Kuinka merkittävästi epäkuntoinen lambda voi vaikuttaa tehoihin? Olivat tuossa nyrkkipajalla jättäneet lambdan piuhat kytkemättä ja autossa ei tuntunut olevan tehoja juuri lainkaan. Huomattuani irtonaiset piuhat, kytkin ne kiinni ja menin kokeilemaan. Auto toimi täydellisesti n. 10-15 min jonka jälkeen alkoi aluksi pientä nykimistä ja loppujen lopuksi tehot hävisivät jälleen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
lambdako hajalla?
Collapse
X
-
JLaaksoAvainsanat: Ei mitään
-
ei se rikki mene kovin helposti, mutta vanhenee (hidastuu) ja vie (ala- ja välialueen) tehoa ja nostaa kulutusta
-
JLaakso
Mutta voiko lambda vanhetessaan vaikuttaa noinkin voimakkaasti auton käynttiin? Auto on Audi 80 2.0E, ajettu n. 185tkm ja alkuperäinen lambda kehissä. Ja tosiaan, kytkemällä lambdan kiinni käynti ja tehot olivat täysin normaalit n. 15 min ajan. Sitten alkoi hiipuminen.
Comment
-
Ainakin S2:ssa ero oli melkoinen, kun vaihdoin uuden lambdan. Kulutus putosi n litran ja alavääntö parani huomattavasti.
Comment
-
JLaakso
Tuli lambda vaihdettua Motonetista saatavaan 65 euron anturiin ja vaikutus käyntiin ja tehoihin oli merkittävä.
Comment
-
-
JLaakso
Comment
-
Yalle
Comment
-
mulla meni huonolla sensorilla S2 päästöt läpi OK, mutta sensori oli kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta jo vainaa... Meno parani huomattavasti uudella sensorilla.
Että parempi vaihtaa jo ennenkuin katsastus sitä edellyttää.
Huonon sensorin huomaa ainoastaan lambdasäädön nopeuden analyysissä
joko Bosch testerillä (tai vastaava) tai vagcom testerin kanavanäytöstä harjaantuneella silmällä.
Comment
-
AJN
Montako lambdaa on AAN-koneessa? Mulla näytti testerissä lambdan olevan täysin kunnossa, mutta vaihtelunopeudesta en saanut vastausta. Pitänee varmaan vaihtaa kun syö tuota menovettäkin reippaasti.
Comment
-
Mulla on ilmennyt nyt pakkasten tullen sellanen ilmiö, että kaasu on hirvittävän herkkä. Pikkusen kun polkimeen koskee, auto vetää kuin manuaali ja kiihtyy kanssa tosi liukkaasti.
Hieman kun auto lämpee, alkaa toimimaan automaatille tyypillisesti.
Lambdaa ei ole huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu.
Comment
-
fips
Minusta toi kuulostaa siltä että "ryyppy" on toiminnassa, näin ainaki minulla kylmällä koneella ajaessa.
Mulla on ilmennyt nyt pakkasten tullen sellanen ilmiö, että kaasu on hirvittävän herkkä. Pikkusen kun polkimeen koskee, auto vetää kuin manuaali ja kiihtyy kanssa tosi liukkaasti.
Comment
-
ja ihan samoja oireita mullakin. alkoivat kun auto oli ollut mulla viikon:-(.Petrin kommentti varsinkin kuulostaa identtiseltä, ihan kuin jossain vaiheessa vääntö katoisi ja vaikuttaisi automaatin toimintaan.( AAH V6/CLP automaatti). aiempaa pähkäilyä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=4745
Olivat pahempiakin, mutta tulppien ja johtojen vaihto auttoi , mut ei ihan kokonaan. seuraava epäilyn aihe on kai puola, sehän voi lämmetessään menettää tehoaan. luulen että voi olla myös useamman asia summa. pitäis saada kuntoon, harmittaa kun toi kulkupuoli oli syy koko auton hankintaan. ahkeran netti surffailun tuloksena mahdollisisa aiheuttajia:
- puola/kipinänvahvistin ja näiden liitännät (kosketushäiriö)
-lamda-anturit
-moottoriohjauksen lämpoösensori (ECT)
- alipainevuodot imupuolella
- liuta muita (esim. suuttimet)
olin myös ajellut ysivitosella, manuaalin mukaan 98 tarjoaa parhaan vääntömomentin
kun sitten kirurgi tulisi ja siirtäisi peukaloita hieman laidemmalle kämmenessä niin saisin varmaan fixattua itsekin, nyt pitää odotella ja maksella visaa vex, että voi taas mennä leppäsuon huoltoon asioille...:-) (Ilmeisesti olen siirtymässä oikeaan ammattiin vuoden alusta kun musta tulee konsultti, teoriassa hoituu kyllä, mutta käytäntö hieman tökkii..:-) ).
Comment
-
JLaakso
Tuskimpa niissä mitään käytännön eroa on. Kestävyydessä voi tietysti olla. Motonetin lambdoista olen kuullut hyvää, Bilteman vastaavista vähemmän hyvää.
Comment
-
Meno parempaa kylmänä, koska kylmärikastus dominoi ja hidastunut lambdasäätö ei vielä pilaa suorituskykyä. Eli VANHAT lambdat vaihtoon.
Comment
-
No lambdaa epäilenkin, ettei se ole enään ihan priima. Mulla luultavasti on ihan samanlainen anturi kuin muissakin audeissa ja vain 1 kappale?
Missä hinnoissa ne liikkuu? Sellanen plug and play tyyppinen, missä ei tartte johtojen kanssa miettiä.
aktea ei ole taas vaihteeks käytettävissä.
Comment
-
JLaakso
Onkohan noissa Motonetin lambdoissa muuta eroa kuin nuo toisessa olevat valmiit liittimiet. 65 euron riisutussa versiossa tuli jokaiselle johdolle suojatut liitinpötkylät mukana.
Comment
-
Kolmijohtoiset ovat samanlaisia, mutta johtojen pituus vaihtelee josta johtuu erilaiset osanumerot. Yleismallin kolmijohtoinen kelpaa myös, mutta sitten joutuu askartelemaan liittimet. Signaalijohtoa ei saa tinata ennen ensimmäistä liitosta(!).
Comment
-
Yalle
-
Voinhan sen kertoakin, mutta te ette kyllä usko mua. Tämä siis ei ole vitsi. Johdon kuoren sisällä kupareiden seassa kulkee hitunen ilmaa, jota anturi tarvitsee referenssiksi. Tinaamalla ei ilmalle jää mitään mahdollisuutta kulkea. Uskokaa tai olkaa uskomatta, sama se minulle :)
Comment
-
-
Yalle
Insinööri on taas loistanut suunnitellessan tuota :-)
Vähän sama juttu kuin trippimittarin nollaustanko - pieni mutka keskelle, kun ei suojapleksin reikä sattunut ihan kohilleen.
Comment
Comment