Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lambdako hajalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Epäilen, että autossa alkaa lambdat olla lopun edellä, mutta kertokaa arvon raatilaiset missä vika voisi olla. Autossa tyhjäkäynti seilaa hiukan edestakaisin niin lämpimällä kuin kylmälläkin moottorilla. Tyhjäkäyntikierroksilla vian huomaa selvemmin kun kierrosten vaeltaminen on sen verran suurta ja nopeaa, että moottorin heiluminen välittyy sisälle asti. Kokeilin nostaa kierrokset 1600:taan ja mittarista katsottuna sama vaeltaminen jatkuu, mutta ei moottorin tärinä ei enää tunnu niin voimakkaana.

    Voisiko tähän kokeilla ensin kaasuläpän sopeuttamista? Miten se taas vag-comilla menikään?

    Comment


      #62
      No niin, tuli lamda vihdoinkin vaihdettua. On muuten tosi kivassa paikassa siinä downpipen ja katin liitos kohdassa. Lisäks yks noista liitos kohdan kiinnitys pulteista osuu suoraan lamdan jalkaan. No liitos pultti auki ja pois(ja oli tiukassa). Sitten lamdan kimppuun, onko noita kukaan saanut ehjänä irti? ei varmaan kovin moni, mulla meni kolmeen osaan.

      Millään avaimella en saanu kunnon otetta tonne ja pakkohan se oli putkitongeilla vääntää. Sen verran kauan tuolla auton alla sai äheltää ja mienas usko loppua kesken että seuraavalla kerralla voisin vakavasti harkita vaikka vetää rälläkällä se lamda jostain kannan läheltä poikki niin että saa ihan tavallisellla 22mm hylsyllä ja pitkällä varrella sen sitten pois. Vanha lamda oli muuten aivan musta joten ei ihme että tyhjä käynti pumppas.
      Kannattaa muuten sitoo joku ohut naru siihen vanhaan lamdaan, sitten kun vetää sen vanhan sieltä pois koneen puolelle niin ottaa irti ja sitoo sen siihen uuteen ja käyttää ohjurina saadakseen sen uuden takaisin omalle paikalleen.

      Comment


        #63
        Tuli tehtyä semmonen erikoispitkä 22mm hylsy lambdojen vaihtoon, kun ne ainakin tuossa V6ssa on melkolailla ahtaissa väleissä. Normi humpuuki 22mm hylsy poikki ja keskelle putkesta jatkoa n. 7cm hitsillä kiinni ja sipistelyt. Hyvin sai lambdat irti kun käytti vielä niveliä ja labiilijatkoja tarpeeksi. Onhan tuohon varmaan olemassa jokin virallinenkin lambdahylsy, mutku itte tekee ni saa sellasen ku haluaa/tulee.

        Comment


        • #64
          Biltemasta tuommoista lambda hylsyä saa. Yksi tuttava semmoisen osti, mutta yllättäen hylsy antautui aikaisemmin kuin anturi. Veikkaisin että tuo itse tehty ainakin bilteman laadun voittaa, jos sillä edes yhden lambdan saa auki :)

          Comment


            #65
            Jo kaksi auki ja kiinni, joten tehopisteet jo +4.. :)

            Comment


              #66
              Joo oli mullakin toi bilteman hylsy, muttakun ei se sinne mahtunut. lamda jäpittää sinne ylös autoon päin tossa 7A:ssa

              Comment


              • #67
                00555 - Oxygen (Lambda) Sensor 2 (G108)
                29-00 - Short to Ground

                Mitäs tollanen meinaa? Lambda vaihtoon vai? Kyseessä on hiukka yli vuoden vanhat Zircon tarvikelambdat. Jos vaihtamaan joutuu, niin ei ainakaan halppiksia enää.

                Comment


                  #68
                  Minun mielestä tuo meinaa lambda-anturin oikosulkua. Boschilaista vaan tilalle.

                  Comment


                  • #69
                    Kiitos nopeasta vastauksesta! Juu näin on tehtävä, hinta vaan oli aika suolainen, kun kävin jo kyselemässä. 120€/kpl merkki/mallikohtaisesta.

                    Comment


                    • #70
                      Onko kellään tietoa sopiiko nuo Motonetin myymät Lambdat
                      100 1,8-2,0 Bosch Lambda-anturi/valmiit liittimet. . . . . 28-3434 99.50 ???
                      myös 2.8 AAH koneeseen. Akten mukaan näyttäis olevan 2.0 AAE koneessa samat lambdat, mutta sitten taas 2.0 AAD ja ACE koneissa olis eri Lambdat.

                      Comment


                        #71
                        Sama/eri tarkoittaa tässä tapauksessa johdon pituutta. Muistaakseni v6:ssa on aika lyhyet johdot, joten eiköhän. Varmista toki.

                        Comment


                          #72
                          Ei mennyt päästöt läpi...

                          Korjaantuuko lamdan vaihdolla CO- arvot? Oli aika korkeat, mitä arvoja rikkinäinen katalysaattori nostaa? Minkalainen Lamda on Audi 80 -89 1.6? Voiko vaihtaa itse, tarviiko jotain erikois työkaluja?

                          Kiitos,

                          Comment


                            #73
                            Onkos noin vanhassa 1,6 moottorissa jo ruisku/katti? Minusta tuon ikäiset on vielä kaasarilla.

                            Comment


                              #74
                              Niinpä, mut tässä on ainaki katti ja kaasarikone! Moni muukin on ihmetellyt!

                              Comment


                                #75
                                Jos rekisteriotteessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä, niin katti joutaa viskata takavasemalle.

                                Comment


                                  #76
                                  No, ei nyt ihan noinkaan. (80-luvun lopun autot normi voimassa 15/04 normi=katti eli käytännössä ainakin katin kuoret, kun ei tarvii täyttää vähäpäästöisen arvoja tai toditus et täyttyy normi ilman sitä=mahdottomuus, jos kolmitoimi katti otteella = täytettävä vähäpäästöisen arvot katastuksessa=katti :)

                                  Comment


                                    #77
                                    Rekisteriotteessa lukee että: Vähäpäästöinen kaasutin, kolmitoimikatalysaattori, happitunnistin, aktiivihiilisuodatin.

                                    Comment


                                      #78
                                      Jaa no ei sitä kattia sitten kannatakkaan heittää menemään. Kokeile ensin lambda-anturin vaihdolla korjaantuuko päästöt ennen kuin alat uutta kattia laittamaan.

                                      Comment


                                        #79
                                        Tatu, alkuperäisiin kysymyksiisi: kannattanee tosiaan vaihtaa aluksi lambda-anturi. Oikean tyypin kyllä kertovat osaliikkeessä; oma valinta, käyttääkö Boschia (>100?) vai halpaa tarviketta (50-70?). Itse vaihdettavissa, työkaluista on kerrottu jo tässä topicissa, mutta kannattaa etukäteen kurkistaa auton alle millaisessa paikassa anturi on. Nosturipaikka siis tarpeen. Kaikkiin ei yllä mainittu pitkä hylsy mahdu kunnolla; mm. itse aion huomenna käyttää ihan vaan 22 mm lenkkiavainta. Johtoliitos- ym. asiat on kyllä käsitelty jo ylempänä tyhjentävästi.

                                        Ko. auton tekniikkaa tarkemmin tuntematta: yleensä CO-arvoihin voi vaikuttaa kaasuttimen säädöillä, jotka tietysti tehtävä pakokaasuanalysaattorin kanssa.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Mites sitte ku on sen lambdan vaihtanu. Voiko VAG-Comilla nollata sen moottorin ohjauksen, ilman että tarttis irrottaa akun kenkä?

                                          Comment


                                            #81
                                            Äkkiä se kuitenkin oppii uuden lambdan toiminnan. 2.8:ssa lambdan adaptaation minun mielestä sai nollattua vain akun kengällä.

                                            Eli teki niin tai näin niin kohta se alkaa pelaamaan paremmin... Näin ainakin itselläkin kävi aikoinaan.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Noniin, ei muuta kuin menoks sitte vaan, kunhan saa uudet lambdat alle.

                                              Comment


                                                #83
                                                Mahtaakos jollakin olla kokemusta A8:n kohdalla lambdojen vaihdosta? Kattelin että ovat tuossa downpipen luona kiinni ja luonnollisesti hankalassa paikassa ilmeisesti?

                                                Joutas pikkuhiljaa vaihtaan nuo kun ei tuo keskikuluts oikeen täsmää todelliseen kulutukseen. 600km ja täydestä tankista punasille viivoille eli 80l kulunu? vai paljos toi punanen alue olikaan. Siihen kuuluu noin 150km kaupunkiajoa. Ja aina lähetään kylmällä koneella liikkeelle.
                                                Kaupungissa tuntuu menevän tosi paljo. Toisesta lambdasta nyt on ollu herjaa pitemmän aikaa, että hetkellistä katkoa ollu.

                                                Maantiellä normaalia 80->100km/h ja kulutus mittarin mukaan pyörii 9-10.5l/100km

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Voiko vanhan lambdan väristä päätellä, että onko käynyt laihalla/rikkaalla?
                                                  ja jos voi, niin "värikoodia" sitten tulemaan... :)

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Voiko vanhan lambdan väristä päätellä, että onko käynyt laihalla/rikkaalla?
                                                    Lukaisepa tämän loppuosasta, jossa mainintaa "värivirheistä".

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      VilkkuS, jos lambda on ao. kuvan mukainen (nokikerroksen peitossa), rikkaalla käy ja vaihdon aika alkaa olla käsillä ;)

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Sami A: Oliko kuinka suuri vaikutus uudella lambdalla?

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          No en ole mitään kovin tarkkaa kirjaa pitänyt mut noin 1,5 l vähemmän näyttää ajotietokone.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Paljonko kulutus tällä hetkellä maantiellä/kaupungissa?

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Moro,

                                                              Pakko nostaa vanha threadi ylös.
                                                              On alkanu tuntumaan että Audi syö pikkusen liikaa löpöä, kaupunki ajossa kulutusta ei saa mitenkään alle 10l sataselle vaikka kuinka nätisti ajelis.
                                                              Maantie ajossa löpöä menee noin 9l/100km.

                                                              Sit kovassa kiihytyksessä tuntuu että auto jotenkin nykii niin ajattelin että lambdan vaihdosta olisi
                                                              siihenkin hyötyä?
                                                              Pienillä kierroksilla tuntuu että vääntö on hukassa.

                                                              Nyt ite kysymys on että passaako tuolta VPV:eeltä tilattavat lambdat tähän mun audiin?
                                                              Oon tässä lukenu näitä threadeja että tuo Bossin 4-johtoinen planaari lambda kävis?
                                                              En oo ees kehannu käyä marmoritiskiltä kysyyn hintoja, mut jos tuolta VPV:eelt sais tilattua niin ei tulis kyllä liian kalliiksi..

                                                              Autona tosiaan on a4 1.8TQ -95 ja koneena on AEB

                                                              Sori jos kysyn tyhmiä, aika newbie vielä ollaan :)
                                                              Kiitoksia jo nyt neuvoista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X