Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Quattro -84. Kytkin ei ota kiinni kunnolla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 Quattro -84. Kytkin ei ota kiinni kunnolla

    Vaihettiin tohon pelto-Audiin 2.2l kone 2.litrasen tilalle viime keväällä vm 78 satku Audista, niin kytkin ei sitten toiminukkaa. Ei noussut poljin heti, tai siis tuli vähän jälessä, ja sitten alussa oli ~5cm tyhjää, vaikka ilmattiin ihan kunnon ilmauspumpulla. No nyt sitten kun saatiin toinen nosturi, niin otettiin 2vkoa sitten loota irti, painelaakeri on ok.
    Se on kyllä otettu siitä satasen 4-pykäläisestä lootasta mutta ihan normaalisti toimii. Mutta nyt kun otettiin loota pois,niin samalla katottiin vauhtipyörä, ja oli aika pahasti lasittunut, ja ajateltiin,että siinä olisi vika, koska kytkinlevy kävi kuitenkin loota spooreihi, jota aluksi ajateltiin viaksi. No hiottiin se viuhtipyörä kunnolla, ja vaihettiin vielä URkin paineasetelma, vaikka sen 2.2 koneen omalla asetelmalla oli ajettu vain n.10tkm ja kytkimellä saman verran. No tänään kun sain vetarit kiinni ja yms roippeet, nii aateltiin kokeilla.
    Ja eikä suorastaan tapahtunut mitää eroa. Polkimessa samanverra tyhjää alussa, ja eikä nouse kunnolla ylös,vaikka käytettiin taas sitä pumppua. Ja liikkuu hiljakseen eteen ja taaksepäin, eli luistaa ihan mukavasti.
    Nyt on sitten sillee, että isällä joka on ollut kohta 30vuotta Vw, Audi, Seat, Skoda korjaaja, loppu niksit kesken, koska ei oo enne tollasta tullut vastaan, vaikka on ennenkin koneita vaihdeltu, niin ajattelin, että jos joku täällä voisi vähän jelppiä.
    Harmittaa kuitenkin aika pirusti, kun tuli tehtyä periaatteesa turhaa työtä...

  • #2
    Oletko varma että sait ilmattua tuon kytkimen hyvin? ...tappelin itse joskus saman asian kanssa pitkään kunnes keksin miten ilmat saa pois. Eli laitat väh. 20ml ruiskuun esim. pissapojanletkua (letku tiukasti kiinni), täytät ruiskun nesteellä ja toinen pää työsylinterin ilmausruuviin (myös tiukasti) ilmausruuvi auki ja painat nesteen "alakautta" säiliöön. Yleensä yksi kerta riittää ja jos joudut uusimaan huomioi ettei letkussa ole ilmaa!
    Ainakin itsellä toiminut useita kertoja...

    Comment


    • #3
      Jaajaa, iskä sano,et jos on ilmaa vielä,niin ei mene kuulemma vaihde päälle,ja vaihteet menee päälle ihan hyvin, että ei kai siellä pitäs ilmaa olla. Ite en osaa sano viel yhtn mtn:D

      Voihan tuota tietysti kokeilla.

      Comment


      • #4
        En lukenut tuota tekstiä riittävän tarkkaan, siis eihän se ilmaaminen auta mitään jos kytkin luistaa...

        Comment


        • #5
          Niinhän se taitaapi olla. Pitää kehitellä jotain muuta.

          Comment


          • #6
            Onko kytkin se 2-litrasen vai oliko aluksi koko setti (vauhtip.+levy+asetelma) siitä 2.2-litraisesta, jossa toiminut moitteitta? Mittasitko koko paketin paksuuden laatikon kiinnityspinnasta asetelman jousiin ja vertasit vanhaan moottoriin? Oliko sama? Entä painelaakerin vahvuus? Jos kuitenkin vaihdoit levyn niin veikkaus, että levyn vahvuus on eri kuin kuuluisi. Tällöin asetelma ei ole jousien osalta toimintaalueella, joka muuten on aikas kapea, vaan sen vuoksi luistaa. Ja tuossa levyn vahvuudessa jo millinkin vahvuusero voi olla ratkaisevaa. Toki myös väärä painelaakeri saattaa hirttää sille liukuputkelleen.
            Vahvin veikkaus siis kuitenkin se, että painelaakeri jostain syystä alkaa kantamaan (liian paksu), kun laatikon kiristää paikalleen.

            Comment


            • #7
              Kytkinsetti oli ihan sen 2.2litrasen, ja siinä toimi moitteitta.Iskä oli vaihtanutkin sen töissä siihen 100 audiin pari vuotta sitten. Sitä paksuutta ei nyt kyllä mittailtu:S
              Levyä ei ole vaihdettu, ainoastaan p.asetelma vaihdettiin Ur quattron malliin, ennekuin laitettiin loota takas.
              Painelaakerista on paha sanoa. Vaihdettiin sen takia, koska entinen oli jo aika huonossa kunnossa, ja uusi kävi ihan heittämällä paikalleen siitä 4.pykäläisestä etuveto lootasta.

              Pitää nyt kerätä motivaatiota uudestaan,että jaksais irrottaa ton lootan joskus ens vuoden puolella vaikkapa...

              Onko sillä nyt paljo merkitystä jos vauhtipyörä oli lasittunut. hiottiin sitä kuiten jonkun verran.
              Ja se on vähän paksumpi kun sen 80:sen oma vauhtipyörä ja on niissä vähän eroa muodoissakin
              (vrt)
              Halkaisija on kyllä ihan sama, ja toi sisäkehän paksuus

              Toi 2litrasen koneen pyörä nyt on vähän ruosteessa ku oli ollut 2vuotta nyt ulkona vanhassa koneessa kiinni

              Comment


              • #8
                Eipä sillä normaalilla lasittumisella tuollaisessa koneessa taida merkittävää merkitystä olla. Mutta jos noissa pyörissä on korkeuseroa voi todellakin olla, että painelaakeri tai se liukuholkki "pohjaavat" ja painavat jo valmiiksi asetelmaa.

                Comment


                • #9
                  Joo, tuolla alakerrassa on yhdessä urkin turbokoneessa kiinni vauhtipyörä. Pitää käydä irrottamassa, ja kattoo josko se kävis,tai sitten laittaisi sen 2litrasen oman pyörän.
                  Onhan tässä talvi aikaa, vaikka tekisi mieli nyt päästä tänä vuonna taas ajamaan varsinkin jäälle, jos niitä nyt tänä _talvena_ edes ilmaantuu

                  Comment


                  • #10
                    Otin sen urkin viuhtipyörän irti, mutta sen sisähalkaisija on aika paljon isompi, kuin vapari kakslitrasen, jotenka hioin nyt sen auton oman kytkimen hyväksi, pitää laittaa sitten varmaan se tohon koneen jatkeeksi.

                    Mutta vaikka se ei nyt mitään toi markuksen ehdotus ilmaamisesta auttaisikaan,niin pakko kokeilla kun nyt on tässä 2.5vkoa lomaakin:D

                    Comment

                    Working...
                    X