Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80q -85 4cyl=>5cyl =poikkeuslupaa hakuun?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80q -85 4cyl=>5cyl =poikkeuslupaa hakuun?

    Tää aihe on ollut esillä ennenkin, mutta nyt alkaa järki loppua tän helevetin vertailumoottori sössötyksen kanssa. Ei ole pitkä aika kun lueskelin jotain topiikkia, missä naitettiin em. autoon AAN-moottoria. Kaverille viisaammat kertoivat, että paketin max. teho saa olla 163 hp. Tämän pohjana toimii se tosiseikka, että saman vuotisessa 90q ssa on 136 hp, johon saa lisätä max 20%. Mutta kun:
    katsastajien mukaan tuon aikaset 80q ja 90q eivät ole samaa mallisarjaa!!!Eivät, vaikka etkasta katellen saa toisen käsityksen. VV-autoa asia ei tietenkään kiinnosta, mikä nyt ei liene yllätys sinällään. -Persaukisten puuhastelua...
    Eli nyt kun lähdetään siitä tosiasiasta että tehokkain kone 80q mallisarjassa/sukupolvessa oli 1,8E 112 hp, ei ilman poikkeuslupaa (340eur) vitoskone nokalle istahda. Nimittäin vaikka laitettaisiin 2litrainen ahtamaton vitosdiiseli eli teho ei varmasti ylity, ylittyy tuo paino (1,8+20%) heittämällä.
    Jos nyt joku omaa asiasta parempaa tietoa, kertokaa ihmeessä. -Vai onko parempi paalata koko paska ja hankkia joku aikuisten harrastus?

    #2
    Tuo mallisarjakäsite on vissiin niin tulkinnanvarainen, että käy hyvä mies toiselta konttorilta kysymässä. Jos ei vastaus tyydytä, mene seuraavalle :)

    Oman uskomukseni mukaan ovat samaa mallisarjaa 81/85 sarja poislukien urq ja spq.

    Comment


      #3
      No minä olen kyllä erimieltä, mallisarja on niin yksinkertainen asia kuin olla ja voi ja nykyisessä viranomaisen järjestelmässä vieläpä helposti tarkistettavissa. Tivaa vaan että katso sieltä koneelta.

      Veikkaan että ko. katsuri on näitä miehiä joiden mielestä on olemassa 80 coupe ja 90 coupe.

      Olen muuten aika monelta tollaselta 80 coupen osien ostajalta ja tarvikemyyjältä kysynyt että mitä eroa niillä on, koskaan en ole vastausta vielä saanut.

      Comment


        #4
        Liekö toi 80&90 coupe varaosatrokarien keksimä erottelemaan 4&5zyl toisistaan, ohan niissä aikasta paljon eroa jos sisustastakin lähtien. Vastaavat erot löytyy 80 ja 90 sedaneissa. Mutta marmoritiski ei taida taas noita erotella tollai. Nää on näitä mystisiä asioita :)

        Comment


        • #5
          Saattaahan se tarvikemyyjiä hämätä kun siellä osaluettelokirjassa lukee 80&90 coupe.

          Minkalaisia eroja tuon coupen osalta sisustassa jos on 4 tai 5 sylttynen kone?

          Comment


            #6
            Kojelauta on suurin ero, eli 4 cyl malleissa on sama, mitä löytyy 80:stä. Kun taas 5 cyl malleissa on 90:n kanssa identtinen. Sitten penkkien malli, eli 5 cyl malleissa sporttijakkaroita, mitä ei taas 4 cyl malleissa kaikissa ole, olen yhen kpl kyllä nähnyt 4 cyl mallin missä oli 2 väriset sportit, liekö ollut lisävaruste tai jälkiasennettu.

            Comment


              #7
              Juu, eli unohtu tuohon kirjoittaa "disclaimer" että typ85 peleissä 90 & 80 sama.

              Mutta kuten Juha asian kanssa on taistellu ja on huomannut (vm84-86) 80:set EIVÄT ole typ85:sia, tai ainakaan kaikki, vaan typ81:siä joka on tosiaan eri mallisarjaa.

              Pitäs olla tarkempana ennekun alkaa neuvomaan..

              Comment


              • #8
                Jepjep! - Antin kanssa asiasta todellakin päivällä tovi juteltiin ja näin se tottavie on.
                Porkkis: Olen tätä asiaa selvitellyt pirkanmaalla kuuden eri toimipaikan kanssa. Sen lisäks "otin vauhtia" VV-auton tyypitysosastolta. - Joka paikassa sama tuomio. Plus että erään tuttavamme 4000q:n otteessa seisoo erään litanian yhteydessä -85 , mulla samassa kohdassa -81. Niin, kyse ei ole vuosmallista ;))) Eli nyt ollaan tekemisissä sellaisen asian kanssa joka ei pala tulessakaan! -Valitettavasti.
                Kuitenkin korissa on jo kaksi marjaa, mutta kolmas puuttuu:
                1: Koneen tilavuus 2114 kuutiosenttiä mahtuu haarukkaan.
                2: Tehomittaustodistuksella osoitetaan että omavalm. moottorissa on max. 134 hp.
                3: paino?
                Ja moottorin painohan saa ylittyä enentään 20% jolloin rojuja nokalta on siirrettävä taakse jne...
                Tuota painotietoohan ei sitten saa valmiina niin mistään. Maahantuojallakin meni heti käsi päähän, eli ei ole ilmoitettu missään dokkareissa.
                Konntorilta selkeät ohjeet: " Tuo tänne punnittavaksi vertailumoottori ja vaihdettava kone!
                Olen tähän asti luullut että tuo vertailumoottori on vain abstrakti käsite paperilla. Mutta kuten tässä matkan varrella olette vissiin huomanneet, olen näköjään aina väärässä. -Hyvä etteivät vaatineet hankkimaan koko vertailuajoneuvoa sentään! Ei riittäis pihassa enää tilaa.
                Eli olenko nyt taas kerran uranuurtaja? Jos ja kun tuon moottorin joudun hankkimaan, tuon sen näytille johonkin kerhon tapahtumaan. -Saavatpahan kaikki äimistellä ilmielävää vertailumoottoria!
                Miks mulle aina tulee näiden hommien kanssa mieleen ne Speden "naisen logiikkaa" sketsit?

                Ja lopuksi: jvt1, jos satut tämän lukemaan ja sulle ilmenee AAN-muutoskatastuksessa akuutti vertailumoottorin tarve, lainaan mieluusti omaani :? Ollaanhan sitä aikalailla samassa veneessä. Vielä kun laitan rahtina tulemaan, ei tarvii siellä päässä kun viedä rahtikirja ja vitoskone puntariin. Siinä on ainakin nelosen paino "oikeaan" suuntaan pyöristettynä!
                Aamen.

                Comment


                  #9
                  Eiköhän se normaali toimenpide painon kanssa ole kuitenkin mitata valmiin auton akselimassat ja niistä sitten hämmästellään onko muna vai kana.

                  Comment


                  • #10
                    vitonen: muista valaa täyteen betonia tai lyijyä se vertailumoottori :D

                    Saapa nähdä tosiaan että miten tuossa käy, periaatteessa jos tarpeeksi härski on niin leimauttaa tuon 2.0 NM runkoon tehtynä mutta jo siinä saatanan vaparissakin on jo yli tuon rajan tehoa.. Veikkaan että sen kyllä saa puhumalla kilpiin, JOS auto on vimpan päälle tehty ja omaa jonkinlaiset puhelahjat/suhteita.

                    Tai sitten aletaan etsimään t85 5-syl runkonumeroita ja rekotteita ;)

                    edit: niin.. no mitenkähän tupin projekti on sitten kilvissä, eikös se ole Typ81 myös?

                    Comment


                    • #11
                      JANNE! Nyt sää plasit koko homman kertomalla sen ääneen! Toinen täällä lyijymyrkytyksen partaalla heiluu valupadan kanssa verstaalla. Kone jo painaa kolmatta sattoo killoo ;)
                      Kyllä aika hyvät puhujan lahjat saa olla että ilman poikkeuslupaa leiman saa. Tänään jo lyötynä soittelin AKE:en ja asiasta utelin. Mutta jos sulta puhujan lahjoja löytyy, ajan toki sinne niin saat laulaa munkin auton leimaan samontein. -Ton laulukirjoja mukana kyllä ;?

                      Comment


                        #12
                        maalaat lohkon aluhornalla ja väität alumiini lohkoksi. itse turbotettu ja tehot todistetaan mittaamalla.

                        Comment


                          #13
                          Akselpainothan ne siellä konttorilla sitten mittaa. Henkilömäärää vähentämällä ei pitäs tulla ainakaa ongelmia tuo katsastuksen suhteen.

                          Comment


                          • #14
                            No aloin tuossa itseasiassa itekin tajuamaan mistä on kyse. Toki kun Ake:n säädöstöä selaa, saa asiasta helposti muunlaisen kuvan. - Ainakin tällanen yksinkertasempi tyyppi ;)
                            Mutta näinollen alkaa näyttää siltä että rapéé saa pian nokalleen arvoisensa moottorin!

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaas vanha topicci ylös, kun siinä asiaa kerta on.

                              Eli menikö mattilan tapaus tosiaankin näin, että sinne piti katsastaa alle 134hv:n moottori koska koppa on mallisarjaa t81??

                              Jos näin on, niin menee kyllä vitosturbon katsastaminen vaikeammaksi ko. koppaan. Itse olen luullut, että ne konttorilla ajattelee 81/85 samoiksi mallisarjoiksi. Ja näin ollen tehoa saisi olla se 163hv.

                              Comment


                              • #16
                                Mitä väliä sillä on mitä siellä saa olla tehoo. Penkissä saa mimmosen lapun haluu ja se riittää piste. Ihan sama vaikka olis rs2 kone nokalla ku se kuitenki leimataan omavalmiste moottorina sinne.

                                edit. Niin kaikilla varmasti oikeesti menee ne tehot yli sen 160hp ni se on sit lain mukaan ihan sama onko siel se 220/230 vai vaikka 500. Yhtä laitonta kumminkin.
                                Viimeksi muokannut Silizium; 14.12.2007, 11:22.

                                Comment


                                  #17
                                  Mattilan tapaus ei mennyt vielä mihinkään. Asia kuitenkin etenee ja siitäs aikanaan raportoitaneen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hommaat RS2:n niin ei tuu ongelmia inssien kaa ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja RS2 Näytä viesti
                                      Hommaat RS2:n niin ei tuu ongelmia inssien kaa ;)
                                      -Saakoos sen muutoskatsastettua pakettiautoks ;)))

                                      Comment


                                      • #20
                                        Silizium: Totta, eipä sillä lapulla ole niin väliä kun omavalmisteena on leimattava kuitenkin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mattilan tapaus on nyt leimassa. Asiasta pidetään tiedotustilaisuus lehdistölle myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. -Tässä vaiheessa emme voi tutkinnallisista syistä kommentoida enempää ;)
                                          ELI: Katsastutin auton alihankintana kaverilla joka on alan ammattilainen. Läpihuutojuttu, kun on faktat tiedossa. Kunhan saan auton ja paperit käsiini, kirjoittelen asiasta tarkemmin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ihan nätti peli, huolella harrastettu. Joskin vielä harrastettavaa jäljelläkin :)

                                            Omastani ei varmasti tule löytymään yhtä huolella hiplattuja ja tietyn esikuvan mukaan tehtyjä yksityiskohtia. Propsit kyllä Juhalle huolellisuudesta. (Syylarikin lienee vinossa ihan yhdestä tietystä syystä...)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X