Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lambdako hajalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Eikös jotkut anturit ota "vertailuilman" johdon juuresta, eli suojakuori ei ole ihan anturissa kiinni?
    Täytyy varmaan meikäläisenkin mennä anturikaupoille on noita em. oireita havaittavissa. Omassa pelissä on tuo anturin johto todella piiiitkä, ei ihan metriä, mutta kuitenkin.
    Kuinkas pitkä johto noissa Motonetin antureissa on?

    Comment


      #32
      Tässä ilman liitintä versiossa piuhat noin 15 cm. Eli vanhan anturin päästä piuhat poikki ja uuden mukana tulevilla liittimillä kiinni uuteen anturiin. Ei tarvitse juotella :)

      Comment


      • #33
        Insinööri on taas loistanut suunnitellessan tuota :-)
        Juuri niin. Anturin juuresta vertailuilmansa ottavien anturien ongelma on mahdollisesti ollut näiden ilmateiden tukkeutuminen vaikeissa olosuhteissa. Viemällä ilmakanava kauemmaksi johtoja pitkin on ilmatie saatu paremmin suojaan.

        En ole tutkinut ko. anturien rakennetta, enkä tiedä onko tuo menetelmä missä laajuudessa käytössä.

        Comment


        • #34
          katselin juuri autoni lambdoja, saattaa olla johto-ongelma meikäläisellä. apukuskin puolella suojakuori menee melkein anturiiin asti ja piuhat ovat siististi nipussa. Kuskin puolella suojus loppuu n. 1.5 cm ennen anturia ja ohuet piuhat tekevät jyrkän mutkan loppuvan suojuksen kohdalla, ja liitos anturiin on ihan paljaana. ei näytä ihan viisaalta noin tärkeän osan kohdalla:-). On vaan pirun ahtaassa paikassa tuo, apparin puoleinen olisi paljon paremmin käsillä. onko sinne tarkoitus mennä alakautta?

          Comment


            #35
            Minkä valmistajan lamdoja noi "Motonetin" yleismallin 3-johtoset lamdat on? Sain jostain päähän että Boschilla olis jotain yleismalleja Motonetissä myynnissä. Eipä ainakaan tänään myyjä löytänyt kun orkkis liittimillä ja hinta 99 Euroa. Halvemman toivossa :)

            Comment


            • #36
              Halvemman toivossa :)
              http://www.vpv-motorracing.com/

              Comment


              • #37
                Äitivainaa sanoi aina joskus, että: Köyhän ei kannata halpaa ostaa" Itse laitoin kalliit:)

                Comment


                  #38
                  VPV:stä saa halvalla erittäin hyvän lambdan laadukkaalla liittimellä. Great deal :)

                  Comment


                    #39
                    Nelijohtoinen kolmijohtoisen tilalle?

                    Voiko tuollaisen esim VPV:n kauppaaman nelijohtoisen lambdan pistää kolmijohtoisen tilalle? 12V.org sivuilla sanottiin että kaikki boschin 3-johtoiset ovat periaatteessa samat, liittimet vaan eri, kun taas nelijohtoisia olisi erilaisia.
                    4 johto kai on vaan maadoitus?
                    Olis houkutteleva tuo VPV:n tarjous - laadukas anturi ja hyvä liitin ja kun vielä pari kappaletta tarttis niin olis jo rahallisestikin jonkinmoinen säästö...

                    Comment


                      #40
                      Käsittääkseni kolmijohtoisen ja nelijohtoisen ainoa ero on yksi maadoitusjohto.
                      Eli nelijohtoisessa on varmaan oma maadoitus myös signaalijohdolle.

                      Comment


                        #41
                        Lähettelin e-mailia tonne VPV:lle ja vastaus oli seuraava:

                        4-johtoisen voi kytkeä 3-johtoisen tilalle, kunhan maadoittaa harmaan johdon anturista lähelle moottorinohjausboxia. Alkuperäiseen ohjaimeen kytkettäesä tällainen uuden mallinen anturi on olemassa pieni riski, anturin lämmitys kuluttaa vähemmän virtaa ja saattaa käydä niin että ohjainboxi antaa jonkin vikakoodin tms kun anturin ominaisuudet eivät ole täysin edellisen kaltaiset. Sinällään tämän planaari-anturin toiminta on muuten samanlaista.

                        Terveisin
                        Veli-Pekka Vuoristo
                        VPV-Motorracing Electronics
                        Pistin tilaukseen

                        Comment


                          #42
                          Lambda vikaa pukkaa myös:

                          16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1: No activity
                          P0154 - 35 - 10 Intermittent

                          Missäs tuo lambda sijaitsee? Tässä taitaa olla enemmän kuin 1 lambda ja ei viitsi ihan kaikkia ruveta vaihtaan heti.

                          Ja moniko johtoinen malli tässä A8:ssa sitten mahtaa olla 3,4 vai 5 johtoinen?

                          Comment


                            #43
                            Osaako kukaan sanoa mikä tossa ylimääräisen harmaan johdon maadotuksessa ois otettava huomioon. Että mikä paikka ois "lähellä moottorin ohjaus boxia" ilman että tarvis purkaa koko sisustaa? Löytyiskö konehuoneen puolelta jotain hyvää paikkaa.

                            Comment


                            • #44
                              Petrille: Epäilen, että sinullakin on "vain" 2? Voi löytyä pakosarjojen kohdalta koneen takaosasta tai sitten auton alta pakoputkista. Mitähän ETKA näyttää?

                              Comment


                                #45
                                Jaa joo, en olekkaan katsonut aktesta. Tuo koodi on sellainen, että kun sen nollaa niin ei se välttämättä heti tule. Olispa noissa bokseissa joku päivämäärä ja kellonaika koska noi viat on tullu.

                                Comment


                                • #46
                                  Vaihdoimme sitten lopultakin lambdat A80 Veekutoseen. onnistui sitten kohtuullisella ährällä, vaikka meinasi mennä pieleen koko sota! Nimittäin apukuskin puoleinen oli niin tiukassa, että jätti osan sensorin kierteistä pakosarjaan. Tätä ei sitten touhuissamme heti huomattu, joten uusi ei mennytkään kunnolla paikalleen kerralla. saimme kuitenkin jämät pois ja uuden paikalleen vaikka uuden sensorin kierteet ottivatkin hieman itseensä. Onneksi näyttää siltä , että sensorin kierteet ovat niin pehmyet, ettei riko pakosarjan kierteitä.
                                  Kuskin puoleinen on tuossa korimallissa todella ahtaassa paikassa, mutta pyöränkotelon kautta lämmittelemällä vanha saatiin pois ja uusi tilalle.
                                  No auton käytös muuttui kovasti: paljon tasaisempi tyhjäkäynti, ja automaattiin liittyvät pulmat lievenivät, mutteivät poistuneet kokonaan.
                                  Puhdistin myös MAFfin sekin saattaa auttaa asiaan.
                                  niin ja suurimman kiitoksen koko operaation onnistumisesta saa veljeni Timo!

                                  Comment


                                    #47
                                    Vinkkinä AAN koneella oleville ässänelkun omistajille:
                                    Jos vaihdatte lambdanne nelijohtoiseen malliin, niin ylimääräinen maajohto löytyy signaalijohdon sisältä.
                                    Eli kun lattaliittimen nasauttaa pois niin siihen tulevassa johtosarjassa on suojan alla sekä signaali- että maajohdin.
                                    Itse lattaliittimeen on kytketty vain signaali.

                                    Näin ainakin omassa ässässäni.

                                    Comment


                                      #48
                                      Onhan siellä suojavaippana häiriöitä vastaan maa signaalin ympärillä niin. Sama juttu nakuantureiden johdoissa. Sitä en tiedä onko sitä järkevä "hyötykäyttää". Joku elektronien liikkeistä paremmin perillä oleva voisi arvata.

                                      Comment


                                        #49
                                        Siis suojavaipan lisäksi johdosta löytyy maa- ja signaalijohdin.

                                        Comment


                                          #50
                                          Mitenkäs onnistuu tavallisen lambdan vaihto laajakaistamalliin? Voiko sen heittää suoraan vanhan paikalle vai ei?

                                          Comment


                                            #51
                                            Jos siis tarkoitus on vaihtaa vakio ECUun lambda perusmallista laajakaistaan niin sitä ei "heittämällä" tehdä. Koko seoksen säätely on ihan erillainen toimintaidealtaan. NB:ssä rampataan laihalta rikkaalle koko ajan jolloin keskimäärin seos on oikea kun taas WB:ssä seos saadaan juuri oikeaksi myös rikkaasssa että laihassa päässä. Search auttaa tässäkin asiassa tai viimeistään google...:)

                                            Mutta taas jos on aftermarket ECU niin siinä on yleensä mahdollisuus käyttää sekä NB ja WB lambdaa. Ainakin sovittimen avulla.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kaveri vaihtoi testiajokommenttieni jälkeen 85tkm ajettuun -99 (!!!) golf nelosen 1.4liter 16v uuden lambdan ja jo näinkin tuoreessa vehkeessä huomasi, että lambdat ovat kulutustavaraa. Kaveri kertoi, että herkkyyttä tuli lisää ja kylmäkäynnin jälkeiset ongelmat hävisivät ja menee pintakaasulla paremmin. Bosch ilmoittaa tavoitteelliseksi huoltoväliksi 160.000km !

                                              Comment


                                                #53
                                                Siis maksimivaihtoväliksi 160tkm.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  .... joo max suositus

                                                  Täältä löytyy osanumerot / BOSCH TEILEFINDER
                                                  http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Olen tässä aikeilla vaihdattaa uuden lambda-anturin. Kulutus on vähän noussut, ja alakierroksilla tuntuu audi vähän nuhaiselta, lisäksi vag-comilla löyty "mixture adaptation" vikakoodi.
                                                    Kysyisinkin mikä merkki olisi paras?
                                                    Itselläni on A4 audissa alkuperäinen 4-johtoinen lambda ja kun olen kysellyt tarvikeliikkeistä he myyvät juuri sellaisia joissa 4 johtoa on. Täällä on mainostettu Boshia, onko kokemusta muista merkeistä?
                                                    Tarviketorilla Oulussa kauppaavat, olikohan nyt "ndk" vai "nck" tai sinnepäin hintaaan 63 ?. Onko kellään tietoa kuinka suuria eroja erimerkkisten lambdojen välillä voi olla??? Onko olemassa tietynmerkkisiä lambdoja, mitä ei ainakaan kannata ostaa?

                                                    Mitä suosittelette?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Halvalla ei vältämättä saa hyvää Vai saako? Suosittelen herra B:ta.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Onko kenelläkään tietoa voiko olla haittaa, jos/kun alkuperäisen lambdan johto katkaistaan ja liitetään uuteen lambdaan(bosch) mukana tulevalla yleis-liittimellä?

                                                        Minulle kerrottiin kun tiedustelin asiaa, että "Vanhan anturin johdon katkaisemisen idea on nimenomaan se että ei tarvi tärvellä auton alkuperäistä johtosarjaa."

                                                        Eli mikä on mielipide, kannattaako katkoa vanha johto ja liittää siihen liittimellä uusi lambda, vaiko ostaa täydellinen setti, jolloin vanha lambda johtoineen ja liittimineen revitään kokonaan pois ja tilalle tulee alusta loppuun uusi yhtenäin kokonaisuus??? Vai onkohan mitään eroa nuiden tapausten välillä loppujenlopuksi? Onko kokemuksia?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Toimii vallan hienosti kunnollisilla liittimillä jatkettuna, kunha ostat laadukkaan anturin. Halpiket kestää yleensä vain tunneista viikkoihin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            lamdan liitos

                                                            Hei
                                                            Idea tuossa yleisanturissa on siinä että periaatteessa 95% kaikista lambda-antureista on samoja bosch antureita joiden johdon pituus ja liittimen tyyppi sitten vaihtelee automallikohtaisesti... -> halvempi varastoida jne...

                                                            Liitos pitää sitten tehdä vanhaan johtoon puristusholkilla (abiko) jotta lambda-anturi saa sopivasti sen pienen hitusen vertailuhappea mitä se toimintaansa tarvii. (signaalikarva eli musta johto on ainut johon tämä tarvitaan)

                                                            Johdon pituus ei vaikuta sen kummemmin, itse olen tehnyt vain liitoksen uudesta lambdasta vanhan johtoon. Uudemmat anturit saattavat olla nopeampia lämpenemään tai virrankulutus on lämmityksestä pienentynyt pienemmän massan tms. kehityksen takia. Signaali tietenkin edelleen siellä 0 - 1Voltin alueella ja ECU säätää sen mukaan.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Tyhmä kysymys varmaan, mutta mitäs eroa on lambdoissa määritysanturilla ja säätöanturilla?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X