Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lambdako hajalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    lambdako hajalla?

    Kuinka merkittävästi epäkuntoinen lambda voi vaikuttaa tehoihin? Olivat tuossa nyrkkipajalla jättäneet lambdan piuhat kytkemättä ja autossa ei tuntunut olevan tehoja juuri lainkaan. Huomattuani irtonaiset piuhat, kytkin ne kiinni ja menin kokeilemaan. Auto toimi täydellisesti n. 10-15 min jonka jälkeen alkoi aluksi pientä nykimistä ja loppujen lopuksi tehot hävisivät jälleen.

  • #2
    ei se rikki mene kovin helposti, mutta vanhenee (hidastuu) ja vie (ala- ja välialueen) tehoa ja nostaa kulutusta

    Comment


      #3
      Mutta voiko lambda vanhetessaan vaikuttaa noinkin voimakkaasti auton käynttiin? Auto on Audi 80 2.0E, ajettu n. 185tkm ja alkuperäinen lambda kehissä. Ja tosiaan, kytkemällä lambdan kiinni käynti ja tehot olivat täysin normaalit n. 15 min ajan. Sitten alkoi hiipuminen.

      Comment


        #4
        Ainakin S2:ssa ero oli melkoinen, kun vaihdoin uuden lambdan. Kulutus putosi n litran ja alavääntö parani huomattavasti.

        Comment


          #5
          Tuli lambda vaihdettua Motonetista saatavaan 65 euron anturiin ja vaikutus käyntiin ja tehoihin oli merkittävä.

          Comment


          • #6
            Hienoa, että toimii taas. Ja pysyy konekin puhtaampana nyt kun polttaa paremmin !

            Comment


              #7
              Jussi, jos se vanha anturisi sai kuumana maita signaalijohtoon niin se on siinä sitten tattis ja vainaa.

              Comment


                #8
                Näinhän siinä on voinut käydä. Liittimet lerpattivat vapaana siinä pidikkeen vierustalla.

                Comment


                  #9
                  Voiko katsastuksessa mitattavien päästöjen perusteella tulkita mitenkään lambdan toimivuutta?

                  Comment


                  • #10
                    mulla meni huonolla sensorilla S2 päästöt läpi OK, mutta sensori oli kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta jo vainaa... Meno parani huomattavasti uudella sensorilla.

                    Että parempi vaihtaa jo ennenkuin katsastus sitä edellyttää.

                    Huonon sensorin huomaa ainoastaan lambdasäädön nopeuden analyysissä
                    joko Bosch testerillä (tai vastaava) tai vagcom testerin kanavanäytöstä harjaantuneella silmällä.

                    Comment


                      #11
                      Montako lambdaa on AAN-koneessa? Mulla näytti testerissä lambdan olevan täysin kunnossa, mutta vaihtelunopeudesta en saanut vastausta. Pitänee varmaan vaihtaa kun syö tuota menovettäkin reippaasti.

                      Comment


                        #12
                        1 siinä heti turbon jälkeen.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on ilmennyt nyt pakkasten tullen sellanen ilmiö, että kaasu on hirvittävän herkkä. Pikkusen kun polkimeen koskee, auto vetää kuin manuaali ja kiihtyy kanssa tosi liukkaasti.

                          Hieman kun auto lämpee, alkaa toimimaan automaatille tyypillisesti.

                          Lambdaa ei ole huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu.

                          Comment


                            #14
                            Minusta toi kuulostaa siltä että "ryyppy" on toiminnassa, näin ainaki minulla kylmällä koneella ajaessa.

                            Mulla on ilmennyt nyt pakkasten tullen sellanen ilmiö, että kaasu on hirvittävän herkkä. Pikkusen kun polkimeen koskee, auto vetää kuin manuaali ja kiihtyy kanssa tosi liukkaasti.

                            Comment


                            • #15
                              V6

                              Voiskos olla mahdollista myös mulla, kun kylmä tuntuu heräävän aika hyvin mutku 90asetta tulee täyteen niin jotenkin lopahtaa.eli siis kysessä oma autoni enkkä usko että koskaan vaihdettu (155tkm) ja v6 vietty 2xlambda?

                              Comment


                              • #16
                                ja ihan samoja oireita mullakin. alkoivat kun auto oli ollut mulla viikon:-(.Petrin kommentti varsinkin kuulostaa identtiseltä, ihan kuin jossain vaiheessa vääntö katoisi ja vaikuttaisi automaatin toimintaan.( AAH V6/CLP automaatti). aiempaa pähkäilyä:
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=4745
                                Olivat pahempiakin, mutta tulppien ja johtojen vaihto auttoi , mut ei ihan kokonaan. seuraava epäilyn aihe on kai puola, sehän voi lämmetessään menettää tehoaan. luulen että voi olla myös useamman asia summa. pitäis saada kuntoon, harmittaa kun toi kulkupuoli oli syy koko auton hankintaan. ahkeran netti surffailun tuloksena mahdollisisa aiheuttajia:
                                - puola/kipinänvahvistin ja näiden liitännät (kosketushäiriö)
                                -lamda-anturit
                                -moottoriohjauksen lämpoösensori (ECT)
                                - alipainevuodot imupuolella
                                - liuta muita (esim. suuttimet)
                                olin myös ajellut ysivitosella, manuaalin mukaan 98 tarjoaa parhaan vääntömomentin

                                kun sitten kirurgi tulisi ja siirtäisi peukaloita hieman laidemmalle kämmenessä niin saisin varmaan fixattua itsekin, nyt pitää odotella ja maksella visaa vex, että voi taas mennä leppäsuon huoltoon asioille...:-) (Ilmeisesti olen siirtymässä oikeaan ammattiin vuoden alusta kun musta tulee konsultti, teoriassa hoituu kyllä, mutta käytäntö hieman tökkii..:-) ).

                                Comment


                                • #17
                                  Lisäkysymys: Miten noi Motonetin lamdat vertautuu alkuperäisiin?

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuskimpa niissä mitään käytännön eroa on. Kestävyydessä voi tietysti olla. Motonetin lambdoista olen kuullut hyvää, Bilteman vastaavista vähemmän hyvää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Meno parempaa kylmänä, koska kylmärikastus dominoi ja hidastunut lambdasäätö ei vielä pilaa suorituskykyä. Eli VANHAT lambdat vaihtoon.

                                      Comment


                                        #20
                                        No lambdaa epäilenkin, ettei se ole enään ihan priima. Mulla luultavasti on ihan samanlainen anturi kuin muissakin audeissa ja vain 1 kappale?

                                        Missä hinnoissa ne liikkuu? Sellanen plug and play tyyppinen, missä ei tartte johtojen kanssa miettiä.

                                        aktea ei ole taas vaihteeks käytettävissä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          akte antoi AAH koneelle 2 kpl lamdoja nro 078 906 265 A, ABC koneelle muuten sama mutta ilman aata perässä. Joka koneelle olin tarjolla vähän eri numerolla. Onko noi kuitenkin siis käytännössä samanlaisia?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse hain plug'n pray ratkaisun motonetistä mutta kai ne samoissa hinnoissa pyörii muillakin.
                                            Koodi:
                                            100 1,8-2,0 Bosch Lambda-anturi/valmiit liittimet. . . . .  28-3434   114.00 EUR

                                            Comment


                                              #23
                                              Onkohan noissa Motonetin lambdoissa muuta eroa kuin nuo toisessa olevat valmiit liittimiet. 65 euron riisutussa versiossa tuli jokaiselle johdolle suojatut liitinpötkylät mukana.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kolmijohtoiset ovat samanlaisia, mutta johtojen pituus vaihtelee josta johtuu erilaiset osanumerot. Yleismallin kolmijohtoinen kelpaa myös, mutta sitten joutuu askartelemaan liittimet. Signaalijohtoa ei saa tinata ennen ensimmäistä liitosta(!).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  onko jollekkin sattunut silmään asennusohjeita for dummies noille motonet versioille. hintaeroa sen verran, että vois 15 v tauon jälkeen vähän tinaillakkin....

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Porkkis, tarkennatko tuota tinausta? Mistä siinä on kyse?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voinhan sen kertoakin, mutta te ette kyllä usko mua. Tämä siis ei ole vitsi. Johdon kuoren sisällä kupareiden seassa kulkee hitunen ilmaa, jota anturi tarvitsee referenssiksi. Tinaamalla ei ilmalle jää mitään mahdollisuutta kulkea. Uskokaa tai olkaa uskomatta, sama se minulle :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Naurattaa, mutta uskottava se kai on. Vaikuttaa herkulliselta Esso-aiheelta ;D

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Insinööri on taas loistanut suunnitellessan tuota :-)
                                                          Vähän sama juttu kuin trippimittarin nollaustanko - pieni mutka keskelle, kun ei suojapleksin reikä sattunut ihan kohilleen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            eli tämä "keskikämmen peukaloinen" hakee siitten valmiiilla johdoilla varustetut...
                                                            :-)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X