Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vapariviitosen virittely, kokemuksia tänne

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vapariviitosen virittely, kokemuksia tänne

    Tehdäänpäs tälle ihan oma aiheensa. Millaisilla muutoksilla olette saaneet 5-zyl vapareista iloa irti ja millaisin kuluin? Tuolla -> http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=27350 asiaa jo hieman sivuttiinkin, mutta olisi mielenkiintoista kuulla lisää "turhaan hommaan" ryhtyneiltä ;-)

  • #2
    No jos minä tuosta meikäläisen isolohko kakkosversiosta jotain...(ykkösversiosta edellisessä viestissä olevan linkin takana)

    Kansi teetetty ammattilaisella (V-P.Kuuranne) (T4 bensavehkeen 10v, 40mm imuventtiilit), venttilikoneisto muutettu mekaaniseksi, nokka hiotettu WC koneen nokasta 310* 12,6mm nostoa, jäykemmät venttiilin jouset (n.8500rpm asti). Kulut edellisille n. 700e (teetetty kannentiiviste 120e)
    Toyota 83mm Wisecot (käytetyt) n. 300E, Carrillo kanget (käytetyt, 157,5mm pitkät, 525g kpl) n. 300e (8kpl) (kanget&männät keveni n. 1.8kg edellisiin T4 kankiin ja S2 mäntiin verrattuna)
    Tezet peltipakosarja, käytetty (uusi maksaa Saksassa yli 500e), 2.5" putkisto (omavalmiste) n.50e
    Koneistukset (vauhtipyörä (reilu 10kg->n.5kg), alakerran tasapainoitus, lohkon poraus & hoonaus, lohkotason madallus, kiertokankien yläsilmien heloitus, kampiakselin kaulojen hionta Carrilloille + muut joita ei tähän hätään muista. n. 350e (osa töistä kaverien hommina)
    Megasquirt`nspark (oma kasaama) + anturit, liittimet, johdotukset ja suuttimet n. 400e
    Läppärungot (erilliset, 45mm) 450e + rutosti työtä toiminnan takaamiseksi!(vivustot, imusarja ym.)
    + melkoisesti työtä ja rahaa tämän lisäksi, tuloksena kokoon nähden herkkä ja kiertävä kone, jossa myös alavääntö kohdallaan (penkissä ei vielä käytetty, mutta huomattavasti enemmän potkua, kuin ykkösversiossa)
    Aihiona siis T4:sen bensamylly (näitä saa 200e-500e). Ynnäilkää noista viitteellisistä kustannuseristä kokonaissumma, itse en sitä uskalla tehdä! Myöskään työtunteja en ole laskenut.

    edit. Ei, ei ole mitään järkeä, mutta hauskaa ja haastavaa!
    Viimeksi muokannut Väiski; 18.6.2009, 10:55.

    Comment


    • #3
      Kovasti ollaan näköjään vähemmistössä me vaparien hierojat..
      Omasta projektista hieman:
      r.A 80 quattro tekniikka, moottorin tyyppimerkintä MTK A3, saksalainen Kalbe-niminen virittäjä sen lienee aikoinaan tehnyt, omaasukua moottori on kai KK tai joku muu 2144cc.

      Kansi työstetty, A-ryhmän nokka-akseli(hydraulinen), Mahle 80mm tasapää männät(ei saa enää mistään?), kanget kevennetty ja tasapainotettu, kampiakseli ja vauhtipyörä kevennetty, K-jetti bensa paineet nostettu, pakosarja vakio 5-3-1, 2,5" putkisto..

      Auton edellinen omistaja kertoi että 180hv penkitetty. Totuus selvinnee alkuvuodesta, kunhan viimekeväisen venttiilivaurion jäljiltä kone saadaan nippuun ja penkkiin.

      Väiski, mistä tuollasta peltisatsia kannattaa etsiä käytettynä? Löytyiskö sulta kuvia pakosarjasta, voishan tuon tinata itsekin, kun ois jotain mallia?

      Comment


      • #4
        Viimeisen viiden vuoden aikana, tuo oma peltisarja on ainoa satsi, jonka olen 10v koneeseen havainnut. En löytänyt edes pajaa, joka tekisi uusia, ennen kuin syötin tuon oman sarjan nimen (TeZet) hakukoneeseen. Kyllä käytetyn pakosarjan löytyminen 10v koneeseen on kuin sen kuuluisan neulan etsiminen heinäsuovasta...

        Kyllähän tuon tekee itsekin, mutta malli on hyvä olla. On melko vähän tilaa järkevän malliselle pakosarjalle. Kaikkia primääri putkia ei kyllä ihan vähällä saa samanpituisiksi, eikä ne ole tuossa TeZet sarjassakaan.
        Kuvia ei ole sarjasta, mutta jos (kun) laitan koneen levälleen tässä talvella, niin sitten niitä voin ottaa.

        Isot pojat ovat sanoneet (ja itsekin todennut 175 pyörätehoon asti), että tuo 5-3-1 valusarja riittää melko pitkälle, tuonne vähän päälle 200bhp asti.

        Comment


        • #5
          Homma saattaa olla turhaa, mutta ainakin pieni ajolenkki Antin isolohko coupella oli varovasti sanottuna erittäin miellyttävä kokemus. Varmaankin vaparivirittämisessä on suuri tekijä iskutilavuuden kasvattamisella, ja tässä tapauksessa se on aika pitkälle viety. Väittäisin että vääntöä löytyy kyseisestä vekottimesta suhteellisen paljon. Kovasti yllätti myös koneen kierrosherkkyys ,kun kuitenkin iskulla on melkoisesti pituutta, eikä tuo nokkakaan ihan miedoimmasta päästä ole (samalla profiililla on nelos koneessa kokemuksia ja kyllä vääntöalue muuttuu siinä hurjan paljon ylöspäin).
          Että jos jollakulla on halua etsiä vapari vitoseen lisää potkua niin suosittelen, vaikkei se ehkä ole helpoimmasta päästä monesti jo hieman ahtaan konehuoneenkin takia (nimenomaan vänkärin puolella) olipa koppa mikä tahansa.
          Epäilisin että Antti raskii hieman valoittaa asiasta innostuneita oman kokemuksensa perusteella.
          Ja mielenkiinnolla odotan millaiset käppyrät penkissä irtoaa kunhan sinne aikanaan ehtii...
          Olen tuota Antin projektia seurannut kohtuu tiivisti alusta lähtien ja välillä jopa jollain tapaa hieman siihen osallistuen (en tekniikkaan) ja kannustan kovasti jatkamaan samaan malliin!

          edit: ja tuo tekniikkahan piti tulla alunperin vuosia sitten 74 passattiin???

          Comment


          • #6
            Asennutin omaani 272 schrick nokan 495e + kannen työt, kanavien kiillotus ja 0,5 mm kannenlasku= 320e. Ja siihen vielä asennukset 500e.

            Noilla muutoksilla selvä ero vakioon.

            Mutta kuten sanotaan nälkä kasvaa syödessä, ja nyt ensi kesäksi on tarkoitus avartaa kantta lisää ja laittaa 276-nokka sekä 2kpl 45mm tupla weberit.

            Tavoitteena on 180+hv

            Comment


              #7
              Eli tuo 272­­° nokka olisi kohtapuoliin myynnissä? ;-)

              Miltäpä ko. nokkakeppi on käytössä tuntunut, alavääntöäkin löytyy varmaan edelleen?

              Comment


              • #8
                Kyllähän se nokka jossain vaiheessa vapautuu. Mutta niistä väännöistä, niin ei ne alaväännot ole mihinkään kadonneet ja kone on selvästi pirteämpi.

                Comment


                  #9
                  Mites viispyttynen toimii kahdella tuplaweberillä?

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän se toimii, pitää vain rakentaa niille sopiva imusarja. Eli webereiltä menee pensan ja ilmanseos yhtenäiseen välikammioon, josta se jakautuu eteenpäin tasaisesti kaikille sylintereille.

                    Comment


                    • #11
                      juu en tiedä
                      mut eikö toiset ajanu rallia(kin)ennen(kin) turboja?
                      mut kai se oli ennen kun oli noita s4/s6:sia?
                      sillon ainakin vapariinkin sai voimaa?
                      kuullemma?

                      Comment


                        #12
                        Jotenkin tuntuu että tuommoinen välikammiopatentti vain hämmentää soppaa. Miten siinä voi varmistaa että kummallekin kaasuttimelle työnnetään yhtä paljon ilmaa? Ja silloin että täytös/sylinteri pysyisi tasapainossa, varsinkin jos on nokka-akseli jossa on tarpeeksi overlappia - kun voimamoottori kuitenkin on tulossa?

                        Ei kaasutin mikään este ole voimansaannille. Ero kaasuttimen ja nykyisten atk-ruiskujen välillä on vähän kuin 800mm rantahaupitsilla ja meriohjuksella - kummallakin saadan yhtä syvä potero maahan. Siis kun tiedetään missä maali on, muutapa siinä matkalla sitten kuulan lentorataa. :-7

                        m2c: 5 x läppärunko jokainen erillisellä suuttimella. 5-reikäinen Kugelfischeri jos haluaa pysyä sähköstä erossa. :)

                        Comment


                        • #13
                          Niin kyllähän tämä vähän on epävarma projekti, mutta juuri tällaisessa on se oma viehätyksensä.

                          Ja jos ei homma pelaa, niin k-jetti takaisin;)

                          Comment


                          • #14
                            Jari: -Ei muuta kun verta pakkiin ja kierroksia kampuralle. Itellä oli aikomus rakentaa omaan harrastineeseen parilitranen 20v vapari. Aika ja rakennushommat ajoivatten vissiin ohi operaatiosta (toistaiseksi), koskapa nokalle on kipuamassa reliikki 10v turpo. Katotaan sitten joskus jos into palautuu, että jaksaako sitä... Yks vapari tuossa välillä tuli rakennettua. Homma on vielä säätövaiheessa, sillä kelit muuttuivat liian talvisiksi. Keväällä jatketaan.
                            Kyllä vaparista voimaa saa, se on varma. Homma ei edes ole hankalampaa kuin turbopadan teko. -Senkin pohjana on aina hyvä vapari. Ahdinhan on vaan yksi palikka koneen kyljessä ;) Tavoitteet kun asettaa realistisesti, niin homma palkitsee tekijänsä kyllä. Se, mitä lysti maksaa, riippuu toki tavoitteista. Jos hakee sitä viimeistäkin kilowattia, on hyötysuhde hintaan nähden pirun huono. Mutta kukapas näitä elääkseen...

                            Comment


                            • #15
                              Näyttäisi tuollainen 10V:n Tezet-sarja olevan ebayssä huudettavana.

                              ebay

                              Comment


                                #16
                                Kiitos vihjeestä, joutunee seuraamaan mielenkiinnolla...

                                Hinnaksi tuli muuten 302?, ei päätynyt meikäläisen hyllylle. 200? olisin ollut valmis maksamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Noita TeZet sarjoja näyttäisi olevan aavistuksen erilaisia. Käsittääkseni jokin muu firma alkoi valmistamaan noita satseja TeZetin nimellä, ja samalla laatu hiukan kärsi. Tuossa Jukan postaamassa e-bay linkissä näyttäisi kollektori olevan melko erinäköinen, kuin omassa sarjassani. Esim. tuollaista saumaa kollektorin ympäri ei ole minun satsissa.
                                  Mielestäni ei ole erityisen fiksun näköinen kollektori tuossa kuvassa.

                                  Mutta, noita on siis olemassa erilaisia. Tiedä sitten mikä on "paras."

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuossa on aika samannäköinen mitä on NM:n pakosarjassa tuo kollektorin ympäristö. Mutta ei minusta 300e ole paha hinta jos sarja toimii kuten sen oletetaan.

                                    Joskus vuonna luu ja kivi juttelin Marteliuksen kanssa 10V:n pakosarjan tekemisestä, mutta homma kaatui hävinneeseen hitsausjigiin joka oli hävinnyt/annettu/lainattu jonnekin. Olisi mennyt tuntityöksi ja alustava arvio reilu kuutisen tuhatta (mk).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juuh, ei ole minustakaan 300e vielä riistoa. Katselin tuossa uudemman kerran noiden TeZet satsien hintoja uutena ja näyttäisi tällä hetkellä olevan yli 800e, rosteria, mutta kuitenkin...

                                      Kyselin noin vuosi takaperin peltisarjojan hintaa 10v koneeseen, ja hinnat huitelivat siellä 1000e-1300e paikkeilla (RR-exhaust & Martelius). V-P Kuuranne (Mikkelin lähellä) tekee halvemmalla (minulle hinta oli 650e), jos joku haluaa hintaa kysyä, niin ST-Motorsin sivuilta löytyy miehen yhteystiedot.

                                      Eikä tuon kollektorin teettäminen (tekeminen) enää maksa maltaita, jos tuollaisen mutkakasan onnistuu jostain hankkimaan. Kritiikkini kollektoria kohtaan kumpuaa tuosta kammiomaisesta muodosta, mikä ei ole nykykäsitysten mukaan paras muoto tehon kannalta. Jos kollektori on tuollainen kammiomallinen, niin sitten siinä pitäisi olla sellainen terävä, piikkimäinen "tilanjakaja" keskellä, joka osaltaan pienentää kollektorin tilavuutta ja auttaa kaasujen poistumista.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X