Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko 1.8T:ssä öljynpaineventtiileitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko 1.8T:ssä öljynpaineventtiileitä?

    Sellainen tuli mieleen, että onko 1.8T:ssä noita vastaavia venttiileitä mitä V6-koneissa? Eli takaiskuventtiileitä ja sitten painetta rajoittavia venttiileitä. Öljypumpulla arvatenkin on koko öljykierron paineenrajoitinventtiili, mutta onko esim. kannessa jotain muita venttiileitä?

    Mietin vaan että onko jokin tuollainen venttiili tukossa/rikki tai onko öljypumppu finaalissa. Meinaa lämpimänä silloin tällöin venttiilinnostimet naputella. Joskus matka-ajostakin parkkiin ajaessa hillitön säksätys kuuluu koneesta. Vähän aikaa kun käyttää tyhjäkäynnillä ja sitten antaa kierroksia, raksutus taas hiljenee. Voihan tietysti olla että itse nostimet on lopussa kun kilometrejä on kohta 200tkm.

    Sitten käynnistyksessä tahtoo myös raksuttaa nostimet. Yleensä ilmenee vain kun auto on ollut roikassa->öljy ohuempaa.

  • #2
    Pumppuvikojahan noissa on ollut, eli kannattaa mitata paineet mekaanisella mittarilla.

    Comment


      #3
      olis hyvä tarkastaa myös öljyn kunto ja määrä. Ainakin näissä V6 koneissa varsinkin jos on ne paineen rajoitus venat rikki niin tarkkaa että on tarpeeksi koneessa öljyä. Lohkolämmittimessä ollut auto ei ole mielestäni juurikaan öljyä kerennyt lämmittämään tai sit sulla on kohtalaisen tehokas lohko lämppäri..=)

      Edit: Olettaen ettet omista säteily lämppäriä.

      Comment


      • #4
        Öljyt on ylärajassa ja vaihdettu 1500km sitte. Täytyy viikonloppuna kokeilla mitata paineet.

        Comment


        • #5
          Nyt on paineet mitattu ja ei taas paljo takahampaita naurata... Katselin varsin korjauskirjasta, että mitä paineet pitäisi olla. Siellä saneltiin, että öljyjen lämmön ollessa 80astetta pitäisi tyhjäkäynnillä paine olla 1.0:sta 3.5 baariin ja 3000rpm pitäisi olla 5:stä 7 baariin.

          Noh, omasta autosta sitten mittailin vastaavilla kierroksilla: tyhjäkäynnillä n.1.3bar ja 3000rpm n.3.5 bar... Vaikka kierroksia nosti vielä tuostakin ylemmäksi, ei paine koskaan noussut yli 5 barin. Eli jotain perustavaa laatua olevaa vikaa öljypuolella. Taustatietona voisi kertoa että autolla on ajettu nyt 198tkm, öljyinä Castrol Magnatech 5W40, öljyt vaihdettu viimeksi vähän reilu 2 tkm sitten. Mittari, millä paineet mitattiin oli ihan mekaaninen (Autotestgeräte Leitenberger gmbh luki laatikossa).

          Ihmeellistä tuossa oli, että kierroksia tuonne kolmeen tonniin nostaessa paine välillä heilahti nopeasti reilu neljässä barissa, mutta sitten vaipui takaisin tuohon 3.5 baariin. Lienekköhän rajoitinventtiilissä jotain törkyä, että se vuotaisi jatkuvasti hieman. Pumpun vaihtoonhan tuossa jokatapauksessa taitaa joutua. Parhaimmillaan koko koneen vaihtoon.

          Alkaa pikkuhiljaa menemään maku tästä "harrastuksesta"...

          Comment


          • #6
            Painemittarin heilahtelu voi johtua jumittavasta paineventtiilin karasta, löytyy öljynsuodattimen jalasta. Jos ei puhdistus/hionta auta niin öljypumpun sihti voi olla tukossa. Tai pumppu sökö.

            Comment


            • #7
              Yritin katsella niitä venttiileitä. Ainoaan venttiiliin minkä kuvista löysin, pääsee käsiksi vain irroittamalla öljynsuodattimen jalan lohkosta. Ja että se venttiili olis sitten siinä jalassa. Pitäneekö paikkansa? Voisihan tuon venttiilin ensin tarkastaa...

              Edit. Siis että se venttiili on suodattimen jalassa siellä sivulla, mikä tulee lohkoon kiinni.

              Comment


              • #8
                Auto on ollut minulla n. vuoden ja 20tkm. Viimeiset 2 öljynvaihtoa ajettu noilla Castroleilla. Sitä ennen pari lyhyttä väliä ajeltu mobileilla moottorinhuuhtelutarkoituksissa. Huoltokirjaa tutkiskelemalla selvisi, että pisin öljynvaihtoväli on ollut n. 14tkm ja pari viimeistä öljynvaihtoa edellisen omistajan aikaan ajettu mobil 5W50:llä. En tiedä mitä öljyä ovat sitten merkkiliikkeessä tunkeneet tuonne reilun sadan tonnin tietämille asti. Nuo nostimet alkoivat naputella viime keväänä, kun ilmat lämpeni.

                Comment


                • #9
                  Mistähän liene nuo öljynpainearvot taiottu noihin Haynesin oppaisiin, kun audin omat materiaalit antaa hieman erilaisia suositusarvoja noille AEB/ATW-koneen paineille:

                  Moottori normaalissa käyntilämpötilassa (eli kait öljynlämmöt jossain vähän alta 90astetta): tyhjäkäynnillä 1-2.5bar, 3000rpm 3-5bar. Millään kierroksilla paine saa ylittää 7 baria.

                  Ylläolevien arvojen puitteissa tuon oman koneen arvot ovat vielä juuri ja juuri rajoissa, tosin mitkään hyväthän nuo paineet ei varsinkaan tyhjäkäynnillä ole...

                  Nythän tietysti olisi hyvä kokeilla Fortea, RVS:ää ja muita ihmeaineita ennenkuin alkaa pumpun vaihtoon ;)

                  Comment


                    #10
                    Itselläni täsmälleen samankaltaisia ongelmia -97 AEB:ssä. Kilometrejä noin 200tkm. Ongelmahan alkoi tuossa ilmojen viiletessä ja kun öljyllä (shellin helix) oli ajettu jotain 10tkm. Vaihdoin nyt Castrolin Edge motorsport 0w-40 koneeseen ja uuden öljynpaineanturin. Toistaiseksi ei ole kertaakaan nostajat raplattaneet eikä valo syttynyt tauluun.

                    Jotenkin en jaksa uskoa että tuossa öljypumppu olisi loppu kun öp-valo kuittautui pois vaikka vain käyttämällä virrat pois auton rullatessa vaihde päällä.

                    Pitää toivoa että tuo "diskoefekti" mittaristossa olisi pysyvästi ohi. Paineita en ole mitannut kun ei parkkipaikalla oikein kehtaisi mittariakaan asennella kun se anturikin on jo ihan riittävän mielenkiintosessa paikassa :/

                    Comment


                    • #11
                      Tuo paineiden mittaus yläpaineanturin paikasta on suhteellisen helppo homma ja onnistuu parkkipaikallakin jos on vaan tuollainen korjaamokäyttöön tarkoitettu mittari. Paisuntasäiliö vain irti niin pääsee paremmin käsiksi.

                      Comment


                      • #12
                        Niin tosiaan, sen verran päivitystä asiaan, että tällainen näkymä oli öljypohjassa kun selvittelin vähäisen paineen syitä viime syksynä. Eli mitään erityisen ihmeellistä ei löytynyt, paitsi nuo muovinpalaset imusihdissä ja öljypohjassa.

                        http://img211.imageshack.us/img211/6204/img5979dr4.jpg

                        Öljypumpussa ei ollut silminnähden mitään erikoisempia jälkiä rattaissa. En kuitenkaan huomannut mitata rakotulkilla välyksiä.

                        Harmillista että tuolla kertaa kun öljypohja oli auki, ei ollut sopivaa uutta öljypumppua mitä vaihtaa tilalle, joten edelleen on vanha paikallaan ja silloin tällöin nostimet naputtelee.

                        Comment


                        • #13
                          Lukasin tässä topikin läpi, ja tässä muutama ajatus mitä tuli mieleen:

                          -harvassa vakiokoneessa tulee öljynpaineen olla yli 5bar missään olosuhteissa
                          -öljyn viskositeeti vaikuttaa paineeseen dramaattisesti, tyhjäkäynnillä voi eroa olla yli 1 bar öljyjen välillä
                          -pumppu kestää yleensä pitkään (olkoonkin että ko. konetyypin historiaan kuuluu muutamia maanatai-yksilöitä)
                          -hytikkanostajat naputtaa ennemmin vanhuuttaan tai öljyn viskositeetin vuoksi, kuin pumpun takia

                          Comment


                            #14
                            Mulla on 2.5bar tyhjäkäynnillä ja 2500 jälkeen 5bar (lämmin kone).

                            Muovin palaset vois olla kotoisin öljyntäyttökorkin alla olevasta "loiskelevystä" joka oli omassani haurastunut ihan haperoksi.
                            Viimeksi muokannut Ere; 6.6.2008, 22:38.

                            Comment


                            • #15
                              Nuo muovinpalaset oli sellaisia ruskeita/oransseja. Yksi muovinpalanen näkyy kuvassa tuolla imusihdin reunassa. Lieneekö tulleet öljytikun putkesta tai sitten nokkaketjun kiristimestä. Kiristin on vaihdettu jo paljon aiemmin, ja ei entisenkään kiristimen laahainpinnat erityisen kuluneita olleet.

                              Tuskin tuo turbokaan niin väljä että öljynpaineita häviäisi sitä kautta kun ei kuitenkaan savua tule putkesta. Ja kai tuolle turbon öljynkierrollekin joku kuristin on?

                              Sekin ihmetyttää että miksi noille koneille annetaan kahdenlaisia öljynpainespeksejä. Onkohan toinen noille apuakseliversioille ja toinen niille joissa öljypumppua pyöritetään ketjulla.

                              Ere, onko mittaus tehty 5W40-öljyillä ja paljonko koneella on ajettu? Oletko laakeroinut alakerran hiljattain?

                              Noh, jokatapauksessa pitää silti vielä kokeilla vaihtaa se öljypumppu, jos kerran normaalipaineet tyhjäkäynnillä on tuota 2.5 bar luokkaa kuumillakin öljyillä. Eipä tuohon arvaa uutta turboakaan ruuvata ennenkuin paineet on varmasti kohdillaan.

                              Comment


                                #16
                                Moottorilla ajettu täydellisen remontin jälkeen n.13000km.
                                5w-40 öljyt tällähetkellä koneessa ja oon käyttänyt myös 15w-50 öljyä eikä muistaakseni ollut mitään eroa paineissa.

                                Comment


                                • #17
                                  osaako kukaan sanoa mitä öp pitäisi olla vapari 1.8 20v koneessa?

                                  Comment

                                  Working...
                                  X