin tarvitseville. Ilman noita työkaluja voi olla hankalaa se pumpun vaihto.
tos on vähän ohjeita:
80 bensapumppu
80 bensapumpun irroitus
Comment
-
valtape1
Kiitos!Pistän huomenna tietoja koneesta-ja kyselen lisää itse vaihtotyöstä ja näistä erikoistyökaluista!Toivottavasti onnistuu kotikonstein ettei tarvi hinailla mihinkään pajalle!
Comment
-
valtape1
-
Bensasuodatin: 441 201 511 C, hinta marmoritiskillä 21,63?, saa varmaan tarvikeliikkeestäkin
Bensapumppu: 8A0 906 091 G, hinta marmoritiskillä 139,08?, Boschin pumppu. löytyy myös tarvikeliikkeestä. Bosch numero: 0 580 453 081.
Tossa mun edellisessä viestissä oli siis oikeat ohjeet sun pumppuun. Tarviit sen työkalun, että pääset vääntämään ton imusihdin irti, jonka sisällä pumppu on. Sitä pitää kääntää n.15 astetta että lähtee auki.
Lisäsin tohon edelliseen viestiin vielä irrotusohjeet.
Eli mulla on noi työkalut VAG 3307 ja VAG 3217 itsetehtyinä.
Comment
-
Mä kävin tossa audihuollossa kysymässä, et saanko sen verran kattoo työkaluu, et saan siitä mitat. Ois varmaan kannattany kysyä yön yli lainaan/vuokralle sitä työkalua, niin ois päässy helpommalla, mut ku eihän siinä oo sit mitään haastetta, jos ei kaikkee tee ite ;)
Comment
-
valtape1
Aika työlään oloinen!Tankkasin tankin täyteen juuri ennen ongelmia!Tarvis varmaan tyhjätä se jotenkin? Oliskohan siel roppu jossain vai joutuuko letkuttaan?Onko marmoritiski=Laakkonen esim.-Sihdin ja pumpun liitos varmaankin tiukka kun vaatii työkalua-vaan kenen kädet siitä reiästä nyt mahtuis!
Comment
-
Niinno, tuli mieleen että tyhjennä se tankki pumpulla, mutta eihän se kai toimi :) Ei siellä tyhjennysroppua taida olla. Lapolla onnistuu.
Kyllä ainakin mun auton tankin reiästä käsi menee helposti sisälle. Se kansihan on halkaisijaltaan jotain 12 cm, ehkä enemmänkin.
Comment
-
Tankkasin tankin täyteen juuri ennen ongelmia!
No just mahtuu molemmat kädet siitä reiästä, mutta omassa tapauksessa ei ainakaan käsivoimat, eikä millään helposti saatavilla olevalla työkalulla saanut sitä auki. Tolla oikeella työkalulla siitä sai tasasesti koko kehältä kiini ja väännettyä räikällä, niin lähti nätisti.
Comment
-
valtape1
Kiitos tiedoista ja vinkeistä! Ensimmäisten muovinpalojen jälkeen muutin taktiikkaa .Ei vaan auennu muuta kuin sormet! Kaks kättä reiässä- toisella suora veto letkusta-ja toisella levitin niitä pidikkieitä mitkä pitää pumppua-ja sieltähän se pullahti. Ja mahtuu ulos ennenkuin osuu tankin kattoon.Uuden laitossa jäi vähän arveluttamaan että menikö se ihan pohjaan,mutta kyllä ne kynnet jäi sen mustan kumipannan päälle joka on siinä pumpussa.Ja kun sitä pyöritti pohjassa se löysi sen syvimmän kohdan.Mihin perustuu muuten pumpun sähkönsyöttö,kun pumpun liittimet lilluu bensassa!Luulis ottavan oikosta!
Comment
-
Ja mahtuu ulos ennenkuin osuu tankin kattoon.
Ois tietysti ollu fiksua putsata se imusihti, mutta eipä se tuossa pikkuveljen autossakaan, niin älyttöman likanen ollut.
Comment
-
Terve
Kysymyksessä on Audi 80 92 V6 2.8...jätti tienposkeen. Bensapumppu epäilyttää...onko niin, että kun laittaa virrat päälle pitäisi takakoslasta kuulua lyhyt pärähdys,kun bensapumppu alkaa toimia.
Muista, että niin on tapahtunut kun auto toimii. Nyt ei kuulu mitää vaikka liittimeen tulee n. 10v avainta vääntämällä virrat päälle asentoon...siellä tavarasäiliön luukun alla olevassa liittimessä.
Kokeilin myös mäiskiä joka suunnasta tankkia myös päältä tuon luukun ympäriltä mutta ei suostu lähtemään toimia.
Tämä seuraava linkin kuva on näkymä, kun ottaa luukun pois.
Liittimeen tulee 10v ruskea/violetti (löytyy myös kelta-vihreä/ohut ruskea piuha?
https://lh3.googleusercontent.com/-t...9-c/2012090803
Jossakin netissä myyvät bensapumppua 2.8 v6 mutta näyttää kummallisen näköiseltä pötkylältä...pitäskö sen sopia tuohon...jos sen avaa ja laittaa paikalleen.. Löytyykö jostakin asennusohjeita netistä...kuvia lähinnä miten hoidetaan?
Pikaisia ohjeita kaipaava?
Comment
-
Eli pitäskö tuon sopia paikkaansa, kun aukaisee kannen (edellinen kuva)..ym
http://www.mister-auto.fi/fi/polttoa...021347209.html
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja matkos Näytä viesti--Nyt ei kuulu mitää vaikka liittimeen tulee n. 10v avainta vääntämällä virrat päälle asentoon...siellä tavarasäiliön luukun alla olevassa liittimessä.
Kokeilin myös mäiskiä joka suunnasta tankkia myös päältä tuon luukun ympäriltä mutta ei suostu lähtemään toimia.
Tämä seuraava linkin kuva on näkymä, kun ottaa luukun pois.
Liittimeen tulee 10v ruskea/violetti (löytyy myös kelta-vihreä/ohut ruskea piuha?
Kun olen 100:seen vaihtanut pumpun, niin muistelen, että vihreää oli itse pumpun johdoissa. Mutta sitä en muista, minkä värisenä ne tuli tuohon huoltoluukun yläpuolen liittimeen. Osaisiko joku sanoa, mitkä johdot menevät pumpulle, niin pääsisi matkos mittailemaan?
Comment
-
se surahduskaan ei välttämättä todista et pumppu on kunnossa, mulla hajonnut kahdesta autosta silleen et surahti kyllä mutta tuotto vaan ei riittänyt ja ei käynnistynyt enään.
Comment
-
Ok, kiitos vastanneille...tuo on hyvä tieto, että jännite pitäisi olla vain hetken pumpun piuhassa. Itse ajattelin, että kun painetta kertyy niin sen vaikutuksesta pumppu sammuu(paineanturi tai vastaava katkaisee)....ja syöttöjännite jää edelleen.
Kuvastakin näkyy, että liittimeen tulee paksu ruskea(lähinnä) sen vastakkaisella puolella violetti...vasemmalla keltavihreä ja oikealla ohut ruskea(näkyy huonommin).
Täyypä katsoa, josko tuo lyhyen ajan kestävä jännite tuolta löytyy.
Jos ei niin taitaa jäädä aikaisemmin ketjussa puheena ollut rele tai jokin muu jäljelle...sulakkeet kaikki on kunnossa.
Mistähän mahtas löytyä sähkö skemaa netistä...ei helposti löytänyt hakukoneeseen äkkiä katottuna sopivaa linkkiä. Maksullisia yhteyksiä taitaa kyllä löytyä. Taitaa olla ainoa mahdollisuus Heynes kirja? Kulkine on 80 v6 2.8 -92.
No tsekkaan ensin katkeavan jännitteen ...että löytyykö.
...niin vielä...näyttää siltä, että se pumppu varmaan on se lopullinen syy, koska tämä näyttää olevan aika yleinen vika...
Comment
-
Polttoainepumpun vaihto-ohje part 1
Ajattelin jakaa bensapumpun vaihto-ohjeet tänne kun sen tänään jouduin itse tekemään. Kyseinen ohje soveltuu siis ainakin ABK moottorilla varustettuun 80 Audiin vuosimallia -94.
Taustaa
Auto ei suostunut enää viime tiistaina lähtemään käyntiin, vaikka sillä olin jo kyseisenä aamuna ajanut normaalisti. Auto yksinkertaisesti hyytyi parkkiruutuunsa.
Jos joku muu joutuu samaan tilanteeseen, on erityisen tärkeätä huomioida tiettyjä seikkoja jotka voivat auttaa vian diagnosoinnissa. Oma autoni muutaman kerran yskäisi kun yritin sitä käynnistää. Tämä kertoi siitä, että sytytyksen pitäisi olla kunnossa koska auto edes yrittää käymään. Sytytyksen kadotessa kokonaan, auto ei edes yritä käymään.
Epäilin vian aiheuttajaksi bensapumppua. Se myöhemmin osoittautui vialliseksi. Pumppu ei enää pitänyt ääntä kun käänsi virrat päälle.
Muutamia huomioita
Aloita aina vian diagnosointi tarkistamalla sulakkeet. Konehuoneen sulakerasiasta on syytä tarkistaa polttoainepumpun sulake. Jos se on kunnossa, on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Ota takaluukun lattiamatto pois paikoiltaan. Pyydä kaveria kääntämään sytytysvirta päälle (ei käyntiin asti) itse pitäessäsi korvaasi repsikan puolen takapenkin selkänojan lähellä. Siinä kohtaa on myös äänieristeessä pyöreä leikkauskohta.
Jos kuulet pumpun pitävän ääntä parin sekunnin ajan virtojen päällelaitosta, pumpussa ei välttämättä ole vikaa. Ota huomioon ettei pumppu käy kuin pari sekuntia, joten sen vuoksi on hyvä olla kaveri paikalla kääntämässä avaimia. Mikäli minkäänlaista ääntä ei kuulu, on syytä olettaa pumpussa tai sen virransaannissa olevan vikaa. Pumpun äänen kyllä kuulee jos se toimii.
Vaihto-ohje
Aloita irroittamalla kolme ristipääruuvia pyöreän luukun ympäriltä (kyseinen luukku sijaitsee takakontissa takapenkin selkänojan takana. Voi olla hyvin mahdollista etteivät kaikki ruuvit suostu aukeamaan jos niissä on ruostetta. Varaudu siis poraamaan huonot ruuvit irti.
Kun saat luukun auki, pääset käsiksi polttoaineletkuihin ja nelinapaiseen virtaliittimeen.
Ennen kuin alat purkamaan mitään, on erittäin suositeltavaa että imuroit tankin yläosan täysin puhtaaksi. Vuosien saatossa tankin luukun päälle ja sen ympärille on varmasti kertynyt paljon pinttynyttä pölyä. Ota käyttöön imuri kapealla suulakkeella ja pieni pensseli tai karkeahko harja jolla harjaat tankin kannen täysin puhtaaksi, pitämällä samalla imurin suulaketta lähellä joka imuroi pois irtoavan lian. Kaikki minkä jätät tässä vaiheessa putsaamatta, voi päätyä polttoainetankkiin myöhemmin, joten ole huolellinen.
Irroita virtaliitin. Tässä kohtaa on erittäin hyvä hetki tarkastaa jännitemittarilla tai virtakynällä virransaanti. Yhteen johtimeen pitäisi tulla jatkuva virta ja toiseen vain hetkellisesti sytytysvirta kytkettäessä. Jos näin on, vika ei ole virransaannissa. Virtakynän käyttäjät voivat ottaa maita vaikkapa selkänojan metallisesta kiinnikkeestä.
Ota tässä vaiheessa akun miinusnapa irti.
Seuraava vaihe on irroittaa molemmat polttoaineletkut. Toinen on kiinni normaalilla polttoaineletkuklemmarilla ja toinen banjoliittimellä (irroittaessa muista ottaa tiivisteprikat talteen).
Nyt pääset käsiksi kierrettävään korkkiin, joka pitää tankin kannen kiinni. Tähän voi loihtia erikoistyökalun, mutta useimmiten tällaiset kiinnitykset saa hyvin auki myös leveällä ja tylpällä isolla meisselillä ja rekyylittömällä vasaralla. Laita meisseli viistottain korkkiin nähden ja ala rauhallisesti naputella korkkia hiljalleen auki. Jos ei tunnu lähtevän, vaihda välillä paikkaa ja naputtele rauhallisesti eri kohdista. Korkin pitäisi kyllä lähteä aukeamaan. Älä käytä liikaa voimaa, rikot vain muovisen korkin. Mikäli korkki on todella jumissa, pyydä kaveria vastaavilla työkaluilla naputtelemaan vastakkaista puolta korkista, sinun naputellessasi toista puolta. Kun synkronoitte lyöntinne kohdalleen, pitäisi korkin alkaa viimeistään tässä kohtaa varmasti aueta.
Ota korkki pois ja varmista ettei likaa ole kertynyt kannen päälle tai sen välittömään läheisyyteen.
Ala nostamaan valkoista muovikantta pois. Nosta suoraan ylöspäin.
Letkuissa ja johdoissa on kyllä varaa tulla ulospäin, älä huolehdi liikaa niistä. Taivuta kantta sen verran sivuun että pääset käsiksi kannen alla oleviin liitoksiin. Irroita vain tasoanturin liitin kannesta. HUOM! Pistä mieleesi kummin päin se liitin tulee kanteen kiinni, sen voi laittaa väärinpäin!!!
Irroita myös pikakiinnikkeellä oleva letku kannesta. Levitä varovaisesti liittimen muovista kehää, jolloin se irtoaa. Älä irroita varsinaista polttoaineletkua joka on ruuvattavalla liitoksella.
Nyt sinun pitäisi olla kykenevä saamaan kansi tarpeeksi sivuun, jotta pääset käsiksi pumppuun.
Mikäli autosi hajosi tankin ollessa täysi tai edes puolillaan, on hyvä lappopumpulla pumpata johonkin erilliseen kanisteriin kaikki ylimääräinen bensa. Bensa on ikävää ainetta käsille ja useimmat kumikäsineetkään eivät sitä kestä jos eivät ole speksattu liuottimille, joten haluat polttoaineen pinnan laskevan ainakin niin alas, että polttoainepumppu ja sitä ympäröivä muovikehys on kokonaan pinnan yläpuolella. Tankkia on turha tyhjentää täysin.
Tässä kohtaa jotkut yksinkertaisesti irroittavat pelkän pumpun irroittamatta itse sihtiä. Se onnistuu painamalla pumppua pitävät kaksi muovikiinnikettä pois pumpun tieltä kun nostat sitä ylös. Boschin pumppujen pitäisi mahtua tällä tavalla pois tankista.
Suosittelen kuitenkin lähestymään asiaa toisella tavalla.
Pumppu on kiinni muovisessa rungossaan neljällä klipsillä. Haluat siis irroittaa sen koko pyöreän kehyksen, älä ala repimään itse pumppua tai nykimään sitä ylös letkusta vetämällä.
Pyöreä kehys on itse asiassa kaksiosainen, jonka yläosa irtoaa alaosasta. Tarkkanäköinen kaveri jolla on hyvä taskulamppu, voi nähdä yhden klipsin, joka osoittaa kohti oikeata kylkeä. Pyri painamaan varovasti tätä klipsiä sisäänpäin vaikkapa käyränokkaisillä kärkipihdeillä. Tarkoituksesi on saada kehyksen yläosa painumaan sen verran sivuun, että saat pienen meisselin tai muovisen verhoilunpurkutyökalun (suositeltavampi) mahtumaan ylemmän ja alemman kehän väliin. Näin saat klipsin pysymään irti ja suosittelen myös hieman hivuttamaan kehän yläosaa ylöspäin, ettei klipsi palaa takaisin kiinni.
Ala nyt käyttämälläsi työkalulla hivuttautua muovikehällä kohti kuljettajan puoleista kylkeä. Haluat siis kiertää kehää vastapäivään. Pitäessäsi työkalun kehien välissä, tulee yhdessä kohtaa pykälä vastaan joka pitää väistää. Kun olet päässyt sen ohi, tulet seuraavan klipsin kohdalle. Nosta nyt myös tämä klipsi pois paikoiltaan.
Nyt kun kaksi klipsiä on jo avattu, sinun pitäisi olla kykenevä varovaisesti kampeamaan kehän yläosa irti sen alaosasta. Kehä on kiinni neljällä klipsillä, mutta kaksi niistä avaamalla lähtevät myös kaksi muuta auki.
Teoriassa kansi on suunniteltu avattavaksi myötäpäivään kiertämällä n. 15 astetta. On kuitenkin hyvä muistaa, että näissä autoissa kyseiset muoviosat ovat lukuisia vuosia vanhoja ja mahdollisesti varsin hauraita. Sen vuoksi em. ohjeet kehän avaamiseksi ovat paremmat, koska niillä kohdistaa vähemmän rasitusta muoviosiin. Tärkeintä on toimia rauhallisesti ja välttäen liikaa voimaa.
Kun muovisen kehän yläosa on irti. Nosta sitä hieman sivuun. HUOM! Kehän mukana saattaa tulla kumisia tatteja, varmistu siitä, etteivät ne putoa tankin pohjalle!
Kun olet saanut kehän irti, pitäisi koko pumppusysteemin sihteineen nousta pois. Äärimmäisen tärkeää on pistää merkille missä asennossa pumppu ja sen sihti ovat ennen purkamista, sillä haluat palauttaa ne samaan asentoon. Lisäksi tärkeää on huomata, lähtevätkö kaikki kumiset tatit mukaan ja missä ne sijaitsevat. Et halua yhdenkään putoavan tankin pohjalle! Niitä voi olla todella ikävää onkia pois, ellei peräti lähes mahdotonta.
Työnnä kaikki ylimääräiset letkut ja muut johdot pois tankin luukun kohdalta. Avaamasi letku ja tasoanturin liitin kannattaa työntää tankin sisälle, jotta ne eivät sojota reiästä ulos. Muutoin et saa pumppua sihteineen mahtumaan ulos. Samalla kun nostat pumppua pois, pitäisi kannen tulla myös mukana.
Onneksi olkoon, pumppu on likimain käsissäsi.
Comment
-
Polttoainepumpun vaihto-ohje part 2
Polttoaineletku on kertakäyttöisellä liittimellä kiinni. Tässä kohtaa tarvitset voimapihdit niiden leikkaamiseksi. Tulet myös tarvitsemaan uuden polttoaineletkuklemmarin.
Erityisen tärkeää on pistää merkille pumpun johtojen napaisuus. Monivärisen johdon tulisi olla plus ja yksivärisen maa, mutta tämä täytyy tarkistaa.
Mikäli ostit tarvikepumpun, erityisesti Bosch-merkkisen, se tulee todennäköisesti erilaisella liittimellä kuin vanha pumppu. Vanhassa pumpussa johtimet ovat kiinni rengaslittimillä ja muttereilla, mutta uudessa pumpussa johdot tulevat kiinni pikaliittimellä. Pumpun mukana pitäisi tulla kaksi abikoliitintä ja niiden kehys. Mikäli joudut johtoja muuttamaan, pistä mieleesi johtojen napaisuus! Tarkista myös uuden pumpun pinnit napaisuuksien osalta, jottet laita liittimiä väärinpäin liitinrunkoon.
Leikkaa vanhat rengasliittimet pois ja korvaa ne naarasabikoilla. Tarvitset suojaamattomille liittimille tarkoitetut pihdit. Laita uudet liittimet kiinni ja paina ne kiinni liitinrunkoon.
Irroita vanha pumppu sihdistä, painamalla kahta klipsiä poispäin pumpusta. Pumpun pitäisi yksinkertaisesti nousta pois kehyksestä.
Putsaa sihti huolellisesti mikäli sille on tarvetta. Suositeltavaa on käyttää paineilmaa.
Ennen kuin laitat uuden pumpun paikoilleen, muista pujottaa muovisen kehyksen yläosa johtojen ja polttoaineletkun ympärille ennen uuden pumpun asennusta, muuten joudut purkuhommiin.
Paina uusi pumppu paikoilleen.
Laita polttoaineletku uudella klemmarilla kiinni pumppuun.
Kytke pikaliitin kiinni.
Nyt voit alkaa kasata pumppua takaisin tankkiin.
Toivottavasti muistat missä asennossa pumpun tulee olla. Nyt sille tiedolle on tarvetta. Erityisen tärkeää on tarkistaa, että kolme kumista tattia on paikoillaan siinä isommassa muovisessa rungossa joka jäi tankkiin. Sinun tulee sihdata pumppu kehyksineen näiden tattien päälle. Pumpun muovisessa kehyksessä on paikat näille tateille.
Saatat joutua asettelemaan pumppua kehyksineen muutamaan kertaan paikoilleen, jos tatit eivät suostu menemään paikalleen saman tien, joten toimi kärsivällisesti. Pumpun pitäisi asettua täysin vaakatasoon ja keskelle kun oikea kiinnitys on saavutettu.
Nyt voi alkaa kiinnittämään pumpun ylempää kehystä takaisin paikoilleen, joka pitää pumpun kehyksen kiinni tankissa. Huomaa, että tämäkin kehys sisältää aiemmin mainittuja kumitatteja ja niiden tulee olla tallessa, sekä asentaa oikeisiin paikkoihin.
Paina kehys kiinni niin että kaikki neljä klipsiä hakevat paikkansa.
Nyt vaikein osuus on läpäisty.
Seuraavaksi haluat kiinnittää tasoanturin liittimen takaisin tankin muoviseen kanteen (muistithan pitää mielessä kummin päin se tulee!) ja kytke myös irroittamasi letku takaisin kanteen kiinni.
Tarkista että kaikki on kunnossa ja ala sovittamaan kantta takaisin paikoilleen. Huomaa että se tulee samaan asentoon kiinni kuin avattaessakin, muutoin et saa polttoaineletkuja kiinni.
Voi olla mahdollista että purkaessasi tai kasaessasi pumppua, olet saattanut tönätä tankin kehällä sijaitsevan kumisen tiivisteen pois paikoiltaan. Tarkista että se on yhä oikealla paikallaan, eikä irvistä mistään suunnasta.
Paina kansi kiinni ja ala ruuvata korkkia takaisin kanteen kiinni. Korkki voi olla aavistuksen hankala saada lähtemään oikeille kierteilleen, mutta kärsivällinen kaveri saa kyllä homman hoidettua.
Kun korkki on kiinni, kytke polttoaineletkut takaisin kiinni ja sähköjohto. Huomaa, että banjoliittimen väliin tulee kaksi alumiinista tiivisteprikkaa. Ne on syytä vaihtaa! Varmistu myös siitä, että tankin kannen liitospinta on täysin puhdas ja myös banjoliitin on puhdas. Voit halutessasi korvata alumiiniset prikat myös kuparisilla. Tarvitset siis kaksi kappaletta alumiini- tai kuparitiivisteitä. Älä käytä vanhoja!
Lienee hyvä myös vaihtaa polttoaineletkun klemmari uuteen.
Nyt tankki on kokolailla kasassa.
Ruuvaa vielä peltinen kansi takaisin paikoilleen ja jos sen kiinnitysruuvit ovat vähänkään ruosteiset, vaihda ne uusiin. Kiität itseäsi siinä vaiheessa jos joudut vielä tulevaisuudessa kantta aukomaan.
Laita takakontin matto takaisin paikoilleen.
Kytke akun miinusnapa paikoilleen.
Kytke autoon sytytysvirta ja kuuntele pitääkö pumppu ääntä pari sekuntia virtojen kytkemisestä. Pumpun pitäisi kyllä kuulua suhteellisen selvästi jos se toimii.
Laita auto käyntiin ja aja koelenkki.
Onneksi olkoon, olet vaihtanut autoosi uuden polttoainepumpun!
Comment
-
Hyvä ohje, jonka alkuosa varsinkin nopeutti autoni pumpunvaihtoa kuluneella viikolla. Pääsin tosin tutustumaan tuohon systeemiin hieman ennakkoon, kun irroitin varaosa-autostani pumpun ennen käyttöauton pumppuun siirtymistä. Jokatapauksessa hienosti ja tarpeeksi selvästi kirjoitettu, vaikka en aivan tuota ohjetta noudattanutkaan vaan sovelsin.
Comment
-
Suosittelen tarkistamaan pumppua vaihdettaessa letkujen kunnon. Itsellä b5:ssa meni kaksi pumppua. Eka ja orggis pumppu antautui noin 300 tkm jälkeen ja seuraava ei kestänyt, kuin 30 tkm.
Toista pumppua vaidettaessa huomattiin, että bensaletku oli taittunut aika tavalla ja mennyt kivikovaksi ja oli varmaan 1/5 osaltaan enää auki. Maalaisjärjellä tehty diagnoosini oli, että pumppu oli joutunut liian kovalle rasitukselle yrittäessään imeä bensaa melkein umpinaisen letkun läpi. Sen jälkeen taisin ajaa 40 tkm ennen auton vaihtoa ilman ongelmia.
Comment
Comment